Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
esteban²

Stripspeciaalzaak.be

Recommended Posts

2 minuten geleden, The Alderwood zei:

De beweging van film naar Comics is verwaarloosbaar, dat ziek we in alles. 

Ik doel meer op de bekendheid van het merk. Het is een marketingtool. Elk leek kent inmiddels de merknaam Marvel en DC.

Je ziet hoe populair strips zijn aan zaken zoals deze:

https://www.omroepwest.nl/nieuws/3326784/Te-koop-Grootste-verzameling-strips-van-Nederland-600-meter-lang

Dat is nog steeds niet verkocht. Het interesseert mensen niet voldoende om er het geld voor op te hoesten.
En dit is letterlijk de gehele stripgeschiedenis. Als we dat al niet voldoende waarderen, dan is dat toch een prima indicatie van waar we staan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 minutes ago, The Alderwood said:

De beweging van film naar Comics is verwaarloosbaar, dat ziek we in alles. 

Ja, ik ben daar ook ziek van :)

(Freudiaanse vertyping?)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Zojuist, marioboon zei:

Echt niet. Geloof me. De trade paperback policy van Marvel is een ramp. Al jaren, en het is hun eigen uitgavebeleid die daar de oorzak van is. Ze laten daar heel veel geld liggen. DC is daar veel beter in.

En die Legacy #1 is een zoveelste reboot. Die aantallen worden gehaald door 'kweet niet hoeveel alternatieve covers aan te bieden. Stripwinkels moeten om 1 strip met zo'n cover 25, 50 tot 500 gewone exemplaren aankopen. Exemplaren waar de winkels mee blijven zitten (want niet retourneerbaar) Deel 2 zal dan nog maar de helft verkopen, deel 3 weer minder, enz... . Het is pure doping die cijfers, daar moet je je niet op blindstaren.

De echte grootverdieners in de USA zijn Robert Kirkman en de makers van Saga. 

Ik zie hier geen enkel feit of cijfer staan, dit terwijl makkelijk verkoopcijfers zijn aan te tonen van Marvel, DC of Image (om er maar 3 te noemen).

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 minute ago, Paul_NL said:

Ik doel meer op de bekendheid van het merk. Het is een marketingtool. Elk leek kent inmiddels de merknaam Marvel en DC.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/3326784/Te-koop-Grootste-verzameling-strips-van-Nederland-600-meter-lang

Dat is nog steeds niet verkocht. Het interesseert mensen niet voldoende om er het geld voor op te hoesten.
En dit is letterlijk de gehele stripgeschiedenis. Als we dat al niet voldoende waarderen, dan is dat toch een prima indicatie van waar we staan?

Ja, maar "vijftig ton zwaar en 600 meter lang", daar kan mijn zolder niet tegen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Zojuist, ekaoeie zei:

Ja, maar "vijftig ton zwaar en 600 meter lang", daar kan mijn zolder niet tegen.

Wij als consument niet nee, maar ook officiële instellingen doen hier tot op heden niks mee en krijgen geen financiering rond.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 minuten geleden, Paul_NL zei:

Wat een onzin. Dit is niet 'de stripmarkt'. Je meet de automarkt van vandaag toch ook niet af tegen de verkoop van een collectie oldtimers?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Tja, Matla is zijn hele leven lang een slimme handelaar geweest die de tijd meehad, en nu hoopt hij op het einde nog ene flinke bonus binnen te halen zodat hij met zijn jacht naar de Cote d'Azür kan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 minuten geleden, Waldorf zei:

Wat een onzin. Dit is niet 'de stripmarkt'. Je meet de automarkt van vandaag toch ook niet af tegen de verkoop van een collectie oldtimers?

Dit is zeker niet de stripmarkt inderdaad: dit is het fenomeen strips en hoe deze cultureel op waarde wordt geschat in Nederland, naar blijkt: onvoldoende.

Een prima indicatie van hoe wij naar de strips kijken hier.

