cinco Posted February 27, 2020 Share Posted February 27, 2020 Je hebt dorpspastoors als antagonisten van de rebelse jeugd zoals in De Kleine Robbe, Urbanus of Plankgas en Plastronneke. Je hebt begijntjes in Jommeke die iets behulpzamer zijn dan bovengenoemden, maar ook een rare fetish vormen voor een pratende gorilla. Dan heb je strips zoals Don Bosco of Valentinus die focussen op het leven van een historisch religieus figuur. En natuurlijk heb je ook fakers zoals Soda die hun moeder een hartaanval willen besparen met een leugentje om bestwil. Heb jij een favoriete geestelijke in een strip? Of iets anders te zeggen over dit onderwerp? Steek maar van wal! Quote Link to comment
Waldorf Posted February 27, 2020 Share Posted February 27, 2020 Broeder Anatolius is voor de hedendaagse jeugd misschien wel de enige broeder die ze ooit gezien hebben. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
fenip Posted February 27, 2020 Share Posted February 27, 2020 De pedofiele priester kan niet ontbreken http://www.enola.be/2010/03/08/waarom-pierre-dood-moest-alfred-olivier-ka/ een originele plaat uit dit verhaal: https://www.2dgalleries.com/art/alfred-pourquoi-j-ai-tue-pierre-p94-15871 Quote http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=33998 http://www.2dgalleries.com/browse/profile?id=190 Link to comment
TDPB Posted February 27, 2020 Share Posted February 27, 2020 Meneer pastoor uit De Ouwe Blauwe van Cauvin en Walthery is een favoriet van mij Quote Link to comment
Rik Posted February 27, 2020 Share Posted February 27, 2020 Broeder Bollijn. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
cinco Posted February 27, 2020 Author Share Posted February 27, 2020 Govert Suurbier. Helaas maar één strip van gelezen. Quote Link to comment
Ambreville Posted February 27, 2020 Share Posted February 27, 2020 Rodrigo Borgia !!! Quote Link to comment
Ambreville Posted February 27, 2020 Share Posted February 27, 2020 En in deze doet hij (even) ook nog mee. + een aantal tv-series, films,... Quote Link to comment
Aleksandr Posted February 27, 2020 Share Posted February 27, 2020 3 uren geleden, cinco zei: Govert Suurbier. Helaas maar één strip van gelezen. 1 van de 6, dacht ik was zeker niet slecht Quote Link to comment
Coen Posted February 28, 2020 Share Posted February 28, 2020 Ik heb het niet zo op geestelijken maar inderdaad Borgia! Daarnaast, fout maar wel vermakelijk, vader Carmody uit 666. Quote Link to comment
cinco Posted February 28, 2020 Author Share Posted February 28, 2020 14 uren geleden, Aleksandr zei: 1 van de 6, dacht ik was zeker niet slecht Er zijn er ondertussen 7. In 2015 is Zeppelin er nog bijgekomen. Die strip dateert van 2006, maar is pas in 2015 vertaald in het Nederlands. Quote Link to comment
Vittorio Posted February 28, 2020 Share Posted February 28, 2020 7 minuten geleden, Rene zei: Ik vroeg me al af waar de link met pedofilie bleef........ Quote Link to comment
cartoonesk Posted February 29, 2020 Share Posted February 29, 2020 De Leukebroeders, een grappige strip over monniken uit de Eppo door Uco Egmond en Peer Coolen. Quote Link to comment
Yncke Posted February 29, 2020 Share Posted February 29, 2020 Noshin in Okko Quote yncke.be Link to comment
Aleksandr Posted February 29, 2020 Share Posted February 29, 2020 achja, Broeder Sake eh, monnik bedoel ik alhoewel Noshin is blijkbaar (ergens) een meisjesnaam? Quote Link to comment
Tanuki Posted March 1, 2020 Share Posted March 1, 2020 Amaenaideyo! Amerikaanse (duf vertaalde) titel: ah my Buddha! Valt onder de (ecchi) shonen manga. Quote Link to comment
cinco Posted March 3, 2020 Author Share Posted March 3, 2020 In de Dupuis-stal was het blijkbaar wel gebruikelijk om een roeping te faken. Voor Soda was er El Padre, toch wel één van de beste albums van De Blauwbloezen. Quote Link to comment
cartoonesk Posted March 3, 2020 Share Posted March 3, 2020 Laudec en Mittéï hebben nog een strip gemaakt met een pastoor die zich in de tweede wereldoorlog afspeelt. (onder meerdere titels bekend). Quote Link to comment
