Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Bwoah, voor mij is dat dan weer een zeer uitvergrootte en overdreven versie van de werkelijkheid.  Maar goed, waarom Geerts bij mij goed scoort op dat vlak heb ik hier ooit al eens uitgebreid beschreven.  Waarschijnlijk in dit topic.  Geerts kon op geslaagde wijze personages in de spotlight zetten, hen de hoofdbrok maken van een verhaal waarbij ze memorabele mooie momenten kenden, waardoor je met hen meeleefde.  Daardoor wisten die verhalen mij ook wel eens te raken.  We zijn het niet eens, dat is duidelijk.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
43 minuten geleden, sporoi zei:

De persoonlijkheid van de karakters, vooral in de middenperiode, van "De bokkenrijders" tot bv "De zeven snaren":

 

Lambik werd bij Geerts meer en meer getransformeerd tot een door en door idiote snoevende lamzak waar je niet veel mee aan kunt, met Jerom als een wat snoeverige tegenpool die hem steeds de loef afstak met zijn kracht en dat ook graag toont. Bij Vandersteen had Lambik's karakter meer body: hij was er wel voor de komische noot en had af en toe zijn kuren,maar hij kon erg ernstig zijn, was dapper en je kon er op rekenen. De intrede van Jerom was wel erg leuk, maar het viel wel op dat Vandersteen in dat begin in verschillende verhalen de kracht van Jerom neutraliseerde. Wat kon je aanvangen met iemand die een superman is?  In de tamtamkloppers werd Jerom door een nijlpaard ingeslikt, in de knokkersburcht komt hij aan de slechte kant als rivaal, in de circusbaron wordt hij gedrogeerd, in de brullende berg gehypnotiseerd, in de spokenjagers slaapt hij de hele tijd, enz. Dan pakte Lambik het over, zoals in de oudere verhalen.

Sidonia had ook  haar hysterische aanvallen, maar  je kon er in het algemeen op  rekenen in het avontuur. Soms toomde ze Lambik wat in. Bij Geerts werd ze een echte zenuwlijder, die in sommige verhalen in het rusthuis terecht kwam en in vele verhalen er buiten wordt gehouden.
Suske en Wiske waren vroeger meer prototypes van fictieve superachtige kinderen, meer zoals Jommeke en consoorten. Met  het seksisme dat in die tijd dat hoogtij voerde was Wiske een wicht dat soms "loeten" had, terwijl Suske soms wat machopraat verkocht, maar toch een boontje had voor Wiske. Maar Geerts heeft  de  loeten voor  alle protagonisten bedacht en  uitvergroot en er vele keren een scenario aan geplakt.

 

Was het een teken des tijds in  de jaren '70 om protagonisten meer  belachelijk te maken?  Bij Paul Geerts is dat zeker gebeurd. Je kan er een generatieswitch in zien: de brave dappere helden van papa Vandersteen waren out, leve de nieuwe clown "helden" van zoontje Geerts.

 

Ik vermoed dat het te maken heeft met de generatie ( ik was rond de 11 jaar toen Geerts begon over te nemen ) maar ik heb ook altijd Willy's S&W's hoger geschat dan die van Geerts.  Ik herken me wel in wat Sporoi hier aanhaalt.

Krimson is ook zo'n karakter dat evolueerde van superschurk naar superkluns... Zonde is dat...

 

Bovendien heb ik ook altijd de indruk dat de verhalen van Geerts (en zijn opvolgers)  een dun doorslagje waren van het werk van de meester, bij voorbeeld 'de zingende kaars' versus 'het spaanse spook' of 'Bibbergoud' versus 'De gouden locomotief'.  Da's natuurlijk erg subjectief hé, dat weet ik wel. 

 

Ik kan me voorstellen dat voor wie zijn kinderjaren met Geerts' albums doorbracht, deze wel de referentie zijn, en dat de Vandersteen albums eerder oubollig overkomen.

 

 

Link naar reactie
33 minuten geleden, Peter Motte zei:

Ik zeg altijd: "Willy Vandersteen leerde zijn volk lezen."

Als je nooit S&W hebt gelezen, ben je geen Vlaming (up yours, pedagogische kaste!)

