Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

23 uren geleden, esteban² zei:

Staat er ook iets concreets in? (betaalmuur)

Niets dat nog niet geweten is. Dat hij andere reeksen waar hij aan werkt meer gaat uitbesteden aan zijn team, op Amoras na waar hij van zegt dat hij er veel voldoening uit haalt. Dit was blijkbaar een voorwaarde van hem. 

De stijl van de nieuwe albums gaat meer aanleunen bij Merho vergeleken met de korte strip die hij maakte in het "door derden"-album. Hij ligt blijkbaar ook al voor op het schema met het nieuwe album. 

En zijn eerste Kiekeboe was "de dorpstiran" waarna hij de reeks vanop afstand is blijven volgen. 

 

De reden dat hij snel moest beslissen was dat de andere tekenaar samen met Nix was begonnen, maar dat het geen goede match bleek. Meer staat er niet bij en hoeven we ook niet te weten m.i. Een goeie strip staat of valt, net als een goei tv-programma of zelfs ploeg shiftarbeiders, met een team dat mekaar aanvoelt en mekaar kan beter maken. Dat zegt niets over de individuele kwaliteit als artiest/speler/arbeider. 

Link naar reactie
Op 29/10/2023 om 16:22, Tanuki zei:

Meer staat er niet bij en hoeven we ook niet te weten m.i. Een goeie strip staat of valt, net als een goei tv-programma of zelfs ploeg shiftarbeiders, met een team dat mekaar aanvoelt en mekaar kan beter maken. Dat zegt niets over de individuele kwaliteit als artiest/speler/arbeider. 


Eens. 'k Vroeg me enkel af of er iets concreets in het artikel stond dat we nog niet wisten, niet dus.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nu SU systematisch het aantal pagina's van hun Vlaamse reeksen zit te verkleinen, groeit de kans dat dit ook voor de Kiekeboe-reboot het geval gaat zijn. (tenzij er ingewijden zijn die al weten dat dit niet gaat gebeuren)

4 per jaar en dat aan 48 pagina's per strip is in ieder geval serieus wat extra workload voor de al erg druk bezette Cambré.

Link naar reactie
1 hour ago, cinco said:

Nu SU systematisch het aantal pagina's van hun Vlaamse reeksen zit te verkleinen, groeit de kans dat dit ook voor de Kiekeboe-reboot het geval gaat zijn. (tenzij er ingewijden zijn die al weten dat dit niet gaat gebeuren)

4 per jaar en dat aan 48 pagina's per strip is in ieder geval serieus wat extra workload voor de al erg druk bezette Cambré.

Was er al gezegd dat ze terug naar 4 per jaar zouden gaan?

Link naar reactie
7 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Was er al gezegd dat ze terug naar 4 per jaar zouden gaan?

 

Dat was ergens in oktober ter sprake gekomen via een interview.

 

Op 23/10/2023 om 13:29, Jos Van Brussel zei:

Dat ziet er inderdaad helemaal anders uit. En er komen vier albums per jaar, dat is wel fijn. Als je het bekijkt vanuit de optiek dat het een volledig nieuwe reeks is, die slechts vaagweg enige overeenkomsten vertoont met de Kiekeboes, kan het nog leuk worden. Merho heeft nog al rare dingen gedaan in het verleden, en meestal is dat gelukt, dus misschien zal deze gekke gok ook wel lukken.

 

download.jpeg

Link naar reactie

Schoonis vermeldt dat inkrimping van het aantal pagina's inderdaad ook voor Kiekeboe wordt bekeken.

Meer albums, minder pagina's.

Nochtans verlopen verhalen van Kiekeboe minder rechtlijnig dan andere klassieke Vlaamse stripreeksen.

En voor die door elkaar lopende verhaallijnen die naar het einde toe samenkomen zoals vaak het geval bij Kiekeboe heb je toch een voldoende aantal pagina's nodig.

Link naar reactie
10 minuten geleden, cinco zei:

Schoonis vermeldt dat inkrimping van het aantal pagina's inderdaad ook voor Kiekeboe wordt bekeken.

Meer albums, minder pagina's.

Nochtans verlopen verhalen van Kiekeboe minder rechtlijnig dan andere klassieke Vlaamse stripreeksen.

En voor die door elkaar lopende verhaallijnen die naar het einde toe samenkomen zoals vaak het geval bij Kiekeboe heb je toch een voldoende aantal pagina's nodig.

Nieuwe scenarist: nieuwe manier van vertellen.

38 pagina's is overigens een meer dan behoorlijke lengte om een degelijk verhaal in te vertellen.

Link naar reactie
26 minuten geleden, TDPB zei:

hangt er allemaal vanaf hoeveel prentjes en tekst je gebruikt.

 

Iemand als Cambré komt het best tot zijn recht als hij zijn tekeningen kan laten ademen zoals in zijn Amorassen.

Daarin haalt hij van al zijn reeksen op grafisch vlak zijn hoogste niveau.

