Ga naar inhoud

Wat is de grootste blokkade voor je striphobby?


cinco

Wat is de grootste blokkade voor je striphobby?  

76 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat is de grootste blokkade voor je striphobby?



Recommended Posts

1 uur terug, Aleksandr zei:

dat zijn dus kaarten en miniatuur poppetjes?

Klopt helemaal. En die krengen zijn soms (vaak?) duurder dan een luxe stripboek. Dus één keer in de paar maanden kijk ik wat ik gemist hebt en kop ik samen met vrouwlief wat we mooi vinden.

Link naar reactie
10 minuten geleden, Daan zei:

Ach, had ik mijn Magic-kaartjes maar wat later verkocht...

Meest gehoorde uitspraak van MTG veteranen, ik heb het meeste verkocht eind jaren 90 en ben vorig jaar weer begonnen. Dan maar geen power 9, lol.

Heb gelukkig nog wel wat mooie reserve list kaarten gehouden die nu een klein fortuin waard zijn... meer geluk dan wijsheid.

Link naar reactie

Zojuist de aankondigingen van Uitgeverij Silvester voor mei bekeken. Wat opvalt is dat de prijzen voor een HC standaard 19,95 bedragen. 

Misschien had ik het eerder gemist, maar ik vind het wel heftig hoor, 20 euro voor een half uurtje leesplezier. Uiteraard begrijp ik dat het een kwestie is van marktwerking, vraag en aanbod, maar hoe rechtvaardig je een dergelijke uitgave nog? 

En Silvester is daar allang niet meer de enige in, diverse uitgeverijen gingen al voor.

Link naar reactie
6 uren geleden, Aleksandr zei:

ben al lang gestopt met (nieuwe) HC aan te kopen

als <iedereen> dit zou doen zou de uitgeverij van tactiek moeten veranderen in plaats van enkel maar te verhogen

 

als de corona voorbij is zal je alle (en niet enkel de horeca) prijzen zien skyroketten

Zelf koop ik ook al jaren niet heel veel HC's, maar soms komt er toch iets voorbij dat ik wil hebben. 

Vaak laat ik het aan mij voorbij gaan. Dat vind ik met regelmaat erg jammer. Bij de uitgaven can uitgeverij Saga heb ik dat vaak.

Link naar reactie
  • 4 months later...

Die obstakels - bij mij vooral plaats - hebben ook iets positiefs. Ze dwingen je om te selecteren, om na te denken over wat waardevol voor je is en wat niet (of veel minder). En zo kom je tot een collectie die misschien kleiner is, maar die wel iets interessanters over je persoonlijkheid zegt dan dat je een hamster of een allesvreter bent.

Link naar reactie

Tijd of geen tijd, dat trek ik me persoonlijk niet aan. Lees of bekijk ik het niet, dan doe ik het later wel (hou ik me voor).

 

Dat er zoveel verschijnt, da's pas een probleem. Ik koop gewoon alles wat me interesseert.

 

Plaats, da's, gelieerd aan het voorgaande, een verdomd groot probleem.

En langs de andere kant net ook weer niet.

 

Nu ik stilaan tegen de limieten van ons huis bots qua ruimte, heb ik besloten dat eens vol, ook daadwerkelijk het einde betekent.

 

Mijn vrouw wou eigenlijk verhuizen en probeerde me te verleiden met het lokaas van nog meer plek maar ik blijf liever waar we nu wonen.

 

Ik weet niet hoeveel keer ik me al heb voorgenomen geen one shots en nieuwe reeksen meer aan te kopen. Maar een maand later zit ik geheid toch weer op het net te koortsen tot ik weer alles heb besteld wat er me de moeite uit ziet.

Ik heb echt geen zin om binnen 20 jaar nog maandelijks hele stapels binnen te sleuren. En heel misschien ga ik tegen dan hetgeen ik al verzameld heb volledig gelezen hebben.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Ik sta op het punt een deel van mijn oudere strips van de hand te doen. Sommige heb ik al tientallen jaren. De nostalgie is uitgewoed en de hedendaagse strips zeggen me niet zoveel.  Wat is de grootste blokkade van de striphobby  dan in mijn geval? "Mezelf" mis ik als puntje.

 

Wat ik nog van strips zal lezen zal van de bieb zijn en nog sporadisch een oudere reeks die ik toch bij zal houden.

