Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
ibiza

Waarde Kennen Van Strips

Recommended Posts

heb op zolder nog een 200 tal strips gevonden

van ,nero,jommeke,de rode ridder enz

hoe weet je nu of ze eerste druk zijn enz

dat staat er nergens op wel de uitgeverij (het volk)

volgens mijn broer zijn ze wel wat waard 

bij bv de rode ridder is een pagina in rood en de andere in blauw

en zien er wel oud uit

of misschien een paar fotos uploaden 

raf

Deel dit bericht

Link naar bericht

Jommeke is erg lastig te kwalificeren als eerste druk omdat de drukplaten van de eerste uitgaven ook vaak voor herdrukken zijn gebruikt. Kleine zaken als prijsopdruk of de lay-out van het adres maken dan het verschil tussen eerste druk en herdruk.

Bij de andere reeksen is vaak de backcover maatgevend voor herdruk of eerste druk. Op het moment dat de titel van het album als laatste titel of nog niet op de backcover is genoemd is het vaak de eerste druk.

De catawiki catalogus of de zilveren dolfijn site kunnen hierbij ondersteuning bieden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Op het gratis www.catawiki.be of www.catawiki.nl kan je onder de catalogus ( dus niet op de veilingen ) de waarde weten van je strips. Let goed op de staat. Prima staat is echt ongelezen. Als je die prijs hebt ingegeven, mag je die best wel delen door 2, en dat is de prijs die ze nu waard zijn... op wat uitzonderingen na.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Post hier eens enkele fotookes , wij kunnen dan direct zeggen van ja der zit iets in of nope , tzal niks worden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Miskijk je ook niet aan het feit dat ze er oud uitzien. De reeksen die je noemt zijn talloze keren herdrukt op goedkoop papier dat snel vergeeld en met de kleurwissel per pagina die je aangeeft.

Ik vraag me trouwens af of bijvoorbeeld een Kapoentjesuitgave er ooit spiksplinternieuw uitzag. Hoe was het papier bij aankoop toen?

Deel dit bericht

Link naar bericht

In de winkel van Peter Bonte liggen veel strips aan absolute bodemprijzen, strips waarvan sommigen zouden denken dat het misschien schatten zijn als ze het op zolder aantreffen.  In De Striep krijgen ze vaak zo'n telefoontjes en bezoeken waarbij de aanbieder meestal op een ontnuchtering wordt getrakteerd.  

Deel dit bericht

Link naar bericht

Je kan eigenlijk stellen (voor commerciële strips):

De waardevolle zijn meestal van voor 1960 en moeten (op enkele uitzonderingen na) in goede staat zijn.

Tussen 1960 en 1970 moeten ze in quasi nieuwstaat zijn

Na 1970 mag je tevreden zijn als je de nieuwprijs ervoor krijgt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

De nieuwprijs van toen dan? 7 fr.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De nieuwprijs van toen dan? 7 fr.

Nee, die van nu, 10 euro of zo ;)

ps. 7 frank dat moet in de jaren 40 geweest zijn denk ik. In de jaren 70 was dat al geen 50 frank of zo?

Deel dit bericht

Link naar bericht

In de GB heb ik er nog heel wat op de kop getikt aan 20 frank in de jaren '70. En inderdaad, die hadden nog die antieke 'patine' ... ;-)

Deel dit bericht

Link naar bericht

eind jaren '70 betaalde ik 27 frank voor een Rode Ridder.

ffe nagekenen:

In 1963 was een jommeke 15fr

In 1975 Robert en Bertrand 50fr

in 1977 een Chick Bill 60 fr

Deel dit bericht

Link naar bericht

ffe nagekenen:

In 1963 was een jommeke 15fr

In 1975 Robert en Bertrand 50fr

in 1977 een Chick Bill 60 fr

In de jaren '70 waren we nog jong.  Wie nog niet werkte had enkel wat zakgeld om strips te kopen.  Voor wie wel werkte waren er strips aan "goedkope" prijzen.

Nu zijn we zoveel ouder en worden we geacht wat meer geld (aan strips en het ermee gepaard gaande jeugdsentiment) te kunnen spenderen.

Vergelijk de prijs van een doordeweekse Robert en Bertrand toen (in kleur met softcover) met die van een liefhebbersuitgave nu (Adhemar in zwart-wit met hardcover): 50 frank ofwel € 1,25 tegenover € 25.  Dat is maal factor 20.

Uiteraard is het geld in waarde verminderd (we zijn tenslotte 40 jaar verder) en is de oplage nu veel lager.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ga er doorgaans vanuit dat de prijzen om de 10 jaar verdubbelen. Dat is een gemiddelde op lange termijn. Eind de jaren 70 hadden we een flinke inflatieopstoot, veroorzaakt door onnadenkend genomen besluiten van de regering net voor de oliecrisis. De oliecrisis zelf deed er nog een schep bovenop.