Ik dacht dat Merho hem als opvolger wou net omwille van die meer filmische aanpak?

Als je een beperkt aantal pagina's hebt, moet je echter gecondenseerder je verhaal brengen en kun je niet op deze manier te werk gaan.

 

afbeelding.png.ea784a82c1d1c59400e63e7124094c65.png

 

afbeelding.png.c5d038e2c7623e3f99a855435a582a71.png

Link naar reactie
12 minuten geleden, cinco zei:

 

Als je een beperkt aantal pagina's hebt, moet je echter gecondenseerder je verhaal brengen en kun je niet op deze manier te werk gaan.

 

Je kan dat nog steeds, je prentjes gaan gewoon kleiner zijn. Vergelijk met de Kuifjes van Hergé die eerst op drie stroken gepubliceerd werden en daarna hergemonteerd zodat twee pagina's één pagina werd. Zelfde verhaal, zelfde tekeningen maar op de helft zoveel pagina's.

Link naar reactie
32 minuten geleden, TDPB zei:

Het is toch vooral de scenarist die bepaalt hoe iets verteld wordt.

(je dacht dat overigens verkeerd).

 

Een goede scenarist speelt toch ook meestal in op de talenten van zijn tekenaar.

Bijvoorbeeld Sleen liet in de Stallaertperiode meer verhalen in stedelijke omgevingen plaatsvinden en stak ook vaker auto-achtervolgingen in zijn scenario's.

 

En Merho had het over een upgrade die hij wou gerealiseerd zien met het nieuwe team.

In het verleden toen de albums van 4 naar 2 per jaar gingen had hij in interviews al vermeld dat hij ook ruimte wou creëren voor een meer filmische benadering. (ik weet niet meer hoe hij het exact had geformuleerd, maar het afstappen van die 4 evenredige stroken was daar bijvoorbeeld een onderdeel van)

 

afbeelding.thumb.png.19c072c1a20fc754fdee9c9a1d0167dc.png

 

En in interviews van de laatste maanden geeft hij aan dat hij de reeks visueel wil zien evolueren.

 

“Grafisch vond ik het ook tijd voor een upgrade. Ik heb mezelf altijd gezien als een verhalenmaker die zijn eigen scenario’s uittekende. Het tekenwerk was functioneel, maar niet spectaculair. In tegenstelling tot dat van de meesterlijke tekenaars waarvoor ik zoveel bewondering koesterde. Ik ben dan ook heel blij dat we voor dit project Charel Cambré konden aantrekken. Een van de allerbeste Vlaamse striptekenaars van zijn generatie. En hij heeft er duidelijk zin in.”

 

Het verminderen van het aantal pagina's remt die groei, zowel op vlak van scenario als op vlak van tekenwerk.

Je zet een snelheidsbegrenzer op het werk. Je kan de verhalen niet meer over 46 getekende pagina's spreiden, je moet klaar zijn bij de 38ste bladzijde.

 

 

30 minuten geleden, TDPB zei:

Je kan dat nog steeds, je prentjes gaan gewoon kleiner zijn.

 

Dan komen de tekeningen minder tot hun recht, zeker als die gedetailleerd zijn uitgewerkt.

 

Link naar reactie
14 minuten geleden, cinco zei:

 

 

 

afbeelding.thumb.png.19c072c1a20fc754fdee9c9a1d0167dc.png

 

Ik wil ook zo'n hooverauto.

 

Quote

 

Ik ben dan ook heel blij dat we voor dit project Charel Cambré konden aantrekken. Een van de allerbeste Vlaamse striptekenaars van zijn generatie. En hij heeft er duidelijk zin in.”


 

En moest het gelukt zijn met de eerste tekenaar die ze in gedachten hadden zouden ze daar heel blij mee geweest zijn. Je moet uit dat soort promotietekstjes allemaal niet teveel uit proberen af te leiden.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Ik wil ook zo'n hooverauto.

 

En moest het gelukt zijn met de eerste tekenaar die ze in gedachten hadden zouden ze daar heel blij mee geweest zijn. Je moet uit dat soort promotietekstjes allemaal niet teveel uit proberen af te leiden.

Ah, wie was dat dan?

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Dus een tijdsprong van 15 jaar met vooral focus op Fanny, Tomboy, Alanis en Moemoe.

En Fanny werkt in de journalistiek.

Eigenlijk kan die voortzetting eerder als een spin-off beschouwd worden.

 

Benieuwd hoeveel van hun bestaand lezerspubliek ze mee gaan hebben.

Hoe oud zal moemoe dan ondertussen zijn?

15 jaar later? Zou Fanny nog bij de rest van de familie wonen? (was dat overigens ook niet het uitgangspunt van de reeks Fanny?)

Link naar reactie

Kiekeboe speelde zich ook altijd in het heden af.

Ook al bleef iedereen dezelfde leeftijd behouden, toch evolueerde hun leefwereld, de modellen van de auto's, de technologie...

