Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Wiske haalt een sandaal van Jerom om te bewijzen dat de voetafdruk niet van Jerom is, maar van een ruimtewezen. De sandaal blijkt "helemaal dezelfde maat niet" als de afdruk, waardoor ze alvast haar bewijs heeft dat de voetafdruk niet door de sandaal gemaakt is. Hierop zegt Jerom dat de sandaal van Lambik is en de afdruk bijgevolg van Lambik zou zijn, wat me een foute redenering van Jerom lijkt. Wiske vergeet meteen dat de afdruk een andere maat heeft dan de sandaal en is overtuigd dat de afdruk door Lambik is gemaakt. Maar dat kan dan niet omdat Lambik nog in het ziekenhuis zou liggen. Wat Suske onlogisch tot de conclusie brengt dat de afdruk zeker niet van een ruimtewezen kan zijn.

 

Later in de strip leren we overigens dat de voetafdruk wel van Lambik was, wat vreemd is aangezien de afdruk een andere maat had dan Lambiks sandaal. Of Wiske kan slecht voetadrukken met sandalen vergelijken of Lambik heeft sandalen in verschillende maten.

Link naar reactie
On 12/21/2023 at 6:25 PM, Ambreville said:

Firmin bedoelt waarschijnlijk slecht getekend met een onnatuurlijke compositie.

lijkt toch niet te kloppen, ofwel is bolhoed bik een reus, ofwel zijn die kinderen dwergen.

 

Op zich wel een goeie poging qua kleurstelling en sfeer. 

Link naar reactie
12 uren geleden, Joni zei:

Het gekke is: nieuwe Jommeke lees ik nog altijd met veel plezier, en daar ben ik toch ook uit de doelgroep gegroeid en die is nog meer volgens de formule geschreven dan S&W. In S&W mis ik eerder af en toe de logische flow om van A bij B te raken.

Niet alle Jommeke-scenaristen zijn even sterk, maar desondanks is Jommeke altijd vrij stabiel qua kwaliteit gebleven: de tekenstijl is in ieder geval altijd min of meer hetzelfde gebleven. Terwijl dat bij Suske en Wiske ondertussen alle kanten op ging.

Misschien helpt het dat Jommeke om de paar albums een andere scenarist heeft?

Link naar reactie
12 uren geleden, Joni zei:

Het gekke is: nieuwe Jommeke lees ik nog altijd met veel plezier, en daar ben ik toch ook uit de doelgroep gegroeid en die is nog meer volgens de formule geschreven dan S&W. In S&W mis ik eerder af en toe de logische flow om van A bij B te raken.

Niet alle Jommeke-scenaristen zijn even sterk, maar desondanks is Jommeke altijd vrij stabiel qua kwaliteit gebleven: de tekenstijl is in ieder geval altijd min of meer hetzelfde gebleven. Terwijl dat bij Suske en Wiske ondertussen alle kanten op ging.

Misschien helpt het dat Jommeke om de paar albums een andere scenarist heeft?

Link naar reactie
1 uur terug, fantasiooo zei:

Wiske haalt een sandaal van Jerom om te bewijzen dat de voetafdruk niet van Jerom is, maar van een ruimtewezen. De sandaal blijkt "helemaal dezelfde maat niet" als de afdruk, waardoor ze alvast haar bewijs heeft dat de voetafdruk niet door de sandaal gemaakt is. Hierop zegt Jerom dat de sandaal van Lambik is en de afdruk bijgevolg van Lambik zou zijn, wat me een foute redenering van Jerom lijkt. Wiske vergeet meteen dat de afdruk een andere maat heeft dan de sandaal en is overtuigd dat de afdruk door Lambik is gemaakt. Maar dat kan dan niet omdat Lambik nog in het ziekenhuis zou liggen. Wat Suske onlogisch tot de conclusie brengt dat de afdruk zeker niet van een ruimtewezen kan zijn.

 

Later in de strip leren we overigens dat de voetafdruk wel van Lambik was, wat vreemd is aangezien de afdruk een andere maat had dan Lambiks sandaal. Of Wiske kan slecht voetadrukken met sandalen vergelijken of Lambik heeft sandalen in verschillende maten.