Was dat Hendrik Conscience niet dat zijn volk leerde lezen (boeken althans)?📚

 

Maar voor de strip is Vandersteen wel de juiste persoon!😉

Link naar reactie
Quote

Liefst de albums van Willy Vandersteen, en dan nog best die zonder Jerom. Dat zijn en blijven de beste.

 

Dat krimpt een herleesbeurt grondig in.

Want dat is dan de Blauwe Reeks en deze 20 albums.

 

- Rikki en Wiske in Chocowakije

- Het eiland Amoras

- De sprietatoom

- De vliegende aap

- De zwarte madam

- De koning drinkt

- Prinses Zagemeel

- De bokkerijders

- De witte uil

- De mottenvanger

- Bibbergoud

- Lambiorix

- De stierentemmer

- De stalen bloempot

- Het zingende nijlpaard

- De ringelingschat

- De tuf-tuf-club

- Het bevroren vuur

- De sterrenplukkers

- De lachende wolf

 

Link naar reactie

Ze zijn zelden geëvenaard. Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Een aantal van die eerste verhalen vind ik ook niet zo sterk als wordt beweerd. Dat is gewoon de nostalgiesaus die de smaakpapillen laat tintelen. 

 

Zelf lees ik ook liefst de albums uit de Klassiek reeks, maar er zijn heel wat toppers later verschenen. Het Dreigende Dinges, De zeven Schaken, ... om het eerste te noemen wat in me opkomt. 

Link naar reactie
9 uren geleden, cinco zei:

 

Dat krimpt een herleesbeurt grondig in.

Want dat is dan de Blauwe Reeks en deze 20 albums.

 

- Rikki en Wiske in Chocowakije

- Het eiland Amoras

- De sprietatoom

- De vliegende aap

- De zwarte madam

- De koning drinkt

- Prinses Zagemeel

- De bokkerijders

- De witte uil

- De mottenvanger

- Bibbergoud

- Lambiorix

- De stierentemmer

- De stalen bloempot

- Het zingende nijlpaard

- De ringelingschat

- De tuf-tuf-club

- Het bevroren vuur

- De sterrenplukkers

- De lachende wolf

 

De schrijver heeft een dochter van 8 jaar die "niet van Jerom houdt" . Daarover gaat deze quote. Niet over het feit of dat de mening is van de schrijver.

 

 

Link naar reactie
10 uren geleden, cinco zei:

 

Ik weet het niet hoor, Spiro.

De schrijver van dat artikel zit toch iets te fel vast in het idee van vroeger was alles beter en stelt dat de reeksen van 'de Gouden Tijd' zelden geëvenaard zijn in kwaliteit. Dan heeft hij toch heel wat toppers van de laatste 20 jaar gemist.

"Zelden" betekent niet "nooit".  Paul Geerts heeft soms verhalen gemaakt die kwaliteit hadden en wat goed maakten, maar dat neemt niet weg dat hij in het algemeen in het gros van de verhalen het "Vandersteen DNA" heeft dooreengeschud naar een minder product.  Maar het was de keuze van Vandersteen, die er ook zelf niet tegen opzag zijn oude verhalen flink te massacreren, als het maar geld opbracht. Veel zat hij er dus niet mee in. Een schrale troost: zijn opvolgers doen het nog grondiger! Wat ik Geerts toch kwalijk neem is op de eerste plaats de verclowning  van de karakters van hoofd- en bijfiguren die Vandersteen heeft bedacht, soms een hemeltergende sentimentaliteit en de soms echt wel stupide en waterachtige  scenario's. Veel minder de  soms slordige tekenstijl (je moet het ook maar kunnen zoveel albums tekenen).  De toornige tjiftjaf van zijn begin bv eens half herlezen: tenenkrommend melodramatisch en pamflettair gemaakt!  Vandersteen maakte ook wel een verhaal rond een dierenthema, zoals bv de vergelijkbare straatridder ( die ik ook minder vind), maar Geerts maakt er een regelrechte  soap van.  Vele latere verhalen kan ik echt niet lang openen. 

 

Niet vergeten dat Vandersteen de serie zelf uit de grond heeft gestampt en  succesrijk heeft gemaakt, met zijn zeer aparte humor en dito verhalen, maar toch ook vooral volgens mij de karakters waarin de Vlaming zich graag herkende.   In de jaren 70, bij Geerts, gingen de oplagen de hoogte in, ook in Nederland, dus in de optie van centjes heeft Vandersteen gelijk gekregen om het aan Geerts door te geven. Neemt niet weg dat Vandersteen een massa ongeëvenaarde verhalen heeft geschreven die verdienen in de oorspronkelijke staat door de jeugd herontdekt te worden.

