Ga naar inhoud

Softcovers Of Hardcovers


blacktiger

HC/SC  

114 leden hebben gestemd

  1. 1. Bij keuze koop ik meestal

    • de softcover
      45
    • de hardcover
      25
    • afhankelijk van de strip
      44


Recommended Posts

Heb bijna alle nieuwe reeksen hardcovers van de laatste maanden niet meer aangekocht. Hiervoor richt ik mij vooral op de tweedehandsmarkt. Reden, er komt gewoon teveel van hetzelfde uit zonder dat het verhaal echt bijzonder is. En heb ik de keuze bij een uitgever tussen een sc of hc dan zal ik zeker de sc aankopen. Het gaat mij vooral om het leesplezier, niet om hoe de cover er uitziet.

Link naar reactie

Wat een luxe dieren, ik prefereer soft cover wegens dat deze:

 

-goedkoper, of moet ik zeggen, minder duur zijn;

-minder plek in de kast innemen.

 

En ik heb net zoveel leesplezier tijdens het lezen van een softcover dan van een hardcover. Wie zei er ook al weer dat het om de strip gaat ? Inhoud boven vorm !

Link naar reactie

enkele jaren geleden, in de hoogdagen van Talent, kocht ik volop fantasy. Sommige strips kon je kopen aan 2€ en dan liet ik me maar gaan. Nu worden sommige reeksen heruitgebracht, maar komen er ook tal van nieuwe reeksen binnen, die perfect in de stal van Talent zouden passen. Maar ik koop weinig van deze reeksen omdat ze nu allemaal in HC worden uitgebracht door Deadalus of Dark Dragon of L

voor de prijs van 16,95. De strips die ik vroeger voor een prikje kon kopen, laat ik nu links liggen wegens te duur

Link naar reactie

Ik koop de softcover. Het is goedkoper, het neemt minder plaats in en het leesplezier is er niet minder om.

Ik kocht dit jaar 27 HC's en 48 SC's. Elke keer dat de keuze bestond ging ik voor SC. Building Stories kan ik niet zo meteen plaatsen, dat zat in een doos. :P

Ik ga wel nog Boeven op de kermis kopen. Een HC, hoewel ik die al heb in de reguliere reeks. Ook die luxe Blueberrys van Sherpa kan ik niet laten liggen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Die Boeven op de Kermis zou ik niet vergelijken met de gewone albumversie. Tien minuten geleden heb ik het toevallig uitgelezen. Je krijgt meer dan dubbel zoveel pagina's in de plaats met ontzettend veel analyses, achtergrondinfo, getuigenissen,...

Link naar reactie

Waar ik me ook aan erger zijn die dossier edities: betaal je 40-50 pegels voor een hardcover, het verhaal zelf met een paar overdenkingen en/of schetsen van de auteur......

 

Gewoon soft covertjes, netjes op een rijtje in de kast (dan raak je ze ook niet kwijt Nick). Ik heb nu, noodgedwongen, 4 meter hardcovers staan, wat een ruimte neemt dat wel niet in, een factor 3 of 4 meer softcovers hadden daar plaats kunnen nemen......

Link naar reactie

Wat een luxe dieren, ik prefereer soft cover wegens dat deze:

 

-goedkoper, of moet ik zeggen, minder duur zijn;

-minder plek in de kast innemen.

 

En ik heb net zoveel leesplezier tijdens het lezen van een softcover dan van een hardcover. Wie zei er ook al weer dat het om de strip gaat ? Inhoud boven vorm !

 

Zo denk ik er ook over.

marcelherms.nl

Link naar reactie

Geheel afhankelijk van de strip. Iets als S&W of Kiekeboe moet je natuurlijk niet in een HC stoppen. Maar iets als Servitude zou ik toch echt niet in SC willen zien. Als ik kan kiezen ga ik meestal voor SC.Voornamelijk vanwege het geld. Hoewel ik af en toe uitzonderingen maak zoals met Gil st André en binnenkort met Magus. Dat zijn gewoon te mooie uitgaven om niet in HC te kopen.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Ik ben toch wel een sucker voor HC's...ze zijn inderdaad duurder, nemen meer ruimte in - maar toch zoveel mooier. En natuurlijk gaat het om de inhoud (maar de hardcovers hebben soms toch prachtige schutbladen), maar een boek is voor mij toch een luxe-product - als ik ooit aan lager wal geraak zou ik zonder kunnen.

