Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

6 minuten geleden, Firmin Van De Kasseien zei:

Een nieuw dieptepunt

waarom als ik vragen mag? 

 

                                               rood want ik wil niet dood

                                               wit want ik geef geen sikkepit 

                                              blauw omdat ik van jou  houw

 

Link naar reactie
10 minutes ago, esteban² said:

Ineenstorten zowaar. Dramatische voorspellingen.

"Scare the kids" had in mijn geval eigenlijk geen negatieve connotatie. Hier zou ik als kind meteen naar gegrepen hebben, alleen al uit nieuwsgierigheid, de donkere verhalen spraken mij altijd sterk aan.

Firmin bedoelt waarschijnlijk slecht getekend met een onnatuurlijke compositie.

 

 

 

Link naar reactie
8 uren geleden, Tom MDP zei:

De volle 12 man?

dat valt wel mee hoor ik zit in een gemiddelde klas waarvan minstens de helft wel 1 keer een suske en wiske heeft gelezen

het is pas droevig gesteld met kuifje daar heb ik ooit een spreekbeurt over gegeven en 2 mensen kenden kuifje

                                               rood want ik wil niet dood

                                               wit want ik geef geen sikkepit 

                                              blauw omdat ik van jou  houw

 

Link naar reactie
33 minuten geleden, Filliberke zei:

 ik zit in een gemiddelde klas waarvan minstens de helft wel 1 keer een suske en wiske heeft gelezen

 

 

Toen ik nog naar school ging had iedereen in de klas veel Suske & Wiske gelezen. Nu goed, je kan geen Sus en Wis blijven lezen. Je moet doorgroeien als striplezer, net zoals je op een bepaald moment andere dingen gaat eten dan fruitpap of wortelpatatjes.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
10 uren geleden, DeRillendeRots zei:

......   en het ligt ook zeker niet aan het team...

 

Het team bedenkt en tekent dit toch, van hun hersencellen tot album? Maar het zou niet aan hen liggen? Vreemd!

Ligt het dan aan wijlen Vandersteen die die snotapen heeft bedacht? Of misschien aan een geheimzinnige "bovenbaas" die hen met de mes op de kelen verplicht: "Broddelen!!!"

 

Neen, het ligt aan het team.  - Shame on them! - 

(en laat ze later branden in de striphel)

Link naar reactie

Ah, ah. De compositie komt in eerste instantie wat vreemd over, ik zou die figuren een tikkeltje anders gepositioneerd hebben met bewaring van het idee, maar het is allemaal verre van spuuglelijk. Enfin, naar mijn gevoel toch. Moeten we Charlene Chaplin zeggen? volgens mij is het ... Nuja, ik ga het verhaal niet verpesten. ;) Ze zitten sowieso in een droomwereld tijdens deze mistig donkere scene, denk ik, in dat opzicht werkt het wel.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
3 uren geleden, sporoi zei:

 

Het team bedenkt en tekent dit toch, van hun hersencellen tot album? Maar het zou niet aan hen liggen? Vreemd!

Ligt het dan aan wijlen Vandersteen die die snotapen heeft bedacht? Of misschien aan een geheimzinnige "bovenbaas" die hen met de mes op de kelen verplicht: "Broddelen!!!"

 

Neen, het ligt aan het team.  - Shame on them! - 

(en laat ze later branden in de striphel)

 

Nou als ik hier iemand schuldig aan moet stellen is het de uitgeverij. Ik kan me best voorstellen dat die een enorme druk op het team (en de rest van de Vlaamse strip leggen), en dat lees je langzaam terug in interviews met dergelijke. Dat is bijna niet meer menselijk te noemen. Zij vinden de laatste jaren geld duidelijk belangrijker dan het behoud van de Vlaamse strip. 5 jaar terug verzamelde ik nog alle grote reeksen maar nu stop ik gewoon met alles nu al dunner, duurder en belabberder wordt. Het team heeft bijv. niet gekozen om de pagina's van 48 naar 40 te draaien. En dat zal bij andere reeksen net zo zijn. 

