Ga naar inhoud

Asterix


Recommended Posts

De Ziener was samen met Cleopatra één van de eerste Asterix-albums die ik begin jaren '90 gekregen heb.

Voordien had ik al wat Asterixen van klasgenoten gelezen, maar het was pas toen ik op bezoek was bij iemand in het Virga Jesse Ziekenhuis te Hasselt dat ik om de tijd in de wachtruimte te doden geld kreeg zodat ik enkele strips in de cadeaushop kon kopen. De stempel van die cadeaushop staat nog altijd achteraan in dat oude album.

 

We zullen zien of er nog wat nieuws te zeggen valt over dit verhaal.

Toch niet weer over die hommage aan dat Rembrandt-schilderij of hoe de ziener als inspiratie voor de schouwer bij Lanfeust heeft gediend.

We zien wel nadat ik het album herlezen heb. Misschien valt er toch nog iets nieuws aan te ontleden.

 

Naamloos.thumb.jpg.f883452d94352e7c96c89449a818d7e6.jpg

 

Dus wordt vervolgd...

 

Link naar reactie

De Asterix-strips die zich in het dorp afspelen zijn op verhaalvlak vaak interessanter dan de reisverhalen.

Het is in die albums dat de tegenstanders van de Galliërs altijd een kans lijken te maken om het dorp onderuit te halen door verdeeldheid te zaaien. Daar ligt hun zwakte.

Zeker als Panoramix afwezig is zoals tijdens het verhaal van de Ziener.

Zonder de wijsheid en het inzicht van Panoramix is de cohesie tussen de dorpsbewoners erg fragiel en zijn ze makkelijk te manipuleren van buitenaf of saboteren ze zonder het te beseffen hun eigen gemeenschap van binnenuit.

Je kan het vergelijken met het smurfendorp. Als Grote Smurf afwezig is ontaardt dat in het slechtste geval in Smurführertoestanden.

 

In de Ziener volstaat het om een personage te introduceren dat de mensen op zijn hand krijgt door hen te voorspellen wat ze willen horen. Een goedklinkende leugen gaat er immers veel makkelijker in dan een zwaar te verteren waarheid.

 

En het helpt ook dat hij dankzij het onweer van een memorabele introductie kan genieten.

 

afbeelding.png.3920faf3371673dcae2bbeb9feb3bb9f.png

 

wordt vervolgd...

 

Link naar reactie

Qua tekenwerk is Uderzo echt wel op de top van zijn kunnen gekomen.

Zelfs chaotische momenten kan hij heel duidelijk en leesbaar in beeld brengen.

 

afbeelding.thumb.png.2d6a60db63cd9ca83fc3f5f8fd0cab6c.png

 

En hij toont ook in dit album dat hij ontzettend goed kan spelen met mimiek.

Daar waar de ziener op het begin nog dreigend en zelfzeker overkomt is hij naar het einde toe nog maar een schim van zichzelf, slechts een vod die een speelbal is geworden van zijn eigen leugens.

 

afbeelding.png.68ff602a4b6a6146e5e5cb83731db2da.png afbeelding.png.16b475253a252c6def6ea2ce2abfd085.png afbeelding.png.515813601d57f135e54566738fcba092.png

 

Link naar reactie

Uderzo was klaar met de Ziener in augustus 1972.

Dat was heel wat jaren voor mijn geboorte.

Goscinny was trouwens al overleden toen ik geboren werd, dus de gouden periode van Asterix heb ik nooit live meegemaakt.

Dat maakt het voor mij ook moeilijk om aan te voelen hoe baanbrekend de reeks in zijn tijd was.

De hedendaagse Asterixen voelen allemaal erg safe aan terwijl je in die oude verhalen toch wel het gevoel krijgt dat het een reeks was die durfde tegen de schenen te schoppen van wat gebruikelijk was binnen de stripwereld.

 

Wat in dit album ook opvalt is dat de vrouwen voor de eerste keer van de toverdrank mogen drinken en deel mogen nemen aan de strijd tegen de Romeinen. Iets wat duidelijk een weerspiegeling is van de vrouwenemancipatie die in de periode dat het album tot stand kwam volop losbarstte.

 

alb19-2-400x555.jpg.5fba88c3d7758214f78d08d05145d216.jpg.350a914899c192ab2ccccbe2033b637c.jpg

In hetzelfde tijdskader verscheen trouwens ook de Dolle Dina's van Nero. (1970)

 

460698.jpg.4c2ac012ce43dba803707842b17dce52.jpg

 

Link naar reactie
8 uren geleden, cinco zei:

 

Dat maakt het voor mij ook moeilijk om aan te voelen hoe baanbrekend de reeks in zijn tijd was.

De hedendaagse Asterixen voelen allemaal erg safe aan terwijl je in die oude verhalen toch wel het gevoel krijgt dat het een reeks was die durfde tegen de schenen te schoppen van wat gebruikelijk was binnen de stripwereld.

 

Het baanbrekende van Asterix was niet zo zeer uit het schoppen tegen schenen maar het verwerken van 20e eeuwse personen en situaties in een strip die zich 50 v Chr. afspeelt. Dit maakt Asterix niet helemaal tijdloos omdat veel van die gebeurtenissen en personen uit de 20e eeuw nu niet meer herkend worden. Er is geen strip die meer heeft bijgedragen aan de emancipatie van het beeldverhaal dan Asterix. De Kuifjes, Buck Danny's en alle andere strips werden tot de jaren '70 afgepakt door de meesters als je ze op school had meegnomen. Asterix werd door diezelfde meesters de klas ingebracht als lesmateriaal....

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
4 uren geleden, Rik zei:

Dit maakt Asterix niet helemaal tijdloos omdat veel van die gebeurtenissen en personen uit de 20e eeuw nu niet meer herkend worden.

