Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

7 uren geleden, DeRillendeRots zei:

Mijn god...in een interview met Wout Schoonis op Stripspeciaalzaak.be is te lezen dat er meer albums per jaar verschijnen en dat de albums dunner worden. Waarom niet gewoon 2 á 3 sterke, goed gevulde, verhalen i.p.v. een reeks tot vel over been uitpersen. Ik denk dat ze daar meer lezers aan over houden. Want ik twijfel er al langer over om volledig te stoppen met het lezen en verzamelen van de verschillende standaard reeksen (rode ridder, jommeke en kiekeboes ben ik al voor corona mee gestopt, en nu denk ik ook na om hiermee te stoppen). En ik merk dat ik niet de enige ben...

 

Maar als ik me niet vergis blijft de prijs dan weer hetzelfde. Ook een typisch trukje.

Link naar reactie
9 uren geleden, DeRillendeRots zei:

en dat de albums dunner worden

 

De 24 pagina's van Suske en Wiske in het kort wordt de nieuwe norm.

 

Nee, niet echt. Maar het evolueert toch steeds meer en meer in die richting.

Er was een tijd dat ze altijd 56 pagina's hadden.

Dan zijn ze naar 48 gegaan en nu dus denkelijk 40.

Link naar reactie
8 minuten geleden, cinco zei:

S&W is vooral in Nederland commercieel een belangrijke troef voor SU.

Hun enige reeks waarmee ze nog onafgebroken in die Nederlandse supermarkten kunnen liggen.


‘t viel me op dat hier vanaf de Rookburgh Rookies dat al niet meer het geval is. Een dorp verder wel, en in de stad bij de een wel en de ander niet. Ik koop ze dus tegenwoordig bij een willekeurige stripspeciaalzaak om die nog een beetje te steunen

Link naar reactie
Op 7/12/2023 om 20:40, cinco zei:

 

De 24 pagina's van Suske en Wiske in het kort wordt de nieuwe norm.

 

Nee, niet echt. Maar het evolueert toch steeds meer en meer in die richting.

Er was een tijd dat ze altijd 56 pagina's hadden.

Dan zijn ze naar 48 gegaan en nu dus denkelijk 40.

In 2000 besliste Standaard Uitgeverij dat de albums van Bakelandt vanaf album 80 nog amper 32 pagina's ipv 48 mochten tellen. Daarbovenop daalde de kwaliteit van de tekeningen (slordiger, minder details). 16 albums later is de reeks dan abrupt gestopt. Geen idee waarom. Ik herinner me alleszins niet meer dat er daar toen over gecommuniceerd is. Ik vermoed omdat Leemans het te druk had met De Kampioenen, maar ik denk dat de dalende verkoopcijfers er ook voor iets tussen zaten. 

 

Hopelijk ondergaan de reeksen Suske & Wiske en Jommeke niet hetzelfde lot. 

Link naar reactie
31 minuten geleden, Lestat zei:

Bakelandt begon toen wel meer verhalen over meerdere delen te hebben, wat ik zelf zo slecht nog niet vond. Maar het einde was vooral omdat Leemans het drukker had met De Kampioenen, en dat leverde hem ook meer op (geen verwijt richting hem, ik snap dat best).

 

 

En ook wel omdat hij na bijna 100 verhalen uitverteld was over het onderwerp.

Link naar reactie
Op 7/12/2023 om 19:57, esteban² zei:

Hetzelfde betalen, minder krijgen. Jammer. Bij de nieuwere verhalen kreeg ik al wel eens hap-slik-weg gevoel.

 

Strikt gezien hoeft dat geen probleem te zijn. Al die oneindig lange manga-reeksen bestaan uit korte stukken van een 20-tal p's. Die vormen gewoon telkens een hoodstuk van een langer verhaal. Dus je kunt met die korte stukken wel degelijk iets opbouwen. De vraag is natuurlijk of ze dat doen, maar helemaal onmogelijk is het niet.

Link naar reactie

Uit wie bestaat het team dat Suske en Wiske tekent tegenwoordig?

Dit zijn alvast de namen waar ik weet van heb. Gelieve te verbeteren of aan te vullen indien nodig.

 

Dus... Wout Schoonis als huidige hoofdtekenaar. (en medewerker sinds 2007?)

 

 

Naamloos.thumb.jpg.97c7e604d2e8cf733ebbc4d2421970d5.jpg

 

Christian Verhaeghe staat in voor de decors. (sinds 2013?)

 

Naamloos.thumb.jpg.add9d70920479b61eb38f0c815dfccbb.jpg

 

Thijs Wessels verzorgt het inkten. (sinds 2019?)

 

thijs-e1575893411979.thumb.jpg.a69336ad3d06fbda831b907c532cda11.jpg

 

Link naar reactie

@Peter Motte

 

Neen, niet onmogelijk, inderdaad. Maar daarom dat ik verder ging met: "Verhaalopbouw werd hier en daar ingeruild voor snelle actie. Deze beslissing zal vermoedelijk geen beterschap brengen op dat vlak." Als ze het eerder al wat opzij schoven in het voordeel van een iets meer oppervlakkige of vluchtige vertelling, zal er in dit specifieke geval waarschijnlijk geen plotse ommezwaai komen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Uit wie bestaat het team dat Suske en Wiske tekent tegenwoordig?

Dit zijn alvast de namen waar ik weet van heb. Gelieve te verbeteren of aan te vullen indien nodig.

 

Dus... Wout Schoonis als huidige hoofdtekenaar. (en medewerker sinds 2007?)

 

Christian Verhaeghe staat in voor de decors. (sinds 2013?)

 

Thijs Wessels verzorgt het inkten. (sinds 2019?)


