Ga naar inhoud

Vandaag Gekocht


Skinny

Recommended Posts

Vergeet niet dat stripwinkels heel veel titels moeten inkopen, veelal zonder recht van retour. Ze blijven ook met incourante boekjes zitten die na een jaar in de aanbieding gaan - daar hoor je niemand over klagen. Bovendien is het uitbaten van een stripwinkel niet echt de kortste weg naar een groot fortuin, dus gun ze heel af en toe (zeker vlak voor kerst) ook eens een extraatje.

 

Maar ik ben het met je eens dat deze prijzen binnen een week of drie na uitgifte wel erg hoog zijn... zelf zou ik dit boekje best als impulsaankoop a € 35 gekocht kunnen hebben, maar ik ben niet in een SSZ geweest. En voor 75 Euro hoef ik 'm (ook) niet. Jammer maar helaas.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
19 uren geleden, JJL zei:

 

‘Retail’ prijs van dit boekje was met EUR 35 al aan de hoge kant, als je ziet wat je ervoor terugkrijgt: een klein dun boekje in een kartonnen doosje, waarvan de oplage met 444 stuks niet eens aan de hele lage kant is. Maar de prijzen die nu door stripwinkels gevraagd (en door kopers betaald) worden, zijn mijns inziens pas echt buitensporig hoog. Tsja, blijft natuurlijk een kwestie van vraag en aanbod (alhoewel ik ook hier wel iets van een gehyped boekje bespeur, zie o.a. de tekst van het veilingkavel).

 

Ik plaatste een voorbestelling voor de Franse uitgave (oplage met 1999 ex. beduidend hoger dan de Nederlandstalige versie): EUR 29,60 incl. verzending, wat ik al aan de hoge kant vond. Maar zoals ik al eerder ergens schreef, vind ik het voor die prijs nog net een leuk verzamelobject/hebbedingetje, zeker als je net als ik niet de albums van Guust Chronologisch koopt (de gags uit dit kleine boekje zouden in deel 0 verschijnen, zo begrijp ik).

 

Overigens is het boekje nog steeds te koop, met een beetje zoeken waarschijnlijk zelfs nog wel voor EUR 35.

Ook Akim bijvoorbeeld heeft het nog, al verhoogde die de prijs vandaag alweer van EUR 49,95 naar EUR 79,95 (en na deze post, wanneer weer wat repers het boekje bestellen, waarschijnlijk weer enkele tienjes erbij :e007:; hype, hype).

 

Als die hoogste bieder gisteren iets verder had gekeken dan zijn/haar neus lang is, had hij/zij ongeveer EUR 150 kunnen besparen (maar goed dat zal niet voor de eerste keer zijn op de CW veiling)...

Klopt. Heb dít vandaag nog in een stripwinkel zien liggen voor 35 euro en laten liggen. Is wat mij betreft zijn geld niet waard. Ik wacht wel op de integrale. Overigens liggen er ook al een tijdje HC's van Duke. Hier is de hype blijkbaar al voorbij.

Link naar reactie
11 minuten geleden, Lefranc zei:

Klopt. Heb dít vandaag nog in een stripwinkel zien liggen voor 35 euro en laten liggen. Is wat mij betreft zijn geld niet waard. Ik wacht wel op de integrale. Overigens liggen er ook al een tijdje HC's van Duke. Hier is de hype blijkbaar al voorbij.

Zal de tweede druk van Duke zijn. Hype betrof de eerste druk in kleine oplage (toen overigens nog niet bekend was dat er een HC herdruk zou komen).

 

Al PM’etjes van repers gehad over bij welke SSZ je het Guust boekje hebt zien liggen :e012:?

Link naar reactie
35 minuten geleden, eriktex zei:

 Bovendien is het uitbaten van een stripwinkel niet echt de kortste weg naar een groot fortuin, dus gun ze heel af en toe (zeker vlak voor kerst) ook eens een extraatje.

 

Eens en een welkome nuance maar wat vind je dan hiervan? En zonder namen te noemen komt dit vaak voor bij de betreffende winkel (en niet alleen in de aanloop naar kerst)! Waar ik mij enorm aan stoor is het wel geleverd krijgen van (beperkte) druk boeken, deze achterhouden en na het uitverkocht raken van de betreffende titel voor hoge prijzen één voor één aanbieden. Dan ben je een gewoon speculatief bezig. Gelukkig kan ik terecht bij een andere stripwinkel die dit soort praktijken niet hanteert.   