 

Oké, de tekenkunsten van Schoonis zijn even wennen, en Peters verhaal zijn dan heel goed, dan heel slecht, maar mijn reden om te stoppen met de nieuwe strips aanschaffen ligt toch echt bij keuzes en beslissingen van hogere hand, de uitgever. 

Link naar reactie
19 uren geleden, Ambreville zei:

Firmin bedoelt waarschijnlijk slecht getekend met een onnatuurlijke compositie.

Hoe kan een compositie onnatuurlijk zijn?

(los van het feit dat die drie personages op de voorgrond -geen idee wie dat zijn, nog maar eens een alternatieve S&W?- geen schaduw hebben)

Link naar reactie
14 uren geleden, Ambreville zei:

De Chaplins is er tussen geplakt, de schaduw klopt niet, de achtergrond heeft geen relatie met de voorgrond of Middengrond (Chaplin). En Charlie is spuuglelijk getekend.

Dat is Charlie niet, dat is de zwarte madam vermomd als een nonnenversie van Charlie Chaplin. Of iets in die trant. Of iets helemaal anders. (weet ik veel, Esteban²)

 

Tiens, eigenlijk ontmoeten S&W met hun teletijdsmachine opvallend weinig historische figuren. Bij pakweg Doctor Who zouden ze gewoon op bezoek gaan bij de echte Chaplin.

Link naar reactie
Just now, TDPB said:

Hoe kan een compositie onnatuurlijk zijn?

(los van het feit dat die drie personages op de voorgrond -geen idee wie dat zijn, nog maar eens een alternatieve S&W?- geen schaduw hebben)

Ik heb geen studie gedaan van guldens snede, perspectieven of zo. Ik zou het aan een AI moeten vragen, maar bij mij wringt er iets in die compositie. De tekening is digitaal samengesteld, maar dat mag niet het probleem zijn als het goed gedaan is. Wat ook wel tegenwerkt is dat die Charlie toch wel in een andere stijl getekend is.

Ik vermoed ook een scenario in een andere setting. Het maakt het leven gemakkelijker voor de scenarist zonder de eeuwige nood aan een tijdmachine, hypnotiseur of mysterieuze misten en met de mogelijkheid om een echt einde te gebruiken. Dat gaan we dus vaker zien. Als de productie omhoog gaat naar 5 per jaar moet er ook een McGuffin meer geconsumeerd worden elk jaar.

 

 

 

Link naar reactie
1 minute ago, TDPB said:

Dat is Charlie niet, dat is de zwarte madam vermomd als een nonnenversie van Charlie Chaplin. Of iets in die trant. Of iets helemaal anders.

 

Tiens, eigenlijk ontmoeten S&W met hun teletijdsmachine opvallend weinig historische figuren. Bij pakweg Doctor Who zouden ze gewoon op bezoek gaan bij de echte Chaplin.

Is dat eigenlijk vaak gebeurd buiten de Blauwe reeks. Ik herinner me dat daar Cortez en onze goede oude hertog van Alva in zaten. In de Rode Reeks enkel varianten denk ik zoals Lambiorix, Hagen Kartoffel,... 

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, DeRillendeRots zei:

 

Nou als ik hier iemand schuldig aan moet stellen is het de uitgeverij. Ik kan me best voorstellen dat die een enorme druk op het team (en de rest van de Vlaamse strip leggen), en dat lees je langzaam terug in interviews met dergelijke. Dat is bijna niet meer menselijk te noemen.

Nochtans deed Paul Geerts op zijn eentje 30 jaar lang wat ze nu met 2 doen.

Het tempo is op zich geen probleem, dat is in de Vlaamse stripwereld al bijna 80 jaar de norm en als je met 3 à 4 man (scenarist, tekenaar, inkleurder plus eventueel inkter) aan een reeks werkt is dat vrij vlot te doen).

