Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Op 11/11/2023 om 18:47, WILCO zei:

Een sterk en krachtig beeld uit De goalgetter. Of hoe Paul Geerts de hechte vriendschap tussen Suske en Wiske weergeeft. Zonder tekst, maar tekst is hier eigenlijk ook totaal overbodig.

20231111_183552.jpg

 

IMG_1002.jpeg

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
3 uren geleden, Gilles zei:

Ik vind het eigenlijk ironisch dat SU nu probeert "illegale praktijken" tussen verzamelaars en tekenaars aan banden te leggen. Een aantal jaartjes terug waren verzamelaars voor hen een marginale groep waar ze geen energie in staken.

 

Begint op Moulinsart te lijken.

Link naar reactie

Hoe werkt dit eigenlijk in het buitenland? Ik weet bijvoorbeeld dat tekenaars van Pokemon kaarten geen Pokemon mogen tekenen of kaarten mogen signeren in events niet georganiseerd door TPC. Voor zover ik weet mogen mangaka geen tekeningen maken voor fans zolang ze in dienst zijn en daarna. Maar richtlijnen zijn een beetje onduidelijk daarover. Geen idee hoe het zit in Amerika. 

Link naar reactie

Volgens mij gaat het dus niet om het feit dat bijv Marc Verhaegen op een stripbeurs een album met een tekeningetje erbij signeert. Het gaat er blijkbaar om dat er oud-medewerkers zijn die geld verdienen met het maken van tekeningen op bestelling. En dat is ook wel weer een beetje raar. Maar ja, het beeld wat velen hebben van SU en de erven is toch al niet superpositief en daar past dit dan ook weer tussen.

Link naar reactie

SU krabbelt al wat terug...

Voor het volledige verhaal:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/15/brief-aan-vroegere-tekenaars-suske-en-wiske/

 

Oud-tekenaars Suske en Wiske kwaad na brief van Standaard Uitgeverij met verbod stripfiguren nog te tekenen

Enkele oud-tekenaars van de stripalbums van Suske en Wiske reageren verontwaardigd op een brief van Standaard Uitgeverij waarin staat dat alleen het huidige auteursteam nog tekeningen mag maken van de stripfiguren. Standaard Uitgeverij zegt dat de brief verkeerd is geïnterpreteerd.

 

Volgens Standaard Uitgeverij is de brief fout geïnterpreteerd. "Bedoeling is dat er geen losse tekeningen meer worden gemaakt door oud-medewerkers van de figuren van Willy Vandersteen omdat er al jaren een soort handel bestaat in tekeningen die in opdracht van verzamelaars of fans worden gemaakt", vertelt Dirk Vanlaer, business manager op de stripafdeling van Standaard Uitgeverij. 

 

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, cinco zei:

Het is damage control.

Ze hadden niet verwacht dat iemand die brief openbaar ging maken.

Dat is dan weer wél voor interpretatie vatbaar, want in mijn ogen is dit geen damage control maar de zaak nog erger maken door ons als idioten te beschouwen die die uitleg geloven. :) 

Link naar reactie
4 minuten geleden, Gilles zei:

Zou er ook niet een stukje frustratie van de erven aan de oorzaak van deze zaak liggen? De oplage van de strips is een schim van wat het ooit was vroeger. 

 

De taart wordt kleiner en hun stuk ook en dan zien ze dat er hier en daar nog gebakjes worden gemaakt waar ze geen hap uit kunnen nemen.

Link naar reactie
1 uur terug, Roque Ja zei:

Dan is de brief niet verkeerd geïnterpreteerd, maar verkeerd opgesteld. Want de interpretatie die zij er nu aan willen koppelen kan ik met de beste wil van de wereld niet afleiden uit de effectieve tekst.

ik nochtans wel.

Link naar reactie
2 hours ago, Gilles said:

Zou er ook niet een stukje frustratie van de erven aan de oorzaak van deze zaak liggen? De oplage van de strips is een schim van wat het ooit was vroeger. 

In basis natuurlijk een redelijk belachelijk concept, dat je vandaag geld zou moeten verdienen aan iets wat de bompa zestig jaar geleden verwezenlijkt heeft.

Link naar reactie
48 minuten geleden, the pope zei:

In basis natuurlijk een redelijk belachelijk concept, dat je vandaag geld zou moeten verdienen aan iets wat de bompa zestig jaar geleden verwezenlijkt heeft.

zo werken familiebedrijven, he. sommige houden dat eeuwen vol.

