Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

17 hours ago, WILCO said:

 

Na het lezen van de recensies heb je niet veel zin meer om dit album te lezen.

 

https://suskeenwiske.ophetwww.net/albums/recensies/271.php

 

In het binnenblad zou er staan dat de tekeningen en het scenario van Geerts zijn (omdat hij toen nog hoofdtekenaar was), maar blijkbaar heeft Verhaegen dit album zowel geschreven als getekend.

 

Het valt me op dat hoe jonger de leeftijd van de recensenten is, hoe hoger de scores. Wat zou betekenen dat het album best wel goed onthaald is bij het eigenlijke doelpubliek.

Link naar reactie
6 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

 

Het valt me op dat hoe jonger de leeftijd van de recensenten is, hoe hoger de scores. Wat zou betekenen dat het album best wel goed onthaald is bij het eigenlijke doelpubliek.

 

Waarheid als een koe. Persoonlijk vind ik die albums die proberen mee te liften met een maatschappelijke hype (big brother, lord of the rings,...) vaak rampzalig, maar het doelpubliek lijkt het wel te smaken. En dat is nog altijd de énige parameter die telt. Suske en Wiske wordt immers niet gemaakt voor bijna-vijftigers. 

Link naar reactie
5 uren geleden, Tanuki zei:

 

 Persoonlijk vind ik die albums die proberen mee te liften met een maatschappelijke hype (big brother, lord of the rings,...) vaak rampzalig, maar het doelpubliek lijkt het wel te smaken.

Vandersteen zelf deed niet liever. Soms stak hij zelf twee hypes in één album (James Bond en The planet of the apes in De Apenkermis).

Link naar reactie
21 uren geleden, Tanuki zei:

 

Waarheid als een koe. Persoonlijk vind ik die albums die proberen mee te liften met een maatschappelijke hype (big brother, lord of the rings,...) vaak rampzalig, maar het doelpubliek lijkt het wel te smaken. En dat is nog altijd de énige parameter die telt. Suske en Wiske wordt immers niet gemaakt voor bijna-vijftigers. 

 

De albums die gebaseerd waren op Lord of the Rings (ik ga er van uit dat je hiermee De Gevangene van Prisonov en De Kus van Odfella en zo bedoelt) werden echt door niemand gesmaakt hoor :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
20 minuten geleden, Kristof Berte zei:

 

De albums die gebaseerd waren op Lord of the Rings (ik ga er van uit dat je hiermee De Gevangene van Prisonov en De Kus van Odfella en zo bedoelt) werden echt door niemand gesmaakt hoor :)

Het waren ook vervolgverhalen. Niet echt iets wat je bij S&W verwacht. 

Link naar reactie
6 uren geleden, TDPB zei:

Je mag van de MV-periode zeggen en denken wat je wil, maar je kan niet ontkennen dat de man het experiment en de vernieuwing schuwde.

 

Wel schuwde of niet schuwde? :)

 

Ik vind de albums van Marc zeker niet allemaal slecht, integendeel. Heeft toch enkele van mijn favoriete albums gemaakt. Maar de slinger sloeg iets teveel door.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Op 4/2/2024 om 21:18, TDPB zei:

Vandersteen zelf deed niet liever. Soms stak hij zelf twee hypes in één album (James Bond en The planet of the apes in De Apenkermis).

 

De apenkermis (1965) is van voor de planet of the apes film (1968).

Het boek the planet of the apes is van 1963, maar ik betwijfel of het dezelfde hype was.

Weetje: het boek "the planet of the apes" is van dezelfde schrijver als van "The bridge over the river kwai"

Link naar reactie
14 uren geleden, Tom MDP zei:

 

De apenkermis (1965) is van voor de planet of the apes film (1968).

Het boek the planet of the apes is van 1963, maar ik betwijfel of het dezelfde hype was.

 

Groot genoeg om verfilmd te worden ( ik heb het gelezen, het heeft eigenlijk amper iets met de eerste film te maken, de strip lijkt inderdaad meer op de roman dan op de film).

Wat ook wel kan is dat Vandersteen dacht dat het apenplaneet-verhaal onbekend zou blijven en dat idee gewoon heeft gestolen.

Link naar reactie
15 minuten geleden, TDPB zei:

Groot genoeg om verfilmd te worden ( ik heb het gelezen, het heeft eigenlijk amper iets met de eerste film te maken, de strip lijkt inderdaad meer op de roman dan op de film).

