Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

10 minuten geleden, Noël zei:

 

https://nl.ulule.com/suskeenwiske/ 

 

913 ingeschreven op 2021 (45%).

 

1108 nog nodig, met nog maar 24 dagen te gaan...

 

 

Dat is zeker nog makkelijk haalbaar. Al lijkt het me wel dat ze bij SU hadden gehoopt dat het vlotter ging verlopen. Als je de aantallen bekijkt wanneer die art prints vrijkomen... Die worden niet allemaal gehaald als je het mij vraagt. 

Link naar reactie
14 minuten geleden, cinco zei:

Hier nog een interessant voorbeeld.

De oudste is meer statisch maar geeft wel het beste het onderwatergevoel mee. Jerom en Lambik zijn nog een pak dynamischer getekend op de laatste. Het moet wel een serieus sterke oester zijn om Jerom tot zo'n krachtsinspanning te dwingen. De laatste haalt enkele elementen uit de eerste tekening terug: de 2 pilaren, de vaarrichting van de ijzeren schelvis, de klif. De figuren van Suske en Wiske op de achtergrond maken het wel iets te druk.

Link naar reactie

Ik heb die Sprietatoom eigenlijk nooit gelezen omdat ik altijd maar de hertekende versie tegenkwam in plaats van het origineel.

Was Lambik oorspronkelijk dakloos of hoe zit het met die ton?

(oudere dakloze mannen die minderjarigen benaderen, het zal wel gangbaar geweest zijn in de tweede helft van de jaren '40 veronderstel ik?!?)

Link naar reactie
26 minuten geleden, cinco zei:

Ik heb die Sprietatoom eigenlijk nooit gelezen omdat ik altijd maar de hertekende versie tegenkwam in plaats van het origineel.

Was Lambik oorspronkelijk dakloos of hoe zit het met die ton?

(oudere dakloze mannen die minderjarigen benaderen, het zal wel gangbaar geweest zijn in de tweede helft van de jaren '40 veronderstel ik?!?)

Neen, hij was loodgieter/detective, door Barabas in dienst genomen. Als ik het me goed herinner zat hij gewoon verborgen in die ton. Die scene, zoals ze op de cover staat, komt overigens niet voor in het verhaal. S&W rijden de ton waarin hij zit omver, lambik komt in de hoogspanningsdraden terecht, en van daaruit groet hij hen. Eerder in het verhaal kwamen ze hem al eens tegen toen hij uit een holle boomstam kroop.

Link naar reactie
4 minuten geleden, TDPB zei:

Neen, hij was loodgieter/detective. Als ik het me goed herinner zat hij gewoon verborgen in die ton.

 

En de recentste canon heeft het over een holle boom.

 

afbeelding.thumb.png.b3fc323ab41d9346bee0e3b122015560.png


ook de oorspronkelijke locatie van Doel waar het allemaal begon is geretconned in die laatste versie van hierboven.

 

afbeelding.thumb.png.0d74c96a60b4f4f9f3c4cda3ac19eeab.png

Link naar reactie
4 minuten geleden, Aleksandr zei:

dat zag ik voor het eerst in Amoras

 

 

De hoofdreeks heeft dat nu ook op één of andere manier overgenomen.

Achiel drogeert Krimson met spul dat hem in een zekere mindset brengt waardoor hij zijn problematisch gedrag vertoont en dat al van voor zijn ontmoeting met de S&W clan.

afbeelding.thumb.png.1b7119f23fd100e02a8b642166c4c890.png

Link naar reactie
Op 17/6/2021 om 11:19, Lük Bey zei:

 

Ik wl wel eens graag een voorbeeld van zo'n uitzondering zien. Om het er dan niet mee eens te zijn, natuurlijk. 

N.a.v. je opmerking ben ik alle originele covers en de hertekeningen nog eens nagelopen, en als Vandersteen adept vind ik in 99% van de gevallen de oorspronkelijke covertekening beter dan de hertekeningen die later volgden. De enige uitzondering daarop is voor mij 'De geverniste zeerovers' (= De zonnige zageman) omdat daar, wat mij betreft, bij de hertekening (zie hieronder) meer spanning en actie uitgaat van de zeerover dan bij de originele cover het geval is (hoewel ik de gezichtsuitdrukking van S&W in deze penibele situatie op de originele cover prefereer boven die van de hertekening) . Daarnaast vind ik de setting met op de achtergrond het water en het schip, thematisch gezien ook beter gekozen. Maar dat is dus de enige uitzondering voor mij persoonlijk.

gz1.jpg

gz2.jpg

Link naar reactie
Op 17/6/2021 om 13:52, Gilles zei:

 

Dat is zeker nog makkelijk haalbaar. Al lijkt het me wel dat ze bij SU hadden gehoopt dat het vlotter ging verlopen. Als je de aantallen bekijkt wanneer die art prints vrijkomen... Die worden niet allemaal gehaald als je het mij vraagt. 

Denk je inderdaad dat het nog haalbaar is? Ik heb ingetekend, maar begin wat somber te worden… er gaat een eindsprint van Jerom-proporties nodig zijn om het doel nog te bereiken.

