Ga naar inhoud

GUNG HO (von Kummant & von Eckartsberg)


Minotaur

Recommended Posts

For your entertainment: dit schreef ik na het lezen van deel 1, 2 en 3:

 

Quote

Ik kijk niet uit naar de apocalyps: je ziet van hier dat er veel te veel volk op af komt, en het opruimwerk zal navenant zijn. Over wat daarna komt ben ik minder zeker. Volgens Gung-Ho kunnen we na de apocalyps gaan wonen op iets dat op een Waalse camping lijkt: de infrastructuur is wat rafelig, maar je zit midden het groen en er is een bar. 

Gung-Ho draait om Zack en Archer, twee broers van 16 en 18 jaar. In een post-apocalyptische setting worden zij vanuit 'de stad' naar Fort Apache gestuurd: een 'kolonie' waar 250 mensen overleven. Buiten de kolonie en de stad ligt de gevarenzone: de wildernis, bevolkt door bloeddorstige beesten: de rippers. Gung-Ho is een verhaal voor tieners: er wordt nogal gefocust op de relatie van de twee nieuwe jongens met de meisjes in de kolonie, en met de andere jongens die concurrentie krijgen in de strijd om de vrouwtjes. Er zijn natuurlijk ook de volwassenen, met hun regeltjes en hun hang naar orde en stabiliteit. Voor de jongeren komt het er op aan zo snel mogelijk een wapen te mogen dragen om dan rippers te kunnen doden. 

Het meest verdienstelijke aan Gung-Ho zijn de tekeningen: contourloze computertekeningen in heldere kleuren zorgen voor de sfeer van zomerse Ardeense campings. De apocalyps zag er nog nooit zo aantrekkelijk uit: geen lelijke mensen zoals in Jeremiah, geen troosteloze vervuiling of nucleaire winter zoals in de Ijstrein of Simon van de rivier. In plaats daarvan krijgen we mooie zonsondergangen en fris, jong vrouwvolk met een fraaie boezem. Heel af en toe lijken de figuren geen volume te hebben, maar over het algemeen is het wel goed getekend. Er zijn drie van de vijf delen uitgegeven.

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
1 uur geleden, Koen zei:

7709DDF8AA5C127339DCB978FB2C2CA6.jpg

 

Ik herinner me nog een discussie met een liefhebber van Franco-Belgische strips in mijn plaatselijke stripwinkel.  Hij haalde zijn neus op voor Amerikaanse comics omdat deze met de hulp van computers zouden gemaakt zijn, een nogal foute, veralgemenende stelling maar soit... Dat de hulp van een computer niet persé zielloze prentjes oplevert wordt op weergaloze wijze aangetoond door het tekenwerk van Thomas Von Kummant.  Ik had vaak het gevoel dat ik niet lang genoeg stil stond bij de plaatjes om de schoonheid en de details te bewonderen maar ik steek de schuld hiervoor volledig op zijn kompaan, von Eckartsberg.  Die man levert hier een meeslepend scenario af om U tegen te zeggen.  Ik wist niet welke dreiging er van buitenaf kwam, wat de onderhuidse spanning groter maakte.  Terwijl de spanning verder wordt opgebouwd worden de personages uitstekend neergezet.  Ik was aangenaam verrast wanneer duidelijk werd wat er zo'n gevaar betekent voor de woongemeenschap die centraal staat in deze vijfdelige reeks.  Ik kan eigenlijk geen slecht woord zeggen over dit eerste deel, wanneer deze kwaliteit in het tweede deel wordt bevestigd krijgt het zeker de volle score.

 

F3AC45B1848DEB2D3F1A3D75DAFBAF97.jpg

 

Mijn enthousiasme over deze reeks wordt er niet kleiner op met dit tweede deel.  Wat een mooi samengaan van woord en beeld.  Von Eckartsberg is goed op dreef en drijft de spanning wat op terwijl hij het verhaal met extra mysterie en gierende puberhormonen injecteert. Ondertussen tovert Thomy von Kummant met zijn computer pareltjes van striptekeningen op de pagina's en toont hiermee perfect aan dat digitaal tekenwerk niet gespeend hoeft te zijn van emoties.  En dan vertel ik nog niks over de dynamiek van de heftige actiescènes.  
Kortom een spannend avonturenverhaal met een hart.

