Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

19 minuten geleden, Ambreville zei:

Geen idee wat het met NVA of subsidies te maken heeft. Het is een puur commercieel gegeven. Kranten maken content op papier of digitaal om daar geld voor te krijgen. Als de oefening gemaakt is dat er geen meerwaarde is, of dat de kosten niet opwegen tegen de winsten, dan stopt het. Zo simpel is dat.

Het probleem dat ik eerder zie is dat er te weinig activiteit is in Vlaanderen rond het maken van content. Vertalen is goedkoper dan maken, dan doen we dat maar. Jommeke brengt meer op dan een nieuwe auteur, dus dwingen we de talenten maar om Jommekes te tekenen,...

Het is jammer, maar de dynamiek is weg. We hebben iets nodig zoals de weekbladen & kranten vroeger waar strips een bijprodukt waren, maar dat wel volk kon bijhouden.  Subsidies zouden inderdaad beter doorgestuurd worden naar een initiatief a la Eppo, ipv het clubje uit Turnhout. Ik zie het wel niet meer spontaan verbeteren.

 

Het gaat niet specifiek over de NVA of subsidies. Wel over de ingesteldheid die ze tonen.

Kijk naar onze musea!  Hoe prachtig.  Hoera voor cultuur.
Maar we investeren wel niet meer in nieuw talent en teren op de oude meesters.  Hoe lang hou je dat vol?

 

Dat is in de stripwereld ook aanwezig (imho). Kijk, wij zijn het stripland bij uitstek. Maar er wordt bitter weinig initiatief genomen om jonge en nieuwe talenten te helpen. Terwijl er in alle genres van strips wel jong en/of ongekend talent aanwezig is in Vlaanderen.

Het is inderdaad een probleem dat de tijden veranderd zijn en strips een niche product zijn geworden. 

Maar als je een stripland wil zijn, dan zorg je voor kansen en ondersteun je de makers. Dan kijk ik zowel naar beleidsmakers als naar de grote spelers binnen de stripwereld.

 

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, feli zei:

 Kijk, wij zijn het stripland bij uitstek.

 

Waarom? Is dat zo of wordt dat graag gezegd. En heb je het dan over Vlaanderen of over België? En als het over België gaat, bedoel je dan eigenlijk niet Wallonië? Want hier in Vlaanderen waren we enkel goed in doorsnee bandwerk voor een eigen publiek.

Link naar reactie
4 uren geleden, TDPB zei:

 

Waarom? Is dat zo of wordt dat graag gezegd. En heb je het dan over Vlaanderen of over België? En als het over België gaat, bedoel je dan eigenlijk niet Wallonië? Want hier in Vlaanderen waren we enkel goed in doorsnee bandwerk voor een eigen publiek.

 

Voor alle duidelijkheid is dit niet mijn mening.  Ik heb gewoon het gevoel dat dit toch nog algemeen wordt aangenomen.  Maar misschien ben ik daar verkeerd in. (En ja, het gaat vooral over Wallonië en Vlaanderen surft mee.)

 

Ik hoor toch veel Nederlandse stripmakers zeggen dat we blij mogen zijn in België.  Dat het hier beter is voor alles wat met strips te maken heeft. Ik snap niet goed waarom.  Ik zie het zelf niet.
 

Link naar reactie
2 uren geleden, feli zei:

 

Ik hoor toch veel Nederlandse stripmakers zeggen dat we blij mogen zijn in België.  Dat het hier beter is voor alles wat met strips te maken heeft. Ik snap niet goed waarom.  Ik zie het zelf niet.
 

 

Omdat je hier (voorlopig) nog meer locaties hebt waar je strips kunt kopen.

In Nederland geen supermarkten met een breed aanbod, geen winkels zoals Standaard Boekhandel met een ruime dosis strips, enkel de stripspeciaalzaken waar je aan je materiaal kunt raken als je niet content ben met alleen de Donald Duck en Suske & Wiske.

Link naar reactie

België is nog altijd een deftig stripland, maar natuurlijk niet meer zo groot als pakweg een paar decennia geleden. Maar de markt zit zeer sterk op het Franstalige gericht, met Brussel nog steeds als het centrum, en het Nederlandstalige zwakt wat af.

