Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Op 1/6/2023 om 14:22, sporoi zei:

Dat S, W, en L ontbraken in de serie stoorde me toen niet en een glitterpakje kon er wel bij. Ik vond dat als kind wel eerlijk, want Jerom, Sidonie en Barabas ontbraken ook in de verhalen van de Blauwe reeks, en dit ook zonder boe of ba . Ieder op hun beurt was niet teveel 😉😊  (ik was wel echt een  fan van al die populaire reeksen). 

 

In het eerste Jerom-album staat er volgens mij zelfs dat Suske, Wiske en Lambik op reis zijn, verwijzend naar een bepaald avontuur van De Blauwe Reeks. Maar ik zou moeten opzoeken hoe dat weer ineen zat.

Link naar reactie
Op 31/5/2023 om 22:19, cinco zei:

Deze dus.

 

afbeelding.thumb.png.a6809f30d2eb9210d491d6df3c919694.png

Awel kijk, ik vond het al vreemd dat dat verhaal nooit gepubliceerd zou geweest zijn. Maar ik kan begrijpen waarom de mannen van Fenix dat dachten, want de scene op die cover komt nergens in het verhaal voor.

Link naar reactie
Op 1/6/2023 om 14:25, Lük Bey zei:

 

Ja, dat vond ik ook leuk, daar hoef je geen kind voor te zijn. Met al hun recyclage, verbaast me het dat dat niet in één of ander S&W album gebruikt is. 

Het verbaast me sowieso dat er zo weinig wordt gedaan met de eerste 10 Jeroms. Dat zijn heel leuke verhalen met een enorm hoog gaggehaalte, maar nergens meer te verkrijgen.

Link naar reactie
15 minuten geleden, TDPB zei:

Het verbaast me sowieso dat er zo weinig wordt gedaan met de eerste 10 Jeroms. Dat zijn heel leuke verhalen met een enorm hoog gaggehalte, maar nergens meer te verkrijgen.

 

Ze hebben de kans gemist om de Verborgen Kroon te heruitgeven en als een companion-album te verkopen toen Geduvel op de Heide werd uitgebracht vorig jaar.

 

afbeelding.png.0a748da1eeebf7cfc4d18a5cce7f5f9f.png   afbeelding.png.4a68cee7964240df6227e36a8e35b739.png

 

 

afbeelding.thumb.png.2f6b94f6c0f3cd2c9fbb19de6156b1ee.png

 

afbeelding.png.eca1dc616163d7b76c162bfa56d1708f.png

 

afbeelding.thumb.png.1ffa7970ed82bfa14f0ce062453d94eb.png

Link naar reactie

Behalve de bekende Canon van Vlaanderen van de overheid, is er nog een andere, waar zelfs Tante Terry in staat (jawel), dus ik denk dat daarin wel S&W zullen staan.

Overigens vind ik dat S&W eigenlijk ook wel in de officiële thuishoren, net als Guido Gezelle en Paul van Ostaijen, die ook allebei ontbreken. Je vraagt je toch echt wel af of die canon wel iets waard is.

Link naar reactie
Op 8/6/2023 om 13:12, TDPB zei:

Waar kan ik protesteren tegen het feit dat Suske en Wiske niet in de Canon van Vlaanderen staan?

 

En bij uitbreiding "de Vlaamse strip" die toch genoeg eigenheden heeft om een onderdeel van de Franco-Belgische traditie te zijn. 
Vandersteen, Sleen, Nys en Pom hebben met hun krantenstrips toch iets in gang gezet, niet? 

Link naar reactie
Op 5/6/2023 om 19:27, TDPB zei:

Het verbaast me sowieso dat er zo weinig wordt gedaan met de eerste 10 Jeroms. Dat zijn heel leuke verhalen met een enorm hoog gaggehaalte, maar nergens meer te verkrijgen.

