Ga naar inhoud

Integrales


Gast Kontiki

Recommended Posts

8 uren geleden, eriktex zei:

Weet iemand wanneer er weer een bundel Beverpatroelje verschijnt? Is alweer even geleden...

De vorige twee (bundelingen 4 en 5) verschenen respectievelijk in maart 2016 en juni 2017, dus zo gerekend zou september 2018 wel in de lijn der verwachting liggen. We kunnen het eens vragen via info@arboris.nl 

Link naar reactie
Op 29-10-2017 om 14:59, Kontiki zei:

Luc Oriënt was al aangekondigd als een integrale bij Sherpa. Van Comanche geven ze ook al bundelingen uit.

 

Maar ik had opgevangen dat ze Bernard Prince opnieuw zouden bundelen, in kleur ditmaal.

Wie? Sherpa? Ik heb de boot gemist. Was bp in zwart-wit? Een bundeling in kleur koop ik haast zeker wel!

Link naar reactie
1 uur geleden, olli zei:

Daar baal ik echt wel van. Jerry Spring 2 kwam een jaar later dan oorspronkelijk was aangegeven. Waarom duurt dat zolang? Is de voorbereiding van zo'n album zo tijdrovend?

 

Heb ik ook eens nagevraagd en hier indertijd wel gepost. Al te veel details kreeg ik niet, maar die integrales kosten hun drie-vier keer meer tijd dan hun gewone albums. het begint al bij het vergaren van de Nederlandstalige afbeeldingen van covers, artikels en andere zaken uit het weekblad Robbedoes of van eerste drukken van de gebundelde albums. Intussen zouden ze nu toch wel een vast aantal leveranciers moeten hebben zodat het vlotter verkoopt.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
10 minuten geleden, Paul_NL zei:

2 delen per jaar :( ik had gedacht dat dit makkelijk in 4 bundels had gepast. 

reeks-De-Generaal-Integraal-1200x1200.thumb.jpg.e3bb1204cd978adeed793752b69ccd3e.jpg

Nou ja, tegen 24,95 per stuk zijn ze voor een integrale niet duur.

Maar het had inderdaad ook met minder delen gekund. Dit zijn 128 pagina's per deel dus dat moeten een pagina of 80 strips zijn en meer dan 40 paginas aan dossier. 

Link naar reactie

Verschillende medewerkers aan die integrales hebben de afgelopen paar uur laten weten dat er dossiers zijn opgenomen.

"In ieder deel een dossier met prachtige vaak onbekende tekeningen van Peter de Smet en de eerste verhalen van de Generaal in een nieuw jasje!"

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

Ik heb geen info over dossier gevonden. Is dat er? De ratio integrales/albums ligt inderdaad laag.

Er moeten flinke dossiers bijzitten, anders is niet te verklaren wat er in die boeken zit.  

De integrales tellen 8 * 128 = 1024 bladzijden, er zijn 14 softcovers wat iets van 14 * 48 = 672 bladzijden moet zijn. Verschil tussen die twee is 352 bladzijden, wat betekent dat het in totaal een fors dossier over Peter de Smet en De generaal zal moeten bevatten. 

Link naar reactie

Met veel illustraties zeker, heel veel illustraties? Hoeveel covers van Eppo en zo heeft hij niet getekend? En zijn reclamewerk en andere producties als ze zijn hele bio- en bibliografie aanpakken.

 

je moet overigens nog de titel- en colofonpagina’s aftrekken. En tussenin zullen ook wel wat pagina’s staan met reproducties van albumcovers. Neem pakweg 40 dossierpagina’s per integrale. Dat is helemaal geen uitzondering als je er andere integrales van bijvoorbeeld Dupuis op naslaat. Dat raakt snel gevuld, hoor.

 

Maar dit is allemaal speculatie. Ik zie het wel in april.

Link naar reactie

De Generaal is niet alleen in Eppo (en opvolgers) gepubliceerd maar ook in andere bladen waarvan ik de naam even kwijt ben. Die strips zijn gebundeld in de albums De Generaal Zoekt Het Hogerop waarvan drie delen zijn verschijnen. Misschien dat deze strips ook in de integrale worden opgenomen en het hoge aantal pagina's verklaard.

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Het geklaag is dat je zeker wil zijn dat de reeks er in zijn geheel komt. Ik zit hier met een prachtige reeks Corto Maltese heruitgaves waarvan het lijkt dat de serie gewoon gestopt is. Dat is frustrerend. Het risico bij een kleine uitgeverij ligt daarin dan ook veel hoger. Uiteindelijk is het een kwalitatief boek dat je zoekt. Er zweven voldoende CBR-bestanden rond om de pure leeshonger naar oude strips te stillen.