TDPB Posted March 4, 2020 Share Posted March 4, 2020 In Brieven uit mijn molen zaten er ook behoorlijk wat geestelijken. Als je goed kijkt zie je er twee op de cover van de eerste bundeling. Het verwondert me een beetje dat de oervader van de priester-strips nog niet werd genoemd: Duidelijk een inspiratiebron voor een reeks vergeten Jef Nys-strips zoals: Quote Link to comment
Ambreville Posted March 4, 2020 Share Posted March 4, 2020 Zijn hier niet ooit vertalingen van geweest? Quote Link to comment
Alimentado Posted March 4, 2020 Share Posted March 4, 2020 Ontroerend en intiem portret van Abbé Pierre, de oprichter van de Emmaus-beweging. Quote Link to comment
cinco Posted September 22, 2020 Author Share Posted September 22, 2020 sci-fi fantasy nonnen in U.C.C. Dolores Quote Link to comment
Laco Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 De Kiekeboes Scheinheilig Bloed Alibaberg De Dode brievenbus Quote Link to comment
cinco Posted December 28, 2020 Author Share Posted December 28, 2020 In het tweede deel van Het Venijn is er een geestelijke die wat moet worden bijgestuurd. Quote Link to comment
Aleksandr Posted December 28, 2020 Share Posted December 28, 2020 er was eens een rabbi met zijn kat en dan waren er ook nog wat i-mannen enzo... Quote Link to comment
Aleksandr Posted December 28, 2020 Share Posted December 28, 2020 een Tibettaanse monnik is ook een geestelijke, dacht ik Quote Link to comment
cinco Posted December 28, 2020 Author Share Posted December 28, 2020 24 minuten geleden, Aleksandr zei: er was eens een rabbi met zijn kat en dan waren er ook nog wat i-mannen enzo... De vertekenfilming is ook een aanrader. Eén van de betere stripadaptaties naar het witte doek. Quote Link to comment
Aleksandr Posted December 28, 2020 Share Posted December 28, 2020 lijkt wel beter getekend ook is ook al op dvd te krijgen, in het Nederlands? Quote Link to comment
sjaakie Posted December 28, 2020 Share Posted December 28, 2020 Promise Magasin general Quote Link to comment
Ambreville Posted December 28, 2020 Share Posted December 28, 2020 God(in) in Frankrijk. Quote Link to comment
cinco Posted December 28, 2020 Author Share Posted December 28, 2020 30 minuten geleden, Aleksandr zei: lijkt wel beter getekend ook is ook al op dvd te krijgen, in het Nederlands? Ik heb enkele jaren geleden enkel de originele Franse versie online gevonden zonder Nederlandse ondertiteling. Ik kon het wel goed volgen hoor, ook al kan ik alleen maar terugvallen op mijn schoolkennis van Frans. Ik weet zelfs niet of er wel een versie met Nederlandse ondertiteling bestaat. Quote Link to comment
Ptrck Posted December 29, 2020 Share Posted December 29, 2020 Een geestelijke in het verzet in WOII. Haas uit de Eppo. Quote Link to comment
Lük Bey Posted December 29, 2020 Share Posted December 29, 2020 Zoveel bijdragen en nog geen enkele Kuifje. Nochtans het eerste waar ik aan dacht: Suske & Wiske hadden geen paters nodig om Gods woord te verkondigen. Hoe vreemd dat jonge lezers anno 2020 liever de huidige albums lezen. Dat is al de ingekleurde versie, ik had verwacht dat die 'heidense nonsens' toch veranderd zou zijn. Staat dat er in latere / huidige uitgaves van de 'Stalen Bloempot' ook nog? Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
TDPB Posted December 29, 2020 Share Posted December 29, 2020 54 minuten geleden, Lük Bey zei: Dat is al de ingekleurde versie, ik had verwacht dat die 'heidense nonsens' toch veranderd zou zijn. Staat dat er in latere / huidige uitgaves van de 'Stalen Bloempot' ook nog? Aan het lettertype te zien is er al eens iets veranderd aan die tekst. Quote Link to comment
Lük Bey Posted December 29, 2020 Share Posted December 29, 2020 7 minuten geleden, TDPB zei: Aan het lettertype te zien is er al eens iets veranderd aan die tekst. Ja, al stond de eerdere tekst ook al niet netjes binnen de lijntjes. Mogelijk was er een nóg volksere versie hiervoor. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
Recommended Posts