 

Kan er een canon komen van Geerts' werk?  Dat is al blijkbaar bezig te ontstaan, net als een canon voor het werk van Vandersteen.  

 

 

 

Als laatste: Geerts geeft in een interview zelf toe dat hij Vandersteen niet kon benaderen. (ik moet het eens opzoeken). 

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

Ik bedoel zijn mening over strips in het algemeen waarvan hij zegt dat die zelden geëvenaard zijn sinds wat hij de gouden tijd noemt.

Wat ik al schreef: "zelden" is niet "nooit". 

 

De man zal wel liefhebber zijn van oude werken, net als ik, zo'n mensen moeten er ook zijn. 

 

Ik heb mijn 2 dochters in de tijd ook laten kennis maken met  "antieke" werken die ik de moeite waard achtte, de eerste Jef Nys verhalen van Jommeke naast de Jommekes van zijn opvolgers, Nero, Kuifje, Franquins werk, Vandersteen, vele verhalen van de Dupuis en Lombardstal, de Vlaamse series Thomas Pips, Ketje, Dees Dubbel, enz, asterix, Piet Pienter, maar ook onbekende geworden series: Arad en Maya bv, Billie Turf.  Ik vergeet wel wat. Mijn oudste dochter kon zich kapot lachen met Billie Turf en Paling en co bv. En echt meeleven met de serie "de familie Cleester". Ik had 2 kasten vol met die strips en kocht er toen tweedehands bij voor hen (en voor mezelf)  Ze kozen er uit wat ze leuk vonden en lazen maar. Naast natuurlijk het recentere werk van die tijd die ze zelf kozen of leenden in de bib. Ze waren natuurlijk niet afgesloten van het toenmalige stripaanbod. Aan Isabel van Will hebben ze mooie herinneringen zeggen ze zelf. Het gevolg nu ze dertigers geworden zijn dat ze vele van die strips nog als goed bevinden en niets op hebben met Urbanus, Kampioenen, de hedendaagse s/w enz.

 

Kwaliteit geven aan kinderen loont blijkbaar. 

Link naar reactie
53 minuten geleden, sporoi zei:

Kwaliteit geven aan kinderen loont blijkbaar. 

 

 

Zonder al te diep in te gaan op je vorig bericht wil ik toch nog het volgende zeggen. Als je zelden of geen kwaliteit vindt in het ruime aanbod moderne strips, dan koop je gewoon de verkeerde of sta je niet echt open voor iets nieuws. Op kwaliteit staat namelijk geen datum. 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Gilles zei:

 

 

Zonder al te diep in te gaan op je vorig bericht wil ik toch nog het volgende zeggen. Als je zelden of geen kwaliteit vindt in het ruime aanbod moderne strips, dan koop je gewoon de verkeerde of sta je niet echt open voor iets nieuws. Op kwaliteit staat namelijk geen datum. 

 

 

Of we zitten in een tijdsgewricht dat amper nog kwaliteit voortbrengt (buiten een paar uitzonderingen), wat ook kan en ik persoonlijk waarschijnlijk acht.  Op kwaliteit kan wel degelijk een datum staan. Ik ben al lang geen stripliefhebber meer zoals het nu draait, al een tijd geleden afgehaakt. Integendeel, ik begrijp de afkeer en dedain voor strips van hedendaagse volwassenen nu veel meer.  Ik snuister soms nog wat rond hoor, in de volwassen- en jeugdafdeling van de bib, de winkelrekken, heel soms nog eens een stripwinkel. Doorblader heel wat, lees een fragment en leg dan terug. Mis ik hiermee wat? Misschien wel eens, maar de zoveelste integrale van oud werk, de voortzettingen van oude uitgemolken series interesseren me niet. En nieuw werk, de albums krijgen me nooit zover om het te kopen of zelfs maar uit te lenen.

