Ga naar inhoud

De Eerste Strip Die Ik Zelf Kocht, Was ...


Recommended Posts

... leek me gewoon een leuke titel voor een topic. :) Maar ik weet echt niet meer welke ik kocht. Het moet bijna een Suske & Wiske zijn geweest, maar dat is meer deductie dan weten.

Ik weet wel nog wat het eerste boek was dat ik kocht: Het rode zand van Mars, door Arthur C. Clarke.

Link naar reactie

Ik ben zelfs nog geen 30 jaar oud en toch herinner ik me dit absoluut niet meer...

Ik weet het nog heel goed, hetgeen komt doordat het echt iets bijzonders was, mijn ouders gaven niet veel geld uit aan "luxe" producten. Het feit dat ik een strip uit mocht zoeken was dus echt een bijzonderheid.

 

Daarnaast weet ik ook nog heel goed dat ik voor het eerst naar een stripbeurs wilde. Daar ik zelf nog te jong was (ik vermoed circa 14 jaar), moest mijn vader mij dan maar afzetten. Toen wij daar aankwamen stond daar een rij van wel meer dan 150 meter, waarop mijn vader mij voorstelde om maar niet te gaan. Ik liet mij echter niet ontmoedigen en had een geweldige dag. Al mijn spaargeld ging op, maar ik was weer vele aanwinsten rijker. Nog regelmatig als ik met mijn ouders praat over strips dan komt dit voorval wel weer eens op tafel. Altijd leuk!

Link naar reactie

Van je eigen geld, natuurlijk. Zakgeld, autowasgeld, cocaïneverkoop ... maakt niet uit.

Als je nog erger jong was, is het moeilijk om je zoiets te herinneren. Raar dat ik me wel m'n eerste boek herinner, maar niet m'n eerste strip. Misschien kocht ik mijn eerste strip zelfs na mijn eerste boek, ook dat weet ik eigenlijk niet zeker. Met dat boek was ik 12 jaar. Strips hoefde ik eigenlijk niet te kopen, we hadden er genoeg. Dus misschien heeft het lang geduurd voor ik dat begon te kopen.

Ik herinner me in elk geval zeker ooit de Plastieken Walvis van Jommeke te hebben gekocht. En die vermaledijde Kuifjes. En Blake en Mortimer.

Tiens, zou B&M misschien mijn eerste aankoop zijn geweest? We hadden er enkele staan, maar er zaten flinke gaten in die verzameling.

Link naar reactie

In 1966 van mijn 1e zakgeld (prijs in die periode Fl. 3,25 = € 1,47):

 

i3ryo5.jpg

 

Toen had lokale dorpsboekhandel weinig keus: enkele 2e delen van tweeluiks, dus maar gekocht het 1e deel van wat later bleek een drieluik + nummer 7 uit de reeks te zijn, en een herdruk uit hetzelfde jaar.

Nog jaren er over gedaan om desbetreffende drieluik compleet te krijgen trouwens, met nummer 9 weer eerder voorradig dan nummer 8.

In jaren 80/90/00 alle SC's ingeruild tegen de omnibussen HC's; dit jaar edoch nog wel kunnen terugkopen 1e druk van nr. 32 (SC) uit 1965, waar een boekhandel toen met potlood prijs Fl. 3,25 in had gezet.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Eerste strip weet ik niet meer. Vermoedelijk een Suske en Wiske. Ik kocht vrij vroeg ook veel Guust Flaters, maar kan me niet voorstellen dat mijn eerste gekochte strip een Guust Flater was.

 

Eerste elpee weet ik nog wel: AC/DC's Dirty Deeds done dirt cheap.

 

post-41-0-83030200-1445673290_thumb.jpg

 

Ik zie me er nog mee lopen van de platenzaak naar huis.

Link naar reactie

Dat moet voor mij een album van Rik Ringers geweest zijn, volgens mij het deel "De Vijf Onzichtbaren". Ondertussen is het denk ik circa 30 a 35 jaar geleden.

Voor mij was het ook Rik Ringers, ergens einde jaren '60. Ik had "Valstrik voor Rik Ringers" kado gekregen en dan zag ik in de supermarkt om de hoek andere Rik Ringers albums  in de rekken. En ik haalde het in mijn hoofd om alle toen beschikbare titels aan te kopen! Ik heb het daarna nog volgehouden tot nr 18.

Welk nummer ik precies als eerst aangekocht had herinner ik mij helaas niet meer.

Link naar reactie

Ik kan het me eerlijk gezegd niet meer herinneren. Aan mijn ouders had ik bij elk nieuw deel van stripreeksen, die ze nota bene zelf al kochten in hun jeugd, maar te zeggen dat er een nieuw deel van uit was of ze kochten het voor me. In De Striep zullen het voornamelijk koopjes geweest zijn die ik met mijn toen schamelige zakcenten heb gekocht. Van het soort 5 voor 400 frank. Te beginnen met Dupuis-reeksen als De Blauwbloezen, Sammy en Robbedoes (de stripreeks en de verzamelalbums waardoor ik tientallen meer reeksen leerde kennen).

Link naar reactie

Geen enkel idee. Noch welke strip ik als eerste las. Hoogst waarschijnlijk zal de eerste aankoop iets van Jommeke geweest zijn. Of Nero. Die waren goedkoop genoeg. Ik herinner me wel nog heel goed dat ik en mijn broer soms van onze grootmoeder 25 fr kregen en dat we daarmee in het plaatselijke kranten/snoepwinkeltje iets mochten gaan kopen, en dat we dan altijd een Kiekeboe kochten. Maar dat was een paar jaar later.