Dus:

1 euro in 1960 is 2 euro in 1970 is 4 euro in 1980 is 8 euro in 1990 is 16 euro in 2000 is 32 euro in 2010 is ongeveer 48 euro nu.

1 euro = 40 BEF'jes.

Als ik dat vergelijk met de prijzen die jullie vermelden, lijkt dat niet te kloppen. Het is maar een vuistregel.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ga er doorgaans vanuit dat de prijzen om de 10 jaar verdubbelen. Dat is een gemiddelde op lange termijn. Eind de jaren 70 hadden we een flinke inflatieopstoot, veroorzaakt door onnadenkend genomen besluiten van de regering net voor de oliecrisis. De oliecrisis zelf deed er nog een schep bovenop.

Dus:

1 euro in 1960 is 2 euro in 1970 is 4 euro in 1980 is 8 euro in 1990 is 16 euro in 2000 is 32 euro in 2010 is ongeveer 48 euro nu.

1 euro = 40 BEF'jes.

Als ik dat vergelijk met de prijzen die jullie vermelden, lijkt dat niet te kloppen. Het is maar een vuistregel.

Jommekes en Nero's waren wel zeer goedkope strips. Ik vermoed dat de kleuren toch rond de 25 euro zullen gelegen hebben.

En het zou wel kunnen kloppen:

1975 1 Euro

1985 2 Euro

1995 4 euro

2005 8 Euro

1015 16 euro

Deel dit bericht

Link naar bericht

Damn ik dacht dat ik hier oud was maar blijkbaar hoor ik bij de jonkies :D

Deel dit bericht

Link naar bericht

Stripwinkel Pierke (Gent) geeft doorgaans een redelijke prijs voor je oude strips, ook al zitten er tussen die weinig waard zijn. Een handelaar zal je nooit de volle waarde geven (hij moet het tenslotte nog kunnen doorverkopen).

Je kan ook proberen ergens een oude stripkatalogus van Hans Matla (uitgeverij Panda) tweedehands te kopen, in die kataloog staat meestal beschreven hoe je eerste drukken van herdrukken onderscheidt. Bovendien staat er ook de waarde van een herdruk in. Let op de waarde is altijd voor een onbeschadigd exemplaar en is vermeld in Gulden (= ongeveer 45 eurocent). Aangezien het een Nederlandse kataloog is moet er mee rekening gehouden worden dat voor de Nederlandse markt Vlaamse (Belgische) uitgaven meer waard zijn. Een uitgave van eenzelfde strip door Lombard is daar meer waard dan dezelfde even oude uitgave van Helmond. Dat geldt trouwens ook voor bepaalde Belgische uitgeverijen in bepaalde Belgische regio.

Bovendien is niet enkel de leeftijd van een boek bepalend maar ook de zeldzaamheid. Zo heeft bijna elke stripreeks een album dat zeldzamer is dan de andere (doordat er om één of andere reden minder van gedrukt zijn).

Zoals iemand al eerder zij kan je een eerste druk soms herkennen door het lijstje achteraan (maar dat lukt niet altijd), een tweede mogelijkheid is het depotnummer (daarin zit een jaartal, maar dan moet je weten wanneer de eerste editie uitkwam)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Indien er mij iemand over de waarde van strips iets vraagt, neem ik vaak als voorbeeld kiekeboe/bakelandt

Kwamen beiden ongeveer uit in hetzelfde jaar en bij de zelfde uitgever.

Een eerste druk van bakelandt nr 1 in mooi staat enkele euro's

Een eerste druk van de wollebollen, + 100 euro...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Met alle respect voor je broer Ibiza. Als hij zegt dat het wat waard is, maar je de uitleg niet kan geven hoe je een eerste druk herkent, zegt dat al veel over zijn kennis van zaken. Van de reeksen die je daar opnoemt zijn er trouwens zeer weinig albums echt iets waard, dat is een mythe verzonnen door de ontwetenden die ooit in de krant hebben gelezen dat een eerste druk van Rikki en Wiske (uit 1945) verkocht is geweest voor € 2500,00.

Natuurlijk heb je die prille nummers die nu zeldzaam zijn, maar dan moeten verzamelaars daar ook al iets voor willen geven. (Ik laat albums die om andere redenen zeldzaam zijn natuurlijk even buiten beschouwing). Er zijn bijvoorbeeld bitter weinig verzamelaars van Jommeke. Je moet al een eerste druk, in perfecte staat, hebben van pakweg de eerste tien nummers voor je daar een deftig eurootje uit slaat. 