 

In het verleden werd ook massa's en massa's rommel gemaakt hoor.  Maar de tijd maakt dat soms werken beginnen boven te drijven. Kijk nu eens naar die Piet Pienter en Bert Bibber revival. Maar de toekomst  en de dan opgegroeide generaties zullen oordelen of dit hedendaagse, dit nu,  iets te bieden had op gebied van strips of dat het een "woestijnperiode"  bleek te zijn met veel nu "bejubelend" werk dat dan volkomen vergeten en belachelijk wordt.

 

Quod scripsi, scripsi .

 

Link naar reactie
12 uren geleden, cinco zei:

De volgende S&W hommage zal op 23 november verschijnen.

(scenario: Ronald Grossey / tekeningen; Dirk Stallaert)

 

 afbeelding.thumb.png.81d61af2f7118771a1d725a18bbcec47.png

https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/hommagealbum-van-suske-en-wiske-door-dirk-stallaert-en-ronald-grossey

Deze tekening is erg mooi  en belooft veel. Lambik is wel wat dik maar alla. Dat zijn kilo's mee te sleuren wanneer het avontuur begint.😉

 

Maar veel minder ben ik te spreken over deze tekening gepost in de topic "Atomium" in "Strip Algemeen":

 

afbeelding.png.543e57827d58774485b597d5e9d8340b.thumb.png.44ab8808f5d3c386e38f6bf34fd0c6ee.png

 

Goed getekend, daar niet van. Maar het is toch een onevenwichtig opgepropt boeltje. Het stootte me dadelijk af. Nu moet het misschien dat effect geven, de chaos van de laatste verbouwingen.  Maar de kunst is om chaos en drukte esthetisch te verbeelden, en daar schort het wel aan. Het beeld vloekt ook met de sfeer van de Blauwe Reeks.  (Als dat de bedoeling was met deze hommage).

Link naar reactie
Op 20/7/2022 om 22:40, sporoi zei:

Was dat Hendrik Conscience niet dat zijn volk leerde lezen (boeken althans)?📚

 

Maar voor de strip is Vandersteen wel de juiste persoon!😉

 

Nee hoor.

Ik zie geen zesjarigen zich door De Leeuw van Vlaanderen worstelen.

In de jaren 1970 was er een periode dat er van elke nieuwe S&W meer exemplaren werden verkocht, dan er gezinnen in Vlaanderen waren.

Dus, WV leerde létterlijk zijn volk lezen.

HC leerde Vlamingen niet zozeer lezen, als wel boeken lezen. Maar ik betwijfel of dat waar is. De geschiedenis begint niet in 1830.

Link naar reactie

Paul Geerts toch zeer goeie verhalen getekend / bedacht? Rond de nummers 180-210 echt pareltjes tussen. Tamme Tummie, Woelige wadden, edele elfen, Angst op de Amsterdam, etc. Stuk voor stuk prachtverhalen en dito getekend.

 

De Preutse prinses was wel een giga afknapper.

 

Hopelijk is bovenstaande verhaal mbt Expo 1958 een stuk beter qua verhaal. Qua tekeningen vind ik het wel heel goed. 

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

 

HC leerde Vlamingen niet zozeer lezen, als wel boeken lezen. Maar ik betwijfel of dat waar is. De geschiedenis begint niet in 1830.

 

Quote

Ik zie geen zesjarigen zich door De Leeuw van Vlaanderen worstelen.

 

Heb ik nooit ergens beweerd.

 

Hc was wel immens populair in zijn leven, en natuurlijk schreef hij boeken, geen strips (ik bedoelde niets anders). Vele toenmalige herdrukken van zijn werk, die ik soms wel eens tegen kom.  Na zijn dood is het wel snel bergaf gegaan met zijn populariteit. Is "De leeuw van Vlaanderen" bv nu nog leesbaar? Het is natuurlijk een fictief en  opgezwollen verhaal dat in de jaren '50 is verstript door Bob De Moor en later nog eens verfilmd. Zelfs in  mijn vroegere lessen geschiedenis  was het de unieke gehalte van de Guldensporenslag met Jan Breydel en Pieter de Coninck dat de klok sloeg, alsof het echt is gebeurd. Maar hij gaf degelijk de Vlaamse beweging een boost in zijn tijd.  Op dat gebied "leerde hij zijn volk (wel degelijk) lezen". 

Link naar reactie
8 uren geleden, sporoi zei:

 

 

Heb ik nooit ergens beweerd.

