Ga naar inhoud

Strips, een mannenwereld?


Recommended Posts

Ik merk meer en meer dat vrouwen niet als volwaardig aanzien worden als het op strips verzamelen aankomt. Vrouwen kunnen wel degelijke een uitgebreide kennis over strips hebben! Ik ben benieuwd naar de reacties

Link naar reactie

Mijn vrouw leest graag strips, maar ze rekent op mij om haar goed spul door te spelen. Het is niet zo dat ze zelf op zoek gaat naar strips. Verzamelen doet ze al helemaal niet, dat vindt ze toch nog altijd een beetje raar. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
11 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

Mijn vrouw heeft nog nooit een strip gelezen denk ik. Volgens haar is dat meer iets voor kinderen. Maar ze is Oekraïense, en die traditie van stripverhalen kennen ze daar niet zo. Alles met tekeningetjes is sowieso voor kinderen.

 

Tijd voor een volwaardige strip die de strijd tegen de Ruski verhaalt. Zo kunnen kinderen EN de ouders kennis maken met een nieuw medium. 🙂

 

Maar best niet door FBF of andere minkukels een verhaal laten opstellen en  laten tekenen of de Oekraïnse stripmarkt is al bij voorbaat definitief verloren. 😬 

Link naar reactie

Dit forum? Heel zeker.
Westerse strips als industrie? Jep jep.

 

Maar strips als medium, daar ben ik niet zo zeker van. Als ik kijk naar bijvoorbeeld webcomics, waar geen industrie achter zit, waar geen uitgeverij de gate keeper is van een doelpubliek, maar waar mensen de mogelijkheid hebben om gewoon hun ding doen, dan zie ik daar toch heel wat namen waarvan ik vermoed dat het geen mannen zijn.

Link naar reactie
2 minuten geleden, Yncke zei:

Maar strips als medium, daar ben ik niet zo zeker van. Als ik kijk naar bijvoorbeeld webcomics, waar geen industrie achter zit, waar geen uitgeverij de gate keeper is van een doelpubliek, maar waar mensen de mogelijkheid hebben om gewoon hun ding doen, dan zie ik daar toch heel wat namen waarvan ik vermoed dat het geen mannen zijn.

Ik zie in de Spirou ook steeds meer dames die tekenen of schrijven, niet alleen maar inkleuren, zoals vroeger.

Link naar reactie
29 minuten geleden, Yncke zei:

Dit forum? Heel zeker.
Westerse strips als industrie? Jep jep.

 

Maar strips als medium, daar ben ik niet zo zeker van. Als ik kijk naar bijvoorbeeld webcomics, waar geen industrie achter zit, waar geen uitgeverij de gate keeper is van een doelpubliek, maar waar mensen de mogelijkheid hebben om gewoon hun ding doen, dan zie ik daar toch heel wat namen waarvan ik vermoed dat het geen mannen zijn.

Naar mijn gevoel is het hele webcomic gebeuren grotendeels vrouwelijk.

Link naar reactie
23 uren geleden, TDPB zei:

Bij de jonge lezers is het tegenwoordig (naar het schijnt) omgekeerd.

Toevallig net gezien in Terzake van gisteren over het onderwijs in Vlaanderen. Een meisje uit de eerste graad middelbaar dat een strip (van Jommeke) leest in de studiezaal. 

 

Screenshot_20240604_220748_Gallery.thumb.jpg.c3f5100895928b4b3410c413b8710925.jpg

Link naar reactie

Ik ken een dame, die zines en mini-comics verzamelt en mijn tante in Brussel verzamelde stripreeksen, die ze compleet had (Guust, Vrouwen in het wit, Bollie en Billie, o.a.) in mooie Franstalige hardcovers.

Van vrouwelijke striptekenaars, die ik heb gekend, zijn sommigen verzamelaars en anderen juist weer niet!