 

Ik ben het wel met Diogenes eens dat het ook een beetje aan de reeks ligt. Thorgal en Agent 327 is prachtig in HC, maar Suske en wiske of Kiekeboe helemaal niet. Ik was zelf begonnen met de Kari Lente uitgaven van Adhemar - maar daar past HC ook niet echt. Bovendien zijn het er in 1 keer een stuk of 60 (?) en dan wordt het toch best prijzig...

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Wat een luxe dieren, ik prefereer soft cover wegens dat deze:

 

-goedkoper, of moet ik zeggen, minder duur zijn;

-minder plek in de kast innemen.

 

En ik heb net zoveel leesplezier tijdens het lezen van een softcover dan van een hardcover. Wie zei er ook al weer dat het om de strip gaat ? Inhoud boven vorm !

 

Voor mij geldt hetzelfde.

Link naar reactie

Ik ben een stripverzamelaar en ga voor de mooiste uitgave, dus HC. Als ik echt enkel strips zou kopen om te lezen (waar natuurlijk niets mis mee is), kan ik ze evengoed ontlenen uit de bib. Bovendien zijn HC's handiger voor de dédicaces. Vroeger toen ik nog student was, dacht ik daar ook anders over, waardoor ik nu reeksen zoals Thorgal en Largo Winch in SC heb en daar heb ik toch dik spijt van.

"Voor wie wacht, komt alles steeds te laat"

Link naar reactie

Ik ondersteun gewoon de rug van de scer met één hand, sla het boek niet te ver open en sla de bladzijden voorzichtig om, dan kan er niet veel gebeuren.

Tenzij je ze zo voorzichtig vastpakt dat ze uit je handen glijden en toch wel juist met de hoek op de grond vallen. :(

Gelukkig zijn er nog grotere weirdo's dan ik.

 

Softcovers zijn altijd te verkiezen:

- je wil ze gewoon lezen: goedkoper

- je wil ze verzamelen: softcovers zijn fragieler, dus meer waard

Link naar reactie

Ik ga sowieso voor SC. Zelfs van mijn absolute favoriete reeks 'Thorgal', koop ik de albums in SC. Al moet ik toegeven dat ik de 19 eerste delen van 'Thorgal' in luxe (leren kaft, zwart-wit, A3-formaat, uitgeverij Gibraltar) heb gekocht.

HC zijn idd mooier, staan chique in de boekenkast door de mooiere ruggen. A

Als je een dédi wil, vind ik het wel interessant om de tekening in een HC te laten zetten.

Maar als ik de keuze heb tussen SC en HC ga ik sowieso voor SC.

 

Zo heb ik recent Gil St-André in SC gekocht en ook bij Saga-uitgaven wacht ik op de SC-versie. Recent nog de drie delen van 'De Tombe van Alexander' gekocht en bijzonder geapprecieerd.

 

Ik heb nogal een brede smaak dus moet ik ook aan mijn portemonnee denken. Gelukkig hebben wij, Nederlandstaligen, nog de keuze voor heel wat reeksen. En ik ben ook content dat reeksen als 'Agent 212', 'Cédric', 'De Blauwbloezen', 'De Kleine Robbe'... allemaal in SC verkrijgbaar zijn. Ons Waalse en Franse vrienden-stripliefhebbers zijn verplicht deze strips in HC te kopen.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Afhankelijk van de strip. Voor veel series die gewoon lekker weglezen is een SC prima, de lagere prijs is mooi meegenomen. Voor de betere strips geef ik de voorkeur aan een hardcover, hierbij gaat het om de beleving van de tekeningen en tekst en een harde kaft heeft hierbij wat mij betreft toegevoegde waarde. Daar speelt bij dat ik de laatste tijd een paar HC's heb gekocht op iets groter formaat (3 cm hoger dan een normale softcover), dit kijkt toch wel een stukje prettiger bij gedetailleerde tekeningen.