 

Ik heb ook nooit willen beweren dat jij iets hebt willen beweren.

Ik wil alleen maar beweren dat wat al lang wordt beweerd, een foute bewering is.

 

8 uren geleden, sporoi zei:

 

Hc was wel immens populair in zijn leven, en natuurlijk schreef hij boeken, geen strips (ik bedoelde niets anders). Vele toenmalige herdrukken van zijn werk, die ik soms wel eens tegen kom.  Na zijn dood is het wel snel bergaf gegaan met zijn populariteit. Is "De leeuw van Vlaanderen" bv nu nog leesbaar? Het is natuurlijk een fictief en  opgezwollen verhaal dat in de jaren '50 is verstript door Bob De Moor en later nog eens verfilmd. Zelfs in  mijn vroegere lessen geschiedenis  was het de unieke gehalte van de Guldensporenslag met Jan Breydel en Pieter de Coninck dat de klok sloeg, alsof het echt is gebeurd. Maar hij gaf degelijk de Vlaamse beweging een boost in zijn tijd.  Op dat gebied "leerde hij zijn volk (wel degelijk) lezen". 

 

Bwah, ik ben er niet echt van overtuigd. Er waren ook toen veel andere schrijvers. Of hij nog werd gelezen na zijn dood? Ik denk het wel. Sentimentele romantiek heeft lang doorgewerkt.

Link naar reactie
8 uren geleden, TDPB zei:

 

Probeer het eens. Eén klikje en je kan beginnen lezen. De eerste regels zijn alvast opvallend poëtisch:

https://books.google.be/books/about/De_leeuw_van_Vlaanderen.html?id=0-YX6RN-lEcC&printsec=frontcover&source=kp_read_button&hl=nl&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

 

Wel leuk, dat "zevenkleurig beeld".

Link naar reactie
Op 21/7/2022 om 12:25, sporoi zei:

Of we zitten in een tijdsgewricht dat amper nog kwaliteit voortbrengt (buiten een paar uitzonderingen), wat ook kan en ik persoonlijk waarschijnlijk acht.  Op kwaliteit kan wel degelijk een datum staan. Ik ben al lang geen stripliefhebber meer zoals het nu draait, al een tijd geleden afgehaakt. Integendeel, ik begrijp de afkeer en dedain voor strips van hedendaagse volwassenen nu veel meer.  Ik snuister soms nog wat rond hoor, in de volwassen- en jeugdafdeling van de bib, de winkelrekken, heel soms nog eens een stripwinkel. Doorblader heel wat, lees een fragment en leg dan terug. Mis ik hiermee wat? Misschien wel eens, maar de zoveelste integrale van oud werk, de voortzettingen van oude uitgemolken series interesseren me niet. En nieuw werk, de albums krijgen me nooit zover om het te kopen of zelfs maar uit te lenen.

 

In het verleden werd ook massa's en massa's rommel gemaakt hoor.  Maar de tijd maakt dat soms werken beginnen boven te drijven. Kijk nu eens naar die Piet Pienter en Bert Bibber revival. Maar de toekomst  en de dan opgegroeide generaties zullen oordelen of dit hedendaagse, dit nu,  iets te bieden had op gebied van strips of dat het een "woestijnperiode"  bleek te zijn met veel nu "bejubelend" werk dat dan volkomen vergeten en belachelijk wordt.

Ik heb soms ook een beetje de "vroeger was alles beter"-mentaliteit.

In de komedie zullen er nooit meer talenten als W. C. Fields of Laurel en Hardy opduiken en dat heeft niet eens met nostalgie te maken want toen was ik er nog niet eens.

In de reggae komt het beste uit eind jaren '70 en begin jaren '80.

In de strip zul je misschien geen talenten meer zien als Vandersteen, Peyo, Franquin of Goscinny maar toch zijn er nog steeds een heleboel supergoede striptekenaars waardoor ik toch nog steeds in de gaten houd wat er op stripgebied allemaal verschijnt!

