Jump to content

Niet zo mooi maar wel leuk!

Recommended Posts

Posted

Hallo,

kun je een voorbeeld geven van een strip die niet zo mooi getekend is maar tòch leuk is?

Om het wat gemakkelijker te maken mag het ook een tekenfilm zijn.

groetjes.

Qua strips denk ik dan bv. aan Vos en Donder. De hoofdfiguren lijken wat op Asterix en Obelix maar dan in de prehistorie.

vos.jpg

Wat tekenfilms betreft denk ik aan Mercano el Marciano. Op zich wel goed geanimeerd maar de figuurtjes zijn niet zo mooi maar wie weet is dat expres. Maar het verhaal is grappig, absurd en spannend!

mercano.jpg

Posted

Bedankt voor de reacties!

Ik besef dat de term "niet zo mooi getekend" voor iedereen persoonlijk iets anders kan betekenen (de tekeningen van Trondheim vind ik toch goed, ik heb het boek gelezen maar volgens mij heb ik het aan iemand cadeau gegeven (stom) ). Ieder mag voor zich zelf bepalen hoe men "niet zo mooi getekend" interpreteert.

groeten.

Posted

De kunst is om het lelijke aantrekkelijk te maken.

Boucq, Schreurs, Crumb, Wolverton, Gotlib ... ze tekenen bizarre of lelijke figuren en scènes, maar toch trekt het je belangstelling.

afbeelding.thumb.png.cc1b52aca457bd4ac83251171d6926ea.png

afbeelding.thumb.png.4d5d29a54bc21ba9d474766314c46f8c.png

afbeelding.png.21996feb88e29a56e31121f0305cc313.png

afbeelding.png.e55154be77464e7d73f4062463566d64.png

afbeelding.thumb.png.ad83e00519613beb3ffa38afac85a8df.png

Posted
1 uur geleden, cartoonesk zei:

Bedankt voor de reacties!

Ik besef dat de term "niet zo mooi getekend" voor iedereen persoonlijk iets anders kan betekenen (de tekeningen van Trondheim vind ik toch goed, ik heb het boek gelezen maar volgens mij heb ik het aan iemand cadeau gegeven (stom) ). Ieder mag voor zich zelf bepalen hoe men "niet zo mooi getekend" interpreteert.

groeten.

Het is net zoiets als " de beste gitarist ", persoonlijk vind ik Trondheim niet slecht tekenen, het is in ieder geval

functioneel voor het verhaal.

Posted

Op het gebied van manga Hunter X Hunter. 

Zeker in latere chapters verminderd de kwaliteit van de art. Ander voorbeeld zijn Mob 100 en de webversie van One Punch man.

Bij tekenfilm series South Park seizoen 1

images (36).jpeg

a32ce691ab93be9fef42c6fb1fa28c66d79b297a7a6d824299a6a17ecbe952c0._V_SX1080_.jpeg

Posted

Hm. *wrijft al peinzend over afwezige sik* Er is niet meteen iets dat me te binnen schiet. Waarschijnlijk te verklaren door het feit dat ik altijd eerst en vooral naar het tekenwerk kijk en op basis daarvan beslis om iets al dan niet te lezen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Posted
16 hours ago, Rik said:

Dirk en Desiree

123.jpg

beste voorbeeld eigenlijk!!

Er is niemand die zo lelijk tekent als Hein de Kort, maar waar het geniale van af springt!!

Zijn EIKELS-serie is zooo goed, met soms maar 1 plaatje en je ligt al dubbel! Zoals deze cover...

image.thumb.png.87a79e65003915f1ecbc17514c62211d.png

Eric Schreurs heb je wel nog :D (edit: die had @cinco al terecht genoemd)

image.thumb.png.1fb118e41d62eee39e8ea9762f645d42.png

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

Posted

Behalve misschien dat eerste voorbeeld (Vos en Donder waar ik verder nog nooit van gehoord had) vind ik niets van deze voorbeelden slecht getekend. Misschien is de artstyle niet naar iders smaak, maar bv Boucq kan je toch niet slecht getekend noemen.

Posted
1 uur geleden, kurisu74 zei:

Misschien is de artstyle niet naar iders smaak, maar bv Boucq kan je toch niet slecht getekend noemen.

Er is een verschil tussen slecht getekende en lelijk getekende figuren en in dit geval had ik het over (bewust) lelijk en bizar getekende figuren. Dat is eigenlijk nog een grotere uitdaging om daar esthetiek in te leggen.

Boucq is één van de artiesten die dat kan.

afbeelding.png.7a91634b760f5657d0450370fb5d2849.png

Posted

Bedankt voor de reacties en discussie.

Ik denk ook dat er een verschil is tussen "niet zo mooi getekend" en "niet goed getekend". Je kunt zeggen dat de tekeningen van Schreurs en Hein de Kort "niet mooi" zijn maar het is wel goed getekend. 

Ik herinner me de illustraties bij de postpagina in Eppo Wordt Vervolgd van Hein de Kort nog.

hein 1.jpg

hein 2.jpg

hein 3.jpg

hein 4.jpg

hein 5.jpg

Lezers schreven dat hun neefje van 5 (zo'n cliché) net zo goed kan tekenen (niet terecht natuurlijk!). Kamagurka had ook ervaring met zulke mensen bij zijn debuut.

Hier een foto van Hein de Kort met een schilderij van mij in zijn  boekenkast! (foto : Robin Schouten)

hein 1.jpg

Posted
11 minuten geleden, cartoonesk zei:

Ik denk ook dat er een verschil is tussen "niet zo mooi getekend" en "niet goed getekend".

Ja, het was onderdeel van de tegencultuur doorheen de laatste decennia van de vorige eeuw.

Erg aanwezig in de underground scene.

Posted
2 uren geleden, cinco zei:

Ja, het was onderdeel van de tegencultuur doorheen de laatste decennia van de vorige eeuw.

Erg aanwezig in de underground scene.

Je zag het ook bv in Fluide Glacial. Voorbeelden kunnen zijn : Binet, Édika etc.

binet.jpg

edika.jpg

Posted

Kurt Cassauwers tekent ondertussen veel beter dan in dit album het geval was. Dit is echter een erg leuk album over Ivo die een sprekende piranha erft. Pure ontspanning!

IMG_2332.jpeg

IMG_2333.jpeg

IMG_2334.jpeg

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Posted

Lincoln vond ik in het begin niet goed getekend. Maar het is erg grappig en bij het lezen zie je dat de tekeningen eigenlijk perfect zijn.

IMG_2335.jpeg

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

• 5 months later...
Posted

Kent iemand nog de tekenfilmserie Jan Zonder Vrees, naar een boek van Constant de Kinder, dat vroeger op de BRT te zien was in afleveringen van 10 minuten. Dat was niet echt supergoed getekend maar wel heel leuk. De karikaturale personages passen bij de oude Vlaamse sfeer van het verhaal.

Jan_Zonder_Vrees.webp

jan zonder vrees 2.jpg

Posted
36 minuten geleden, $tripofiel zei:

Blijkbaar werd die mede getekend werd door Mark Verhaegen?

5 minuten geleden, cartoonesk zei:

Zou kunnen. Was een animatie-studio uit Gent, onder leiding van Jef Cassiers.

afbeelding.png.ab8cba1ba6f51962fecba728d16dd5b6.png

Posted

Een klasgenoot van mij toonde die video elk jaar op zijn verjaardagsfeestje (2e helft jaren 1980). Hoogtepunt: er is ergens een scène waarin iemands broek afzakt nadat zijn bretellen door een zwaard zijn doorgesneden. Op dat moment werd de videorecorder telkens op pauze gezet.  Hilariteit alom.

Posted
58 minuten geleden, WILCO zei:

Een klasgenoot van mij toonde die video elk jaar op zijn verjaardagsfeestje (2e helft jaren 1980). Hoogtepunt: er is ergens een scène waarin iemands broek afzakt nadat zijn bretellen door een zwaard zijn doorgesneden. Op dat moment werd de videorecorder telkens op pauze gezet.  Hilariteit alom.

Hoeveel verjaardagsfeestjes heeft hij zo gehad?

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Posted
7 uren geleden, WILCO zei:

Die scène speelt zich af na ca. 1u en 5 minuten.

Screenshot_20231106_201521_Gallery.jpg