Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

In het interview merk je toch wel dat Ronald Grossey niet over één nacht ijs is gegaan en zowel kwestie de Blauwe Reeks als betreffende Expo '58 heel goed gedocumenteerd zijn voorbereidend werk heeft gedaan, iets wat me heeft overtuigd om toch dit album aan te schaffen. (en bovendien in hardcover voor het extra dossier rond onder andere die Expo)

Link naar reactie

Vandersteen zelf zou natuurlijk nooit een volledig verhaal gemaakt hebben rond de drie dagen voor de opening van de expo, al is het maar omdat hij daar de documentatie niet voor had en dat een verhaal zou geweest zijn dat zich voor hem in het verleden afspeelde. Net zoals Jacobs nooit een B&M zou gemaakt hebben met president Kennedy in een hoofdrol.

Link naar reactie

ALLE kranten stoppen met ALLE strips. Vaarwel Jommeke, Suske en Wiske, De Kiekeboes, FC De Kampioenen...Is een interne afspraak tussen de krantengroepen. Het bijzonder droevige einde van een tijdperk. Wat ik zo raar vind: ik weet dit al maanden... En nu pas wordt er enige ruchtbaarheid aan gegeven. Ik heb het er meermaals over gehad met journalisten. Maar blijkbaar hadden die een soort zwijgplicht....

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, linthout zei:

ALLE kranten stoppen met ALLE strips. Vaarwel Jommeke, Suske en Wiske, De Kiekeboes, FC De Kampioenen...Is een interne afspraak tussen de krantengroepen. Het bijzonder droevige einde van een tijdperk. Wat ik zo raar vind: ik weet dit al maanden... En nu wordt er enige ruchtbaarheid aan gegeven.

 

Is dat ook in Nederland zo? Volgens mij loopt Suske en Wiske daar ook nog steeds in bepaalde kranten. 

 

Ergens is het wel een beetje vreemd. Enfin, zo voelt het toch aan. Je merkt steeds vaker dat strips lezen een zeer niche hobby wordt. 

Link naar reactie

Ik meen dat er in Nederland nog een krant is waarmee een contract is ivm Suske en Wiske. Voor de rest meen ik dat dit ook geldt voor Nederland. Maar zeker ben ik hier niet van. In Vlaanderen is er nog één blad dat strips gaat plaatsen en dat is Metro. Dat behoort blijkbaar niet bij een krantengroep waarmee de afspraak is gemaakt.

Ik weet ook niet hoe het zit met cartoons.

 

 

Link naar reactie
51 minuten geleden, Ambreville zei:

Dat is echt het einde van een tijdperk. Voor de albums zal de voorpublicatie niet zo'n effect hebben, maar het blijft jammer. 

Voor de albums zal dit een enorm effect hebben. De algemene interesse voor strips zal vervagen als de krantenlezer niet elke dag geconfronteerd wordt met strips. Het is een enorme ramp voor het medium strip.

Link naar reactie
1 minute ago, linthout said:

Voor de albums zal dit een enorm effect hebben. De algemene interesse voor strips zal vervagen als de krantenlezer niet elke dag geconfronteerd wordt met strips. Het is een enorme ramp voor het medium strip.

Mijn fout. Ik had begrepen dat het enkel over De Standaard ging. Die krant wordt niet zo vlug opgepikt door de jeugd. De strips in Het Belang, Nieuwsblad en consoorten rijken veel verder.

 

 

 

Link naar reactie

‘Met Suske en Wiske werd iets in gang gezet
dat zo goed aansloeg dat de concurrenten een antwoord moesten
verzinnen. Het is geen toeval dat Nero zo dicht tegen Lambik
aanleunt – kaal, op een paar sprieten na. En Jan Spier staat niet ver
van Jerom.
De kruisbestuiving ging alle kanten op, maar toch vooral
die ene: van Vandersteen naar de rest.’

 

Euh... Jan Spier bestond toch al voor Jerom op de proppen kwam.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

 

Inderdaad, maar ik heb het gevoel dat Jan Spier in het begin nog niet die superman was die hij later werd.

 

In de Hoed van Geeraard de Duivel (1950) tilt hij een olifant met 1 arm boven zijn hoofd, toch al iets wat je met alleen wat powertraining niet van de grond kunt krijgen.

Link naar reactie
Op 29/10/2022 om 09:23, DeRillendeRots zei:

370. De Boterhammenman(?)

 

 

Er breekt ergens ter wereld een oorlog uit die een diepe economische crisis veroorzaakt. Vele mensen hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen, wat pijnlijk duidelijk wordt in de nauwelijks gevulde brooddozen op school. Lambik zit hier erg mee in. Een bizarre figuur uit het oude Egypte merkt dat op en geeft in opdracht van zijn meester een graankorrel aan Lambik waarmee je een brood kan bakken dat nooit opraakt. Die hapt toe en besluit met dit ‘eeuwige brood’ zoveel mogelijk mensen te voeden. Hij bombardeert zich tot Boterhammenman en trekt de straat op waar hij zijn heerlijke brood weggeeft aan iedereen die het hebben wil. Het wordt een ongelofelijk succes. Maar dat heeft zoals altijd ook een keerzijde. Lambik kreeg namelijk de opdracht niet ijdel te worden in zijn hoedanigheid als weldoener, want dan zou de wereld getroffen worden door een vreselijke vloek. Helaas is bescheiden blijven niet makkelijk als je Lambik heet en iedereen je staat toe te juichen…