De geschiedenis interesseert ons onvoldoende om deze collectie te behouden, de winkels welke zich hebben gericht op de verkoop ervan vallen bij bosjes om, de gemiddelde lezer is ouder. Alles bij elkaar nou niet echt de voortekenen van een gezonde toekomst toch?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Befaamde stripverzamelaar hoopt op wonder voor unieke stripcollectie

1.8 miljoen, De collectie Matla met daarin 70.000 stripboeken en 100.000 striptijdschriften uit de periode 1858-2012 gaat tot groot verdriet van Hagenaar Hans Matla (68) definitief niet naar de Koninklijke Bibliotheek (KB) in Den Haag.

Het college van burgemeester en wethouders meldt in een brief dat definitief een punt achter het aankoopproces is gezet. Maar Matla blijft hopen, zegt hij.

De bekendste stripverzamelaar van Nederland doet in een laatste wanhoopspoging een appèl op de gemeenteraad het geld bij te lappen (ruim een miljoen euro) dat de KB tekort komt om de collectie voor Den Haag, en Nederland veilig te stellen. ,,Ik blijf hopen dat het toch lukt'', zei hij zojuist. ,,Dan heeft mijn leven zin gehad. Het is nationaal cultureel erfgoed. Het is van ons allen.''

Matla begon met verzamelen toen hij zes jaar was. Zijn collectie omvat na zestig jaar opbouwen een bijna volledige verzameling stripboeken van het Nederlands taalgebied. ,,Het is 97,4 procent compleet,’’ zegt hij.

Volgens het college van burgemeester en wethouders is het de KB ondanks jarenlange inspanningen definitief niet gelukt om meer dan 500.000 euro bijeen te krijgen, om de befaamde collectie te verwerven.

Nalatenschap

Is er geen miljonair, die wil helpen?

Matla wil niets liever dan zijn unieke collectie overdragen om zijn nalatenschap goed te regelen, maar hij verlangt wel een goede prijs, omdat het geld ook voor zijn pensioen bedoeld is. Bij een taxatie is de waarde vastgesteld op 1,8 miljoen euro.

Matla zei zojuist dat zijn zaakwaarnemers inderdaad aan de KB heeft laten weten een punt te zetten achter de verwerving door de KB. ,,Het KB kan de centjes niet bij elkaar krijgen. We hebben laten weten dat we dat moeten aanvaarden.’’ Toch hoopt hij nog op een ‘wonder’. ,,Is er geen miljonair, die wil helpen?''

Volgens het college heeft de KB inmiddels naar alle fondsen en geldschieters gecommuniceerd dat het aankoopproces voorgoed is stopgezet. ,,De KB heeft dit gecommuniceerd aan de fondsen en andere instanties die bijdragen hadden toegezegd of overgemaakt. De eerder bijeengebracht middelen staan hierdoor niet meer ter beschikking,’’ aldus het college.

Raadslid Ralf Sluijs van Groep de Mos , die zich sterk maakte voor behoud van de stripcollectie, zegt in een eerste reactie dat hij het betreurt dat de KB nu voorgoed misgrijpt. ,,Ik heb er vanuit mijn positie alles aan gedaan de collectie voor Den Haag te behouden. Dat zou prachtig zijn geweest.’’

Matla zegt dat hij de deur nog dichthoudt voor andere kopers. Ze melden zich al, zegt hij. ,,Als je in zestig jaar een paleis hebt opgebouwd, doet het pijn het steen voor steen af te breken. Dat kan ik nog niet.’’

Het KB bevestigt dat de verwerving echt is stopgezet . ,,Er is een punt achter gezet. We hebben alles gedaan om het geld bij elkaar te krijgen en het is helaas niet gelukt. Het is een schitterende en complete verzameling. We hadden de collectie dolgraag gehad.’’

Deel dit bericht

Link naar bericht
Just now, Waldorf said:

Dat is waar, maar toch ... de markt van oldtimers doet het goed omdat de automarkt het goed doet. Het zijn communicerende vaten. Maar hoe de verhouding ligt, is niet duidelijk.