 

Klopt, maar ik heb toch al eens de Jerom verhalen 'De vreemde verzameling' en 'Stad onder water'  in die vakantieboeken van S en W gezien, samen met andere populaire verhalen. Maar dat is ook weer een tijd geleden. Btw, Krimson speelt af en toe ook mee in zijn gemeenste doen.  De verhalen zijn meestal opeenvolging van leuke gags en het concept van Sidonie als 'moederfiguur' voor Jerom (hem handjes doen wassen, dieet opleggen, naar bed op tijd) is ook leuk gevonden. 

Link naar reactie
2 minuten geleden, TDPB zei:

Het blijft vreemd dat men voor promotie gebruikt maakt van de figuren oude stijl (nu ja, begrijpelijk natuurlijk, aangezien dat voor de meesten toch nog steeds is hoe S&W eruit zien).

 

Zijn er dan al genoeg kortverhalen in de nieuwe stijl voor zulke promos?

Ik bedoel... dit zijn boekjes van 24 bladzijden, niet de gebruikelijke S&W albums die er 48 tellen.

Link naar reactie

https://www.stripweb.be/stripverhalen/295202217427-Wout-Schoonis-web.pdf

 

- Wout Schoonis over naambekendheid:

 

Vindt u het gek dat Suske en Wiske zo bekend
zijn, maar u niet?


SCHOONIS: “Het heeft me nooit ge-
stoord. Als je naam op het stripver-
haal staat, ben jij de persoon die ze
bellen.
Ik vind het niet erg dat ik tot nu
altijd afstand heb kunnen ne-
men, maar dat gaat stoppen
op een moment. Nu is Luc de
hoofdtekenaar, maar ooit zal
ik dat worden. Dat zal het niet
leuker maken, denk ik, want met
naambekendheid schiet je eigenlijk
niets op.”

 

- Wout Schoonis over expressiviteit van figuren:

 

SCHOONIS: “Lambik is het beweeg-
lijkst. Jerom is stijf en Suske en
Wiske zullen nooit zoals Lambik
bewegen. Hij acteert veel groter.
Hij is mijn favoriet omdat hij het
meest expressieve personage is.
Het is niet omdat zijn oogjes leuk
zijn om te tekenen. Dat is het niet.”

 

 

Link naar reactie
Op 5/6/2023 om 19:27, TDPB zei:

Het verbaast me sowieso dat er zo weinig wordt gedaan met de eerste 10 Jeroms. Dat zijn heel leuke verhalen met een enorm hoog gaggehaalte, maar nergens meer te verkrijgen.

Helemaal mee eens. Zou mooi zijn als die eerste 10 verhalen in 2 integrales uit zouden worden gebracht. In de stijl die nu ook wordt gebruikt voor de integrales van bv. Biggles, Robert & Bertrand en de 2 integrales met de blauwe S&W albums.
Moet het drukwerk alleen wel veel beter zijn dan destijds de Lecturama-heruitgave van 'Het geheim van brokkelsteen'. Die uitgave was echt een aanfluiting.

Link naar reactie
4 uren geleden, DeRillendeRots zei:

Kan ik hieruit opmaken dat Luc Morjaeu stopt als hoofdtekenaar bij S&W? (Wat ik al een tijdje vermoedde)

 

Luc's antwoorden op de vraag of hij ermee zal stoppen blijven ietwat vaag

"om er helemaal mee te stoppen is het nog wat vroeg. We zien wel wat de toekomst brengt."

Link naar reactie

 

Persbericht van Standaard Uitgeverij:

Luc Morjaeu startte zijn carrière bij Suske en Wiske in 2005, toen hij de leiding van het tekenteam bij Studio Vandersteen op zich nam. Sindsdien bouwde hij de Studio uit tot een team van zeven vaste medewerkers. Naast de 83 albums in de rode, reguliere reeks die hij samen met scenarist Peter Van Gucht heeft gemaakt, verschenen er ook tal van kortverhalen en opdrachtverhalen. Deze periode van meer dan 15 jaar mag dus gerust beschouwd worden als een van de meest productieve periodes van Suske en Wiske.