Link naar reactie
20 minuten geleden, Nesse zei:

Eens en een welkome nuance maar wat vind je dan hiervan? En zonder namen te noemen komt dit vaak voor bij de betreffende winkel (en niet alleen in de aanloop naar kerst)! Waar ik mij enorm aan stoor is het wel geleverd krijgen van (beperkte) druk boeken, deze achterhouden en na het uitverkocht raken van de betreffende titel voor hoge prijzen één voor één aanbieden. Dan ben je een gewoon speculatief bezig. Gelukkig kan ik terecht bij een andere stripwinkel die dit soort praktijken niet hanteert.   

Daar is een oplossing voor: als klant gewoon je stripboeken bij een andere stripwinkel kopen.
Als een SSZ mij de wat zeldzamere nummers tegen de originele prijs niet gunt, geef ik m'n klandizie wel aan iemand anders die het z'n klanten wel gunt.
En volgens mij ben ik zeker niet de enige die zo redeneert.

Link naar reactie

Als je als winkelier regelmatig vaststelt dat particulieren hun zeldzame items binnen de paar dagen voor 2 tot 5 keer de oorspronkelijke prijs verkocht krijgen...dan kan ik wel enig begrip opbrengen voor hun gedrag.

Als winkeliers echter relatief veel items beginnen achter te houden krijg je uiteraard extreme casussen.

Ik vind zelf wel plezier in die jacht naar moeilijk te vinden items.

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Nesse zei:

Eens en een welkome nuance maar wat vind je dan hiervan? En zonder namen te noemen komt dit vaak voor bij de betreffende winkel (en niet alleen in de aanloop naar kerst)! Waar ik mij enorm aan stoor is het wel geleverd krijgen van (beperkte) druk boeken, deze achterhouden en na het uitverkocht raken van de betreffende titel voor hoge prijzen één voor één aanbieden. Dan ben je een gewoon speculatief bezig. Gelukkig kan ik terecht bij een andere stripwinkel die dit soort praktijken niet hanteert.   

 

Het zijn inderdaad altijd de usual suspects. Zoals ik al zei vind ik het twee of drie weken wel erg snel voor dit soort prijsstijgingen. Maar diezelfde winkels hebben vaak een enorme voorraad moeilijke boekjes en dat is ook een kwaliteit. Want zei Socrates al niet "beter Te Duur dan Niet Te Koop"?

 

Ik volg Lukoste, het is leuk om een paar lastige albums te blijven zoeken. Alles compleet is ook maar saai.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Ik moet zeggen dat ik het fenomeen in de laatste weken ook al enkele malen gezien heb tijdens mijn online zoektocht naar bepaalde titels. Op de site staat "uitverkocht", maar via mail laten deze dan weten dat er nog enkele exemplaren 'achter den toog liggen' met een aangepaste (hogere) prijs. Hun goed recht natuurlijk, maar ik doe er niet aan mee. Ik ontdekte dat het bij een bepaalde andere SSZ ook zo was, maar dan aan de normale prijs. Dit, naar eigen zeggen, om nieuwe klanten -op zoek naar zo'n titels- voor zich te winnen. Wat ik als een mooiere manier beschouw.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Afspraak gemaakt op marktplaats,daarna beland in een obscure garagebox ergens in Mijdrecht.

Nu in het gelukkige bezit van 16 Jerry Springs herdruk inclusief het lastige nummer " Jerry tegen

KKK ", en om misverstanden te voorkomen, tegen betaling van 24 euro.

Minstens de helft in perfecte staat de resterende in zeer goede staat, mijn dag kan niet meer stuk.

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, lukoste zei:

Als je als winkelier regelmatig vaststelt dat particulieren hun zeldzame items binnen de paar dagen voor 2 tot 5 keer de oorspronkelijke prijs verkocht krijgen...dan kan ik wel enig begrip opbrengen voor hun gedrag.

 

Als winkeliers echter relatief veel items beginnen achter te houden krijg je uiteraard extreme casussen.

Het hangt er natuurlijk ook wel een beetje van af.
Als een winkelier wat boekjes achterhoudt zodat ze niet bij speculanten terechtkomen, maar om voor vaste klanten een exemplaar beschikbaar te houden is daar weinig op tegen. Als echter z'n normale klantenkring niet eens de kans krijgt om iets tegen een normale prijs te kunnen kopen, denk ik dat die hun inkopen beter elders kunnen doen. Kwestie van elkaar wat gunnen in beide richtingen.

