Ga naar inhoud

Moet je je schamen omdat je strips leest?


Recommended Posts

In 1996 ben ik met mijn broer en enkele vrienden naar Rudd-Rock geweest. Ik herinner me nog heel goed dat mijn broer tijdens het optreden van Channel Zero heel luid naar mij riep "Wat is de titel nu weer van het meest recente album van Jommeke"? (Dat was album 173, Het geheim van de Hoefslag). Ik moet toegeven dat dit toch even een moeilijk moment was voor mij, tussen al die metalfans. Maar ik heb me daar eigenlijk snel over gezet en me sindsdien nooit meer geschaamd omdat ik strips, zowel voor volwassenen als kinderen, lees en verzamel. 

Ik lees overal strips: op vakantie, in de trein, op het vliegtuig, in wachtzalen, ....

En als er iemand daar commentaar op heeft, dan is dat maar zo. Ik ben wie ik ben en lees wat ik wil lezen. 

Link naar reactie

Ik schaam me er helemaal niet voor dat ik strips lees. En grappig genoeg realiseer ik me dat in mijn nabije omgeving er eigenlijk vrij veel striplezers zijn. Dat zijn overigens wel allemaal mannen.. misschien nog grappig om te vermelden dat het mannen zijn tussen de 42 en 72 zijn met uiteenlopende beroepen als scheepsmakelaar, internetmarketeer, bedrijfsconsultant, it'er, industrieel ontwerper, fiscaal jurist (moi), amenuencis en medewerker bij een expediteur..

 

Toch ook niet direct beroepen wellicht die je (als je het nerd cliche voor bewaarheid zou houden) direct voor ogen hebt als je aan striplezers denkt..

 

Mijn vrouw vindt het ook echt helemaal prima dat ik strips lees.. ze geeft er zelf niets om alleen... Tot mijn vreugde leest mijn zoon van 10 nu graag Guust 🙂

Link naar reactie

De stripliefhebber heeft weer last van zijn minderwaardigheidscomplex vandaag. De markt gaat weer eens in elkaar stuiken (zie ander topic) en we schamen ons nog steeds omdat we strips lezen. ;) 

Een voetballiefhebber stelt zich ook niet de vraag of hij zich moet schamen omdat hij elk weekend in een stadion de primaat in zichzelf loslaat. En terecht, al snap ik dan weer niet wat ze daar leuk aan vinden.

En voor wat het waard is: Het geheim van de Hoefslag is een geweldig album. Herlinde de Hoefslag van Hinniken! ❤️

Link naar reactie

Ik schaam me omdat ik geen strips meer TEKEN! :D 

 

Ik heb Mickey of Goofy of Linus op mijn trui! In mijn middelbare schooltijd tekende ik zelf stripfiguren op mijn t-shirts en daar liep ik trots mee rond. Bv. een mannetje van Peter de Smet met een bord waarop stond "de wereld gaat aan strips ten onder!" :D Op de kunstacademie waren er leraren, die tegen strips waren. Voor soortgelijk strip-achtig werk kreeg ik een vier van de ene leraar en een 8 van de ander, dus ze waren niet allemaal zo.

 

Wel heb ik het met tekenfilms voor de jeugd. Ik zet de tv heel zachtjes als ik een dvd van Wickie de viking opzet! Ach, welnee. Wat kan mij het allemaal schelen! Ik ben te oud geworden om me nog ergens voor te schamen! ;) 

Link naar reactie

Voor veel mensen zijn strips gelijk aan Jommeke en Sus&Wis.  De onwetendheid over strips is vaak zeer groot.  
Het wordt nog steeds vaak als iets voor kindjes gezien.
Aandacht in de media gaat ook meestal naar die kinderstrips.
Vind het altijd wel tof om met volwassenen te spreken die ook franco-Belgische strips/mangas/comics/graphic novels lezen, maar veel gebeurt dat niet.   Betrekkelijk andere passies als muziek, films, games... is het niet moeilijk om mede-liefhebbers te treffen in het dagelijkse leven.
 

Link naar reactie
2 uren geleden, bouncer zei:

image.png.9e31e7121ecc0b9db1832d0875f45bf6.png

 

Klein beetje schaamte, dit openbaar lezen is toch niet aan te raden, mensen mochten er eens verkeerde ideeen

van krijgen.

 

Haar enkels zijn nochtans bedekt.😉

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

Dat ding kan het gewoon niet.

 

Heb nog een paar jaren geduld. Dan zullen de stripconsumenten de resultaten hier van AI zeker kunnen pruimen en er komen starres en wrings als ARTHURY, FANTISSIMO, HYPOCOOLOOL. Die oude handwerktekeningen zijn dan hopeloos GRIZZLED voor die HOPLOLLY FOSSILIBI. 😐

 

Link naar reactie
10 uren geleden, Peter Motte zei:

Ik had eerst de oorspronkelijke voorpagina geüploaded, omdat ik dacht die te kunnen aanpassen.

Ja, dag Jan.

 

Sophies lange, slanke en naakte kinderbenen laat AI in een (geprogrammeerde) kramp schieten. Hij heeft een draaiboek om dat als problematisch te beschouwen en de voorziene acties te ondernemen (dat zou kunnen zijn een dossier op te maken met zoveel mogelijk gegevens van de aanvrager en zijn vraag en het aan bevoegde maar ons onbekende instanties door te geven). Ook is hij dan geprogrammeerd de aanvrager zoveel mogelijk aan het lijntje te houden.  . 

Link naar reactie
45 minuten geleden, sporoi zei:

 

Hij heeft een draaiboek om dat als problematisch te beschouwen

 

 

Hij gaat het gros van die klassieke strips als problematisch beschouwen.

Meestal zijn het oudere nonkelfiguren op reis met minderjarigen naar streken waar ze de Westerse redder kunnen uithangen.

 

336472.jpg.e5e6c646b21f81986e751598eb44e1d9.jpg335505.jpg.24d1e59551be562242597b8e706a03ca.jpg

 

Link naar reactie

Van jongs af aan verzamelde ik al strips.

Volgens mijn moeder kon je daar niks van leren en was het beter gewone boeken te lezen.

Tot er een keer een quiz op tv was(zo'n 45 jaar geleden, waar een geschiedens vraag gesteld werd.

Ik weet niet meer welke vraag het was , maar ik had hem goed.

Hoe weet je dat, vroeg mijn moeder.

En ik wist haar het stripalbum te vertellen waar dat in stond.

Tada......

Ik schaam mij er echt niet voor.

Ik geniet ervan en wat anderen ervan vinden.....

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...