Link naar reactie

 

51 minutes ago, MarcusK said:

Te zeggen dat vroeger alles beter was dan vandaag heeft altijd meer met nostalgie te doen dan met de realiteit - dat is bij strips niet anders als in het leven. ;)

 

Klopt volledig. Laurel en Hardy waren groot in de jaren 30. Hun humor zou nu te licht bevonden worden. Enkel Rowan Atkinson zit nog op dat spoor (Bean no Bee). Fields zijn humor, zoals in the Bank Dick, zou vandaag onmiddellijk op een Woke-brandstapel komen. Langs de andere kant had je geen komische genies zoals Ricky Gervais. Wat hij deed in After Life met een loodzwaar thema is gewoonweg ongezien.

 

Strips en Scenario's net hetzelfde. Moderne scenaristen hebben tonnen informatie en tools tot hun beschikking waar hun voorgangers enkel van konden dromen. Arleston, Trondheim en Zidrou combineren top-scenario's met een hoge produktie. Die zijn zeker even goed, zo niet beter dan die oudjes.

Tekenaars een gelijkaardig verhaal. Betere technieken, artpads... maar ook veel meer concurrentie. Waar Willy Vandersteen in een wereld met maximum 300 tekenaars zijn eigen mierenheuvel kon uitbouwen, is dat niet evident in een wereld van duizenden tekenaars die veel minder kansen krijgen. Cambré is een veel betere tekenaar dan Willy ooit geweest is, maar zal nooit zo'n monument worden. Meyer kan gerust de concurrentie aan met Giraud. En zo verder. Veel tekenaars zien het ook min of meer als een topsport en leven voor hun pagina's. 

Het oud spul is leuk, zeker met integrale saus met dossier, maar zeker niet beter dan wat er nu gemaakt wordt door de top.

 

 

 

Link naar reactie
Op 21/7/2022 om 12:25, sporoi zei:

Of we zitten in een tijdsgewricht dat amper nog kwaliteit voortbrengt (buiten een paar uitzonderingen), wat ook kan en ik persoonlijk waarschijnlijk acht.  Op kwaliteit kan wel degelijk een datum staan. Ik ben al lang geen stripliefhebber meer zoals het nu draait, al een tijd geleden afgehaakt.

 

 

Je bent ook al lang geen vijftien jaar meer, laat staan tien. En veel strips worden voor die leeftijdscategorie gemaakt.

Link naar reactie
1 uur geleden, Ambreville zei:

Fields zijn humor, zoals in the Bank Dick, zou vandaag onmiddellijk op een Woke-brandstapel komen. 

Ik kan begrijpen wat je bedoelt maar per toeval heb ik The Bank Dick gisteren nog weer eens gekeken en ik kan er regelmatig nog steeds om lachen, al heb ik het al vaak gezien. Die maniertjes en teksten en de timing van W. C. Fields zijn voor mij ongeëvenaard (maar dat is misschien persoonlijk).

 

w.c. fields.jpg

 

(sorry voor de off-topic)

Link naar reactie
5 uren geleden, cartoonesk zei:

In de komedie zullen er nooit meer talenten als W. C. Fields of Laurel en Hardy opduiken en dat heeft niet eens met nostalgie te maken want toen was ik er nog niet eens.

In de reggae komt het beste uit eind jaren '70 en begin jaren '80.

In de strip zul je misschien geen talenten meer zien als Vandersteen, Peyo, Franquin of Goscinny maar toch zijn er nog steeds een heleboel supergoede striptekenaars waardoor ik toch nog steeds in de gaten houd wat er op stripgebied allemaal verschijnt!

Alleen al statistisch is dat pure onzin. In 1930 waren er twee miljard mensen. Ondertussen zitten we aan meer dan 6 miljard. Daar zit ongetwijfeld véél talent tussen.

Eén dagje rondsurfen naar (soms extreem jonge) tekenaars die hun kunsten vertonen op instagram en je wil als tekenaar nooit meer iets op papier zetten omdat je nog niet tot aan hun enkels komt.

Link naar reactie
Op 21/7/2022 om 10:37, sporoi zei:

De toornige tjiftjaf van zijn begin bv eens half herlezen: tenenkrommend melodramatisch en pamflettair gemaakt!  Vandersteen maakte ook wel een verhaal rond een dierenthema, zoals bv de vergelijkbare straatridder ( die ik ook minder vind), maar Geerts maakt er een regelrechte  soap van.  Vele latere verhalen kan ik echt niet lang openen. 

De Toornige Tjiftjaf is door Geerts getekend, maar toch echt door Vandersteen zelf geschreven. Het behoort tot de overgangsverhalen zoals De Charmante Koffiepot, De Kale Kapper en De Steensnoepers.