 

 

 

Link naar reactie

'Ziekte' van deze tijd? Alles beschikbaar hier en nu meteen met één tap-beweging? Al snap ik het wel ergens hoor. Zoveel delen zijn het nu ook weer niet. Vier jaar ... Dat is toch echt wel wat aan de lange kant. Althans naar mijn gevoel. Het gevaar dat mensen omwille daarvan afhaken of uiteindelijk interesse verliezen is heel reëel. Guust (chronologisch) gaat voor mijn portemonnee dan weer veel te snel. Uiteindelijk zal dat voor ieder anders zijn per reeks. 't Is maar wat je hoopt.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 hour ago, esteban² said:

'Ziekte' van deze tijd? Alles beschikbaar hier en nu meteen met één tap-beweging? Al snap ik het wel ergens hoor. Zoveel delen zijn het nu ook weer niet. Vier jaar ... Dat is toch echt wel wat aan de lange kant.

Hoezo? Dat is toch 2 per jaar? Dat is toch een normaal ritme? Alle integrales die ik ken, verschijnen aan dat ritme: Yoko Tsuno, Blueberry, Ravian ...

Link naar reactie
50 minuten geleden, snowmansion zei:

Gelukkig maar..  beter voor de portemonnee ;) 

Het probleem is inderdaad dat er voor het handjevol stripfanaten in Nederland en België veel te veel gelijktijdig op de markt komt. We kunnen simpelweg niet alles aanschaffen waardoor de verkoop van series als bv Corto achterblijft..

Uitgevers kunnen zich simpelweg niet veroorloven om grote voorraden strips te hebben en de gemiddelde stripliefhebber kan het zich niet veroorloven om alle strips te kopen die uitkomen. Kortom een catch 22 :e001:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Het geval Corto Maltese en Casterman heeft te maken met het oude bestuur van de Nederlandstalige poot van Casterman. Zij hebben veel te veel uitgebracht in oplages die niet meer strookten met de huidige verkoop. Corto Maltese kende helemaal geen goede verkoop. Eigenlijk hadden ze daar zelfs nooit aan mogen beginnen, want ze volgden gewoon het Franse initiatief. Maar zoveel liefhebbers kent Hugo Pratt niet in onze streek. Uiteindelijk werd zowat iedereen bij Casterman ontslagen (de voormalige CEO heeft me toen nog een lange uitleg gegeven tot hij begon te huilen) en lijfde Ballon Media Casterman in. Er volgde een grote sanering waarbij niet goed verkopende reeksen stopgezet moesten worden. Ze hadden maar te kijken naar de honderdduizenden onverkochte exemplaren van allerlei albums en onbekendere reeksen die stof vergaarden in een magazijn. En stof vergaren is ook duur. De voorbije paar jaar zijn naar verluidt zo'n 2,5 miljoen onverkochte strips vernietigd nadat reeksen en albums een laatste keer werden aangebonden aan stripwinkels. Weliswaar ging het niet alleen om albums van Casterman, maar het aandeel was toch groot.

 

Voorts betwijfel ik ten sterkste dat er in Nederland (want Vlaanderen heeft er geen interesse voor) tot 500 kopers te vinden zullen zijn die 250 euro willen neertellen voor een boxset van De Generaal. Het is zeker een goeie denkoefening, maar zoveel gefortuneerde verzamelaars zijn er geeneens, ook al beseffen de meeste stripkopers eigenlijk te weinig hoeveel ze jaarlijks aan strips uitgeven. Voor 200 euro kunnen geïnteresseerden er nota bene vier jaar over doen om dezelfde inhoud te kopen. Ik wens Personalia alle succes. Ik neem aan dat ze wel gewikt en gewogen hebben om een verkoopprijs van 25 euro te hanteren voor dat specifiek aantal pagina's. Zou het een ander verhaal zijn als ze in twee jaar slechts vier integrales uitbrengen waar we 45 of 50  euro per deel voor moesten betalen (ik zou een kortere periode overigens ook verkiezen)? De kost (en tijd) voor het opnieuw inkleuren, de samenstelling van de dossiers, de rechten en al de rest zullen wel doorwegen op de prijszetting en de uiteindelijke beslissing om er toch 8 integrales van te maken. Ik ken hun boekhouding niet. We zullen niet altijd krijgen wat we willen of hoe we het willen.

Link naar reactie

Corto Maltese heb ik een paar jaar geleden wat strips in uitverkoop gekocht. Nog altijd ongelezen. Het is niet mijn ding (verhaal noch tekeningen).

 

De Generaal ken ik maar nooit iets van gelezen. Is typisch Nederlands, net zoals Kampioenen Vlaams is. Beetje raar dat er zo weinig uitwisseling is. Ik heb de indruk dat zelfs topstrips als DirkJan en Single hier moeilijk verkocht geraken.

 

Ik denk dat men bij dat soort strips met een oplage van 500 ex voor integrales aan het maximum zit.

Link naar reactie
14 minuten geleden, Zwendel zei:

Corto Maltese heb ik een paar jaar geleden wat strips in uitverkoop gekocht. Nog altijd ongelezen. Het is niet mijn ding (verhaal noch tekeningen).