Maar het valt me wel op dat Vlaanderen zich wat wil profileren als stripregio, en dan niet verder komt dan wat in de stal van Standaard zit met Suske en Wiske, Nero, etc. En ook politici doen dat wel. Begrijp me zeker niet verkeerd, dat is allemaal goed, maar het blijft ook wel daarbij. Als Antwerpen en Turnhout zichzelf dan uitroepen tot dé stripstad (en ze onderling dan ook nog ruzie maken), dan denk ik toch dat wat bescheidenheid mag.

Link naar reactie
1 uur geleden, Lestat zei:

Maar het valt me wel op dat Vlaanderen zich wat wil profileren als stripregio, en dan niet verder komt dan wat in de stal van Standaard zit met Suske en Wiske, Nero, etc.

 

Veel meer hebben we ook niet hé. Sus en Wis, de Rode Ridder, de Kiekeboes en Jommeke. PP/BB en Nero zijn gestopt. Wat rest er nog?
Nieuwe reeksen raken amper nog van de grond. En dan mogen we nog blij zijn dat Studio100 nog investeert in strips, weliswaar enkel uit eigen stal, maar het geeft enkele goeie tekenaars wél werk.
Jump? Gecanceld. Figaro? Gecanceld. De meeste reboots raken ook niet van de grond, op Amoras na.
Vergeet ik nog iets?

 

Link naar reactie

Eerlijk gezegd vrees ik dat de Belgische strip min of meer gedoemd is in vergetelheid te geraken. Huidige jeugd groeit op met Marvel in de bioscopen, Pokemon op het schoolplein en Naruto/My hero academia/Attack on Titan op de middelbare school. Een enkeling zal de liefde voor Suske en Wiske meekrijgen van de ouders alleen wordt dat ook steeds minder. De stijgende prijzen en het gebrek aan stripwinkels zal ook niet helpen. 

Link naar reactie

S&W mag je niet zomaar afschrijven. Die zullen nog een hele tijd meegaan. Id. Jommeke. Andere daarentegen zijn duidelijk voer voor nostalgici: Kari Lente, Thomas Pips, Biggles...

En dan zijn er nog die ertussen lijken te hangen, zoals De Rode Ridder.

Link naar reactie
13 uren geleden, Tanuki zei:

 

Veel meer hebben we ook niet hé. Sus en Wis, de Rode Ridder, de Kiekeboes en Jommeke. PP/BB en Nero zijn gestopt. Wat rest er nog?

Vergeet ik nog iets?

 

Ja, als het over langlopende reeksen gaat: de Kampioenen (125 titels) en Vertongen en co (40).

Helaas is Urbanus ondertussen ook gestopt.

Link naar reactie

Krijgen Suske en Wiske er nieuwe fans bij of is de doelgroep min of meer aan het vergrijzen?  Ik heb bij strips het gevoel dat het steeds meer een niche hobby aan het worden is. 

 

Om manga en comics als het voorbeeld te gebruiken. Die spelen slim in op de behoefte van de jeugd. Voor relatief weinig geld (of gratis) kun je via een applicatie op je telefoon of tablet een enorme hoeveelheid aan content lezen. Ook worden andere manieren ingezet om nieuwe lezers te bereiken. Bij Belgische strips lijkt dat toch een heel stuk minder. 

Link naar reactie
1 uur geleden, Michie zei:

Om manga en comics als het voorbeeld te gebruiken. Die spelen slim in op de behoefte van de jeugd. Voor relatief weinig geld (of gratis) kun je via een applicatie op je telefoon of tablet een enorme hoeveelheid aan content lezen.

 

Conclusie: de behoefte van de jeugd is dat ze het gratis krijgen? 🤔 (u mag hier ook een andere smiley toevoegen, de keuze van de smiley door de auteur ondersteunt geen bepaalde fractie of voorkeur)

Link naar reactie
18 uren geleden, Michie zei:

Eerlijk gezegd vrees ik dat de Belgische strip min of meer gedoemd is in vergetelheid te geraken. Huidige jeugd groeit op met Marvel in de bioscopen, Pokemon op het schoolplein en Naruto/My hero academia/Attack on Titan op de middelbare school. Een enkeling zal de liefde voor Suske en Wiske meekrijgen van de ouders alleen wordt dat ook steeds minder. De stijgende prijzen en het gebrek aan stripwinkels zal ook niet helpen. 

