Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

3 uren geleden, TDPB zei:

Dat Schanulleke normaal niet kan praten, dat onthouden de scenaristen meestal wel.

Vandaar dat ze in ieder verhaal waarin ze tot leven komt (en dat zijn er veel), ze op het einde telkens opnieuw naar haar oorspronkelijke ledenpoppentoestand terugkeert. Ik hoop dat ze daarmee ook haar geheugen verliest.

 

Dit moet zowat de meest bevreemdende transformatie van Schanulleke zijn.

 

afbeelding.png.cfb3629ce29f213bfbb2cc670d3168ae.png

Link naar reactie

de cover van (op) het eiland Amoras: vroeger en nu

 

afbeelding.png.cd42a53035726513cda324984867362b.png

 

Iconisch of niet, whatever. Laten we wat extra personages op de voorgrond plaatsen, moeten ze anno 2008 gedacht hebben. En laat Wiske ook wat geagiteerd kijken omdat Suske zijn hand op haar rug legt.

(ja, ik weet dat ze zo kijkt omdat ze die mannen in de bosjes opmerkt, maar die andere interpretatie is amusanter :P )

 

afbeelding.png.538a49626a56454a621bedf89d496547.png

Link naar reactie

Plots denk ik dat het wel eens leuk zou zijn om een S&W te maken waarin de personages nooit veel verder geëvolueerd zijn. Dus met Suske nog steeds in dat pakje, Wiske als een halve kleuter, Jerom als een oermens, Barabas als de iets dikkere, stotterende uitvinder die hij toen was...

Link naar reactie
26 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Die (bonten?) broekjes van Vandersteen heb ik nooit goed gesnapt. Wat moet dat eigenlijk voorstellen? Werd dat nog door iemand anders gebruikt toen?

 

Grote kans dat hij dat overnam van Alley Oop. Die reeks was wel in meerdere opzichten een inspiratiebron.

 

afbeelding.thumb.png.56825e5234ae629d4d2788332a55a818.png

 

afbeelding.thumb.png.60cdb9d746a10069589ca0b861d4454f.png

Link naar reactie
3 hours ago, Peter Motte said:

Alle Japanners knalgeel!

Geen wonder dat het in Japan is geflopt.

 

S&W was opnieuw op een grafisch hoogtepunt, en de bedoeling was goed. Dat verhaal van Nello en Patrasche is in Japan even bekend als pakweg 'Hans & Grietje' bij ons, maar ik had er nooit van gehoord tot dit album. 

 

Maar inderdaad, onnozele uitwerking en véél te melodramatisch.

 

En wat betreft die gele japanners (ik durf te wedden dat ze ook geen 'R' konden zeggen), sommigen zouden klagen dat 'dat nu niet meer zou kunnen'. Maar dat kon eigenlijk toen ook al niet meer. Ik was toen 11 en stoorde me er al aan. 

Link naar reactie
46 minuten geleden, Lük Bey zei:

 

En wat betreft die gele japanners (ik durf te wedden dat ze ook geen 'R' konden zeggen), sommigen zouden klagen dat 'dat nu niet meer zou kunnen'. Maar dat kon eigenlijk toen ook al niet meer. Ik was toen 11 en stoorde me er al aan. 

 

Te melodramatisch? Bwah, dat weet ik nog zo niet. Japanners kunnen zelf ook behoorlijke melodramatische verhalen vertellen; lees hun manga maar eens. En verder kunnen ze heel sentimenteel uit de hoek komen. Ze hebben zelfs een standbeeld gezet voor een hond (Hachiko, ハチ公,).

 

Ik zou hierbij ook willen opmerken dat de gele huidskleur niets met racisme te maken heeft.

De Chinezen werden "het gele volk" genoemd omdat alleen de Chinese keizer geel mocht dragen.

Vandaar werd het symbolisch traditioneel om Chinezen geel te kleuren, en dat is overgeslagen naar de Japanners, terwijl die gele traditie daar niet bestond.

Verder is het dus gewoon verkeerd, en niet "fout".

Laten we dat voortdurende "gewoke" dus maar even in de ijskast zetten.

 

Maar het is inderdaad compleet stupid om in een stripverhaal dat je in Japan wilt verkopen, de Japanners geel te kliederen. Ze hadden zich wel eens beter mogen informeren.

Nu, die hele bende bij Vandersteen heeft nooit erg uitgebloken in verstandig zijn, en wat dat betreft waren ze bij Hergé een heel stuk slimmer. Als de Kuifjes een nieuwe markt wilden aanboren, werd altijd gecontroleerd of de weergave van het land wel klopte. Ze hebben bijv. treinwagons veranderd voor de Engelse editie van De Zwarte Rotsen.

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Ik zou hierbij willen opmerken dat het niets met racisme te maken heeft.

De Chinezen werden "het gele volk" genoemd omdat alleen de Chinese keizer geel mocht dragen.

Vandaar werd het symbolisch traditioneel om Chinezen geel te kleuren, en dat is overgeslagen naar de Japanners, terwijl die gele traditie daar niet bestond.

Verder is het dus gewoon verkeerd, en niet "fout".

Laten we dat voortdurende "gewoke" dus maar even in de ijskast zetten.

Verder is het inderdaad compleet stupid om in een stripverhaal dat je in Japan wilt verkopen, de Japanners geel te kliederen. Ze hadden zich wel eens beter mogen informeren.

Nu, die hele bende bij Vandersteen heeft nooit erg uitgebloken in verstandig zijn, en wat dat betreft waren ze bij Hergé een heel stuk slimmer. Als de Kuifjes een nieuwe markt wilden aanboren, werd altijd gecontroleerd of de weergave van het land wel klopte. Ze hebben bijv. treinwagons veranderd voor de Engelse editie van De Zwarte Rotsen.