Ik vind die verzameling van Matla een monster. 100 000 tijdschriften ... Terwijl er van Robbedoes alleen maar zo'n 3000 zijn. Wat voor een rommel zit daar dan niet in? Matla lijkt zonder onderscheid alles te hebben gekocht dat er was, en dat kun je bezwaarlijk verstandig verzamelen noemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 minuut geleden, ekaoeie zei:

Tja, Matla is zijn hele leven lang een slimme handelaar geweest die de tijd meehad, en nu hoopt hij op het einde nog ene flinke bonus binnen te halen zodat hij met zijn jacht naar de Cote d'Azür kan.

Wat krijg je als je zelf de waarde van iets bepaalt maar de regel: aanbod-vraag negeert? Er is duidelijk geen vraag en veel aanbod, dus waarde = verwaarloosbaar. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Hij wil het in zijn geheel verkopen. Dat is heel veel geld, en dus kijkt hij naar de staat. En hij probeert iemand bij de overheid te verleiden te denken dat het een waardevolle verzameling is, die niet mag verloren gaan wegens een uniek beeld met een culturele dimensie en allerlei woorden die het goed doen in commissies. Dan hij hij in één keer een paar ton scheppen. Als hij het stuk per stuk of in loten verkoopt,zal hij met een boel onverkoopbaar materiaal achterblijven. Waarschijnlijk hoopt hij de gemiddelde waarde op te trekken door het in zijn geheel te verkopen. Maar 170 000 stuks. Dat is onbegonnen werk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
15 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ik zie hier geen enkel feit of cijfer staan, dit terwijl makkelijk verkoopcijfers zijn aan te tonen van Marvel, DC of Image (om er maar 3 te noemen).

Die cijfers zijn geen echte cijfers. Dat zijn benaderingen.

Die variant covers: https://www.midtowncomics.com/store/dp.asp?PRID=Marvel+Legacy+%231+Cover+B+_1657806 

Ik was mis: er zijn nu ook al 1/1000 varianten: http://www.recalledcomics.com/MarvelLegacy1RI.php

Ik heb nog bij Image (en voor IDW en Dark Horse gewerkt) gepubliceerd en heb op SDCC gesigneerd, ik weet hoe het daar aan toe gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 minuten geleden, marioboon zei:

Die variant covers: https://www.midtowncomics.com/store/dp.asp?PRID=Marvel+Legacy+%231+Cover+B+_1657806 

Ik heb nog bij Image (en voor IDW en Dark Horse gewerkt) gepubliceerd en heb op SDCC gesigneerd, ik weet hoe het daar aan toe gaat.

Je bedoelt die 2 strips waarvoor je het inkleuringswerk hebt gedaan?
Ik durf toch wel te stellen dat je niet direct de hele Amerikaanse sector kent met al haar ins and outs.

Evenmin als ik die ken, ik beroep mij enkel op cijfers.

Kijk indien je wil ook eens hier naar: http://www.comichron.com/monthlycomicssales/2018/2018-06.html

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 minutes ago, marioboon said:

Ik was mis: er zijn nu ook al 1/1000 varianten: http://www.recalledcomics.com/MarvelLegacy1RI.php

Dat lijkt mij een poging om op mechanische wijze unieke varianten te creëren, zoals elk handmatig schilderij of handmatige tekening een unieke variant is. Bij zeefdrukken heb je dat ook: de laatste exemplaren zijn meestal niet zo goed als de eerste, omdat de drukplaten achteruitgaan. Maar je moet al goede ogen hebben om al die verschillen te zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Matla dacht het goed voor mekaar te hebben. Een taxatie van 1,8 miljoen. En waarop hebben die taxeurs zich gebaseerd? De catalogus van Matla? Ik wil ook graag de prijs van iets bepalen en het dan aan de staat verkopen, jammer genoeg werkt het zo niet. Hij probeert natuurlijk bij de staat, omdat die zich buiten de markt positioneert en dus (te) weinig naar de markt kijkt. De tijden zijn echter veranderd. 