 

Ik ervaar dit zelf momenteel ook. Ik ben als 8 jarige knul verliefd geraakt op de albums die toen verschenen (beginperiode van het huidige team). Ik schrik zodanig van de prijzen dat ik merk dat ik het nu ook onbewust laat afweten. Het enige wat ik echt nog koop zijn de nieuwste S&W's + luxe uitgaves. Voor mij geen Rode Ridder, Jommeke of FC de Kampioenen meer. Daarnaast ben ik sinds het nieuwe schooljaar docent in de groepen 7 en 8 en zie daar nauwelijks tot geen strips. Wel zie ik daar de leesboeken terugkomen, en ik herinner me uit mijn schooltijd bijna 20 jaar geleden dat toen het lezen van gewone boeken juist een probleem was. Je zou het bijna de omgekeerde wereld noemen. 

Link naar reactie
7 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Conclusie: de behoefte van de jeugd is dat ze het gratis krijgen? 🤔 (u mag hier ook een andere smiley toevoegen, de keuze van de smiley door de auteur ondersteunt geen bepaalde fractie of voorkeur)

Het gaat niet om de kosten maar om de toegankelijkheid van het medium. Hoeveel kinderen kopen tegenwoordig nog strips? 9 euro voor de nieuwe reguliere Robbedoes is bovendien een hoop geld. 

 

Ik prefereer fysieke media absoluut en zal dat altijd blijven doen. Toch heb ik op mijn telefoon de officiële manga plus app. Nieuwe chapters zijn gratis en je kunt van veel reeksen eenmalig kosteloos een hoofdstuk lezen. Oude reeksen krijgen af en toe de spotlight waardoor ik nieuwe series ontdek die ik mogelijk fysiek koop. 

 

Bij strips is het veel minder makkelijk om nieuwe reeksen te ontdekken. De enige strip waarbij ik vrij zeker ben dat die blijft lopen is de Donald Duck. Over de rest ben ik heel wat minder zeker. Hoeveel kinderen zie je daadwerkelijk op stripbeursen of in de weinige stripboeken winkels die er nog zijn? 

Link naar reactie
Op 21/12/2022 om 23:30, Tanuki zei:

 

Veel meer hebben we ook niet hé. Sus en Wis, de Rode Ridder, de Kiekeboes en Jommeke. PP/BB en Nero zijn gestopt. Wat rest er nog?
Nieuwe reeksen raken amper nog van de grond. En dan mogen we nog blij zijn dat Studio100 nog investeert in strips, weliswaar enkel uit eigen stal, maar het geeft enkele goeie tekenaars wél werk.
Jump? Gecanceld. Figaro? Gecanceld. De meeste reboots raken ook niet van de grond, op Amoras na.
Vergeet ik nog iets?

 

 

Het gaat inderdaad om investeren in nieuwe zaken waarover ik het heb. Als je gewoon teert op wat er vroeger is gekomen, dan moet je ook niet jezelf als stripstad of stripregio profileren.

Link naar reactie

Klopt.  Als ik het goed heb is de laatste Jommekeskrant op 29 juni verschenen en werd de zomervakantie ingezet met als kadootje de stopzetting.  Dit gebeurde zonder enige aankondiging en de laatste 2 pagina's van het Jommekesverhaal "Rubberman" werden zelfs niet meer gepubliceerd (tenzij ik iets heb gemist).

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
Op 1/1/2023 om 14:57, cinco zei:

In de eerste helft van het jaar vier nieuwe albums in de hoofdreeks, is dat niet een beetje overkill?

 

1276808673_Screenshot2023-01-01at14-58-38SuskeenWiskealbumsinvoorbereiding.png.4fc108f734b625cc7e7f46354c364b63.png

 

 

 

Persoonlijk ben ik van mening dat zolang de kwaliteit hoog blijft een constante stroom aan nieuwe content een reeks alleen maar ten goede komt. Het zorgt ervoor dat een franchise in de zeitgeist blijft. 

Link naar reactie
Op 1/1/2023 om 14:57, cinco zei:

In de eerste helft van het jaar vier nieuwe albums in de hoofdreeks, is dat niet een beetje overkill?