 

Als kind lazen we daar allemaal over. Allez, ik toch. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik vind dat ze die McGuffin van "Suske en Wiske als natives in een andere setting" aan het overgebruiken zijn. Het maakt het leven van een scenarist wel gemakkelijker, maar het degradeert Suske en Wiske tot aantal stereotypes die niet echt thuis horen in de wereld waarin ze spelen. Met de klassieke opzet van het het gezin van Sidonia en de huizen van Lambik en Barabas, heb je toch veel meer het gevoel van mensen van bij ons die op avontuur trekken. En dus met onze bril naar het verhaal kijken.

 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Ambreville zei:

Ik vind dat ze die McGuffin van "Suske en Wiske als natives in een andere setting" aan het overgebruiken zijn. Het maakt het leven van een scenarist wel gemakkelijker, maar het degradeert Suske en Wiske tot aantal stereotypes die niet echt thuis horen in de wereld waarin ze spelen. Met de klassieke opzet van het het gezin van Sidonia en de huizen van Lambik en Barabas, heb je toch veel meer het gevoel van mensen van bij ons die op avontuur trekken. En dus met onze bril naar het verhaal kijken.

Het Suske en Wiske multiversum

Link naar reactie
8 uren geleden, Ambreville zei:

Ik vind dat ze die McGuffin van "Suske en Wiske als natives in een andere setting" aan het overgebruiken zijn.

 

Met 8 pagina's minder moet je het verhaal sneller op gang krijgen en dit is een gemakkelijke truc.

Op die manier worden de personages getekende acteurs die zonder uitleg in elke setting kunnen worden geplaatst.

Dezelfde toepassing als in cartoons waar ze slechts 7 minuten hadden om hun ding te doen.

 

Brave-Little-Tailor.thumb.jpg.c813777f0acfa4bebc55313b8d8b6080.jpg

 

2282656617_1336da4917.jpg.8adce7b3d8a14d3ab1afca0e1f99b9de.jpg

Link naar reactie

Zelf altijd wel leuk gevonden wanneer we zo'n alternatieve verhaallijn kregen waarbij de gekende personages in een andere tijd leefden, met een andere invulling. Het breekt de sleur van herhaling (mbt teletijdmachine) en brengt ons meteen waar we moeten zijn. Het verhaal kan dan opgebouwd worden vanuit het nieuwe gegeven.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ergens heb ik toch liever dat ze dan gewoon in het eerste prentje in de teletijdmachine springen ("onze helden hadden zin in een tochtje naar het verre verleden") ipv zonder boe of ba ergens in een andere tijd lijken te leven.

Zijn de personages van Het geheim van de Gladiatoren bvb dezelfde personages die we kennen uit het heden? Ik herinner me dat ik daar als kind vragen over had.

In de recente albums wordt dat onderscheid wel duidelijker gemaakt en gaat het vaak om figuren die lijken op S&W of verre familie zijn.

Link naar reactie
51 minuten geleden, TDPB zei:

Ergens heb ik toch liever dat ze dan gewoon in het eerste prentje in de teletijdmachine springen ("onze helden hadden zin in een tochtje naar het verre verleden") ipv zonder boe of ba ergens in een andere tijd lijken te leven.

Zijn de personages van Het geheim van de Gladiatoren bvb dezelfde personages die we kennen uit het heden? Ik herinner me dat ik daar als kind vragen over had.

In de recente albums wordt dat onderscheid wel duidelijker gemaakt en gaat het vaak om figuren die lijken op S&W of verre familie zijn.

 

Eén van de recentere voorbeelden is de Verloren Van Eyck uit 2020.

Het verhaal begint in het verleden en er is geen connectie met het heden.

 

 

afbeelding.png.a88222120d56f34ae70ee5d9d74ba348.png

afbeelding.png.b79f49d4639bf5552638bc0aeaa7a480.png

afbeelding.png.e342f92741206db77a20225e14ab32c0.png

 

 

Link naar reactie
13 minuten geleden, cinco zei:

 

Eén van de recentere voorbeelden is de Verloren Van Eyck uit 2020.