Link naar reactie

Ik kan het me eerlijk gezegd niet meer herinneren. Aan mijn ouders had ik bij elk nieuw deel van stripreeksen, die ze nota bene zelf al kochten in hun jeugd, maar te zeggen dat er een nieuw deel van uit was of ze kochten het voor me. In De Striep zullen het voornamelijk koopjes geweest zijn die ik met mijn toen schamelige zakcenten heb gekocht. Van het soort 5 voor 400 frank. Te beginnen met Dupuis-reeksen als De Blauwbloezen, Sammy en Robbedoes (de stripreeks en de verzamelalbums waardoor ik tientallen meer reeksen leerde kennen).

Idem bij mij. Mijn vader las zelf graag strips. De eerste strips die ik kocht met mijn eigen geld, kwamen uit de fnac. Het was eind 94 of begin 95, want ik zat in mijn eerste jaar in de Kiho aan het Rabot. Ik was er 18 geweest of bijna 19. Het waren de eerste 4 delen van "Op Zoek naar de Tijdvogel" en deel 4 van "Aquablue".

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

De eerste strip die ik zelf kocht met mijn zakgeld was een Suske en Wiske, De gladde glipper om precies te zijn. Dat moet 1991/1992 geweest zijn, rond mijn 7e/8e. Uit al die SenW albums was het moeilijk kiezen. De cover van gladde glipper zag, en ziet er nog steeds, spannend uit. Nooit spijt van gekregen.

Link naar reactie

De eerste strip die ik zelf kocht met mijn zakgeld was een Suske en Wiske, De gladde glipper om precies te zijn. Dat moet 1991/1992 geweest zijn, rond mijn 7e/8e. Uit al die SenW albums was het moeilijk kiezen. De cover van gladde glipper zag, en ziet er nog steeds, spannend uit. Nooit spijt van gekregen.

 

Ik ging als kleine uk altijd naar een GB. Terwijl mijn ouders boodschappen gingen doen, bleef ik bij de stripverhalen. Het was altijd moeilijk kiezen uit S&W, teveel albums voor een kleine van 10j!

Link naar reactie

Eerste strip waaraan ik nog herinneringen heb: Jommeke 18 - Met Fifi op reis.  In 1970 (of daaromtrent) gekregen van mijn vader aan zee (als mijn herinnering nog mee wil).  En ook ergens in die tijd gewonnen met strandspelen aan de kust: Ketje en Co 3 - Het Zondagsspook.

Eerste strips die ik zelf kocht: Robert en Bertrand.  Las die in de krant van de buren en ging toen in de etalage van kleine schoolgerief-winkel in onze straat (waar ook steeds de nieuwste Standaard-strips in de etalage hingen) kijken of het album al uit was.  Ik was steeds reuze benieuwd hoe de cover er zou uitzien.

Ach, een kinderhand was gauw gevuld.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Weet ik echt niet meer.

 

Eerste LP wel, Deep Purple "Made in Japan" 1972; Child in Time (meer dan 12 min.), was toen 15 jaar, had een vriend, John Wisman, die aan balletdansen deed (is later groot geworden in de balletwereld) en die had een dans op dat nummer.

 

De liefde voor Deep Purple is nooit overgegaan!!

Bang zijn voor de dood is hetzelfde als bang zijn om een oud en versleten kleed weg te gooien.

Link naar reactie

Voor de liefhebber van ballet.

 

John Wisman

 

John Wisman

 

 

Docent Klassiek Ballet

 

Mijn danscarrière begon op 11-jarige leeftijd bij de vooropleiding van Marja Ronda in Maastricht. Vijf jaar later werd ik aangenomen op de Scapino Dansacademie (nu: Nationale Ballet Academie) die ik in 1976 heb afgerond. Ik heb vervolgens als uitvoerend danser gewerkt bij Dance Works Rotterdam, het Nationale Ballet en het Nederlands Danstheater en vervolgens als tweede solist bij het Nationale Ballet en The Royal Winnipeg Ballet in Canada. In de ruim 14 jaar dat ik professioneel heb gedanst, werkte ik onder een keur aan bekende choreografen, waaronder Van Manen, Kilian, Van Dantzig, Van Schayk en Balanchine. Daarnaast heb ik ook zelf een aantal werken gechoreografeerd.

 

Voor mijn talenten als danser en choreograaf kreeg ik in 1981 de eerste Aanmoedingsprijs van het Danserfonds ’79 en met een speciale studiebeurs van het voormalige CRM naar de School of American Ballet gegaan.

 

Vanaf 1991 heb ik me vooral gewijd aan choreografie en dansonderwijs. De eerste jaren zwierf ik als freelance docent en choreograaf over de hele wereld. Ik maakte onder andere balletten voor nationale en internationale dansgezelschappen zoals het Scapino Ballet Rotterdam, Introdans, Krisztina de Châtel, Staats Ballet München, Ballet Victor Ullate Madrid en Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Ik heb verder gewerkt als balletmeester, repetitor en assistent bij Jan Fabre en les gegeven bij de Heinz Bosl Stiftung in Munchen, bij P.A.R.T.S de school van Anna Teresa de Keersmaeker, bij Ultima Vez van Wim Vandekeybus en bij het Nationale Ballet.

 Sinds 1999 ben ik als docent Klassieke Dans verbonden aan de Fontys Dansacademie.

 

Daarnaast geef ik ook buiten de academie les, onder andere bij de Dans Ateliers in Rotterdam en de Henny Jurriëns Stichting in Amsterdam. Ook liggen er uitnodigingen om les te gaan geven bij The Royal Winnipeg Ballet en The Boston Ballet (VS) inclusief de scholen die aan deze gezelschappen verbonden zijn. 


Bang zijn voor de dood is hetzelfde als bang zijn om een oud en versleten kleed weg te gooien.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...