Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

On 3/10/2023 at 4:25 PM, cinco said:

 

Oh, ik dacht dat je bedoelde dat je de lettering had gerestaureerd aan de hand van oud materiaal.

Maar je hebt dus alle dialogen in de tekstballonnen moeten bedenken zonder de oorspronkelijke tekst ter beschikking te hebben. :blink:

 

afbeelding.thumb.png.138dac62e08abbbb9c17181cd3e1e602.png

 

Ik houd wel van die oude Vandersteenstijl, maar je kunt wel zien dat die Jeroms snel-snel moesten. Eentje per week of zo? Zou me niet verwonderen als ze er dan eentje stomweg zouden vergeten te letteren en uitgeven.

 

Maar voor de openingsprent heeft de tekenaar van dienst iets meer moeite gedaan: 

 

Fenix-168-1.thumb.jpg.8afa3b33869b4f675c497be7dcc35e21.jpg

 

Niet perfect, niks al te fancy, maar een degelijke compositie en lijnvast getekend en geïnkt. Best mooi vind ik. De tekenaar zal te lang aan dat ene prentje gezeten hebben want het niveau neemt de volgende pagina al meteen een duik.

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Lük Bey zei:

 

Ik houd wel van die oude Vandersteenstijl, maar je kunt wel zien dat die Jeroms snel-snel moesten. Eentje per week of zo? Zou me niet verwonderen als ze er dan eentje stomweg zouden vergeten te letteren en uitgeven.

 

Maar voor de openingsprent heeft de tekenaar van dienst iets meer moeite gedaan: 

 

Fenix-168-1.thumb.jpg.8afa3b33869b4f675c497be7dcc35e21.jpg

 

Niet perfect, niks al te fancy, maar een degelijke compositie en lijnvast getekend en geïnkt. Best mooi vind ik. De tekenaar zal te lang aan dat ene prentje gezeten hebben want het niveau neemt de volgende pagina al meteen een duik.

 

Er verscheen er één per week, ja. Ze hadden natuurlijk iets meer tijd om die te maken, want ze werkten met verschillende mensen aan die reeks. Ik heb geen idee wie de potloodtekeningen maakte voor dit album, maar het was zeker geen slechte tekenaar. Ik gok eerlijk gezegd op Paul Geerts.  In zijn pre-Suske en Wiske periode schreef en tekende hij namelijk Jerom. Het inktwerk (een beginnende Merho?  Paul Geerts?) kan hier en daar wel wat beter.

 

Er zijn zo meerdere verhalen teruggevonden zonder tekst. De tekstballonnen werden leeggelaten omdat dat gemakkelijker was om een Duitse en Nederlandse versie te maken. De lettering werd gewoon op aparte vellen gedaan. Waarom zijn ze dan niet verschenen in Duitse of Nederlandse uitgaves? Misschien omdat iemand ze niet goed genoeg vond?

Link naar reactie
Op 23/11/2022 om 21:17, Ocampa zei:

En, wat vinden we van De Verdwenen Joker? Ik vind het gaaf.

Ik ben mijn leesachterstand aan het inhalen. Nu pas gelezen. Ik vind het maar een allegaartje aan elementen uit de blauwe reeks die op een hoopje gegooid worden. Veel te veel pagina's voor dit verhaal en het voelt nodeloos gerokken aan. Het visuele plaatje klopt dan wel weer: heel mooi tekenwerk in de stijl van.

 

Ik had na De Sonometer en de vele kritiek op het verhaal meer verwacht van deze nieuwe poging ...

Link naar reactie
19 hours ago, acor said:

Ik vind het maar een allegaartje aan elementen uit de blauwe reeks die op een hoopje gegooid worden

 

'Sonometer' heb ik vanwege de recensies en reacties links laten liggen ondanks mijn bewondering voor Stallaert, maar maar ik was wel van plan 'Verdwenen Joker' te kopen. 

 

De albums van de Blauwe Reeks volgen een redelijk strakke formule.

1 - een McGuffin

2 - één of meerdere geheimzinnige onbekenden (dat is in de Rode Reeks ook zo)

3 - Ze raken gewoonlijk bevriend met één of ander dier na het te redden.