Het verhaal begint in het verleden en er is geen connectie met het heden.

 

 

 

er is toch wel een verband…
 

2020 zou het jaar van Jan van Eyck worden ... Maar corona strooide roet in het eten. Toch willen we als stad, waar deze Vlaamse meester zijn roots liggen, in 2021 deze beroemde schilder van het Lam Gods, op een hedendaagse én eigenzinnige manier in de kijker zetten.

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
4 uren geleden, Ocampa zei:

Net zoals bij De Koning Drinkt dus. Zonder enige uitleg zijn Sidonia, Suske en Wiske daar opeens personages in een ander land in een andere tijd zonder enige connectie met de andere verhalen. Vond dat als kind ook al heel raar.

 

 image.thumb.png.1c44ff0f299a9cda2fb40f6f4f5f55e5.png

 

Ik denk dat je dat verkeerd herinnert. Uit de samenvatting op wikipedia:

Als tante Sidonia samen met Suske en Wiske op de kermis is, ziet ze een spiegel. De eigenaar zegt hem gekregen te hebben van een waarzegger die gek is geworden. Tante Sidonia koopt de spiegel en vindt een briefje waarop staat dat wie drie keer over de spiegel wrijft, zijn eigen verleden zal zien herleven. De vrienden zien na het wrijven een voorouder van tante Sidonia, die 600 jaar geleden leefde; ze ziet er net zo uit als de hedendaagse Sidonia en wordt door Suske en Wiske ook zo genoemd.

Suske en Wiske springen in de spiegel als ze zien dat de Sidonia uit het verleden in moeilijkheden komt, en komen zo zelf in het verleden terecht, in het land waar tante Sidonia's voorouder woont. Ze ontdekken dat deze andere Sidonia hofleverancier van planten en kruiden is voor koning Poefke. Poefke is een zeer goede koning, die daarnaast de opmerkelijke gewoonte heeft om bijna alles in rijmvorm te zeggen. Hij is nu echter heel ziek en niemand weet wat hem mankeert.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

 

Ik denk dat je dat verkeerd herinnert. Uit de samenvatting op wikipedia:

Als tante Sidonia samen met Suske en Wiske op de kermis is, ziet ze een spiegel. De eigenaar zegt hem gekregen te hebben van een waarzegger die gek is geworden. Tante Sidonia koopt de spiegel en vindt een briefje waarop staat dat wie drie keer over de spiegel wrijft, zijn eigen verleden zal zien herleven. De vrienden zien na het wrijven een voorouder van tante Sidonia, die 600 jaar geleden leefde; ze ziet er net zo uit als de hedendaagse Sidonia en wordt door Suske en Wiske ook zo genoemd.

Suske en Wiske springen in de spiegel als ze zien dat de Sidonia uit het verleden in moeilijkheden komt, en komen zo zelf in het verleden terecht, in het land waar tante Sidonia's voorouder woont. Ze ontdekken dat deze andere Sidonia hofleverancier van planten en kruiden is voor koning Poefke. Poefke is een zeer goede koning, die daarnaast de opmerkelijke gewoonte heeft om bijna alles in rijmvorm te zeggen. Hij is nu echter heel ziek en niemand weet wat hem mankeert.

 

Ja, één van de 101 methodes waarmee ze in een andere tijd of wereld terechtkomen.

 

afbeelding.thumb.png.3c142882897687b52a1cf72e9a58d355.png

afbeelding.thumb.png.f5a9b5bcc2d676b4de79ee4240bd137c.png

afbeelding.thumb.png.bc8e9845bc974dcee77f6c50d4900898.png

afbeelding.thumb.png.f9705221b9dc23b7a544185bf051ecff.png

afbeelding.thumb.png.767a78f0ac6812acf6664826855669a6.png

afbeelding.png

afbeelding.thumb.png.412a97d6f8be9be329525ae785f13cc1.png

afbeelding.thumb.png.3ef3695b74de2442c67c480dd3a4a050.png

afbeelding.thumb.png.7592a1713009e661e37409b18e4485fc.png

afbeelding.thumb.png.030a445281ee0d75d9cc7ca0e3320ade.png

afbeelding.thumb.png.717c076dcd328ad5acf57c851ffde97a.png

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 16/1/2024 om 14:13, TDPB zei:

 

Ik denk dat je dat verkeerd herinnert. Uit de samenvatting op wikipedia:

Als tante Sidonia samen met Suske en Wiske op de kermis is, ziet ze een spiegel. De eigenaar zegt hem gekregen te hebben van een waarzegger die gek is geworden. Tante Sidonia koopt de spiegel en vindt een briefje waarop staat dat wie drie keer over de spiegel wrijft, zijn eigen verleden zal zien herleven. De vrienden zien na het wrijven een voorouder van tante Sidonia, die 600 jaar geleden leefde; ze ziet er net zo uit als de hedendaagse Sidonia en wordt door Suske en Wiske ook zo genoemd.

Suske en Wiske springen in de spiegel als ze zien dat de Sidonia uit het verleden in moeilijkheden komt, en komen zo zelf in het verleden terecht, in het land waar tante Sidonia's voorouder woont. Ze ontdekken dat deze andere Sidonia hofleverancier van planten en kruiden is voor koning Poefke. Poefke is een zeer goede koning, die daarnaast de opmerkelijke gewoonte heeft om bijna alles in rijmvorm te zeggen. Hij is nu echter heel ziek en niemand weet wat hem mankeert.

 

Je hebt gelijk, ik ben abuis.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Er zijn zo van die albums die ik nooit in levende lijve ben tegengekomen.

Big Mother is er zo eentje. Is blijkbaar na de oorspronkelijke uitgave van 2001 nooit herdrukt geworden.

Merk dat Wiske op de cover een gelijkaardige paardenstaart heeft zoals in de recente S&W-strips.

 

336124.jpg.59e079ab46809d9ba0dae238f4327b6b.jpg

 

afbeelding.thumb.png.367104b4131dad7996ac76fd31ded8a1.png

Link naar reactie
27 minuten geleden, cinco zei:

Er zijn zo van die albums die ik nooit in levende lijve ben tegengekomen.

Big Mother is er zo eentje. Is blijkbaar na de oorspronkelijke uitgave van 2001 nooit herdrukt geworden.

Merk dat Wiske op de cover een gelijkaardige paardenstaart heeft zoals in de recente S&W-strips.

 

336124.jpg.59e079ab46809d9ba0dae238f4327b6b.jpg

 

afbeelding.thumb.png.367104b4131dad7996ac76fd31ded8a1.png

Naar mijn bescheiden mening een dusdanig slecht album, dat een herdruk zonde van het papier zou zijn geweest. 😉

Link naar reactie
Op 23/1/2024 om 17:27, cinco zei:

de jeugd van Lambik in het recentste album (het laatste met 48 pagina's)

 

afbeelding.png.98fd04fc4d2cbf107a6039cfcaa8d456.png

afbeelding.png.ae3863a06fee2495e664fa9ae1932fd8.pngafbeelding.png.fa4bf6f62dac838273f3090542f9718b.png

afbeelding.png.f294cfbc3769de4a00b0f7fffae85d03.png

afbeelding.png.6215e6d64f94c827bc4517e5fc40f832.pngafbeelding.png.3d58799cbe98376880e2b23a6bc5f373.png

 

Alhoewel ik het meestal overbodig vind om in het verleden van personages te duiken, vond ik het zeker geen slecht album. Qua tekeningen ook een stap vooruit sinds De Zoevende Zusters.

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
21 hours ago, cinco said:

Er zijn zo van die albums die ik nooit in levende lijve ben tegengekomen.

Big Mother is er zo eentje. Is blijkbaar na de oorspronkelijke uitgave van 2001 nooit herdrukt geworden.

Merk dat Wiske op de cover een gelijkaardige paardenstaart heeft zoals in de recente S&W-strips.

 

336124.jpg.59e079ab46809d9ba0dae238f4327b6b.jpg

 

afbeelding.thumb.png.367104b4131dad7996ac76fd31ded8a1.png

Je mist niets

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...