Ik volg je kritiek op het melodramatische en pamflettaire van dit verhaal deels, maar dat is dus niet aan Geerts te wijten.

 

In een eerdere post vergelijk je De Zingende Kaars met Het Spaanse Spook en De Gouden Locomotief met Bibbergoud. Ook daar snap ik het punt dat je wil maken, maar je kiest daar net twee albums uit waarin Geerts beperkt was in zijn vrijheid m.b.t. het scenario. Zowel Kaars als Locomotief zijn immers gebaseerd op de TV poppenserie, waarvoor Geerts bij mijn weten de scenario’s niet geschreven heeft. Ik vind het dus niet de meest overtuigende voorbeelden.

 

Op de verhalen van Geerts valt veel aan te merken, maar hij heeft ook veel goede albums gemaakt. Zijn hoogtepunt ligt denk ik in de eerste helft van de jaren ‘80; de verhalen waren over het algemeen sterk en de tekeningen ook (waarbij de invloed van inkter Eugeen Goossens niet onvermeld mag blijven).

Zowel Geerts als Vandersteen hebben zich nogal eens schuldig gemaakt aan rammelende scenario’s (misschien onvermijdelijk in een krantenstrip), over-the-top sentimentaliteit en herhalingen (de talloze gemaskerden bijvoorbeeld). Ik denk dat Vandersteen sterker was in de dialogen (vooral in zijn oudere werk) en karakterisering. Maar Geerts is in mijn ogen zeker een waardig opvolger geweest. 

Link naar reactie
55 minuten geleden, JaxStrumley zei:

De Toornige Tjiftjaf is door Geerts getekend, maar toch echt door Vandersteen zelf geschreven. Het behoort tot de overgangsverhalen zoals De Charmante Koffiepot, De Kale Kapper en De Steensnoepers.

Ik volg je kritiek op het melodramatische en pamflettaire van dit verhaal deels, maar dat is dus niet aan Geerts te wijten.

 

In een eerdere post vergelijk je De Zingende Kaars met Het Spaanse Spook en De Gouden Locomotief met Bibbergoud. Ook daar snap ik het punt dat je wil maken, maar je kiest daar net twee albums uit waarin Geerts beperkt was in zijn vrijheid m.b.t. het scenario. Zowel Kaars als Locomotief zijn immers gebaseerd op de TV poppenserie, waarvoor Geerts bij mijn weten de scenario’s niet geschreven heeft. Ik vind het dus niet de meest overtuigende voorbeelden.

 

Op de verhalen van Geerts valt veel aan te merken, maar hij heeft ook veel goede albums gemaakt. Zijn hoogtepunt ligt denk ik in de eerste helft van de jaren ‘80; de verhalen waren over het algemeen sterk en de tekeningen ook (waarbij de invloed van inkter Eugeen Goossens niet onvermeld mag blijven).

Zowel Geerts als Vandersteen hebben zich nogal eens schuldig gemaakt aan rammelende scenario’s (misschien onvermijdelijk in een krantenstrip), over-the-top sentimentaliteit en herhalingen (de talloze gemaskerden bijvoorbeeld). Ik denk dat Vandersteen sterker was in de dialogen (vooral in zijn oudere werk) en karakterisering. Maar Geerts is in mijn ogen zeker een waardig opvolger geweest. 

Vele reacties, dus een beetje bijblijven. Ik ben sommige werken van Geerts  van de jaren '80 en '90 terug aan het lezen, mee dank zij deze topic. Dus ik zal later eens een impressie geven van mijn bevindingen. Rekening houdend natuurlijk dat ik  geen 10 jaar meer ben.  Dat Geerts heeft gewerkt met scenario's van Vandersteen wist ik wel, maar niet welke verhalen. De toornige tjiftjaf bv maar ook de andere titels die je vermeld doen dan vermoeden dat hij nog meer een moraalridder (pilaarbijter) was geworden dan hij vroeger al was. Nochtans zijn sommige van zijn Roberts en Bertrands zeer mooi als later werk, hoewel hij toch ook zeer melodramatisch kon zijn in deze verhalen (het zwarte land bv) tegenover de armoede. Niets op tegen, want de armoede was toen schrijnend. Maar het was soms over de top. De bodem bereikte hij wel met "De hel van Solferino". (ik heb echter niet alle verhalen van hem gelezen).