4 - Ze raken bevriend met één of andere historische figuur (liefts van adel)

 

Dus die elementen verwacht ik eigenlijk wel, als het verhaal verder degelijk is, denk ik dat ik het toch maar ga wagen :)

Link naar reactie
56 minuten geleden, Lük Bey zei:

'Sonometer' heb ik vanwege de recensies en reacties links laten liggen ondanks mijn bewondering voor Stallaert, maar maar ik was wel van plan 'Verdwenen Joker' te kopen.

 

Ik denk dat ik Sonometer ietwat verkies boven Verdwenen Joker, gewoon omdat het album gevarieerder is.

Link naar reactie
22 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Ik vond de verdwenen joker best goed. Je mag dat natuurlijk niet vergelijken met de blauwe reeks want dan zal je altijd teleurgesteld zijn.

Heb je recent nog zo'n blauwe reeks album gelezen? Zo geweldig zijn die nu ook weer niet hoor. De mantel der liefde waarmee we die bedekken is héél dik.

Link naar reactie
4 uren geleden, Lük Bey zei:

 

Fenix-168-1.thumb.jpg.8afa3b33869b4f675c497be7dcc35e21.jpg

 

Niet perfect, niks al te fancy, maar een degelijke compositie en lijnvast getekend en geïnkt. Best mooi vind ik. De tekenaar zal te lang aan dat ene prentje gezeten hebben want het niveau neemt de volgende pagina al meteen een duik.

 

 

Ik heb slecht nieuws vrees ik. DIe twee dieren kwamen mij bekend voor en inderdaad, ze zijn geplagieerd en komen uit het Gouden Snoeimes. (misschien daarom dat dit indertijd niet is uitgebracht)

 

afbeelding.png.1713cab26694c23dec3b6bf9d993ccec.png

 

Geef me even de tijd om de betreffende afbeeldingen van Asterix te posten.

Link naar reactie
2 hours ago, TDPB said:

Heb je recent nog zo'n blauwe reeks album gelezen? Zo geweldig zijn die nu ook weer niet hoor. De mantel der liefde waarmee we die bedekken is héél dik.

Gezanten van mars vorige maand nog. Leuk om te lezen. Ik heb die eerlijk gezegd nooit hoger ingeschat dan de rode reeks albums. Het zijn goede S&W albums. Punt.

 

Ik doelde meer op het feit dat als mensen zo'n nieuw album lezen ze teleurgesteld zijn omdat het toch niet was zoals die oude albums. Je moet het juist op zichzelfstaand bekijken.

Link naar reactie
15 uren geleden, cinco zei:

 

Ik heb slecht nieuws vrees ik. DIe twee dieren kwamen mij bekend voor en inderdaad, ze zijn geplagieerd en komen uit het Gouden Snoeimes. (misschien daarom dat dit indertijd niet is uitgebracht)

 

afbeelding.png.1713cab26694c23dec3b6bf9d993ccec.png

 

Geef me even de tijd om de betreffende afbeeldingen van Asterix te posten.

Inderdaad. Maar daarvoor zullen ze een heel verhaal niet laten liggen hoor. Moest dat echt een bezwaar geweest zijn, dan pas je die ene prent gewoon aan.

Het kan overigens best zijn dat het verhaal wel in het Duits verscheen, maar dat het momenteel nog niet teruggevonden is.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Moest dat echt een bezwaar geweest zijn, dan pas je die ene prent gewoon aan.

 

 

Misschien is het niet bij die ene prent gebleven. :ph34r:

Ik bedoel... als de eerste tekening van het verhaal al zeker drie overgenomen figuren van een andere reeks bevat...

 

afbeelding.thumb.png.e26280fff0e256eceb7ae35b351a4e63.png

 

Als er meer is, dan kan het album ook als zoekboek gaan fungeren.

Link naar reactie
21 minuten geleden, cinco zei:

 

Misschien is het niet bij die ene prent gebleven. :ph34r:

Ik bedoel... als de eerste tekening van het verhaal al zeker drie overgenomen figuren van een andere reeks bevat...

 

afbeelding.thumb.png.e26280fff0e256eceb7ae35b351a4e63.png

 

Als er meer is, dan kan het album ook als zoekboek gaan fungeren.