 

De Generaal ken ik maar nooit iets van gelezen. Is typisch Nederlands, net zoals Kampioenen Vlaams is. Beetje raar dat er zo weinig uitwisseling is. Ik heb de indruk dat zelfs topstrips als DirkJan en Single hier moeilijk verkocht geraken.

 

Ik denk dat men bij dat soort strips met een oplage van 500 ex voor integrales aan het maximum zit.

 

Mooie integrales van Douwe Dabbert en Poes & Bommel zou ik, denk ik, zo kopen.

Link naar reactie
6 uren geleden, Peter Motte zei:

Hoezo? Dat is toch 2 per jaar? Dat is toch een normaal ritme? Alle integrales die ik ken, verschijnen aan dat ritme: Yoko Tsuno, Blueberry, Ravian ...

Hoezo?  Alle integrales die ik ken, verschijnen dan aan een afwijkend ritme:
Ravian (4), Trent (3), Boes (3), De Smurfen (4), Tom Poes (6), ...

Enfin, ik zeg het met een knipoog natuurlijk, maar het is niet zo dat 2 de standaard is. ;) 

In ieder geval, ieder mag zich daarbij voelen hoe hij of zij wil natuurlijk.  De ene zijn idee is niet dat van een ander.  Ergens 'snap' ik ze allemaal wel, heus niet zo moeilijk.  Voor mij kunnen sommige reeksen niet snel genoeg komen, andere -waar ik minder om geef- mogen er een paar jaar over doen zonder dat het mij boeit.  Allemaal heel persoonlijk.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
2 uren geleden, Kontiki zei:

 

 

 Ik wens Personalia alle succes. Ik neem aan dat ze wel gewikt en gewogen hebben om een verkoopprijs van 25 euro te hanteren voor dat specifiek aantal pagina's. Zou het een ander verhaal zijn als ze in twee jaar slechts vier integrales uitbrengen waar we 45 of 50  euro per deel voor moesten betalen (ik zou een kortere periode overigens ook verkiezen)? De kost (en tijd) voor het opnieuw inkleuren, de samenstelling van de dossiers, de rechten en al de rest zullen wel doorwegen op de prijszetting en de uiteindelijke beslissing om er toch 8 integrales van te maken. Ik ken hun boekhouding niet. We zullen niet altijd krijgen wat we willen of hoe we het willen.

Is uitgeverij Personalia niet een zogenaamde "clusteruitgeverij", die in feite ook distributie verzorgt o.a via het

Centraal Boekhuis tegen een bepaald standaardtarief zonder voorwaarden voor derden.

Link naar reactie

Sinds een jaar of twee geven ze zelf StripGlossy uit en eigen stripproducties zoals de comeback van Fflint (waar niemand op wachtte) en straks Saul. Daarnaast geeft het nog andere bladen uit (iets over Nederlanders die naar het buitenland willen verhuizen) terwijl ze in het stripvak ervaring opbouwden met glossy’s over onder meer Jan Kruis.

Er is wel een heel zwakke connectie met onze Vlaamse markt. Die hebben ze echt niet door, laat staan hoeveel later hun distributie hier verloopt.

Link naar reactie

Er stonden er zelfs in het tijdschriftenvak van een benzinestation in mijn buurt. Geen enkel nummer van verkocht. Ik snap de ambities wel van de uitgever, die er echt keihard voor gaat, maar zo’n beslissingen getuigen van onwetendheid of naïviteit.

Link naar reactie

Meer info over de samenstelling van De Generaal-integrales. Zoals ik vermoedde met een 40-tal dossierpagina's en het nodige, tijdrovende opsmukwerk..

 

"Verdeeld over 8 delen in totaal worden dus alle verhalen uitgegeven die Peter de Smet ooit van De Generaal heeft gemaakt. Daarbij houden we de chronologische volgorde aan, waarin de verhalen oorspronkelijk in de stripbladen zijn verschenen. In de bestaande albumuitgaven was dit namelijk niet het geval. Destijds zijn de oudste verhalen pas in album 4 en album 6 uitgegeven, dus die staan nu bijna allemaal in het eerste deel van de integrale uitgave die uit 81 pagina's Generaalstrips bestaat.  De lijnfilms van de verhalen zijn allemaal gedigitaliseerd en pagina voor pagina geheel opnieuw ingekleurd. 

Het dossiergedeelte is samengesteld en geschreven door Mariella Sormani. Inclusief nawoord bestaat dit uit 40 pagina's, geïllustreerd met minder bekend en ongepubliceerd werk van Peter de Smet."

Link naar reactie
7 uren geleden, eriktex zei:

Stripglossy is een zeer verzorgd blad! Vol met opvallende strips en interessante achtergrondverhalen. Iedereen die de (Nederlandse) strip een warm hart toedraagt zou moeten overwegen om lid te worden. Echt duur is dat nou ook weer niet.

Dat zijn nu eens wijze woorden.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...