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

 

Er breekt ergens ter wereld een oorlog uit die een diepe economische crisis veroorzaakt. Vele mensen hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen, wat pijnlijk duidelijk wordt in de nauwelijks gevulde brooddozen op school. Lambik zit hier erg mee in. Een bizarre figuur uit het oude Egypte merkt dat op en geeft in opdracht van zijn meester een graankorrel aan Lambik waarmee je een brood kan bakken dat nooit opraakt. Die hapt toe en besluit met dit ‘eeuwige brood’ zoveel mogelijk mensen te voeden. Hij bombardeert zich tot Boterhammenman en trekt de straat op waar hij zijn heerlijke brood weggeeft aan iedereen die het hebben wil. Het wordt een ongelofelijk succes. Maar dat heeft zoals altijd ook een keerzijde. Lambik kreeg namelijk de opdracht niet ijdel te worden in zijn hoedanigheid als weldoener, want dan zou de wereld getroffen worden door een vreselijke vloek. Helaas is bescheiden blijven niet makkelijk als je Lambik heet en iedereen je staat toe te juichen…

 

Zou er geen Egyptische geest zijn die ook een beetje confituur of een schelleken hesp kan toveren? Ik betwijfel of de bevolking massaal zo gelukkig zou worden van nen drogen boterham.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Op 17/12/2022 om 17:08, TDPB zei:

 

Dit lijkt me toch een duidelijke reden.

 

Ik zag een foto van het krantenartikel waarin werd verteld dat Suske en Wiske gingen stoppen. Daarboven zag je nog net een stukje van een Garfield-strip. Ik mag toch aannemen dat die strip dan ook gaat verdwijnen? Het zou toch wat zijn als Vlaamse kranten geen Suske en Wiske publiceren, maar wel nog die Amerikaanse middelmatige Garfield-strips...

Link naar reactie

Worden in Nederland niet veel stroken gepubliceerd in de kranten?  Sigmund, Single, Elsje,...?

Ik denk ook dat dit beter kan werken dan de huidige stripfeuilletons  omdat deze strips wel kunnen inspelen op de actualiteit. (zonder daarom enkel een actuastrip of politieke strip te zijn)

Maar willen de kranten hiervoor nog betalen?  Ik vrees van niet.

Link naar reactie

Doet mij denken aan de cultuursubsidies.  De NVA staat graag op de foto met de opening van een nieuw museum, of toetert graag over het MAS. Maar ze willen wel niet meer investeren in cultuur. 


In Vlaanderen (België) roepen we graag dat we HET stripland zijn. Maar wat er wordt geïnvesteerd in het medium en de kansen die worden gegeven zijn maar povertjes. Suske en Wiske zouden al lang moeten verdwenen zijn uit de krant.  30 jaar geleden was het reeds nodig om die plaats te geven aan iets jong en nieuws. En niets mis met de klassiekers.  Maar zorg dan tenminste voor een plaatsje naast Suske en Wiske.


En nu is er niks meer. Helaas.

Link naar reactie
Op 17/12/2022 om 18:51, linthout zei:

Voor de albums zal dit een enorm effect hebben. De algemene interesse voor strips zal vervagen als de krantenlezer niet elke dag geconfronteerd wordt met strips. Het is een enorme ramp voor het medium strip.

Zou het? Jongeren lezen überhaupt de krant niet en veel oudere fans zullen de albums toch wel kopen.  

Link naar reactie
22 hours ago, feli said:

Doet mij denken aan de cultuursubsidies.  De NVA staat graag op de foto met de opening van een nieuw museum, of toetert graag over het MAS. Maar ze willen wel niet meer investeren in cultuur. 


In Vlaanderen (België) roepen we graag dat we HET stripland zijn. Maar wat er wordt geïnvesteerd in het medium en de kansen die worden gegeven zijn maar povertjes. Suske en Wiske zouden al lang moeten verdwenen zijn uit de krant.  30 jaar geleden was het reeds nodig om die plaats te geven aan iets jong en nieuws. En niets mis met de klassiekers.  Maar zorg dan tenminste voor een plaatsje naast Suske en Wiske.


En nu is er niks meer. Helaas.

Geen idee wat het met NVA of subsidies te maken heeft. Het is een puur commercieel gegeven. Kranten maken content op papier of digitaal om daar geld voor te krijgen. Als de oefening gemaakt is dat er geen meerwaarde is, of dat de kosten niet opwegen tegen de winsten, dan stopt het. Zo simpel is dat.

Het probleem dat ik eerder zie is dat er te weinig activiteit is in Vlaanderen rond het maken van content. Vertalen is goedkoper dan maken, dan doen we dat maar. Jommeke brengt meer op dan een nieuwe auteur, dus dwingen we de talenten maar om Jommekes te tekenen,...

Het is jammer, maar de dynamiek is weg. We hebben iets nodig zoals de weekbladen & kranten vroeger waar strips een bijprodukt waren, maar dat wel volk kon bijhouden.  Subsidies zouden inderdaad beter doorgestuurd worden naar een initiatief a la Eppo, ipv het clubje uit Turnhout. Ik zie het wel niet meer spontaan verbeteren.

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...