Burn, Matla, Burn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Retailers ordered $42.11 million in comic books, graphic novels, and magazines from Diamond Comic Distributors, bringing the quarterly total to $137 million, up a little over 1% over the same quarter in the previous year, and the highest dollar value seen since the fourth quarter of 2016. 

Dus: één jaar comcis is maximum vier Marvel films.

Ter vergelijking: Ant-Man and the Wasp heeft al  $195,645,935 alleen in de VS, en $426,971,411 over de hele wereld, VS inbegrepen.

Avengers: Infinity War heeft in de VS  $678,070,679, en in de hele wereld VS inbegrepen  $2,045,186,856 !! Die film is wel een beetje een uitzondering, maar de opmerking dat de Marvel films veel meer waard zijn dan de comics, is wel waar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 minuten geleden, ekaoeie zei:

Dat lijkt mij een poging om op mechanische wijze unieke varianten te creëren, zoals elk handmatig schilderij of handmatige tekening een unieke variant is. Bij zeefdrukken heb je dat ook: de laatste exemplaren zijn meestal niet zo goed als de eerste, omdat de drukplaten achteruitgaan. Maar je moet al goede ogen hebben om al die verschillen te zien.

Zeefdrukken is niet met platen maar, zoals de naam het aangeeft, met een zeef.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 minuten geleden, The Alderwood zei:

Matla dacht het goed voor mekaar te hebben. Een taxatie van 1,8 miljoen. En waarop hebben die taxeurs zich gebaseerd? De catalogus van Matla? Ik wil ook graag de prijs van iets bepalen en het dan aan de staat verkopen, jammer genoeg werkt het zo niet. Hij probeert natuurlijk bij de staat, omdat die zich buiten de markt positioneert en dus (te) weinig naar de markt kijkt. De tijden zijn echter veranderd. 

Burn, Matla, Burn. 

Als ze zich gebaseerd hebben op de catalogus van Matla valt dat toch mee! Want de reële prijzen zijn sinds de laatste catalogus (voor een deel) flink gestegen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Zojuist, linthout zei:

Als ze zich gebaseerd hebben op de catalogus van Matla valt dat toch mee! Want de reële prijzen zijn sinds de laatste catalogus (voor een deel) flink gestegen!

Het is duidelijk geen marktprijs, anders was het al verkocht. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 minuten geleden, Paul_NL zei:

Je bedoelt die 2 strips waarvoor je het inkleuringswerk hebt gedaan?
Ik durf toch wel te stellen dat je niet direct de hele Amerikaanse sector kent met al haar ins and outs.

Evenmin als ik die ken, ik beroep mij enkel op cijfers.

Kijk indien je wil ook eens hier naar: http://www.comichron.com/monthlycomicssales/2018/2018-06.html

Nee, ik heb het over deze strip die ik tekende waar één schrijver vorig jaar zijn verfilmde strip Atomic Blonde was en de andere schrijver nu VP bij Time/Warner is.  :-)

Ik beweer niet dat ik de hele sector van binnenuit ken maar ik ken wel de échte getallen achter de cijfers.

243027-18920-118502-1-texas-strangers.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat Matla betreft: Heu? Zijn collectie is toch niet te koop (voor ons)? Het enige wat hij gedaan heeft is ze aanbieden aan een museum dat het geld niet samen kreeg of niet wou betalen...Of mis ik iets?

Deel dit bericht

Link naar bericht
39 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ik heb je anders ook nog geen cijfers naar boven zien halen..

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 minutes ago, linthout said:

Wat Matla betreft: Heu? Zijn collectie is toch niet te koop (voor ons)? Het enige wat hij gedaan heeft is ze aanbieden aan een museum dat het geld niet samen kreeg of niet wou betalen...Of mis ik iets?

Als jij met die 1.8 miljoen naar Matla stapt, zal hij met plezier aan jou verkopen hoor. En misschien krijg je er zelfs zomaar nog een krat (Nederlands) bier bij.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen