cartoonesk Posted May 22, 2023 Posted May 22, 2023 Hallo, kun je een voorbeeld geven van een strip die niet zo mooi getekend is maar tòch leuk is? Om het wat gemakkelijker te maken mag het ook een tekenfilm zijn. groetjes. Qua strips denk ik dan bv. aan Vos en Donder. De hoofdfiguren lijken wat op Asterix en Obelix maar dan in de prehistorie. Wat tekenfilms betreft denk ik aan Mercano el Marciano. Op zich wel goed geanimeerd maar de figuurtjes zijn niet zo mooi maar wie weet is dat expres. Maar het verhaal is grappig, absurd en spannend! Quote
bouncer Posted May 22, 2023 Posted May 22, 2023 Het eerste wat bij mij opkomt, maar wel een meesterlijk verhaal. Quote
Stem Franquin naar de finale Posted May 22, 2023 Posted May 22, 2023 8 minutes ago, bouncer said: Het eerste wat bij mij opkomt, maar wel een meesterlijk verhaal. Als scenarist moet die toch prachtige storyboards maken. Zet mij maar op voor een Tardi. Lelijke tekeningen, maar leuke verhalen. Quote Geniet dagelijks van een portie Guust en Franquin in het toernooi! Stem hier op de Flaterfoon!!!
cartoonesk Posted May 22, 2023 Author Posted May 22, 2023 Bedankt voor de reacties! Ik besef dat de term "niet zo mooi getekend" voor iedereen persoonlijk iets anders kan betekenen (de tekeningen van Trondheim vind ik toch goed, ik heb het boek gelezen maar volgens mij heb ik het aan iemand cadeau gegeven (stom) ). Ieder mag voor zich zelf bepalen hoe men "niet zo mooi getekend" interpreteert. groeten. Quote
cinco Posted May 22, 2023 Posted May 22, 2023 De kunst is om het lelijke aantrekkelijk te maken. Boucq, Schreurs, Crumb, Wolverton, Gotlib ... ze tekenen bizarre of lelijke figuren en scènes, maar toch trekt het je belangstelling. Quote
acor Posted May 22, 2023 Posted May 22, 2023 Alles van Hermann ... die tekent alleen maar lelijke mensen. sanderg 1 Quote
bouncer Posted May 22, 2023 Posted May 22, 2023 1 uur geleden, cartoonesk zei: Bedankt voor de reacties! Ik besef dat de term "niet zo mooi getekend" voor iedereen persoonlijk iets anders kan betekenen (de tekeningen van Trondheim vind ik toch goed, ik heb het boek gelezen maar volgens mij heb ik het aan iemand cadeau gegeven (stom) ). Ieder mag voor zich zelf bepalen hoe men "niet zo mooi getekend" interpreteert. groeten. Het is net zoiets als " de beste gitarist ", persoonlijk vind ik Trondheim niet slecht tekenen, het is in ieder geval functioneel voor het verhaal. cartoonesk 1 Quote
Michie Posted May 22, 2023 Posted May 22, 2023 Op het gebied van manga Hunter X Hunter. Zeker in latere chapters verminderd de kwaliteit van de art. Ander voorbeeld zijn Mob 100 en de webversie van One Punch man. Bij tekenfilm series South Park seizoen 1 cartoonesk 1 Quote
sanderg Posted May 22, 2023 Posted May 22, 2023 5 uren geleden, acor zei: Alles van Hermann ... die tekent alleen maar lelijke mensen. Geheel mee eens.. al zijn zijn strips an sich qua verhaal ook al lang niet meer de moeite waard naar mijn idee... Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Rik Posted May 22, 2023 Posted May 22, 2023 Dirk en Desiree Richard Boom-vavavoom and Robertkees 2 Quote Omnia mutantur nihil interit
esteban² Posted May 22, 2023 Posted May 22, 2023 Hm. *wrijft al peinzend over afwezige sik* Er is niet meteen iets dat me te binnen schiet. Waarschijnlijk te verklaren door het feit dat ik altijd eerst en vooral naar het tekenwerk kijk en op basis daarvan beslis om iets al dan niet te lezen. cartoonesk 1 Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF
WILCO Posted May 22, 2023 Posted May 22, 2023 Idem voor mij. Strips waarvan het tekenwerk me niet kan bekoren, koop ik eigenlijk niet. Quote
Stem Franquin naar de finale Posted May 22, 2023 Posted May 22, 2023 2 hours ago, Rik said: Idd. Zoiets geef ik zelfs de tekst geen herkansing meer. Quote Geniet dagelijks van een portie Guust en Franquin in het toernooi! Stem hier op de Flaterfoon!!!
beus Posted May 23, 2023 Posted May 23, 2023 de humor van geinz vind ik fantastisch, maar de tekeningen zijn wel van mindere kwaliteit Richard Boom-vavavoom 1 Quote
Richard Boom-vavavoom Posted May 23, 2023 Posted May 23, 2023 16 hours ago, Rik said: Dirk en Desiree beste voorbeeld eigenlijk!! Er is niemand die zo lelijk tekent als Hein de Kort, maar waar het geniale van af springt!! Zijn EIKELS-serie is zooo goed, met soms maar 1 plaatje en je ligt al dubbel! Zoals deze cover... Eric Schreurs heb je wel nog (edit: die had @cinco al terecht genoemd) Willem 1 Quote The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor
Richard Boom-vavavoom Posted May 23, 2023 Posted May 23, 2023 14 hours ago, Ambreville said: Idd. Zoiets geef ik zelfs de tekst geen herkansing meer. o maar betere humor als hier, vind je niet!! Geniaal ! Quote The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor
kurisu74 Posted May 23, 2023 Posted May 23, 2023 Behalve misschien dat eerste voorbeeld (Vos en Donder waar ik verder nog nooit van gehoord had) vind ik niets van deze voorbeelden slecht getekend. Misschien is de artstyle niet naar iders smaak, maar bv Boucq kan je toch niet slecht getekend noemen. Quote
cinco Posted May 23, 2023 Posted May 23, 2023 1 uur geleden, kurisu74 zei: Misschien is de artstyle niet naar iders smaak, maar bv Boucq kan je toch niet slecht getekend noemen. Er is een verschil tussen slecht getekende en lelijk getekende figuren en in dit geval had ik het over (bewust) lelijk en bizar getekende figuren. Dat is eigenlijk nog een grotere uitdaging om daar esthetiek in te leggen. Boucq is één van de artiesten die dat kan. Quote
Blutch Posted May 24, 2023 Posted May 24, 2023 Richard Boom-vavavoom, Rik, cartoonesk and 1 other 4 Quote
cartoonesk Posted May 30, 2023 Author Posted May 30, 2023 Bedankt voor de reacties en discussie. Ik denk ook dat er een verschil is tussen "niet zo mooi getekend" en "niet goed getekend". Je kunt zeggen dat de tekeningen van Schreurs en Hein de Kort "niet mooi" zijn maar het is wel goed getekend. Ik herinner me de illustraties bij de postpagina in Eppo Wordt Vervolgd van Hein de Kort nog. Lezers schreven dat hun neefje van 5 (zo'n cliché) net zo goed kan tekenen (niet terecht natuurlijk!). Kamagurka had ook ervaring met zulke mensen bij zijn debuut. Hier een foto van Hein de Kort met een schilderij van mij in zijn boekenkast! (foto : Robin Schouten) Quote
cinco Posted May 30, 2023 Posted May 30, 2023 11 minuten geleden, cartoonesk zei: Ik denk ook dat er een verschil is tussen "niet zo mooi getekend" en "niet goed getekend". Ja, het was onderdeel van de tegencultuur doorheen de laatste decennia van de vorige eeuw. Erg aanwezig in de underground scene. Quote
cartoonesk Posted May 30, 2023 Author Posted May 30, 2023 2 uren geleden, cinco zei: Ja, het was onderdeel van de tegencultuur doorheen de laatste decennia van de vorige eeuw. Erg aanwezig in de underground scene. Je zag het ook bv in Fluide Glacial. Voorbeelden kunnen zijn : Binet, Édika etc. Quote
cinco Posted May 30, 2023 Posted May 30, 2023 nog meer underground (Nazario Luque Vera) ziet er misschien groezelig uit, maar bevat erg verfijnd en gedetailleerd tekenwerk Quote
SPeeDy Posted May 30, 2023 Posted May 30, 2023 Kurt Cassauwers tekent ondertussen veel beter dan in dit album het geval was. Dit is echter een erg leuk album over Ivo die een sprekende piranha erft. Pure ontspanning! Quote Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day
SPeeDy Posted May 30, 2023 Posted May 30, 2023 Lincoln vond ik in het begin niet goed getekend. Maar het is erg grappig en bij het lezen zie je dat de tekeningen eigenlijk perfect zijn. Quote Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day
cartoonesk Posted November 6, 2023 Author Posted November 6, 2023 Kent iemand nog de tekenfilmserie Jan Zonder Vrees, naar een boek van Constant de Kinder, dat vroeger op de BRT te zien was in afleveringen van 10 minuten. Dat was niet echt supergoed getekend maar wel heel leuk. De karikaturale personages passen bij de oude Vlaamse sfeer van het verhaal. fenip 1 Quote
Waldorf Posted November 6, 2023 Posted November 6, 2023 Ik herinner mij dat. Gezien op de BRT in de jaren '80. fenip and cartoonesk 2 Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
$tripofiel Posted November 6, 2023 Posted November 6, 2023 Ja, heb ik allemaal gezien indertijd. Eentje uit den goede oude tijd, zeggen ze dan. Pff, we worden oud! Blijkbaar werd die mede getekend werd door Mark Verhaegen? Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_zonder_Vrees_(film) cartoonesk 1 Quote
cartoonesk Posted November 6, 2023 Author Posted November 6, 2023 29 minuten geleden, $tripofiel zei: Blijkbaar werd die mede getekend werd door Mark Verhaegen? Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_zonder_Vrees_(film) Zou kunnen. Was een animatie-studio uit Gent, onder leiding van Jef Cassiers. Quote
cinco Posted November 6, 2023 Posted November 6, 2023 36 minuten geleden, $tripofiel zei: Blijkbaar werd die mede getekend werd door Mark Verhaegen? 5 minuten geleden, cartoonesk zei: Zou kunnen. Was een animatie-studio uit Gent, onder leiding van Jef Cassiers. cartoonesk 1 Quote
cartoonesk Posted November 6, 2023 Author Posted November 6, 2023 Oh, kijk, gewoon op youtube! Merci. (ik heb de dvd van VRT-klassiekers) Quote
cartoonesk Posted November 6, 2023 Author Posted November 6, 2023 2 minuten geleden, cinco zei: Oh, dat staat niet op de dvd! Rob Stevenhagen heeft nog aan Who framed Roger Rabbit gewerkt als enige Nederlander! Quote
WILCO Posted November 6, 2023 Posted November 6, 2023 Een klasgenoot van mij toonde die video elk jaar op zijn verjaardagsfeestje (2e helft jaren 1980). Hoogtepunt: er is ergens een scène waarin iemands broek afzakt nadat zijn bretellen door een zwaard zijn doorgesneden. Op dat moment werd de videorecorder telkens op pauze gezet. Hilariteit alom. Quote
cartoonesk Posted November 6, 2023 Author Posted November 6, 2023 Dat zul je bij Disney niet zien! Quote
Peter Motte Posted November 6, 2023 Posted November 6, 2023 58 minuten geleden, WILCO zei: Een klasgenoot van mij toonde die video elk jaar op zijn verjaardagsfeestje (2e helft jaren 1980). Hoogtepunt: er is ergens een scène waarin iemands broek afzakt nadat zijn bretellen door een zwaard zijn doorgesneden. Op dat moment werd de videorecorder telkens op pauze gezet. Hilariteit alom. Hoeveel verjaardagsfeestjes heeft hij zo gehad? Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
WILCO Posted November 6, 2023 Posted November 6, 2023 Ik herinner me minstens 3 feestjes waarop ik uitgenodigd was, waarschijnlijk 1988, 1989 en 1990. Quote
WILCO Posted November 6, 2023 Posted November 6, 2023 7 uren geleden, WILCO zei: Een klasgenoot van mij toonde die video elk jaar op zijn verjaardagsfeestje (2e helft jaren 1980). Hoogtepunt: er is ergens een scène waarin iemands broek afzakt nadat zijn bretellen door een zwaard zijn doorgesneden. Op dat moment werd de videorecorder telkens op pauze gezet. Hilariteit alom. Die scène speelt zich af na ca. 1u en 5 minuten. Quote
iHaveBeenHere Posted November 6, 2023 Posted November 6, 2023 Ik heb nog altijd een zwak voor het Allerslechtste van Spekkie Big... de beste grap stond op de binnenkant van de achterflap. cartoonesk 1 Quote
Rataplan Posted November 6, 2023 Posted November 6, 2023 Prachtig nummer. Enkele jaren geleden gedownload. Zit in mijn verzameling 'Allerlei'. Het wordt samen met andere renaissance- en middeleeuwse muziek regelmatig gedraaid/afgespeeld. Air 1 Quote
Recommended Posts