Ga naar inhoud

Wie wil je een hommage zien maken en van welke reeks?


cinco

Recommended Posts

Een nieuwe 'Suske & Wiske' in de Blauwe Reeks-stijl door Dirk Stallaert was jarenlang een natte droom. Ik heb dat hem zelfs eens persoonlijk gezegd, jaren geleden (in 2007 of 2008). Of in de vroege jaren '60-stijl ('Klankentapper' etc), dat zou hij misschien liever doen.

 

'De Sonometer' zou ik dus blind aangeschaft hebben, maar de reacties hier en elders hebben mijn enthousiasme getemperd. 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Lamme Goedzak zei:

Om even tegendraads te zijn: liever geen hommages. Laat die personages bij de makers en besteedt liever het talent om zelf met een origineel en gewelding personage en verhaal te komen. Veel van die hommages teren puur op het succes van de originele reeks. Niet gezegd zijnde dat er daar soms wel pareltjes tussen zitten.

 

Het kan ook een mogelijkheid zijn voor auteurs om hun naambekendheid via zo een hommage te vergroten.

En die hommages bieden ook een bepaalde zekerheid kwestie verkoopcijfers, dus ik hoop dat de makers daar ook een mooi bedrag aan overhouden zodat ze financiële ademruimte krijgen voor hun eigen projecten.

Link naar reactie
14 minuten geleden, Aleksandr zei:

ik dacht dat enkel Auteurs Met Naambekendheid een hommage mochten proberen

 

Zo komen ze toch onder de aandacht van een groter publiek.

Ik heb het werk van Schwartz bijvoorbeeld leren kennen via zijn Robbedoes-trilogie en nu ben ik enthousiast voor elk nieuw project waar deze man aan verbonden is. (vb. Atom Agency)

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

 

 

Daar zou zelfs een Joker-style film van kunnen gemaakt worden: een origin story over een vrouw die steeds dieper wegzakt in haar psychoses.

 

 

Awel ja, zoiets was het.

En daarna hebben we er nog een drastisch afgezwakte versie van gemaakt. Maar dat is uiteindelijk niet voorbij de erven geraakt.

 

1 uur terug, Aleksandr zei:

ik dacht dat enkel Auteurs Met Naambekendheid een hommage mochten proberen

 

BNaambekendheid is relatief natuurlijk, maar de helft van de Robbedoes door... makers waren toch niet echt grote namen.

Idem voor de meeste tekenaars van de Suske en Wiske kinderdorpen-albums.

Link naar reactie
15 uren geleden, TDPB zei:

 

Awel ja, zoiets was het.

En daarna hebben we er nog een drastisch afgezwakte versie van gemaakt. Maar dat is uiteindelijk niet voorbij de erven geraakt.

 

 

Misschien een optie voor een versie die er op alludeert, andere namen gebruikt, maar toch duidelijk alle kenmerken heeft?

Er kan dan bijvoorbeeld ook aangehaald worden dat de vrouw die in haar psychoses wegzakr uiteindelijk haar inspiratie voor haar nieuwe look haalt bij een oude tekenfilm waar ze als kind dol op was, een tekenfilm waarin ze de statige fiere koningin als het slachtoffer zag, onbegrepen door haar stiefdochter en uiteindelijk ten onder gegaan aan een stel dwergen.

Link naar reactie

 

Er zijn twee redenen waarom een stripmaker/uitgever een hommage maakt:

-omdat ze, als fan van de originele reeks, ook heel graag eens iets met die personages zouden willen doen

-omdat ze denken dat het geld zal opbrengen.

Dat laatste is niet geheel onbelangrijk. Stel dat Conz zijn haaienrotsverhaaltje zou gemaakt hebben met personages die niet naar Jommeke verwijzen, hoeveel exemplaren zouden er daarvan dan verkocht worden? Als hij al een uitgever zou gevonden hebben die het zou willen publiceren. Laat staan ervoor betalen.