Link naar reactie
37 minuten geleden, JaxStrumley zei:

Denk je inderdaad dat het nog haalbaar is? Ik heb ingetekend, maar begin wat somber te worden… er gaat een eindsprint van Jerom-proporties nodig zijn om het doel nog te bereiken.

 

In theorie blijft het zeker haalbaar. Maar als ik zie hoeveel inschrijvingen erbij zijn gekomen in meer dan 24 uur tijd, plus het feit dat ze twee komieken hebben ingezet om reclame te maken en dat blijkbaar weinig oplevert... Wel, het gaat lastig worden om het te halen. 

Link naar reactie
9 minuten geleden, Gilles zei:

 

In theorie blijft het zeker haalbaar. Maar als ik zie hoeveel inschrijvingen erbij zijn gekomen in meer dan 24 uur tijd, plus het feit dat ze twee komieken hebben ingezet om reclame te maken en dat blijkbaar weinig oplevert... Wel, het gaat lastig worden om het te halen. 

Als het niet gehaald wordt zal deze crowdfunding bekend staan als Het Fameuze Fiasco.

Link naar reactie
52 minuten geleden, Lefranc zei:

De hertekende cover van Het Sprekende Testament is ook beter. Niet omdat die beter getekend zou zijn, maar in de oorspronkelijke zit wel een spoiler van jewelste :e010:

 

 

Ja , dat klopt! Meteen wordt duidelijk dat (SPOLIER ALERT) Annemarie van Zwollem de geheimzinnige kat is. Een blunder van jewelste. Maar afgezien daarvan prefereer ik in esthetische zin nog steeds de originele cover.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Firmin Van De Kasseien zei:

Als het niet gehaald wordt zal deze crowdfunding bekend staan als Het Fameuze Fiasco.

Zou echt jammer zijn. Ik weet wel dat veel oude albums nog te vinden zijn, maar dit is een uitgelezen kans om de hele serie in één keer compleet te krijgen voor een redelijke prijs. Zeker gezien Standaard Uitgeverij tegenwoordig niet meer geïnteresseerd lijkt in de albums onder nr. 300.

Link naar reactie
20 uren geleden, SAVANTAS zei:

N.a.v. je opmerking ben ik alle originele covers en de hertekeningen nog eens nagelopen, en als Vandersteen adept vind ik in 99% van de gevallen de oorspronkelijke covertekening beter dan de hertekeningen die later volgden. De enige uitzondering daarop is voor mij 'De geverniste zeerovers' (= De zonnige zageman) omdat daar, wat mij betreft, bij de hertekening (zie hieronder) meer spanning en actie uitgaat van de zeerover dan bij de originele cover het geval is (hoewel ik de gezichtsuitdrukking van S&W in deze penibele situatie op de originele cover prefereer boven die van de hertekening) . Daarnaast vind ik de setting met op de achtergrond het water en het schip, thematisch gezien ook beter gekozen. Maar dat is dus de enige uitzondering voor mij persoonlijk.

gz1.jpg

gz2.jpg

 

Wow je hebt er werk in gestoken! Dat is inderdaad een betere compositie, en ik vind die jaren '60-tekeningen ook nog wel aangenaam. 

Link naar reactie

Plots zit die crowdfunding aan 1600 stuks. 'k Zou er Standaard Uitgeverij van beginnen verdenken zelf 500 stuks "gekocht" te hebben om hun doel toch maar te halen en gezichtsverlies te vermijden... Het moet vrijdag gebeurd zijn, want 'k check het bijna elke dag (maar vrijdag dus niet) en 't ging normaal gezien op het einde van de campagne stranden op ca. 1500 stuks...

Link naar reactie
1 uur terug, rednal zei:

Plots zit die crowdfunding aan 1600 stuks. 'k Zou er Standaard Uitgeverij van beginnen verdenken zelf 500 stuks "gekocht" te hebben om hun doel toch maar te halen en gezichtsverlies te vermijden... Het moet vrijdag gebeurd zijn, want 'k check het bijna elke dag (maar vrijdag dus niet) en 't ging normaal gezien op het einde van de campagne stranden op ca. 1500 stuks...

 

 

Lander, in de topic over crowdfundings kun je wat meer lezen:

 

 

Zie in deze topic ook onderstaande reactie van Firmin:

  

Op 24/6/2021 om 16:16, Firmin Van De Kasseien zei:

 

500 Collecties in 1 keer erbij(en de art-print van Ken Broeders is ondertussen behaald) !

 

image.thumb.png.24eb9ace7106eb3fc826a6fe8ab3a184.png

 

Link naar reactie

Volgens mij was dat een box die je via Het Laatste Nieuws kon kopen. Als ik me niet vergis kon je dagelijks zo'n strip kopen bij de krant voor een euro extra ook. Dan had je natuurlijk de doos zelf niet. 

 

Voor de kwaliteit hoef je het niet te doen. Het is een goedkope, geniete uitgave. 

Link naar reactie
1 uur geleden, Gilles zei:

Volgens mij was dat een box die je via Het Laatste Nieuws kon kopen. Als ik me niet vergis kon je dagelijks zo'n strip kopen bij de krant voor een euro extra ook. Dan had je natuurlijk de doos zelf niet. 

 

Voor de kwaliteit hoef je het niet te doen. Het is een goedkope, geniete uitgave. 

 

1,95 euro per stuk zelfs.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...