Met zijn laatste verhaal brengt Luc Morjaeu hulde aan de bedenker van Suske en Wiske zelf. De Krijtkampioen is een eerbetoon aan Willy Vandersteen, de meesterverhalenverteller die reeds als kleine jongen verhalen in krijt op de stoep in de Seefhoek tekende.

De continuïteit van Studio Vandersteen is verzekerd: Wout Schoonis verzorgt reeds jarenlang de figuren binnen de reeks en neemt nu de fakkel als hoofdtekenaar van Studio Vandersteen over. Luc Morjaeu neemt echter nog geen afscheid van Suske en Wiske en blijft verbonden aan de Studio. Daarnaast zal hij zich meer richten op zijn vrij werk met onder andere beeldhouwwerken, bronzen en schilderijen.

 

Afbeelding: Facebook Luc Morjaeu / cover album 370; De krijtkampioen

 

image.thumb.png.f42c45484c4460e6bf5d3d1baf9f7327.png

Link naar reactie
20 minuten geleden, cinco zei:

@DeRillendeRots Jij hebt al eens te kennen gegeven dat je kan zien van welke hand een recent album is.

Weet jij welke albums door Schoonis getekend zijn gedurende de afgelopen jaren?

 

Pak bijv. maar eens Album 363 De Maffe Markies uit de kast en Album 359 De Naamloze 9. De personages (met name Suske en Wiske zelf) zijn in het laatstgenoemde album veel cartoonesker, hebben veel speelsere houdingen en misschien net iets te vervormde vormen om de lichaamstaal nog meer te verduidelijken. In het eerstgenoemde album zijn de figuren wat duidelijker weggezet en staan ze zogezegd meer 'met hun voeten op de grond'. 

-

En sowieso krijg ik bij de tekeningen van Luc meer een Vandersteen-vibe dan bij het werk van Schoonis. 

 

Alles wat ik hierboven zeg is puur een eigen aanname en er zitten geen officiële feiten aan. Als illustrator en animator kijk je eenmaal anders naar het tekenwerk dan een 'lezer'. Ik kan de voorbeelden altijd fout hebben. Maar verschil zie ik zeker. 

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

@DeRillendeRots Jij hebt al eens te kennen gegeven dat je kan zien van welke hand een recent album is.

Weet jij welke albums door Schoonis getekend zijn gedurende de afgelopen jaren?

Zo duidelijk is dat toch echt niet.

Als ik het goed begrijp schetste Luc de pagina's redelijk rudimentair en werden de figuren daarna uitgewerkt door Schoonis en de decors door Christian Verhaeghe. De kans dat de figuren er plots helemaal anders zullen uitzien is dus wel heel klein (de manier waarop ze acteren en de wijze waarop de pagina's opgebouwd zijn, dat kan natuurlijk wel drastisch veranderen).

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Zo duidelijk is dat toch echt niet.

Als ik het goed begrijp schetste Luc de pagina's redelijk rudimentair en werden de figuren daarna uitgewerkt door Schoonis en de decors door Christian Verhaeghe. De kans dat de figuren er plots helemaal anders zullen uitzien is dus wel heel klein (de manier waarop ze acteren en de wijze waarop de pagina's opgebouwd zijn, dat kan natuurlijk wel drastisch veranderen).

 

Dit zal komen omdat het de laatste albums geleidelijk al steeds meer Wout's werk werd (wat ik erg goed vind). Ik zie duidelijk verschil in het tekenwerk, en zeker in de laatste 5, misschien 10, albums.

Link naar reactie
15 hours ago, WILCO said:

Nu te koop op Catawiki: een mooie, maar naar mijn bescheiden mening toch redelijk gewaagde tekening van Paul Geerts. 

Schanulleke en Tobias zien iets wat ze duidelijk nog nooit gezien hebben. Hun blik spreekt boekdelen.

Screenshot_20230630_102938_Chrome.jpg

Ze zien de fee van de inspiratie, of toch een deeltje ervan 😄🫢

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...