 

Je valt in herhaling en ook deze keer is het half juist, half verkeerd. Dat er ooit een legendarische keizer was die bekend stond als De Gele Keizer (Huang Di, een goeie 4500 jaar geleden) klopt. Hij woonde in de buurt van de Gele Rivier en is volgens de legende de voorvader van alle huidige Han-Chinezen.

Maar je volgende stap, dat van een keizer die in gele kledij werd afgebeeld er werd overgegaan tot het afbeelden van Chinezen in het geel is op zijn minst dubieus (alsof je alle blanken met een kroon op zou afbeelden omdat enkel de koning dat mocht dragen). Moest je nu nog zeggen dat ze het gele volk werden genoemd omdat ze uit de Vlakte van de Gele Rivier komen (die zo noemt omdat hij een ietwat gele kleur heeft), dat zou geloofwaardiger zijn.

Plus dat de term niet echt 'het gele volk' is, maar 'het gele gevaar', ook wel 'the yellow peril', een term uit eind 19e eeuw. En daar sloeg dat geel echt wel op de huidskleur.

 

En dan ook nog dat Zwarte Rotsen ding: Hergé of de studio trok zich helemaal niets aan van de al dan niet correcte weergave in dat album. Dat gebeurde pas toen de Engelse uitgever midden jaren '60 opmerkte dat heel wat dingen eigenlijk niet klopte. Hij stuurde Herge een lijst met 130 fouten en vroeg of ze dat niet wat konden aanpassen. Moest die man er niet geweest zijn zaten we nu nog steeds met de oude versie van De Zwarte Rotsen. 

 

Vandersteen paste zijn strips overigens ook aan aan de buitenlandse markt, en in het bijzonder de Nederlandse. De taal werd veranderd, ze betaalden met guldens, vlogen met de KLM... Op dat vlak was hij behoorlijk bij de pinken.

Link naar reactie
2 hours ago, Peter Motte said:

Laten we dat voortdurende "gewoke" dus maar even in de ijskast zetten.

 

Voor alle duidelijkheid, ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van Paul Geerts he. Die komt uit een ander tijdperk waarin dat soort luie karikaturen nog normaal waren. 

 

Maar om (al dan niet 'voortdurend') een probleem te hebben met verouderde en, jazeker, racistische stereotiepen hoef je niet 'woke' te zijn.  

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Peter Motte zei:

Alle Japanners knalgeel!

Ik heb het album er eens bijgenomen. Zo knalgeel zijn die personages echt niet ingekleurd. 't is een zacht pastelkleurtje.

Wat wel een ferm cliché is, is de traditionele kledij van het meisje. 

 

Wat ook opvallend is aan dat album; 11 pagina's zonder ook maar één van de vaste hoofdpersonages.

 

afbeelding.thumb.png.36c5dbf3b13ef8cb9637d58262e9d94e.png

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Ik heb het album er eens bijgenomen. Zo knalgeel zijn die personages echt niet ingekleurd. 't is een zacht pastelkleurtje.

Wat wel een ferm cliché is, is de traditionele kledij van het meisje. 

 

 

Hola, de traditionele kledij wordt in Japan nog altijd gedragen, maar eigenlijk alleen door vrouwen.

Zeker bij huwelijken en andere plechtigheden, en ook bij feestelijkheden.

In het dagelijkse leven zijn het meestal oudere vrouwen die het nog dragen.

Maar het is zeker niet "out", netzomin als bij ons rokken en jurken "out" zijn voor vrouwen en meisjes, zelfs al dragen ze soms broeken (zelfs met scheuren erin :) )

 

Link naar reactie
22 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Hola, de traditionele kledij wordt in Japan nog altijd gedragen, maar eigenlijk alleen door vrouwen.

Zeker bij huwelijken en andere plechtigheden, en ook bij feestelijkheden.

In het dagelijkse leven zijn het meestal oudere vrouwen die het nog dragen.

Maar het is zeker niet "out", netzomin als bij ons rokken en jurken "out" zijn voor vrouwen en meisjes, zelfs al dragen ze soms broeken (zelfs met scheuren erin :) )

 

Ja, dat weet ik ook wel, ik heb daar rondgelopen en inderdaad zo'n huwelijksplechtigheid gezien (en terwijl ik naar die trouwers aan het kijken was, passeerde de keizer). Maar geef toe dat de meeste Japanse (toeristen) zich ietwat moderner kleden.

Link naar reactie
6 minuten geleden, Lük Bey zei:

Leuk. De invloed is erg duidelijk, ook die sixpack en ledematen van de holbewoner.

 

jerom-kaft.gif

 

 

Ja, ik denk dat we wel kunnen zeggen dat Vandersteen toch zeker een paar afleveringen van Alley Oop had gezien. Hij heeft er Barabas, de tijdsmachine en het flitsen door de ruimte, Jerom en het broekje van Suske aan te danken.

Link naar reactie
8 minuten geleden, Lük Bey zei:

't Is ook welbekend dat hij de stiel leerde door bestaande strips te imiteren / na te tekenen. Veel andere voorbeelden waren er niet he.  

Zo leert iedereen het, he.

Alhoewel hij -al dan niet officieel- ook heeeel veel inhoudelijke dingen overnam van anderen in de loop van zijn carrière en soms hele reeksen baseerde op de creaties van anderen en dat afdeed als eigen vondsten: Bessy (Lassie), Safari (Daktari), Robert & Bertrand, De Geuzen (Tijl Uylenspiegel). Waren Biggles en Old Shatterhand al rechtenvrij toen Vandersteen daarmee begon? 

Laten we zeggen dat Vandersteen het voorbeeld van Shakespeare volgde als het ging over de regels van copyright en auteursrechten.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...