 

4100DE6A4B6380CAE105062BAF921BDB.jpg

 

Oef... Silvester nam de toorts over van de ter ziele gegane uitgeverij Strip2000/Gorilla. Niet te geloven dat ik het vorige deel 3 jaar geleden had gelezen, wat vliegt de tijd ! 
Dit deel doet me denken aan de sterkste punten van Kirkmans "The Walking Dead" waarbij niet de gruwels maar de mensen zelf de grootste bedreiging vormen. De onderlinge spanningen en de aangepaste levenswijze onder constante dreiging van buitenaf wordt ook in deze reeks schitterend verstript. Het computer-tekenwerk blijft indrukwekkend om te aanschouwen en de spanning wordt nog wat verhoogd.
Van in het begin lieten de makers weten dat dit verhaal eindigt met het 5de album. Als het zo sterk blijft zal het voor de lezers een pijnlijk afscheid worden. Maar... eerste nog verlangen naar en uiteindelijk genieten van de volgende 2.

En hopen dat Silvester dan ook de laatste 2 delen daadwerkelijk gaat uitbrengen.....😨

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Visueel is Gung Ho een feest voor 't oog.  Die belichting! Heel filmisch ook, dit zou een fantastische televisie-serie zijn. (Waar ik het met de makers al over gehad heb, ik denk dat we dit uiteindelijk wel mogen verwachten) Fris, origineel en qua genres overlappend en breed.   Als dít de jeugd niet opnieuw doet watertanden naar strips, is er geen hoop meer. Al hoop ik dat de verwachtingen nu niet té hoog geworden zijn, @Minotaur.  In de grote lijnen hebben we dergelijk doemscenario met een jonge cast al vaker gezien.  Zie ook het aankomende 'Green Class'.  Maar de uitwerking is goed.

Deel 4 "Zorn" werd inderdaad al aangekondigd bij Silvester, zonder precieze datum.  Gewone en luxe HC verschijnen dit jaar nog.

image.thumb.png.e43ab3ae2c2e1e6c9210c6823d85f691.png

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 4 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 7 months later...

Ik ben er aan begonnen en ik kan enkel beamen: echt sterk.

Geen bordkartonnen personages, verrassende vijanden (je wordt bijna het volledige eerste deel in het ongewisse gehouden) en prachtige digitale tekeningen. Vectorieel? Enkel de weergave van gras is wat vreemd.

Bedenking: de tekenaar heeft een kleine borstenobsessie. Elk (graatmager) meisje is onnatuurlijk rijkelijk begiftigd en staat er graag mee te pronken. 

Link naar reactie

Dat laatste was mij ook al opgevallen.  Nogal in your face, die boobies.  Enfin, ik blijf me bij Gung Ho maar verbazen over die magistrale belichting.  Ik ken geen enkele andere strip waar ik de vochtigheid in de lucht of doorschemerend zonlicht haast meen te voelen.


Ik hoop dat Silvester voor cover B gaat voor de luxe.  Fijn dat het 'beest' ook een eigen cover krijgt, net als de belangrijke menselijke personages, voor de gewone HC.  Ik vind 'm knap!  De covertekening hé, niet het wezen. ;) 
 

image.thumb.png.93f2d7c3406c920b54de6c58ab20a50a.png

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 7 months later...
  • 3 weeks later...
1 hour ago, esteban² said:

Vrijdag zal alles beschikbaar zijn.  Dat is wel iets dat je vaak ziet bij Silvester Strips, die zijn dikwijls 2 weken (of meer) later dan de aangegeven releasedatum.

Thanks! Het is dat ik ongeduldig word. Voor mij de strip waar ik in het begin van het jaar het meest van al naar uitkeek. Heb de luxe besteld en hoop op een tekening uiteraard.

Ben trouwens blij dat Silvester alsnog reeksen in sc begint uit te geven. Recent alle delen van De Havik gekocht en ga ook De Glazen Kroon in sc kopen i.p.v. hc. Ook Europa eerder al in sc opgepikt. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...