Link naar reactie
20 uren geleden, WILCO zei:

Toevallig net gezien in Terzake van gisteren over het onderwijs in Vlaanderen. Een meisje uit de eerste graad middelbaar die een strip (van Jommeke) leest in de studiezaal. 

 

Screenshot_20240604_220748_Gallery.thumb.jpg.c3f5100895928b4b3410c413b8710925.jpg

 

Jommeke in de studiezaal...

JOMMEKE in de studiezaal

JOM ME KE IN DE STU DIE ZAAL!

 

Vroeger lazen we Jommeke als ontspanning. Nu moeten ze het studeren of ze komen er niet door.

In mijn tijd deden we Vondel in de studiezaal, en gauw een Jommeke tussen de soep en de patatten.

Link naar reactie
9 minutes ago, Peter Motte said:

 

Jommeke in de studiezaal...

JOMMEKE in de studiezaal

JOM ME KE IN DE STU DIE ZAAL!

 

Vroeger lazen we Jommeke als ontspanning. Nu moeten ze het studeren of ze komen er niet door.

In mijn tijd deden we Vondel in de studiezaal, en gauw een Jommeke tussen de soep en de patatten.

 

Wij lazen vuile boekskes in de klas, verstopt in een Jommeke.

Link naar reactie
Op 4/6/2024 om 22:11, WILCO zei:

Toevallig net gezien in Terzake van gisteren over het onderwijs in Vlaanderen. Een meisje uit de eerste graad middelbaar dat een strip (van Jommeke) leest in de studiezaal. 

 

Screenshot_20240604_220748_Gallery.thumb.jpg.c3f5100895928b4b3410c413b8710925.jpg

 

Het is maar de vraag of ze na de eerste graad ook nog strips zal lezen, want dan komen de cruciale jaren waarin veel lezers afhaken. Hopelijk vindt ze dan ook nog strips die haar aanspreken en kan ze doorgroeien tot een volwassen striplezer. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Een neef van me heeft al die dikke Harry Potters gelezen toen hij tien jaar of zo was.

Nu leest hij zelfs met moeite strips.

Daarom geloof ik ook niet erg in al die theorieën om kinderen vroeg aan het lezen te krijgen. Het moet in hun dagelijkse culturele omgeving zitten. Als hun vriendjes met een smartphone bezig zijn, dan geven ze het lezen op en willen ze ook een smartphone.

M.a.w.: de huidige beweging om smartphones uit de klas te weren, zouden wel eens meer impact kunnen hebben dan het idee dat je jonge kinderen moeten voorlezen.

Link naar reactie
On 6/4/2024 at 2:07 PM, TDPB said:

Naar mijn gevoel is het hele webcomic gebeuren grotendeels vrouwelijk.

Ik was nieuwsgierig, en heb op de fediverse eens een poll gelanceerd met de vraag aan mensen die een web comic maken. Grote coverage heb ik niet, maar het is toch redelijk gebalanceerd in mijn steekproef, lijkt me:

WebComicMakers.png

Link naar reactie
5 minutes ago, Peter Motte said:

Yncke zijn enquête liep niet lang genoeg. Maar een dag of twee. Hij zou het eens moeten overdoen, zodat ze beter kan worden rondgestuurd.

Als je per se de wijsneus wilt uithangen, zorg dan dat je je facts checkt.

De poll liep een week, de langste periode die ik kon kiezen. Bovendien kun je op een hometown instance geen polls van twee dagen lanceren.

Link naar reactie
12 uren geleden, Yncke zei:

Als je per se de wijsneus wilt uithangen, zorg dan dat je je facts checkt.

De poll liep een week, de langste periode die ik kon kiezen. Bovendien kun je op een hometown instance geen polls van twee dagen lanceren.

 

Waardoor is hij dan zo laat op m'n feed verschenen? Toen ik hem zag, liep hij maar twee dagen meer.