Wat ook wel kan is dat Vandersteen dacht dat het apenplaneet-verhaal onbekend zou blijven en dat idee gewoon heeft gestolen.

 

Het boek ook gelezen, maar ik herinner me er amper iets van.

 

Maar wat maakt dat uit? Het voornaamste voor mij is dat ´De apenkermis' een zeer dynamisch en ongelooflijk grappig verhaal is, een mix van sciencefiction, James Bond, einde-van-de-wereld draai en apen, vele apen. De gags! Ik had ze ooit in het begin geteld, en ik telde er bijna 1 a 2 per halve pagina (de eerste pagina's maar, dan ben ik gestopt 🙂). Sidonie als spionne in het hol van de leeuw eh aap, een James Bond girl waardig. Die gadgets van professor Barabas voor de goede zaak! Die space apotheose met die meteoorsteen! Die dramatiek (er worden vele traantjes geplengd)! Prachtalbum toch.

 

James Bond settings uit de film 'From Russia with Love' (1963) kwamen ook te voorschijn in 'Jeromba de Griek' (1965). 

Link naar reactie

Ik heb die nooit gelezen.

Is dat zo een album dat hertekend is geweest of hoe zit dat?

 

Als ik online kijk, valt het mij op dat de figuren nogal eigenaardig getekend zijn.

 

afbeelding.png.3c5fcf337ead2b15c54d9463b9f9c197.png

afbeelding.png.4a85944c6dfe55a6bac2c128933d4087.png

afbeelding.png.14efb016da7343062e1fc79715e5581d.png

 

Dat is trouwens zo een album dat bij herdruk een toch wel ongelukkige inkleuring heeft gekregen.

 

afbeelding.png.e4125728f262813d6a865789700b8a44.png

 

Ook erg inconsistente lichaamsverhoudingen en lengtes.

De afmetingen van S&W kunnen serieus variëren.

 

afbeelding.png.ed30c1a13ff1cedbc11545334e6213c4.png afbeelding.png.1dc3f4a4d45d854e08ba9eca6a7aa241.png

Link naar reactie
50 minuten geleden, cinco zei:

Ik heb die nooit gelezen.

Is dat zo een album dat hertekend is geweest of hoe zit dat?

 

Als ik online kijk, valt het mij op dat de figuren nogal eigenaardig getekend zijn.

 

afbeelding.png.3c5fcf337ead2b15c54d9463b9f9c197.png

afbeelding.png.4a85944c6dfe55a6bac2c128933d4087.png

afbeelding.png.14efb016da7343062e1fc79715e5581d.png

 

Dat is trouwens zo een album dat bij herdruk een toch wel ongelukkige inkleuring heeft gekregen.

 

afbeelding.png.e4125728f262813d6a865789700b8a44.png

 

Ook erg inconsistente lichaamsverhoudingen en lengtes.

De afmetingen van S&W kunnen serieus variëren.

 

afbeelding.png.ed30c1a13ff1cedbc11545334e6213c4.png afbeelding.png.1dc3f4a4d45d854e08ba9eca6a7aa241.png

 

 

Niet hertekend. Ik hou wel van de stijl van die periode (Karel Boumans?... Update : Neen naar het schijnt Vandersteen zelf), maar inderdaad met fouten. De kleuren? In de originele tweekleurenversie (oranje-wit) heb je daar geen last van. In de latere kleurenalbums is het gemassacreerd. 

 

Wees origineel! 

Lees het origineel! 

 

😊

Link naar reactie
22 minuten geleden, sporoi zei:

Niet hertekend. Ik hou wel van de stijl van die periode (Karel Boumans?... Update : Neen naar het schijnt Vandersteen zelf),

 

 

Wellicht de combinatie Vandersteen/De Rop. Het kan best zijn dat Vandersteen hiervoor rudimentaire schetsen op een A4 maakte en De Rop alles uittekende gebaseerd op die schetsen.

Link naar reactie

Ik begrijp ook niet goed waarom ze een tekenaar die al eens een hommagealbum van S&W tekende, die meetekende aan de reguliere reeks, en die niet één maar twee S&W spinoff-reeksen tekent nog maar eens een hommage-album laten tekenen terwijl er zoveel andere goeie Nederlandstalige tekenaars actief zijn. Een beetje meer variatie zou leuk zijn. (en dat is geen kritiek op Cambré, die ondanks zijn hoeveelheid aan werk toch goed blijft).