Link naar reactie

Inderdaad missen we "mezelf". Ik ben stripliefhebber/verzamelaar en daarnaast verzamel ik dedicaces.


De grootste blokkade op dit moment ben ik dan ook zelf...haha....ik merk dat ik nog maar weinig strips echt de moeite waard vind, veelal een herhaling van zetten, maar ook verliest de strip de competitie met bijvoorbeeld het medium televisieseries. Strips zijn dan toch wel heel beperkt en daarnaast extreem duur voor het aantal minuten dat je er plezier aan beleeft, inderdaad 20 minuutjes voor een HC van 20 euro. Kijk dan eens naar de geweldige prachtig uitgewerkte tv series op kanalen als netflix en de tijd dat je daar plezier aan hebt in vergelijking met de kosten.......

Strips zijn voor mij pure ontspanning en dat vond ik veel vaker in de meer populaire oudere reeksen van Dupuis, Lombard of Dargaud, niet te hoogdravend, gewoon lekker humoristisch, avonturistisch of spannend.

Naast de concurrentie van "tv series" of films is de wereld ook veranderd en is er veel meer concurrentie door bijvoorbeeld veel sport op tv, computer/internet etc. etc. Hierdoor spendeer ik ook minder tijd aan de hobby strips dan in vroegere tijden. 


Gek genoeg is niet het geld zelf de blokkade, maar meer de relativering en het besef dat ik de aankopen het geld eigenlijk niet waard vind in verhouding voor tot wat ik er voor terug krijg aan plezier.
Daarnaast wordt de omvang van mijn collectie te groot, waardoor naast het grote obstakel ruimtegebrek ook de beheersbaarheid wordt aangetast en daardoor weinig of eigenlijk geen enkele aandacht meer uitgaat naar al gelezen strips in de collectie.

 

Door het verzamelen van dedicaces ontdek ik nog steeds nieuwe series/one shots, soms een meevaller, maar ook vaak een gevoel van "Ach, niet slecht, maar zou ik nooit hebben gekocht zonder dedicace".
Doordat vele series in 1 of meerdere van de delen wel een dedicace bevatten vind ik verkopen ook weer moeilijker, al zou ik realistisch moeten zijn en beseffen dat ik 90% niet zou missen of nooit zal herlezen, waarschijnlijk zou een kleinere collectie het plezier in de overgebleven strips vergroten.

Link naar reactie
33 minuten geleden, Lecram zei:


Gek genoeg is niet het geld zelf de blokkade, maar meer de relativering en het besef dat ik de aankopen het geld eigenlijk niet waard vind in verhouding voor tot wat ik er voor terug krijg aan plezier.

 

 

Herkenbaar!

Ik ben ook andere prioriteiten gaan stellen, en heb de laatste jaren nog maar zelden een stripalbum aangeschaft.

Boeken over stripfiguren of stripauteurs blijven me dan weer wel erg boeien.

 

Link naar reactie
Op 23/9/2021 om 08:00, Lecram zei:

Gek genoeg is niet het geld zelf de blokkade, maar meer de relativering en het besef dat ik de aankopen het geld eigenlijk niet waard vind in verhouding voor tot wat ik er voor terug krijg aan plezier.
 

Hier precies hetzelfde, ik koop zeker nog wel strips, maar constateer dat ik minder uitgeef dan ik aan budget heb en er verschijnt toch genoeg. Maar vaak vind ik het toch wel erg prijzig voor wat je krijgt. Het is hier op het forum wel vaker opgemerkt, stripland heeft een groot gemis aan goede scenaristen. 

Link naar reactie
10 hours ago, De Hollander said:

Hier precies hetzelfde, ik koop zeker nog wel strips, maar constateer dat ik minder uitgeef dan ik aan budget heb en er verschijnt toch genoeg. Maar vaak vind ik het toch wel erg prijzig voor wat je krijgt. Het is hier op het forum wel vaker opgemerkt, stripland heeft een groot gemis aan goede scenaristen. 

Ik ervaar dat ook.

Het moet ook niet gemakkelijk zijn om vernieuwend te zijn als scenarist. Er wordt in stripland veel teruggegrepen naar het herschrijven van zaken, bv. veel van hetgeen Daedalus uitgeeft, zoals De wijsheid van mythes, Zij schreven geschievenis etc. Ik lees die dingen overigens heel graag. Het herschrijven van de geschiedenis is ook hip.