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

 

De taart wordt kleiner en hun stuk ook en dan zien ze dat er hier en daar nog gebakjes worden gemaakt waar ze geen hap uit kunnen nemen.

 

Het doet me aan iets anders denken: jaren geleden klaagde iemand in een fanmagazine van sf-liefhebbers dat GM rechten begon te vragen aan speelgoedproducenten om modellen te maken van de GM-auto's. De klager vond het ook nogal vreemd dat zo'n groot bedrijf zich om zulke kleinigheden zorgen maakte, om er nog maar over te zwijgen dat het gratis reclame voor GM was.

Het heeft een tijd geduurd, maar uiteindelijk ging GM failliet. Dus de klager had het waarschijnlijk goed gezien.

Link naar reactie
56 minuten geleden, TDPB zei:

zo werken familiebedrijven, he. sommige houden dat eeuwen vol.

 

Ze krijgen het trouwens ook niet door op hun luie gat te zitten, hè. Het is niet bompa die Galaxa heeft bedacht, of J Rom Gold, of Red Ryder, of Amoras. Bompa is de basis, maar ook alleen maar dat. Je kunt ook niet volhouden dat de miljarden die werden verdiend met de MCU-films werden verdiend met dat rare muisje dat die vent met de rare snorretje zo lang geleden heeft bedacht.

Link naar reactie

Zouden ze advies hebben ingewonnen bij Nick Rodwell? 😁

Man,man, man wat een kneuterigheid bij SU. Als grote uitgeverij je druk maken omdat een klein groepje oud-tekenaars sommige maanden een paar honderd euro bij verdienen. Dan moet je je als grote uitgeverij toch achter je oren gaan krabben en je afvragen waar je mee bezig bent.

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Ze krijgen het trouwens ook niet door op hun luie gat te zitten, hè. Het is niet bompa die Galaxa heeft bedacht, of J Rom Gold, of Red Ryder, of Amoras. Bompa is de basis, maar ook alleen maar dat.

 

2 uren geleden, the pope zei:

Zoon garagist verdient geld aan zijn eigen werk, niet aan auteursrechten op het werk van pa garagist.

 

Maar de firma Vandersteen zorgt voor de structuur waarbinnen die reeksen bedacht en gemaakt kunnen worden.

En ook: zonder het werk van Bompa decennia geleden zouden die reeksen er nooit geweest zijn.

 

Zoon garagist heeft misschien een mooie keten van garages waar hij anderen aan het werk zet.

Link naar reactie
8 hours ago, TDPB said:

 

 

Maar de firma Vandersteen zorgt voor de structuur waarbinnen die reeksen bedacht en gemaakt kunnen worden.

En ook: zonder het werk van Bompa decennia geleden zouden die reeksen er nooit geweest zijn.

 

Zoon garagist heeft misschien een mooie keten van garages waar hij anderen aan het werk zet.

Fair enough. In die zin is studio vandersteen een minder goede illustratie van mijn punt dan pakweg studio Rodwell.

Link naar reactie
18 uren geleden, Roque Ja zei:

Dan is de brief niet verkeerd geïnterpreteerd, maar verkeerd opgesteld. Want de interpretatie die zij er nu aan willen koppelen kan ik met de beste wil van de wereld niet afleiden uit de effectieve tekst.

 

Roque heeft gelijk. De brief verbiedt ook dat een oud-tekenaar op een stripbeurs een opdrachttekening in een album van S&W zet.

Link naar reactie
16 uren geleden, $tripofiel zei:

Ik kocht af en toe nog iets van hen en stop er nu volledig mee naar aanleiding van deze brief.

 

Wat bedoel je precies? Standaard Uitgeverij is meer dan S&W. En ook meer dan de vroegere strips van SU (RR, Jerom etc) sinds ze fusioneerden met Ballon Media. Alles wat je in het Nederlands koopt van Dupuis, Casterman, Le Lombard... is tegenwoordig SU. Jommeke is ook SU.

Dark Dragon Books is niet SU, maar die halen ook wel eens streken uit.