Link naar reactie

Strip als medium is vrij divers. Manga wordt door iedereen gelezen. Je hebt in Japanse boekwinkels een heel gedeelte met hele kasten vol manga gericht op meisjes. Op cosplay events zijn ook vaak erg veel vrouwen.

 

Op Nederlandse stripbeurzen zie ik eigenlijk zelden vrouwen. Denk voornamelijk doordat de populaire strips hier toch meer voor jongens/mannen bedoeld waren. 

Link naar reactie

Bij vrouwelijke striptekenaars denk ik met weemoed aan Erika Raven en Lian Ong.

Beide gooide hun handdoek in de ring, Erika vanwege oogproblemen, en Liang vanwege te geringe verkopen

tegenover het vele werk.

Horizon is een prachtige strip.

image.png.d4ced3c78b44b1add9b810f9018851e6.png

 

Erika was nog volop in ontwikkeling.

image.thumb.png.33023fde7e5282cf413d8c8efe028f6a.pngimage.png.c8ec35487ae621e87c55d43332565f12.png

 

 

Link naar reactie

Zonder uit de school te klappen, wil ik wel vertellen dat ik, in de tijd dat ik nog naar stripbeurzen en dergelijke ging, heb ervaren dat jongedames, die strips willen tekenen, al snel terechte of onterechte maar oneerlijk harde kritiek kregen en te maken kregen met macho-isme in de stripwereld. Het is niet verwonderlijk als ze er dan snel mee stoppen.

Dat wilde ik even kwijt.

 

alice.gif

Link naar reactie

Het is geleden van de lagere school dat ik een jongen ben tegengekomen die manga's leest. In mijn ogen is het lezen van manga's in Vlaanderen iets voor vrouwen en iets dat gebeurt in het Engels. Een man zal al snel vragen: is daar geen anime van?

 

Dit geldt trouwens algemeen zo: vrouwen lezen meer dan mannen. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/24/vrouwen-lezen-meer-dan-mannen/

 

Over Europese strips kan ik me niet uitspreken, want ik ken eigenlijk niemand die dat graag doet (behalve mezelf).

Link naar reactie

Ook tijdens de lessen P.O. in het middelbaar waren het eigenlijk altijd de meisjes tegen wie de leerkracht moest zeggen: geen mangastijl.

 

De mangawinkels op de Bondgenotenlaan en de Diestsestraat in Leuven worden beide uitgebaat door vrouwen (of voornamelijk vrouwen?).

Link naar reactie

Daarnet op het perron in Sint-Niklaas heb ik er nog eentje gespot: een dame, ik schat begin de 20 en hoogzwanger, met het album Klaartje Wakker van S&W onder haar arm. En deze morgen zat ik op de trein naast een jongen van een jaar of 12 die de Pili-Pili Pillen van Kiekeboe (eerste druk) aan het lezen was. 

 

Als je goed zoekt, vind je dus wel af en toe nog jongeren en/of vrouwen die strips lezen. 

Link naar reactie

Mijn vrouw kocht en las wel stripboeken(aangezien ze meeging de winkel in als we naar de stad gingen), maar ging met name om:

 

Cupido.

claire

Julie claartje en cecile

Noortje.

 

Is overigens wel een jaar of 15-20 geleden.

heb hier genoeg strips staan maar zowel mijn vrouw als mijn zoon en dochter lezen er niks(meer) van.

 

Mijn zoon heeft overigens wel e.e.a. aan graphic novels

Link naar reactie

Het aandeel vrouwen bij ons in de winkel ligt bij ons dan ongewoon hoog denk ik. Nou moet ik wel bekennen dat we ook echt voor die groep inkopen. Manga wordt bij ons in de winkel door meer vrouwen dan mannen gekocht/gelezen/verzameld. Bij de traditionele comics en de Franco Belgische strips ligt het aandeel lager. De graphic novel vindt dan wel weer meer aftrek bij de dames. Ik denk dat over de gehele linie het aandeel vrouwen bij ons op ongeveer een derde zal vallen. Niet slecht toch? 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...