Maar voor de rest? Strips als Monsters zijn top, maar je hebt dat eigenlijk toch al allemaal eens gelezen, niet?

Wanneer ben je echt al eens omvergeblazen door het vernieuwend karakter van een scenario? Het hoeft zelfs niet beperkt te zijn tot strips. Christopher Nolan slaagt daar vaak in met zijn filmscenario's, maar zo lopen er m.i. niet veel rond. 

Link naar reactie
10 uren geleden, lukoste zei:

Christopher Nolan slaagt daar vaak in met zijn filmscenario's, maar zo lopen er m.i. niet veel rond. 

Ik heb Interstellar en Dunkirk van hem gezien. Dunkirk moet niet veel indruk op me gemaakt hebben, want ik ben de film al bijna vergeten. Interstellar was wel redelijk mooi, vooral omdat ik wel hou van sciencefiction. Maar toch nogal vergezocht, vooral op het laatst werd het zeer ongeloofwaardig. De structuur van het scenario zat wel knap in elkaar. Alleen spijtig van de hoofdacteur.  Al bij al misschien nog eens een film van hem zien.

Link naar reactie
On 9/23/2021 at 8:00 AM, Lecram said:

Strips zijn voor mij pure ontspanning en dat vond ik veel vaker in de meer populaire oudere reeksen van Dupuis, Lombard of Dargaud, niet te hoogdravend, gewoon lekker humoristisch, avonturistisch of spannend.

Daar geld dan toch hetzelfde voor als voor de hardcovers waar je jezelf over beklaagd? Is het minder erg wanneer je 9 europ besteed aan een softcover? 

Link naar reactie
1 uur terug, Retardi zei:

Daar geld dan toch hetzelfde voor als voor de hardcovers waar je jezelf over beklaagd? Is het minder erg wanneer je 9 europ besteed aan een softcover? 


ik maak geen verschil tussen hard- of softcover.

ik vind heel veel strips geen 20 euro waard en ook veel geen 9 euro waard.

 

ik bedoel dat ik veel meer plezier heb/had aan de oudere reeksen van genoemde uitgeverijen.

Link naar reactie
10 hours ago, Neat Stuff said:

Nolan schrijft geen scenario's. Die tekent schema's op een planbord en plakt er een scenario aan. Het zijn puzzels, niet veel meer.

 

"Witten and directed nu..." Noem het gelijk je wilt. Mijn punt is dat er m.i. geweldige innovatieve ideeën uit die man zijn hoofd vertaald worden naar het witte doek.

Link naar reactie
  • 2 months later...

Ik heb inmiddels de hele verzameling beneden staan(heb daar wat foto's van in de topic: mijn verzameling gezet even geleden.

Maar het komt erop neer dat dit de ruimte is die ik nog heb.

De 2 blauwe doosjes gaan bij het oud papier, de lego die ernaast ligt ben ik aan het bouwen(is de lambourgini)

de mappen/grootformaat albums rechtsboven gaan naar een andere boekenkast en de schap met baard en kale en yoko moet ik nog een plek voor zoeken.

Maar toch... 3 schappen  van ongeveer 70 cm breed.

Oei.

hoelang nog......

en dan? :)

 

5.jpg

Link naar reactie
17 uren geleden, Willem zei:

Ik heb inmiddels de hele verzameling beneden staan(heb daar wat foto's van in de topic: mijn verzameling gezet even geleden.

Maar het komt erop neer dat dit de ruimte is die ik nog heb.

De 2 blauwe doosjes gaan bij het oud papier, de lego die ernaast ligt ben ik aan het bouwen(is de lambourgini)

de mappen/grootformaat albums rechtsboven gaan naar een andere boekenkast en de schap met baard en kale en yoko moet ik nog een plek voor zoeken.

Maar toch... 3 schappen  van ongeveer 70 cm breed.

Oei.

hoelang nog......

en dan? :)

 

5.jpg

Ik denk dat dit uiteindelijk datgene is waar we allemaal een keer tegenaan gaan lopen als we alleen maar kopen en niets wegdoen.

Ik heb inmiddels een hele kamer tot mijn beschikking wat betekent dat ik nog ongeveer 400 albums kan groeien.

In mijn kooptempo is dat 3 jaar en dan stel ik mij dezelfde vraag als jij Willem..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...