Link naar reactie

Daar heeft Veto het over eigenaardig stripgegeven: waarom kennen de franstaligen slechts hardcovers ?

Dat is een pertinente vraag voor een weirdo :)

 

Ik denk dat het een socioeconomisch/financiele oorsprong heeft (eat that!)

 

Het stamt van de jaren '60 Vlaamse gezinnen waren minder rijk dan Waalse/Franse.gezinnen.

Waalse gezinnen waren minder rijk dan Franse gezinnen

 

Hardcover was stukken duurder dan softcover (Nero, Jommeke etc...)

 

Je hebt dus Waalse Hardcovers vs Vlaamse Softcovers

en

Franse hardcovers vs Waalse hardcovers/softcovers

 

Eind goed al goed, de softcovers zijn meer waard dan de hardcovers.

Link naar reactie

Eigenaardig genoeg werden bij Dupuis in de jaren '60 en '70 sommige reeksen in het frans alleen in SC uitgegeven (Baard en Kale, Beverpatroelje, Guus Slim, Buck Danny, Sammy, enz.)

Andere reeksen werden dan alleen in HC uitgegeven.(Robbedoes, smurfen,enz).

Er was geen keuze tussen SC of HC.

De HC's waren wel dikker; meer dan 6O blz. en groter van formaat.

Ik vroeg mij vroeger als jonge striplezer steeds af waarom Dupuis zijn albums op 2 formaten uitbracht die niet mooi in de kast staan.

Die kleine Dupuisalbums zijn dus de vertaalde softcovers.

Voor de markt in Frankrijk werden in de jaren '50 wel enkele SC's als HC uitgebracht, meestal enkele jaren na de Belgische eerste druk in SC.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Heeft dit verhaaltje te maken met je naam? ;)

Spijtig genoeg voor jou niet hoor /pat gently

Eigenaardig genoeg werden bij Dupuis in de jaren '60 en '70 sommige reeksen in het frans alleen in SC uitgegeven (Baard en Kale, Beverpatroelje, Guus Slim, Buck Danny, Sammy, enz.)

Andere reeksen werden dan alleen in HC uitgegeven.(Robbedoes, smurfen,enz).

Er was geen keuze tussen SC of HC.

De HC's waren wel dikker; meer dan 6O blz. en groter van formaat.

Ik vroeg mij vroeger als jonge striplezer steeds af waarom Dupuis zijn albums op 2 formaten uitbracht die niet mooi in de kast staan.

Die kleine Dupuisalbums zijn dus de vertaalde softcovers.

Voor de markt in Frankrijk werden in de jaren '50 wel enkele SC's als HC uitgebracht, meestal enkele jaren na de Belgische eerste druk in SC.

Kijk eens naar de Lombard Collectie

Link naar reactie

Sinds mijn echtscheiding, de aankoop van mijn huis en het daaruit voortvloeiende drastisch gekrompen budget ben ik veel kieskeuriger geworden.

Er zijn nog maar een paar reeksen in HC die ik verder koop; Pijl van Nemrod, Hauteville House, Lijst 66, Chateau Bordeaux en de Onthoofde Bundelingen.

One-shots of korte reeksen zijn bib-voer geworden.

Link naar reactie

Al 100 x besproken geweest ,maar discussie keert steeds terug.

Niet erg,daarvoor is er een forum.

Als verzamelaar heb ik graag hardcovers (niet voor alle series natuurlijk )maar indien ze die gelijmd uitgeven , dan verkies ik de sc.

Onze vrienden van L zijn daar nogal goed in :Hardcovers aan volle pot geprijsd en gelijmd ,niet gebonden.Na enkele keren het boek te openen hoor je de pagina's kraken ...en loskomen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...