 

De opmerking van de vergelijking "zingende kaars/ Spaanse spook" was niet door mij geschreven maar door @lordofindifference en was terecht. Ook zijn opmerking over Krimson snijdt hout: Vandersteen heeft er van in het begin een "zwarte clowns"figuur gemaakt in dat belachelijk pakje van hem in "Het rijmende paard" .Maar hij heeft zich goed herpakt in "Het zoemende ei". Daar was Krimson zonder clownspakje op zijn "best": intelligent, geslepen, moorddadig, cynisch. Dat is hij bij Geerts snel terug kwijtgeraakt.

 

Zoals geschreven: ik zal Geerts' werk eens terug hernemen en op het rooster leggen.

 

Wat het talent betreft: zeker zal er veel hedendaags talent rondlopen. Maar er moet toch wel veel gebeuren dat ik nog een hedendaagse strip koop,op dat gebied ben ik zoals ook geschreven geen stripliefhebber meer.   Sommige hedendaagse Robbedoezen bv zijn niet zo slecht, andere zijn verschrikkelijk. Maar ik lees ze alleen als herinnering aan de tijd dat de verhalen een unieke en positieve uitstraling hadden. Bij een talent als Franquin moet ander werk nu eenmaal wel verbleken. Pas op, sommige scenario's vind ik ook wat minder van hem, maar het gros was puik werk. Ik volg hierin de reactie van @Michie dat geldt  voor vele strips.

 

Quote

Het hoeft ook allemaal zo ingewikkeld niet. Breng de tekenstijl terug naar een die in de buurt komt van Franquin/Tome en Janry en laat Robbedoes avonturen beleven toegankelijk voor jong en oud. 

 

 

 

Maak van het stripverhaal terug een medium dat verhalen en tekeningen voortbrengt dat een zekere intelligentie in zich heeft en een goede frame bezit: wat avontuur, een scheutje humor indien nodig, hoofd- en bijfiguren  die aantrekken of afstoten, wat goed getekend, wat doordacht van opzet. Strip dat terug ambacht wordt. Ideaal vind ik een strip dat kan verslonden worden door een kind, en erg gesmaakt kan worden door een volwassene.  

Link naar reactie
1 uur terug, sporoi zei:

Maak van het stripverhaal terug een medium dat verhalen en tekeningen voortbrengt dat een zekere intelligentie in zich heeft en een goede frame bezit: wat avontuur, een scheutje humor indien nodig, hoofd- en bijfiguren  die aantrekken of afstoten, wat goed getekend, wat doordacht van opzet. Strip dat terug ambacht wordt. Ideaal vind ik een strip dat kan verslonden worden door een kind, en erg gesmaakt kan worden door een volwassene.  

 

Hoezo, "terug"?

 

Er zijn massa's veel stripverhalen die vandaag gemaakt worden die al die eigenschappen hebben.

 

Ik vind het redelijk straf dat je tegelijk beweert dat je geen hedendaagse strips meer koopt én dat strips tegenwoordig nergens op lijken. Ik zou toch eens naar de bakker gaan vooraleer je beweert dat zijn brood niet te vreten is.

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
16 uren geleden, Kristof Berte zei:

 

Er zijn massa's veel stripverhalen die vandaag gemaakt worden die al die eigenschappen hebben.

 

Ik vind het redelijk straf dat je tegelijk beweert dat je geen hedendaagse strips meer koopt én dat strips tegenwoordig nergens op lijken. Ik zou toch eens naar de bakker gaan vooraleer je beweert dat zijn brood niet te vreten is.

 

 

Als je al verschillende keren naar de bakker bent geweest en elke keer terug slecht brood geserveerd kreeg, dan mijd je die plaats in het vervolg. Die bakker heeft dan een klant kwijt (om in de beeldspraak te blijven).  Het kan zijn dat de bakker later zijn werk om één of andere reden beter doet, maar dat is dan pech voor hem ... Zo kan je het ook stellen met het hedendaagse stripaanbod.  Maar ik had al eerder gezegd in deze topic in andere woorden. Lees het beter maar eens grondiger  na voor te reageren.  Altijd herhalen voor de lieve vreugd ... 🤨.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...