Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

1 uur geleden, Lestat zei:

In verschillende boeken is al aangegeven dat dit een teneur was van een zeer preutse censuur: families met kinderen staan voor seks, want de ouders hebben de kinderen verwekt en ze hebben dus seks. Het is beter dan om een tante als moederfiguur te hebben en een goede vriend van de familie als vaderfiguur. En ik verzin dit eerlijk waar niet.

 

Ik geloof zeker dat @Lestat dat niet verzit, maar volgens mij is die theorie volslagen onzin. Typisch iets uit de koker van mensen die zich interessant willen maken, zoals "Hoh, joh, wij kennen de échte wereld. En daarin hebben ze séks!" Slaat goed aan bij pubers aan wie je ten slotte je boekjes over strips wilt verkocht krijgen.

 

In manga heb je ook vaak afwezige ouders. De ene keer geraken ze op de achtergrond (Shaman KIng), de andere keer zijn ze er helemaal niet (Fruits Basket, denk ik). En je gaat me toch niet vertellen dat ze in mangaboekjes bang zijn van seks?

 

De (bijna) afwezigheid van de ouders heeft volgens mij te maken met het feit dat je met een (huis)moeder en een hardwerkende vader (in de fabriek of op kantoor) geen boeiende verhalen kunt vertellen, terwijl de een of andere vreemde oom detective (Lambiek) kan zijn of een ander raar beroep kan hebben.

Je kunt van de vader geen professor maken, omdat het personage dan te ver af staat van het lezerspubliek: dat heeft geen proffesor-vader.

Toen de 1e Suske en Wiskes verschenen, hadden de meeste lezers van het doelpubliek zelfs geen ouders die hoger onderwijs hadden gevolgd, laat staan een professor was.

 

De kernpersonages dienen vaak om de lezer het verhaal binnen te trekken.

In Shaman King zie je dat heel goed: het verhaal begint met Manta (die altijd met een woordenboek onder z'n arm loopt), maar het gaat eigenlijk over Yoh, die shamankoning wil worden. Maar Manta is wat normaler, en dat is de haak waarmee je de lezer kunt binnentrekken.

Link naar reactie
2 uren geleden, Lestat zei:

Jommeke is zo nog één van de uitzonderingen, maar de ouders spelen niet zo'n grote rol en zijn vaak vervangen ook door andere volwassenen (zoals Gobelijn). In verschillende boeken is al aangegeven dat dit een teneur was van een zeer preutse censuur: families met kinderen staan voor seks, want de ouders hebben de kinderen verwekt en ze hebben dus seks.

 

Jef Nys heeft geen risico willen lopen en heeft dus van het prille begin duidelijk gemaakt dat Jommeke met de ooievaar is gekomen. Dus jammer voor Theofiel en Marie, ze hebben de seksuele daad niet kunnen bedrijven.

 

afbeelding.png.11b9eb37c378b1fc8c7963a4535f311c.png

Link naar reactie
Op 20/2/2022 om 12:32, Peter Motte zei:

In manga heb je ook vaak afwezige ouders. De ene keer geraken ze op de achtergrond (Shaman KIng), de andere keer zijn ze er helemaal niet (Fruits Basket, denk ik). En je gaat me toch niet vertellen dat ze in mangaboekjes bang zijn van seks?

 

Die zijn gaan werken. Standaardsituatie in  Japan.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

afgelopen weekend 'blind' 3 suske en wiskes gekozen. 

 

nrs 120, 121 en 122

 

Ben begonnen met de kale kapper. ik vond het straf dat het enige wat ik me herinnerde was ruwweg de setting (ik dacht Romeinen), en dat Jerom lang haar had en dat was kwijtgespeeld en hij zijn krachten kwijt was. Ook al heb ik deze als kind heel veel gelezen, maar moet toch iets meer dan 30 jaar geleden zijn dat ik deze nog heb gelezen.

 

Die eerste pagina's met die vrachtwagen kon ik me vaag nog wel herinneren, maar die drie mannekes helemaal niet. De dromende Lambik en Jerom over hun toekomst kon ik me dan wel heel goed herinneren. 

 

Best wel genoten om op deze manier weer hele oude herinneringen boven te halen. de koningin leek me hard op Queen victoria

 

de andere 2 moet ik nog lezen, van de geverniste zeerovers weet ik wel nog heel veel. Van de duistere diamant niks nada. Ik weet wel dat ik dat als kind niet graag las. Ben benieuwd waarom. 

 

 

Link naar reactie
57 minuten geleden, Aerogi zei:

de andere 2 moet ik nog lezen, van de geverniste zeerovers weet ik wel nog heel veel.

 

 

Ik heb die enkele weken geleden de eerste keer in handen gehad en ik heb hem terug aan de kant gelegd.

Al die heruitgaves in de originele vierkleurendrukreeks vind ik niet te lezen door de manier waarop die indertijd herwerkt en ingekleurd zijn.

 

Waarschijnlijk oogt dat verhaal veel beter in de ongekleurde versie of de tweekleurendruk,

 

afbeelding.thumb.png.29bdbcc0f95ca9f708114c667f776bf8.png

Link naar reactie

De personages uit die periode waren nog herkenbaar genoeg voor een nieuw publiek om niet hertekend te worden. Dit verhaal verscheen vanaf 1957 in de kranten. Bij mijn weten werden enkel verhalen die verschenen voor pakweg halverwege de jaren '50 herwerkt. Dan zijn er nog uitzonderingen op die regel ook, er zit weinig stramien in. 

Link naar reactie
1 uur terug, Aerogi zei:

de andere 2 moet ik nog lezen, van de geverniste zeerovers weet ik wel nog heel veel. Van de duistere diamant niks nada. Ik weet wel dat ik dat als kind niet graag las. Ben benieuwd waarom.

 

Zoals de titel het zegt: het is een duister verhaal. Ik vond dat als kind ook maar niets.

 

22 minuten geleden, cinco zei:

 

Ik heb die enkele weken geleden de eerste keer in handen gehad en ik heb hem terug aan de kant gelegd.

Al die heruitgaves in de originele vierkleurendrukreeks vind ik niet te lezen door de manier waarop die indertijd herwerkt en ingekleurd zijn.

 

Waarschijnlijk oogt dat verhaal veel beter in de ongekleurde versie of de tweekleurendruk,

 

afbeelding.thumb.png.29bdbcc0f95ca9f708114c667f776bf8.png

 

Is dat verhaal ondertussen niet ingekleurd voor de witte reeks?

Link naar reactie
1 uur terug, cartoonesk zei:

Ik kan het nu niet nakijken maar volgens mij is De geverniste zeerovers niet (gedeeltelijk) hertekend.

 

Er is in ieder geval iets mee gebeurd. Misschien met het lijnwerk geknoeid zoals ook hieronder te zien bij de Kaartendans.

 

afbeelding.png.0144f8d0781be2a93c6e766ac76d057c.png

Link naar reactie

de geverniste zeerovers gelezen.

 

Herinnerde er veel meer van in vergelijking met de kale kapper. Die stoel bvb en Limbak daarentegen wist ik niet meer vooraleer ik het verhaal leesde, maar uiteindelijk herinner je deze dingen wel. Maar bij mijn weten nooit gelet vroeger dat er 2 stroken zijn waar alle woorden beginnen met een V. 

 

ik denk wel dat het aantal piraten dat uiteindelijk op dat eiland terechtkomt, niet klopt met het aantal dat oorspronkelijk in die doos zat.

 

Maar best wel een leuk verhaal eigenlijk. 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...