 

1276808673_Screenshot2023-01-01at14-58-38SuskeenWiskealbumsinvoorbereiding.png.4fc108f734b625cc7e7f46354c364b63.png

 

 

 

Ik krijg het idee dat, vooral in het tekenwerk, er de laatste 2/3 jaar gewerkt wordt in teams zodat ze iets meer albums kunnen produceren. Uiteraard hebben hun in hun werksituatie weinig last gehad van de corona pandemie omdat vele van hen toch al thuis werken, dus ik vermoed dat ze sinds toen wel een aardige inhaalslag hebben gemaakt wat vooruitwerken betreft. Ik ben inderdaad zoals de twee andere members hierboven van mening dat als de kwaliteit goed is van zowel verhaal als tekenwerk ze met albums mogen gaan gooien. 

Link naar reactie

ik heb vanalles geprobeerd om de foto's recht te krijgen, maar om de één of andere reden lukt het niet. ze tonen ofwel naar links ofwel naar rechts, wat ik ook probeer in verkenner.

 

gisteren 'met de ogen toe' een sus en wis genomen, en bleek het vliegende bed te zijn. zal niet één van mijn favorieten zijn, want ik wist amper nog iets van het verhaal. 

 

enfin, eerste prentje is er sprake van 'neringsdoende'. wat ik heb moeten opzoeken, maar het klopt wel.

tweede prentje hadden ze de tekst toch wel moeten aanpassen naar gele pyjama.

20230110_210416.jpg

20230110_212835.jpg

Link naar reactie
6 minuten geleden, Aerogi zei:

ik heb vanalles geprobeerd om de foto's recht te krijgen, maar om de één of andere reden lukt het niet. ze tonen ofwel naar links ofwel naar rechts, wat ik ook probeer in verkenner.

 

gisteren 'met de ogen toe' een sus en wis genomen, en bleek het vliegende bed te zijn. zal niet één van mijn favorieten zijn, want ik wist amper nog iets van het verhaal. 

 

enfin, eerste prentje is er sprake van 'neringsdoende'. wat ik heb moeten opzoeken, maar het klopt wel.

tweede prentje hadden ze de tekst toch wel moeten aanpassen naar gele pyjama.

 

1355079996_Screenshot2023-01-11at12-33-32SuskeEnWiske.png.6fc9eece9b54e43bff1dfe4520b1efbd.png  725344727_Screenshot2023-01-11at12-33-38SuskeEnWiske.png.ecc80d0999d3aa7d8c7725f9f7c7c78a.png

Link naar reactie
Op 11/1/2023 om 12:42, cinco zei:

 

Merk je lichte verschillen in tekenstijl en design tussen de recente albums?

De laatste albums wel ja. Op een positieve manier dan. Een van de redenen waarom ik strips verzamel is omdat ik zelf ook illustrator ben, en ik het interessant vind om iedere tekenaar zijn werk te zien maken. Ik vermoed dat tekenaar Wout Schoonis de laatste jaren ook steeds meer voor zijn rekening neemt, wat ook het hogere albumsaantal per jaar zou kunnen verklaren. Schoonis maakt zijn figuren vaak wat meer cartoon, daar zijn de gezichten wat ovaler en de lichamen wat gerekter en slanker. Terwijl Morjaeu duidelijk een weg zoekt naar de realistische lichaamshoudingen en de expressie in de gezichten. Je ziet ook veel verschil in de lijndiktes per album. Het ene album net wat regelmatiger als de andere, maar dat kan wellicht iets digitaals zijn weet ik uit ervaring. 

 

Neem de albums De Drakenprinter [358] en De Naamloze 9 [359] maar eens onder de loep en vergelijk deze maar eens. Daarin valt voornamelijk de lijndikte erg op, maar ook de lichaamsbouw van bijv. Suske en Wiske. In De Naamloze 9 lijken alle figuren (met uitzondering van Sidonia) wel afgevallen te zijn. Om evt. nog een vergelijking te noemen moet je maar eens het album daarna er bij pakken, De Drijvende Dokters [360], daaraan zie je duidelijk een mix van beide. Of vergelijk De Maffe Markies [363] maar eens met De Gulden Krijger [364]. Of vergelijk de cover van De Kale Kroon [362] maar eens met de illustratie op de backcover. 

 

Ik kan het mis hebben van al wat hierboven staat. Maar als illustrator hou ik me daar graag mee bezig. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...