 

Nah, de overige pagina's zijn vooral Jerom en zijn motor en veel struiken, bergen en wolken.

Die vogeltjes kwamen mij in eerste instantie ook al bekend voor, maar dacht dat dat was omdat ze in andere Vandersteen-albums ook opdoken.

 

2 minuten geleden, acor zei:

Is het niet meer een soort van hommage aan Asterix? Zoiets deden ze bij Studio Vandersteen wel meer.

Mjah, dat is mss de uitleg die ze er achteraf aan gaven :)

Het zal vooral een jonge tekenaar geweest zijn die nog zoekende was, vlug een pagina moest afleveren en dan maar gemakelijkshalve dingen overtekende. Alleen begrijp ik dan niet dat ze dat zo letterlijk doen. Camoufleer dan tenminste een beetje dat je aftekent.

Link naar reactie
1 uur terug, DeRillendeRots zei:

 

Ik ben wel benieuwd naar dit verhaal. Ga er echter niet met al te hoge verwachtingen op wachten, eerlijk gezegd.

 

Ik vind dat een verwarrende mededeling. Je bent wel nieuwsgierig, maar zonder positief gevoel. Het doet me een beetje denken aan toen ik binnen ging voor een vasectomie.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Zojuist, Waldorf zei:

 

Ik vind dat een verwarrende mededeling. Je bent wel nieuwsgierig, maar zonder positief gevoel. Het doet me een beetje denken aan toen ik binnen ging voor een vasectomie.

 

Ik bedoel te zeggen dat ik nieuwsgierig ben naar de aanpak van het verhaal. De cover en verhaalomschrijving maken mij niet echt enthousiast en ben dus benieuwd hoe ze die 184 stroken er mee gaan vullen.

Link naar reactie
11 minuten geleden, DeRillendeRots zei:

 

Vind dit een beetje een vreemde reactie...

 

Wel, zelf probeer ik dingen te lezen waar ik enthousiast over ben. Als je op voorhand al niet enthousiast bent over de nieuwe Sus&Wis moet je misschien iets anders lezen. Maar zoals steeds: you pays your money, you makes your choice.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
On 3/24/2023 at 12:43 PM, DeRillendeRots said:

image.png.ce34bbb62e735dd4c1081017093537d1.png

 

Cover in een niet al te scherpe kwaliteit van Suske en Wiske 369.

Ik ben wel benieuwd naar dit verhaal. Ga er echter niet met al te hoge verwachtingen op wachten, eerlijk gezegd.

Het blijft een kinderstrip. Geen idee hoe hoog je verwachtingen daarrond mogen liggen.

 

 

 

Link naar reactie
6 uren geleden, grim zei:

is het Suske en Wiske museum in Kalmthout de moeite?

 

Persoonlijk vind ik van wel, maar ze richten zich vooral op de jeugd als een belevingsmuseum. Verwacht dus geen muren vol originelen,... Groepen, (families met) kinderen zijn hun doelgroep. Volgens de site moet je je bezoek ook reserveren.


Mijn kinderen zijn er beiden met de lagere school geweest en waren best wel enthousiast.

 

En ga vooral voor 2025, want tegen dan zal het museum sluiten, tenzij er nog een overnemer wordt gevonden. De provincie stopt ermee, de gemeente kan het niet betalen,...
 

Link naar reactie
Op 23/3/2023 om 10:35, cinco zei:

Nederlanders halen hun kennis van België uit S&W-strips??

 

Zeker.

 

Zonder S&W waren Silvius Brabo en Druon Antigoon niet meer dan een naam, zou ik nooit van Kludde gehoord hebben, had ik geen weet van Ambiorix gehad, wist ik niet dat Manneken Pis een voorganger had en spriet iets is voor in  de stoof.

Link naar reactie

Op dezelfde manier dat ik kennis over de geschiedenis van Nederland uit o.a. Gilles de Geus haal of Japanse cultuur en geschiedenis uit manga...

Zelfs ooit de schiftingsvraag op een quiz exact juist gehad dankzij een Jommeke-strip (de vraag was: hoe lang is de Chinese muur)

 

Voorwaarde is dat je checkt of de info in de strip wel klopt uiteraard, en niet bol staat van de clichés.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...