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 8/2/2024 om 15:36, bouncer zei:

Niet boos worden hoor lieve repers, Kees Torn was een van de oprichters van  https://nl.wikipedia.org/wiki/Barwoel

voorloper van Zone 5300, dus hij wist heus wel van het talent van Vandersteen,

Ik heb Kees Torn in het begin van Zone wel een paar keer ontmoet. Ik denk dat hij toen nog stukjes voor de Zone5300 schreef.

Hier is een strip van Kees uit Barwoel (1992)!

 

barwoel kees 1992.jpg

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
20 minuten geleden, Werner zei:

Ben ik blij dat ik nog een supermooie Jerom-dédicace van Eric de Rop heb!

 

Ik heb sinds een tweetal jaar een tekening van Verhaegen. 

 

Je zou vermoeden dat het positief is dat hun figuren in leven worden gehouden door ex-medewerkers, maar blijkbaar niet. Zie dat de uitgeverij en de erven een cent mislopen..

Link naar reactie

SU had op zijn minst een degelijke advocaat mogen nemen. Afbeeldingrecht is enkel toepasbaar op personen, en reproductie van auteursrechterlijke werken is toegelaten voor privé-gebruik. Blijft dan ook de vraag of een originele tekening van bv. Ron Van Riet een reproduktie is.

In ieder geval een oetlullige operatie van SU en de erven tegen een aantal ex-studiowerkers die Willy hebben helpen groot maken en de erven aan hun rendement hebben geholpen. Geweldig staaltje erkenning en dankbaarheid.

 

 

 

Link naar reactie

Hoe gaat ze dit controleren?
Bij iedere gelegenheid waar een oud-Vandersteen medewerker is een afgevaardigde van uitgeverij Standaard meesturen?

Misschien is het nu echt tijd om Suske & Wiske enzo achter ons te laten en gewoon niet meer aan te schaffen... 
 

Link naar reactie
18 minutes ago, Kobus said:

Hoe gaat ze dit controleren?
Bij iedere gelegenheid waar een oud-Vandersteen medewerker is een afgevaardigde van uitgeverij Standaard meesturen?

Misschien is het nu echt tijd om Suske & Wiske enzo achter ons te laten en gewoon niet meer aan te schaffen... 
 

Het is een afschrikaktie, vooral gericht tegen de oudjes. Ron Van Riet stopt er al mee. Zijn collega's zullen het zich nu ook afvragen. Zelfs als je recent geen Suskes en Wiskes koopt (wat ik ook niemand zou aanraden), waren dat leuke mensen om mee te praten en om in een oud album een tekeningkse van een oud moment te vragen.

 

 

 

Link naar reactie

Ik ben benieuwd hoelang de Standaard Uitgeverij dit volhoud...hebben ze dan echt niks door? Ik stop er in elk geval mee. Hooguit het werk van Luc Morjaeu nog, enkel omdat ik een groot fan van zijn kunsten ben. Maar in de rest?
Alle plezier die ik in de reeks had is in nog geen jaar als een ballon kapot geprikt...

 

Ik was een van de weinige (had ik altijd de indruk) die de re-styling wel geslaagd vond, maar vanaf een jaar of twee is het echt een rommeltje. En dan ook nog deze 'beslissingen' erbij...

Link naar reactie
Op 3/2/2024 om 16:28, WILCO zei:

 

Na het lezen van de recensies heb je niet veel zin meer om dit album te lezen.

 

https://suskeenwiske.ophetwww.net/albums/recensies/271.php

 

In het binnenblad zou er staan dat de tekeningen en het scenario van Geerts zijn (omdat hij toen nog hoofdtekenaar was), maar blijkbaar heeft Verhaegen dit album zowel geschreven als getekend.

Zit een beetje de recensies door te lezen en geloof onmiddellijk dat dit album tegenvalt. Maar sommige recensies zijn ook wel echt ongelooflijk kinderachtig.

 

Een album met een 1 belonen omdat de titel Engels is? Kom op zeg. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Michie zei:

Zit een beetje de recensies door te lezen en geloof onmiddellijk dat dit album tegenvalt. Maar sommige recensies zijn ook wel echt ongelooflijk kinderachtig.

 

Een album met een 1 belonen omdat de titel Engels is? Kom op zeg. 

Toch ook veel mensen die het album een 10 geven. Gemiddeld krijgt het 5,6 en dat is gezien de mensen die heel vlug een 1 of 2 geven nog behoorlijk (0 zou de slechts mogelijke strip ooit moeten zijn).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...