In ieder geval, als je foto's post kunnen we je hier wel verder helpen met het herkennen van eerste drukken en er misschien een idee van geven of je iets van waarde in huis hebt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

In mijn herinneringen kostte een Kiekeboe begin jaren '80 25 fr. Maar het kan ook 35 fr geweest zijn. Wat Merho in "album 26" de opmerking ontlokte dat hij het voor die prijs niet zelf kon maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dus:

1 euro = 40 BEF'jes.

Werkt dit ook zo met salarissen?

Geloof dat je over het algemeen gewoon naar de inflatie moet kijken (prijsindex). Dan valt het allemaal nog wel mee.

De prijzen van stripboeken stijgen echter harder dan het inflatie %. Reden werd al eerder genoemd en zal zeker aan de oplages liggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

WE hebben de laatste jaren wel een heel lage inflatie, en mijn "verdubbelen per tien jaar" is een benadering op lange termijn die werkt vanaf de jaren 50 of zo.

Momenteel wordt in Europa voor dit jaar 1,1% inflatie.

De ECB probeert dat cijfer met de "bazooka" op te trekken om deflatie te vermijden, en omdat lage inflatie zou leiden tot uitstellen van investeringen.

Maar niet iedere econoom is het ermee eens dat lage inflatie of staglatie per se slecht is voor de economie. In economie spelen altijd te veel factoren mee om op basis van één cijfer iets over de algemene socio-economische toestand te zeggen/voorspellen.

Het anti-deflatie-beleid van de ECB zou dus wel eens wat minder agressief kunnen worden.

Er zit volgens mij in België wel een geweldige inflatie verborgen in de vastgoedprijzen. Die zijn de laatste jaren sterk gestegen, o.a. ondersteund door maatregelen zoals de woonbonus (werd door vastgoedmakelaars gewoon gebruikt om nog meer te kunnen verdienen), energiecertificaten, milieucertificaten, eisen voor de energiezuinigheid van woningen, etc etc, waardoor nieuwbouw een stuk duurder werd dan vroeger, en daardoor ook de andere vastgoedprijzen en huurprijzen stegen.

In Nederland is er wel een grotere vastgoedzeepbel dan in België. In Nederland staan stommige hypotheken "onder water", dat betekent dat de hypotheek hoger is dan de waarde van het vastgoed waarop de hypotheek werd genomen. Dus eigenlijk zijn dat subprimeleningen van het type waardoor de bankencrisis in de VS ontstond, en waardoor uiteindelijk de Griekse crisis boven water kwam.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Meestal is het zo : Als je iets " ouds" wil kopen in een stripwinkel betaal je veel ( bv : 18 euro voor een oude Bessy).

Als je daarentegen iets " ouds" aanbiedt in een stripwinkel, is het meestal niks waard ... volgens de verkoper ..... :e009:

Deel dit bericht

Link naar bericht

WE hebben de laatste jaren wel een heel lage inflatie, en mijn "verdubbelen per tien jaar" is een benadering op lange termijn die werkt vanaf de jaren 50 of zo.

Momenteel wordt in Europa voor dit jaar 1,1% inflatie.

De ECB probeert dat cijfer met de "bazooka" op te trekken om deflatie te vermijden, en omdat lage inflatie zou leiden tot uitstellen van investeringen.

Maar niet iedere econoom is het ermee eens dat lage inflatie of staglatie per se slecht is voor de economie. In economie spelen altijd te veel factoren mee om op basis van één cijfer iets over de algemene socio-economische toestand te zeggen/voorspellen.

Het anti-deflatie-beleid van de ECB zou dus wel eens wat minder agressief kunnen worden.

Er zit volgens mij in België wel een geweldige inflatie verborgen in de vastgoedprijzen. Die zijn de laatste jaren sterk gestegen, o.a. ondersteund door maatregelen zoals de woonbonus (werd door vastgoedmakelaars gewoon gebruikt om nog meer te kunnen verdienen), energiecertificaten, milieucertificaten, eisen voor de energiezuinigheid van woningen, etc etc, waardoor nieuwbouw een stuk duurder werd dan vroeger, en daardoor ook de andere vastgoedprijzen en huurprijzen stegen.

In Nederland is er wel een grotere vastgoedzeepbel dan in België. In Nederland staan stommige hypotheken "onder water", dat betekent dat de hypotheek hoger is dan de waarde van het vastgoed waarop de hypotheek werd genomen. Dus eigenlijk zijn dat subprimeleningen van het type waardoor de bankencrisis in de VS ontstond, en waardoor uiteindelijk de Griekse crisis boven water kwam.

Zeer lage inflatie en deflatie leiden tot lagere prijzen, dat lijkt leuk maar het betekent ook lagere omzetten, winsten en dus lagere lonen of vergaande loonmatiging en dus tot minder geld (laten we on topic blijven) om stripjes te kopen. Nu lijken strips (daar zijn de bekende redenen voor) zich te onttrekken aan het deflatie spook. Dit is dubbel pech: minder loon om hogere stripprijzen te kopen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...