Link naar reactie
3 uren geleden, esteban² zei:

Ik moet zeggen dat ik het fenomeen in de laatste weken ook al enkele malen gezien heb tijdens mijn online zoektocht naar bepaalde titels. Op de site staat "uitverkocht", maar via mail laten deze dan weten dat er nog enkele exemplaren 'achter den toog liggen' met een aangepaste (hogere) prijs. Hun goed recht natuurlijk, maar ik doe er niet aan mee. Ik ontdekte dat het bij een bepaalde andere SSZ ook zo was, maar dan aan de normale prijs. Dit, naar eigen zeggen, om nieuwe klanten -op zoek naar zo'n titels- voor zich te winnen. Wat ik als een mooiere manier beschouw.

 

Het beste is natuurlijk om je de kop niet zot te laten maken met zo'n ersatz 'rariteiten'.

 

Ik kan snappen dat je het origineel graag zou hebben en daarvoor wat geld op tafel wil leggen, maar een namaak?

Link naar reactie
32 minuten geleden, Zwendel zei:

Ik kan snappen dat je het origineel graag zou hebben en daarvoor wat geld op tafel wil leggen, maar een namaak?

Beschouw je een herdruk nou als ‘namaak’??

 

En als het om dat Guust albumpje gaat, dan denk ik niet dat veel mensen de eerste druk kunnen/willen betalen (als die al te vinden is): https://veiling.catawiki.nl/kavels/2257229-gaston-0-oblong-formaat-sc-extreem-zeldzame-eerste-druk-1960

Link naar reactie
2 minuten geleden, JJL zei:

Beschouw je een herdruk nou als ‘namaak’??

In dit geval eigenlijk wel. Je kan die gags ook in een échte herdruk herlezen.

 

En verder, misschien had ik dat boekje wel gekocht als ik het in de SSZ tegengekomen was (alhoewel 35 Euro echt veel is), maar ik voel helemaal niet de behoefte om het te hebben nu het een kunstmatig 'curiosum' geworden is.

En het raarste is: er zijn een heleboel mensen die er nooit aan zouden gedacht hebben het te kopen, maar nu het hip is  moeten ze het ineens hebben en gaan ze klagen over 'oplichterij'. Wel koop het niet, dan straf je de 'oplichters' :)

Link naar reactie
13 minuten geleden, Zwendel zei:

In dit geval eigenlijk wel. Je kan die gags ook in een échte herdruk herlezen.

 

En verder, misschien had ik dat boekje wel gekocht als ik het in de SSZ tegengekomen was (alhoewel 35 Euro echt veel is), maar ik voel helemaal niet de behoefte om het te hebben nu het een kunstmatig 'curiosum' geworden is.

En het raarste is: er zijn een heleboel mensen die er nooit aan zouden gedacht hebben het te kopen, maar nu het hip is  moeten ze het ineens hebben en gaan ze klagen over 'oplichterij'. Wel koop het niet, dan straf je de 'oplichters' :)

 

Ben het niet eens met je eerste bewering (ik vind dit boekje juist een ‘echte’ herdruk omdat het bijna een kopie is van het origineel, alleen vertaald en op beter papier gedrukt).

 

Ben het wel volledig eens met de rest van je bijdrage. Velen kopen dit soort boekjes omdat ze bang zijn ‘to miss out’. Je zag overigens hetzelfde bij die spuuglelijk ingekleurde luxe HC Kuifje in het Land van de Sovjets.

Link naar reactie
4 minuten geleden, JJL zei:

Ben het niet eens met je eerste bewering (ik vind dit boekje juist een ‘echte’ herdruk omdat het bijna een kopie is van het origineel, alleen vertaald en op beter papier gedrukt).

Het is een herdruk, omdat Panda er lang geleden ook al een versie van heeft gemaakt

 

24 minuten geleden, JJL zei:

En als het om dat Guust albumpje gaat, dan denk ik niet dat veel mensen de eerste druk kunnen/willen betalen (als die al te vinden is): https://veiling.catawiki.nl/kavels/2257229-gaston-0-oblong-formaat-sc-extreem-zeldzame-eerste-druk-1960

Dat is niet de eerste druk.
In de Nederlandse taal is dit de eerste druk: https://www.bobbedoes.nl/item/detail/7b67ef6d-0017-4a9e-ac72-d85719b91fae

Link naar reactie
4 minuten geleden, JJL zei:

Ben het niet eens met je eerste bewering (ik vind dit juist een ‘echte’ herdruk omdat het bijna een kopie is van het origineel, alleen vertaald en op beter papier).

