Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

1 uur geleden, esteban² zei:

En bij Kiekeboe ben je zo'n fratsen nu eenmaal gewoon, daar kan dat probleemloos, het is eigen aan dat universum. Bij Suske en Wiske voelden bepaalde details voor mij toch wel een beetje als iets dat ietwat tegen de geest van Vandersteen in ging, het wrong met datgene waar de reeks of de personages voor staan. In een Amoras of een hommage-album zou zo'n gegeven beter tot z'n recht komen, denk ik.

Nochtans bracht Vandersteen al lang voordat Merho dat deed heel veel meta humor in zijn verhalen.

Link naar reactie
6 uren geleden, TDPB zei:

Nochtans bracht Vandersteen al lang voordat Merho dat deed heel veel meta humor in zijn verhalen.


Dat klopt, Vandersteen voorzag de avonturen wel eens van meta-humor. Maar dat is toch slechts een klein onderdeel van het geheel? En iets heel anders dan alle overige aspecten die De Ongelooflijke Thomas vormen.

Persoonlijk vind ik De Briesende Bruid nu niet meteen bepaald rake vergelijkingen bevatten, dat terzijde.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
11 uren geleden, esteban² zei:

Persoonlijk vind ik De Briesende Bruid nu niet meteen bepaald rake vergelijkingen bevatten, dat terzijde.

Een verhaal waarin hij speelt met wat wat (volgens zijn eigen 'testament') kan en niet kan. Een soort alternatieve tijdslijn die hij eigenhandig als een striptekende god uitveegt (hij tekent zichzelf begot op de cover). Dat is min of meer hetzelfde als wat MV deed in De Ongelofelijke Thomas.

Link naar reactie
15 uren geleden, TDPB zei:

Een verhaal waarin hij speelt met wat wat (volgens zijn eigen 'testament') kan en niet kan. Een soort alternatieve tijdslijn die hij eigenhandig als een striptekende god uitveegt (hij tekent zichzelf begot op de cover). Dat is min of meer hetzelfde als wat MV deed in De Ongelofelijke Thomas.


Hm. *wrijft over onbestaand geitenbaardje* Totaal niet van dezelfde orde, als je 't mij vraagt. De Briesende Bruid is eigenlijk vrij rechtlijnig en doet, op dat ene detail na (en daar blijft het ook bij), in principe niets dat in andere verhalen niet zou kunnen gebeuren. Een alternatieve tijdlijn vind ik al sterk omschreven. Los daarvan, Vandersteen ontmoeten deden ze wel vaker.

Wat in De Ongelooflijke Thomas speelt, is toch van een heel ander kaliber. Men geeft een ietwat dubieuze invulling aan een onbestaand hoofdstuk in de toekomst, men rammelt zo nogal hevig met het S&W universum en men geeft personages een geschiedenis aan handelingen die ingaan tegen dat waar ze al een eeuwigheid voor staan. We zullen het nooit weten natuurlijk, maar mijn gevoel (*) zegt dat Vandersteen dit niet zou appreciëren. Too far.

(*) heeft geen enkele betekenis of waarde, maar goed.

 

Enfin. Ik heb vooral zin gekregen om De Ongelooflijke Thomas nog eens te lezen. (no can do) 'k Ben namelijk geen tegenstander van dat album, er zijn slechts aspecten die ik totaal niet kon waarderen. En je kan perfect doen alsof het nooit gebeurde, wat in beide albums de bedoeling is. (mijn inziens de enige overeenkomst) Daar heb ik meestal geen moeite mee.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

 

Tref ik een toch wel leuke film aan met onder meer deze grap, meer naar het einde: 

 

https://dai.ly/k2QBmfnm1C2NpmzGnej

 

 

Natuurlijk dacht ik dadelijk aan deze grap  van Vandersteen:

 

IMG_5484.thumb.jpg.769251fe503f1b046a8c0be4a93a9e98.jpg

 

IMG_5479.thumb.jpg.b43a6f33750d16223c0ccc1b015ff746.jpg

 

IMG_5481.thumb.jpg.6339ca309553acd0ea1d2528f6526b6e.jpg

 

 


De film is heel erg absurdistisch van opzet maar met veel kwaliteit geacteerd, gedanst, gezongen en ingeblikt. De strip is vakwerk zoals we van Vandersteen gewoon zijn, maar heeft volgens mij in vergelijking met andere verhalen van die periode wat meer absurdistische vondsten. Alsof de tekenaar eens zich wat meer wou laten gaan.

Vermoedelijk leidden zo'n genre grappen een eigen bestaan in die periode en nog eerder: in vaudeville, clownsacts, slapstickfilms en ook strips dus. 

Wie kan de film achterhalen? Die krijgt als beloning een bloem 😊. (een wenk naar een gepassioneerde  liefhebber van oude komische films en strips op de reep, maar natuurlijk ook voor iedereen hier die zijn filmkunde wil beproeven). (UPDATE: het was al zeer snel opgelost door een alerte Reper.👍)

De strip achterhalen is een makkie, maar de snelste krijgt van mij hier een prikkelend geschenkje a la Flater (nu bedoeld als een positief gebaar! 😉). (UPDATE ook gevonden👍)

Link naar reactie

Mijn god...in een interview met Wout Schoonis op Stripspeciaalzaak.be is te lezen dat er meer albums per jaar verschijnen en dat de albums dunner worden. Waarom niet gewoon 2 á 3 sterke, goed gevulde, verhalen i.p.v. een reeks tot vel over been uitpersen. Ik denk dat ze daar meer lezers aan over houden. Want ik twijfel er al langer over om volledig te stoppen met het lezen en verzamelen van de verschillende standaard reeksen (rode ridder, jommeke en kiekeboes ben ik al voor corona mee gestopt, en nu denk ik ook na om hiermee te stoppen). En ik merk dat ik niet de enige ben...

Link naar reactie

Door de zoevende zusters hebben ze in ieder geval weer een oude lezer terug. Dus ik maak geen voorbarige conclusies. 

Wie weet kan het allebij, sterke verhalen en een rap tempo waarmee deze worden uitgebracht. 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
2 uren geleden, DeRillendeRots zei:

Mijn god...in een interview met Wout Schoonis op Stripspeciaalzaak.be is te lezen dat er meer albums per jaar verschijnen en dat de albums dunner worden. Waarom niet gewoon 2 á 3 sterke, goed gevulde, verhalen i.p.v. een reeks tot vel over been uitpersen. Ik denk dat ze daar meer lezers aan over houden. Want ik twijfel er al langer over om volledig te stoppen met het lezen en verzamelen van de verschillende standaard reeksen (rode ridder, jommeke en kiekeboes ben ik al voor corona mee gestopt, en nu denk ik ook na om hiermee te stoppen). En ik merk dat ik niet de enige ben...

 

Ik ben met S&W gestopt toen ik ongeveer 15 was.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...