 

Ja, dat bijvoorbeeld dit personage uit Obelix & Co gebaseerd was op een jonge Chirac ben ik pas de laatste jaren te weten gekomen.

7759d2af89fec3799c98c9c0392ed076.thumb.jpg.3475dbe55924b33ab0d0d6490e6b49e2.jpg

Link naar reactie

Als addendum bij die bespreking (in stukken) van de Ziener zal ik nog even uitweiden over de Asterixen waarmee ik in aanraking ben gekomen voordat ik zelf albums van de reeks had.

 

Toen ik eind jaren '80 in de lagere school zat, dacht ik zelfs dat Asterix mogelijk gebaseerd was op een figuur dat echt bestaan had. Dat leek me niet onrealistisch, want als kind woonde ik dicht bij Tongeren en daar zag ik altijd dat standbeeld van Ambiorix in het centrum. Dus Asterix kon evengoed een soort van Ambiorix zijn van één of andere Franse stad.

 

Iemand van mijn klas waar ik vaak bij ging spelen had oudere broers, dus daar lagen ook Asterixen.

Exact twee: de Odyssee van Asterix en de Grote Oversteek.

Dat waren dus de allereerste Asterixen die ik ooit gelezen heb. Maar ik kende het personage al van de tekenfilms die in die periode regelmatig werden uitgezonden.

 

332982.jpg.3324fb2430b7ec7ba065f257613dbb04.jpg310554.jpg.1af1c1ce669bba5f0d0fffd6b8d37d32.jpg

 

 

Toen ik later zelf de Grote Oversteek had, was het die waarop de weersomstandigheden er heel wat minder dreigend uitzagen: een blauwe lucht in plaats donkere onweerswolken, geen regen die door een krachtige wind begeleid werd en zelfs de golven aan de linkerkant kwamen minder hoog op.

 

427875.jpg.e0564293910a630cc83a8170b33a76aa.jpg100529.jpg.690bcee31e510bd24dcf0e7db288fa00.jpg

 

Dit is nog één van de albums die ik misschien vroeg of laat vervang door een nieuwere uitgave waar je wel weer dat heftig weer hebt waardoor de cover een stuk sfeervoller wordt.

 

Link naar reactie

Als ze zo nodig die 65ste verjaardag uitgebreid wilden vieren, hadden ze hun veertigste album toch beter enkele maanden uitgesteld zodat die in dit jaar verscheen en dan hadden ze album 40 voor de 65ste verjaardag.

Maar nee, ze willen vasthangen aan hun routine om in de herfst van elk oneven jaar een nieuw deel van de hoofdreeks uit te brengen.

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

Prima toch. Met die 65 jaar gaan ze ook wel veel pers halen. Dat is dan extra reclame.

 

Mwah, toch een gemiste kans om dat veertigste album wat meer cachet te geven.

Ook inhoudelijk hadden ze de gelegenheid kunnen aangrijpen om iets te doen.

Want zelfs onder Goscinny en Uderzo werd in het twintigste album een kleine reünie gehouden.

Wanneer hebben ze die volgende kans? Over 20 jaar bij het vijftigste album?

 

afbeelding.thumb.png.386ddc814cc7ec368167f2f2fb05ebbf.png

Link naar reactie
16 uren geleden, cinco zei:

 

Mwah, toch een gemiste kans om dat veertigste album wat meer cachet te geven.

Ook inhoudelijk hadden ze de gelegenheid kunnen aangrijpen om iets te doen.

Want zelfs onder Goscinny en Uderzo werd in het twintigste album een kleine reünie gehouden.

Wanneer hebben ze die volgende kans? Over 20 jaar bij het vijftigste album?

 

afbeelding.thumb.png.386ddc814cc7ec368167f2f2fb05ebbf.png

Ze kunnen dat in ieder album doen. Als de scenarist beslist dat het volgende album over de verjaardag van pakweg Asterix gaat en hij iedereen die hij kent uitnodigt voor een verjaardagsfeest, dan is dat gewoon zo.

 

Een nieuw album haalt sowieso toch de pers. En die verjaardag zal ook de pers halen. Twee keer winst dus ipv één keer.

 

Link naar reactie
47 minuten geleden, TDPB zei:

Ze kunnen dat in ieder album doen. Als de scenarist beslist dat het volgende album over de verjaardag van pakweg Asterix gaat en hij iedereen die hij kent uitnodigt voor een verjaardagsfeest, dan is dat gewoon zo.

 

 

Ja, maar het geeft een extra laag als ze er een dubbele betekenis aan kunnen toevoegen.

We zien dat regelmatig bij strips dat ze één of andere mijlpaal in aantal albums vaak ook laten samenvallen met een verhaallijn die hier rechtstreeks of onrechtstreeks naar verwijst.

 

Ook bijvoorbeeld dit twintigste album van Largo Winch waarbij de 20 eveneens een verhaalbetekenis had.

 

afbeelding.png.b96acd5447b431d64d15c5baecae90fc.png

 

299611.jpg.26df7eaf42486c5f6151ddbe744b9bde.jpg

Link naar reactie
Op 13/6/2024 om 11:29, Gilles zei:

Tiens. 

 

Ohja, het zij zo. 

 

 

Deze uitgave wijkt naast de cover ook inhoudelijk licht af van die andere in het Nederlands vertaalde dossieruitgave die in 2016 is uitgebracht. Op de laatste pagina wordt er samen met die eerder vernoemde tekening van Conrad expliciet verwezen naar de Spelen van 2024.

 

afbeelding.thumb.png.d7d5753959c972c6960dc719093ec81e.png

afbeelding.thumb.png.1ffa2c9be063cf268dd1ca6f94d6933e.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...