 

Ben het wel volledig eens met de rest van je opmerking. Velen kopen dit soort boekjes omdat ze bang zijn ‘to miss out’. Je zag overigens hetzelfde bij die spuuglelijk ingekleurde luxe HC Kuifje in het Land van de Sovjets.

Die facsimilés en luxe uitgaven zijn een aparte branche geworden.

 

Luxe uitgaves interesseren me niet, facsimilés zijn wel interessant als je het origineel niet (kan) hebben. Dat is ook de enige reden waarom ik dit boekje wel zou kopen. Maar al bij al is het maar 'namaak' (ik zet het tussen haakjes ;) ). Het origineel hebben daar zou ik wel wakker van liggen (bij wijze van spreken).

Link naar reactie
27 minuten geleden, Tweetie zei:

Het is een herdruk, omdat Panda er lang geleden ook al een versie van heeft gemaakt

 

Dat is niet de eerste druk.
In de Nederlandse taal is dit de eerste druk: https://www.bobbedoes.nl/item/detail/7b67ef6d-0017-4a9e-ac72-d85719b91fae

 

Tsja, als we dan toch bezig zijn: is deze facsimile uit 2017 wel als herdruk te beschouwen van de uitgave uit 1980, nu het verschillende uitgeverijen betreft (Dupuis vs. Panda)?

Link naar reactie
1 uur geleden, Zwendel zei:

Het beste is natuurlijk om je de kop niet zot te laten maken met zo'n ersatz 'rariteiten'.

 

Ik kan snappen dat je het origineel graag zou hebben en daarvoor wat geld op tafel wil leggen, maar een namaak?

Ik ben niet meteen mee met de link naar namaak, maar ik heb het gewoon over integrale uitgaves en titels met kleinere oplage en dergelijke.  Dingen van maximum 5 jaar oud die niet meer verkrijgbaar zijn, maar wel gewoon 'achter den toog' (ik gebruik die uitdrukking omdat het letterlijk zo in een mail stond) uit het zicht van de klanten liggen tot er iemand effectief naar vraagt.  En dan volgt de 'nieuwe' prijs, soms meer dan het dubbele.  Maar die ene SSZ, uit mijn laatste zin uit die quote, toont dat het ook anders kan.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik ga niet akkoord met namaak, dupuis heeft namelijk de rechten om Guust uit te geven. Over herdruk valt nog te discussiëren. Het boekje van 2017 ziet er letterlijk uit als dat van in 1960, enkel is het nu in het Nederlands. De uitgave van panda heeft een andere cover, is de inhoud hetzelfde?

Link naar reactie

Op colofongegevens na is het inhoudelijk identiek dezelfde uitgave als de Franse eerste versie en de herdruk van Panda, maar dan wel met de nieuwste lettering. Alleen het bijhorende lichtkarntonnen etuitje (met een blinddruk van de titel = de titel die je ook kan voelen) is nieuw. Dat is een mooi en verzorgd dingetje met op twee kanten uitleg van Franquin himself over die allereerste uitgave.

Link naar reactie

Inderdaad.

Barabas veilde afgelopen maandag de modellen van Thorgal (€71), XIII (€56) en Largo (€134). Ik wou ze graag alle drie, maar toch het liefst Largo (die laatst kwam), en ben heel snel gestopt met bieden op de andere. Ik denk dat ik zwaar heb moeten bieden tegen de koper van Thorgal en XIII (als die al door dezelfde werden gekocht).

 

https://veiling.catawiki.nl/kavels/14458613-rosinski-origineel-gipsen-model-koninklijke-munt-belgi-voor-thorgal-munt-+-munt-2001

https://veiling.catawiki.be/kavels/14459273-vance-origineel-gipsen-model-koninklijke-munt-belgi-voor-xiii-munt-2001?previous=favorites

https://veiling.catawiki.be/kavels/14459211-francq-origineel-gipsen-model-koninklijke-munt-belgi-voor-largo-winch-munt-+-munt-2001?previous=favorites

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...