Link naar reactie
4 minuten geleden, Ambreville zei:

Is dat eigenlijk vaak gebeurd buiten de Blauwe reeks. Ik herinner me dat daar Cortez en onze goede oude hertog van Alva in zaten. In de Rode Reeks enkel varianten denk ik zoals Lambiorix, Hagen Kartoffel,... 

op 370 albums toch eerder uitzondering dan regel. Maar het kan ook zijn dat mijn geheugen eventjes niet meewerkt. Ik herinner me een recent verhaal rond de eerste belgische trein met een hoop historische figuren, dat wel.

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

Nochtans deed Paul Geerts op zijn eentje 30 jaar lang wat ze nu met 2 doen.

Het tempo is op zich geen probleem, dat is in de Vlaamse stripwereld al bijna 80 jaar de norm en als je met 3 à 4 man (scenarist, tekenaar, inkleurder plus eventueel inkter) aan een reeks werkt is dat vrij vlot te doen).


nou ja dan ligt het ook aan het team, simpel. Maar dan stop ik al helemaal. De pret is gewoon weg voor mij. 

Link naar reactie

De meeste van jullie horen al lang niet meer tot de doelgroep van de reeks. En die zogezegde beter albums van vroeger zijn, als je die nu herleest, met volwassen ogen, ook niet zo goed als dat ze vaak in de herinneringen zijn. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Sommige albums springen er echt wel uit. Maar de meeste zijn ook maar gewoon meer van hetzelfde.

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

De meeste van jullie horen al lang niet meer tot de doelgroep van de reeks. En die zogezegde beter albums van vroeger zijn, als je die nu herleest, met volwassen ogen, ook niet zo goed als dat ze vaak in de herinneringen zijn. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Sommige albums springen er echt wel uit. Maar de meeste zijn ook maar gewoon meer van hetzelfde.


Ik ben 23 en de magie die ik las toen ik in de doelgroep hoorde, is compleet verdwenen…en zoveel jaar zit daar niet tussen

Link naar reactie
42 minuten geleden, Ocampa zei:

Dat het tekenwerk anders is dat vind ik niet zo erg. En dat de scenario's wat minder zijn dan vroeger kan ik ook nog wel accepteren. Maar waar ik toch echt wel van baal is dat de albums nu naar 40 pagina's gaan. Op die manier worden de verhalen toch wel heel dun (letterlijk en figuurlijk).

Ideaal voor de kinderen van tegenwoordig die 40 pagina's al 39 pagina's te lang vinden om er hun aandacht bij te kunnen houden.

Link naar reactie
11 uren geleden, DeRillendeRots zei:

Nou als ik hier iemand schuldig aan moet stellen is het de uitgeverij. Ik kan me best voorstellen dat die een enorme druk op het team (en de rest van de Vlaamse strip leggen), en dat lees je langzaam terug in interviews met dergelijke. Dat is bijna niet meer menselijk te noemen. Zij vinden de laatste jaren geld duidelijk belangrijker dan het behoud van de Vlaamse strip. 5 jaar terug verzamelde ik nog alle grote reeksen maar nu stop ik gewoon met alles nu al dunner, duurder en belabberder wordt. Het team heeft bijv. niet gekozen om de pagina's van 48 naar 40 te draaien. En dat zal bij andere reeksen net zo zijn. 

 

 

Ik heb mijn antwoord hier gezet. 😊

 

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 22/12/2023 om 15:56, TDPB zei:

De meeste van jullie horen al lang niet meer tot de doelgroep van de reeks. En die zogezegde beter albums van vroeger zijn, als je die nu herleest, met volwassen ogen, ook niet zo goed als dat ze vaak in de herinneringen zijn. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Sommige albums springen er echt wel uit. Maar de meeste zijn ook maar gewoon meer van hetzelfde.

Het gekke is: nieuwe Jommeke lees ik nog altijd met veel plezier, en daar ben ik toch ook uit de doelgroep gegroeid en die is nog meer volgens de formule geschreven dan S&W. In S&W mis ik eerder af en toe de logische flow om van A bij B te raken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...