Sabine DeMeyer verzorgt de kleuren.

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
2 uren geleden, dutch lines zei:


Sabine DeMeyer verzorgt de kleuren.

 

Zij werkt aan heel wat Vlaamse reeksen.

 

Hoe en door wie worden kleurenpaletten eigenlijk geselecteerd?

Ik ga er van uit dat de tekenaar die vastlegt voor de personages en belangrijke voorwerpen en voertuigen in het verhaal en dat de achtergrond vrij door de inkleurster wordt bepaald tenzij er een doelbewust palet wordt gekozen om een specifieke sfeer over te brengen.

 

afbeelding.png.acaa377dee558ad52f38ddbba79a76e4.png   afbeelding.png.235a23ed92886435606b4313a85f5b21.png

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Lestat zei:

Was Dirk Stallaert ook niet teruggekeerd?

De decors van het laatste album zijn door hem getekend ( in een tekenstijl die opvallend afwijkt van de klassieke S&W-stijl). En ik meende te lezen in een recent Schoonis interview dat hij zelf de figuren inktte. Alhoewel dat, nu hij alles zelf moet tekenen, veranderd kan zijn.

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Die Sidonia-kopjes lijken bij momenten wel erg smal getekend in het recente album.

 

afbeelding.png.64415402204f4b8208063f519775aff4.png

 

afbeelding.png.9ac5657aa68ce6d913fdf54a3ced1dd9.png

 

Er was een periode dat er om de haverklap grappen werd gemaakt over Sidonia's voeten (baggerboten e. d. ). Dezelfde grappen kunnen nu uit de mottenballen gehaald worden voor haar vernieuwd hoofd, die toch wat wegheeft van een overmatige voet. Een tweede leven voor belegen grappen dus. 😋

Link naar reactie
15 minuten geleden, TDPB zei:

 

Die laatste zin is een beetje raar als je bedenkt dat al die andere strips bij dezelfde uitgever zitten.

 

Mogelijk bedoelen ze de Nederlandse markt waar hun S&Ws in de supermarkten het moeten opnemen tegen stapels Donald Ducks die in sneltreinvaart geproduceerd worden.

 

Link naar reactie
6 uren geleden, cinco zei:

Die Sidonia-kopjes lijken bij momenten wel erg smal getekend in het recente album.

 

afbeelding.png.64415402204f4b8208063f519775aff4.png

 

afbeelding.png.9ac5657aa68ce6d913fdf54a3ced1dd9.png

 

Dit viel mij ook op. Ik weet nog dat Morjaeu zich altijd inzette op het zo realistisch mogelijk weergeven van de figuren (binnen de wereld van Vandersteen welteverstaan) maar daar lijkt Schoonis zich niets van aan te trekken. Wat overigens prima is, maar ik vind het een beetje slapstick cartoon

Link naar reactie
12 uren geleden, DeRillendeRots zei:

 

Dit viel mij ook op. Ik weet nog dat Morjaeu zich altijd inzette op het zo realistisch mogelijk weergeven van de figuren (binnen de wereld van Vandersteen welteverstaan) maar daar lijkt Schoonis zich niets van aan te trekken. Wat overigens prima is, maar ik vind het een beetje slapstick cartoon

 

Ik vind echter dat het niet meer "schoon - is ".

(sorry, wat belegen die grap, maar het is dan ook S en W- stijl EN het is nog vroeg in de ochtend naar mijn normen 🥴)

Link naar reactie
13 uren geleden, Savantas zei:

Ik vind dat zowel de scenario's als het tekenwerk en inktwerk echt een bedroevend niveau hebben bereikt.

Zelfs mijn kinderen, die de klassieke rode albums en blauwe albums saai getekend vinden, en die zijn opgegroeid met de 'nieuwere' albums van Morjaeu en Van Gucht die ze veel leuker vinden, klagen over het tekenwerk.

 

Dat is allemaal relatief he. Het is nu niet alsof het vroeger allemaal zo geweldig was.

Jack-Potfees.thumb.jpg.d8612a1f9c0eaa006f22aaef3c0ade14.jpg

(gewoon willekeurig prentje, en ik zie nu dat de inkleurster een ferme fout heeft gemaakt ter hoogte van Sidonia's linkerschouder)

 

Bij langlopende reeksen is het normaal dat de tekenstijl verandert/evolueert. Zowel Vandersteen als Geerts hebben een hele evolutie doorgemaakt en hebben beiden zowel haastwerk als extreem gedetailleerde albums afgeleverd. Leg ze naast elkaar en je ziet amper dat ze van dezelfde tekenaar zijn.

Wie weet hoe S&W er over tien jaar zal uitzien.

Link naar reactie
13 uren geleden, TDPB zei:

Dat is allemaal relatief he. Het is nu niet alsof het vroeger allemaal zo geweldig was.

 

Inderdaad relatief ja, want wat jij misschien minder geslaagd tekenwerk en inktwerk van Vandersteen en Geerts vindt, vind ik misschien juist mooi of geslaagd en vice versa.
Daarom schreef ik ook: "IK VIND dat zowel de scenario's als het tekenwerk en inktwerk echt een bedroevend niveau hebben bereikt." Er stond niet: "Het tekenwerk en inktwerk hebben echt een bedroevend niveau bereikt."

Link naar reactie
6 uren geleden, Savantas zei:

 

Wat is dat nou voor een rare opmerking? Iedereen geeft hier zijn/haar mening over van alles en nog wat. Dat is de functie van een forum. Als daar op wordt gereageerd met dooddoeners als die van jou, dan kan het forum net zo goed gesloten worden. 

Mijn excuses.

niet meer dan mislukte poging grappig te zijn.

Niet als commentaar bedoeld.

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...