 

Nu kan het natuurlijk dat je een geweldig verhaal bedenkt en dat niet wil verspillen. En dan kan je dat inderdaad mss elders ooit eens recycleren. 'Paniek in stripland' is zo ontstaan. Maar een Onderland-origin verhaal hangt zo samen met het oorspronkelijke personage dat het bitter weinig zin heeft om daar iets anders van te maken. (plus dat je al vlug in het plagiaat/namaak vaarwater terecht komt).

 

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, TDPB zei:

 

Nu kan het natuurlijk dat je een geweldig verhaal bedenkt en dat niet wil verspillen. En dan kan je dat inderdaad mss elders ooit eens recycleren. 'Paniek in stripland' is zo ontstaan. Maar een Onderland-origin verhaal hangt zo samen met het oorspronkelijke personage dat het bitter weinig zin heeft om daar iets anders van te maken. (plus dat je al vlug in het plagiaat/namaak vaarwater terecht komt).

 

 

Misschien gaan ze op termijn toch nog overstag.

Er is de laatste jaren veel gebeurd met klassieke figuren wat mensen 20 jaar geleden onmogelijk zouden achten.

 

 

Link naar reactie
  • 3 months later...

Wat maakt een hommage-album eigenlijk een hommage? Waarom zijn bvb de nieuwe Rik Ringers, de Blauwbloezen door Munuera, de Robbedoes door-reeks of Amoras geen hommages, maar zijn Jomme, de twee laatste Nero's, of al die Suske en Wiskes die niet door Studio Vandersteen gemaakt zijn dat wel? Wat is het verschil in aanpak? De tekenstijl? Die is telkens afwijkend van het origineel. De scenario's? Die zijn soms wat zelfrefererend, soms niet. Maar dat kan je in veel gevallen van de hoofdreeksen ook zeggen.

 

Of is 'hommage' gewoon een naam die erop geplakt wordt als een soort excuus om uit te leggen waarom er (uit commerciele redenen) extra afwijkende albums gemaakt worden?

Link naar reactie

<Waarom zijn bvb de nieuwe Rik Ringers, de Blauwbloezen door Munuera, de Robbedoes door-reeks of Amoras geen hommages>

 

omdat het oude/originele tekenaars/team ermee gestopt is en het dd bedoeling is dat er een constante voortzetting komt?

 

of misschien is 'hommage' gewoon een marketingtruk om de toch al redelijk lege koe nog te blijven melken?

Link naar reactie
10 uren geleden, Aleksandr zei:

omdat het oude/originele tekenaars/team ermee gestopt is en het dd bedoeling is dat er een constante voortzetting komt?

 

Kan je ook zeggen van bvb de Nero's.

Plus dat het niet geldt voor de Blauwbloezen of de Robbedoes door-reeks.

 

Link naar reactie
  • 2 months later...

Corto Maltese door Marini. Die hommages die hij maakt vind ik al serieus de moeite.

 

Corto Maltese vind ik trouwens een personage dat zeer geschikt is voor one shots door verschillende autuers.

 

image.thumb.png.7a8614c04ed563662d1ba976a08258a0.png

 

John Paul Leon had ik ook graag een one shot zien maken, maar die is helaas overleden.

 

image.thumb.png.61e70886039d997aa5ae37f76a89a311.png

 

 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
8 uren geleden, cinco zei:

een S&W hommage door Schwartz getekend op scenario van Beka

Ik sta al in mijn stripwinkel om het op te halen...  Helaas, 't is maar een droom.

 

Ach, Schwartz.  Daar zijn nog wel reeksen te vinden waarvoor hij een hommage zou mogen maken.

Of gewoon nieuwe albums.

Hij heeft al eens een kortverhaal (9 pagina's) van Guus Slim getekend.  En van de onvolprezen (en door de dood van Didier Savard beëindigde) reeks Dick Herisson zou hij ook wel een album mogen maken.

19031462_GilJourdan00.jpeg.80f30f503e788edb208a40ecf90d2941.jpeg

 

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Steven Dupre heeft ooit proefplaten gemaakt om Robbedoes over te nemen. Die zagen er ook tof uit.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...