Link naar reactie

Hieronder de reactie van Marc Verhaegen. ( https://www.facebook.com/marcverhaegenart/posts/799698535534597 )

 

Ook ik heb een brief ontvangen van de Standaard Uitgeverij in verband met het bewaken van auteursrechtelijk beschermd werk van de reeks Suske en Wiske. Wat niet algemeen geweten is, is dat ik een dading heb afgesloten met Studio Vandersteen en Amoras II in de nasleep van de gerechtelijke zaak rond auteursrechten die ik had aangespannen. Omdat het mij toen allemaal teveel werd en de Standaard Uitgeverij dreigde met een dwangsom van 60.000, - euro indien ik het proces zou verliezen, heb ik toegestemd met een dading. Een dading is een schriftelijke overeenkomst tussen twee partijen die een geschil wensen te beëindigen of een toekomstig geschil willen voorkomen door wederzijdse toegevingen te doen. Mijn toegeving was dat ik mijn vraag naar uitbetaling van auteursrechten zou laten vallen. En zij hebben mij verzekerd dat ik alle albums die ik heb gemaakt zou mogen blijven signeren. Ik heb dit jaren niet willen doen, maar toen er een zoveelste kritiek op mijn werk verscheen heb ik het geweer van schouder veranderd en ben ik wel beginnen signeren. Ik weet niet of de huidige directie van de Standaard Uitgeverij op de hoogte is van wat toen werd afgesproken. Ik heb hun brief vanmorgen ontvangen en heb onmiddellijk mijn raadsman gebeld. Hij heeft mij de inhoud van de dading nog eens verduidelijkt. Ik ben nu een antwoord aan het schrijven aan de Uitgeverij, welk ik eerst door mijn raadsman zal laten nalezen. Ik begrijp dat het tekenen op een apart wit blad niet meer mag. Dat zal ik respecteren. Maar ik zal blijven signeren in de boeken die ik zelf geschreven en getekend heb. Daarbij meld ik ook dat ik het vaderschapsrecht heb over de albums die ik heb gemaakt. Omdat het moreel recht intrinsiek gekoppeld is aan de persoon van de auteur, kan het door de auteur niet worden afgestaan, in tegenstelling tot de vermogensrechten. De morele rechten omvatten het divulgatierecht (dat is het recht om het werk bekend te maken), het vaderschapsrecht en het recht op eerbied. In het niet zo verre verleden zijn er albums van mij heruitgegeven met een andere naam als auteur, en met andere covers getekend door medewerkers zonder dat ik daar één keer in gekend werd of over geraadpleegd ben. U vraagt mij om Suske en Wiske niet meer te tekenen, ik vraag om respect en erkenning voor wat ik heb getekend.

Link naar reactie
19 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Wat bedoel je precies? Standaard Uitgeverij is meer dan S&W. En ook meer dan de vroegere strips van SU (RR, Jerom etc) sinds ze fusioneerden met Ballon Media. Alles wat je in het Nederlands koopt van Dupuis, Casterman, Le Lombard... is tegenwoordig SU. Jommeke is ook SU.

Dark Dragon Books is niet SU, maar die halen ook wel eens streken uit.

Dat ik niks meer van SU koop, persoonlijk vind ik dit meestal te commercieel. 
Ik kocht veel voor mijn zoon die echt strips verslind en niet alleen strips maar ook boeken. 

Deze zullen nu allemaal 2e hands worden, alhoewel dat er ook veel van de camion vallen. 😜

Link naar reactie
Op 24/12/2023 om 01:58, Air zei:

❤️😘

beetje smakeloos jeugd sentiment misschien, voor sommige. Maar ik blijf ervan genieten!

bomfunk S&W 

 

Ik ben nieuwsgierig genoeg…

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
17 uren geleden, Ambreville zei:

Nieuw boek laat Suske en Wiske herlezen door volwassen fans: “Bijna schokkend hoe Wiske mannen verleidt om haar zin te krijgen”

 

 

En dan hebben ze waarschijnlijk Amber nog niet eens gelezen. :ph34r:

Daarin krikt men de leeftijd van een kleuter artificieel op waardoor ze in elk stadium de love interest van een andere generatie wordt. Bij Jerom ontwaakt ze zelfs zijn oude oerinstincten.

 

afbeelding.png.f2e66ed7f20103ccd942a03cd4ded490.png afbeelding.png.ff336297b41fcf86403df3c9966d27a4.png

afbeelding.png.24db9d9de57521abbce5c090688ed6a2.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...