Nu gaan ze dus plots 15 jaar ouder zijn, maar zich toch nog in ons heden bevinden.

Ik bedoel... het gaat niet ineens 2040 zijn.

 

 

Het probleem lijkt me... een aanzienlijk deel van hun publiek zijn gewoontekopers die de reeks nog volgen omwille van de vertrouwdheid met de setting, de personages, de onderlinge dynamieken, het gevoel van de klassieke Vlaamse strip. Door zowel een esthetische als inhoudelijke aardverschuiving riskeer je die mensen te vervreemden van de reeks.

 

Zou er een plan B bestaan? Gaan ze als de cijfers na anderhalf jaar tegenvallen op de resetknop drukken en Van Bael terughalen om opnieuw de gebruikelijke stijl en inhoud te brengen?

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, cinco zei:

Kiekeboe speelde zich ook altijd in het heden af.

Ook al bleef iedereen dezelfde leeftijd behouden, toch evolueerde hun leefwereld, de modellen van de auto's, de technologie...

Nu gaan ze dus plots 15 jaar ouder zijn, maar zich toch nog in ons heden bevinden.

Ik bedoel... het gaat niet ineens 2040 zijn.

 

 

Het probleem lijkt me... een aanzienlijk deel van hun publiek zijn gewoontekopers die de reeks nog volgen omwille van de vertrouwdheid met de setting, de personages, de onderlinge dynamieken, het gevoel van de klassieke Vlaamse strip. Door zowel een esthetische als inhoudelijke aardverschuiving riskeer je die mensen te vervreemden van de reeks.

 

Zou er een plan B bestaan? Gaan ze als de cijfers na anderhalf jaar tegenvallen op de resetknop drukken en Van Bael terughalen om opnieuw de gebruikelijke stijl en inhoud te brengen?

 

De nieuwe reeks lijkt een soort spin-off te worden.

 

Dat ze 15 jaar ouder zijn en nog steeds in het heden leven lijkt me geen probleem te zijn. De leeftijd van stripfiguren evolueert toch niet mee met de werkelijke tijd. Konstantinopel is 40 jaar lang 10 jaar geweest (of hoe oud die ook geacht wordt te zijn).

Link naar reactie
14 minuten geleden, TDPB zei:

De nieuwe reeks lijkt een soort spin-off te worden.

 

 

Hoeveel recentere spin-offs in het Vlaamse striplandschap hebben het eigenlijk gered?

Enkel Amoras en Vertongen & Co zijn blijven lopen.

 

Red Rider, J. Rom, Galaxa. Jomme, Fanny K. zijn allemaal na enkele albums stopgezet.

Zelfs de Vlaamse versie van Robbedoes door Cambré en Legendre is na 4 albums beëindigd.

Link naar reactie

 

2 uren geleden, TDPB zei:

 

En ondanks het feit dat die reeks in exact dezelfde stijl gemaakt wordt als de hoofdreeks, met allemaal personages uit die hoofdreeks en door dezelfde makers loopt ook deze reeks minder goed dan de hoofdreeks.

 

Misschien houdt de modale striplezer die graag deze verhaaltjes lezen gewoon niet van zo'n spin-offs. Dat ze het origineel prefereren. De Kampioenen vind ik wel eens leuk te lezen als een tijdvullertje, en het is vakwerk. Maar omdat ik niet de neiging heb om "trouw"te zijn aan een creator, valt het me op dat, met zoveel verhalen, het concept wordt uitgemolken tot op de uier.  Vele verhaallijnen komen terug, in een andere vorm (zoals bv die buitenaarde wezens die om de haverklap terugkomen), met scenario's die meer en meer met de haren zijn getrokken.  Kom je dan nog met een spin-off met meer dan hetzelfde, maar met een beperkter aantal personages, dan krijg ik dat gevoel nog meer. Vooral omdat de verhalen niet beter, zelfs slechter zijn.  Zou dat publiek dat ook voelen? 

Soms kan dat lukken. Bv de vroegere Jerom van de vierkante reeks had een eigen dynamiek (voor de komst van Jerom als stuntman dan toch), en de spin-off voor de blauwe reeks (toen van moeten) ging ook goed blijkbaar (maar de kwaliteit was hoog). Die personages kregen dan ook een andere dynamiek in hun spin-offs, en de verhalen en tekeningen waren goed.

 

Bij de Vertongenreeks zie ik dezelfde personages en dezelfde dynamiek, behalve dat ze meer hun plan moeten trekken. Domme naieve Vertongen en slimme dochter kunnen het misschien maken voor bv een grappenreeks, want een domme vader en slim dochtertje is een mooi concept vind ik. Als de grappen fris zijn welteverstaan. Maar als hoofdfiguren vind ik ze niet geschikt en die inspecteur Porei en grootmoeder en hond zijn zwakke en niet interessante figuren om een albumreeks mee op te vullen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...