Ga naar inhoud

Drukkwaliteit Standaard Uitgeverij


Recommended Posts

Een algemene opmerking...

Vinden jullie ook dat sinds een paar maanden de drukkwaliteit van Standaard Uitgeverij erg slecht is. Zo zijn de pagina's van Suske en Wiske 351 en De Rode Ridder 265 erg gebobbeld en bij de nieuwe F.C De Kampioenen [106], liet in de stripwinkel de eerste pagina al half los waardoor het halve boekwerk vrij slecht gehecht was aan de kaft. Nu dacht ik eerst dat ik gewoon pech had maar toen merkte ik op dat dit bij alle andere albums in het rek ook zo was. Bij bijna alle zo net genoemde titels was er wel een van deze punten (zoals net genoemd bobbelende pagina's of boekwerk slecht gehecht aan kaft). Ook in bijv. Supermarkten en boekhandels waar deze genoemde titels verkrijgbaar waren merkte ik hetzelfde.

Iemand een verklaring of die ook deze ergernis is opgevallen?

Link naar reactie
5 minuten geleden, Laco zei:

Standaard heeft omwille van het "plotse" faillissement bij Corelio op korte termijn nieuwe drukkers moeten aanspreken.
Het zal afwachten zijn. 

Dan kun je beter de strips niet in omloop brengen en eerst nieuwe laten drukken. Dit geeft negatieve promotie.

Link naar reactie

Het maakt uiteindelijk niet uit wie de klant is. Als je iets koopt dat vlot daarna of zelfs al op dat moment kapot is, dan denk je een volgende keer wel 2x na. Een boekblok dat loslaat is voor iedereen niet acceptabel. Een te korte kaft zal het gros niet opmerken of erbij denken het is zoals het is.

Link naar reactie
18 uren geleden, Firmin Van De Kasseien zei:

Standaard Uitgeverij heeft de goedkoopste drukker genomen en geen voorwaarden gesteld qua kwaliteit.

Om de fusie met Ballon Media te betalen besparen ze op alles.

 

 

Domme zever van iemand die er totaal niets van weet. Het is dat hij zich Firmin Van De Kasseien noemt.

Link naar reactie
35 minuten geleden, linthout zei:

Domme zever van iemand die er totaal niets van weet. Het is dat hij zich Firmin Van De Kasseien noemt.

Beste Willy,

Als Standaard Uitgeverij wel voorwaarden qua kwaliteit had gesteld hadden ze alle exemplaren moeten vernietigen.

Gelukkig is de kwaliteit van de Urbanusstrips en de De Kiekeboesstrips er niet op achteruitgegaan.

Omdat ikzelf CEO van een bedrijf ben weet ik er dus wel wat van af.  

Link naar reactie

Off-topic misschien, maar ik vind dat de Standaard Boekhandels er de laatste jaren ook enorm op achteruit aan het gaan zijn. De winkels waar ik kom zijn Leuven, Brussel en Hasselt. Het is begonnen in Leuven, daarna Brussel en nu Hasselt.

Ze verhuizen naar een nieuwe lokatie. Een grote winkel, heel open en mooi.  Maar het aanbod is veel schraler dan voorheen en totaal onoverzichtelijk. En in Brussel zijn ook nog eens de meesten van het  vertrouwde personeel verdwenen.

 

Link naar reactie
1 uur terug, Firmin Van De Kasseien zei:

Beste Willy,

Als Standaard Uitgeverij wel voorwaarden qua kwaliteit had gesteld hadden ze alle exemplaren moeten vernietigen.

Gelukkig is de kwaliteit van de Urbanusstrips en de De Kiekeboesstrips er niet op achteruitgegaan.

Omdat ikzelf CEO van een bedrijf ben weet ik er dus wel wat van af.  

 

Er zijn wel een paar dingen misgegaan. Dat komt door de dringende overschakeling naar een andere drukker. Ondertussen zijn die opgelost naar de toekomst toe. Dat heeft totaal niets te maken met 'de goedkoopste drukker nemen' zoals jij beweert.

Verder moet je me toch eens uitleggen hoe je weet dat ze op alles besparen om de fusie met Ballon Media te kunnen betalen!

Ik werk voor die uitgever en ik weet van niks wat dat betreft!

Natuurlijk, als je jezelf Firmin Van De Kasseien noemt word je hoe dan ook niet ernstig genomen...Dus, ik vermoed sterk dat je een rolletje zit te spelen en enkel CEO bent van je eigen gezin. (als je partner dat niet is)🙂

Link naar reactie
18 uren geleden, Mask zei:

Off-topic misschien, maar ik vind dat de Standaard Boekhandels er de laatste jaren ook enorm op achteruit aan het gaan zijn. De winkels waar ik kom zijn Leuven, Brussel en Hasselt. Het is begonnen in Leuven, daarna Brussel en nu Hasselt.

Ze verhuizen naar een nieuwe lokatie. Een grote winkel, heel open en mooi.  Maar het aanbod is veel schraler dan voorheen en totaal onoverzichtelijk. En in Brussel zijn ook nog eens de meesten van het  vertrouwde personeel verdwenen.

 

2.

 

Idem met Fnac trouwens. Gelukkig zijn er in Leuven 2 echte stripwinkels.

 

Maar ik dacht niet dat standaard uitgeverij en standaard boekhandel iets met elkaar te maken hebben (?)

Link naar reactie
21 uren geleden, Firmin Van De Kasseien zei:

Beste Willy,

Als Standaard Uitgeverij wel voorwaarden qua kwaliteit had gesteld hadden ze alle exemplaren moeten vernietigen.

Gelukkig is de kwaliteit van de Urbanusstrips en de De Kiekeboesstrips er niet op achteruitgegaan.

Omdat ikzelf CEO van een bedrijf ben weet ik er dus wel wat van af.  

Zo simpel is het ook niet, afhankelijk van de fouten wordt er meestal verder bekeken hoe je de kwaliteit kan verbeteren zonder direct complete oplages te vernietigen. Als je dat doet ziet die drukker je als een lastige klant en gaan de prijzen omhoog, het is telkens een afweging. Bij iedere verandering van drukkerij heb je een inloopperiode om je op elkaar af te stemmen betreft het papier en druk, dat is haast altijd zo. Elke regio werkt anders, elke machine geeft een iets ander resultaat en elke drukker heeft zijn voorkeur papiersoorten en daar probeer je naartoe te werken.

Link naar reactie
21 minuten geleden, Bonte zei:

Zo simpel is het ook niet, afhankelijk van de fouten wordt er meestal verder bekeken hoe je de kwaliteit kan verbeteren zonder direct complete oplages te vernietigen. Als je dat doet ziet die drukker je als een lastige klant en gaan de prijzen omhoog, het is telkens een afweging. Bij iedere verandering van drukkerij heb je een inloopperiode om je op elkaar af te stemmen betreft het papier en druk, dat is haast altijd zo. Elke regio werkt anders, elke machine geeft een iets ander resultaat en elke drukker heeft zijn voorkeur papiersoorten en daar probeer je naartoe te werken.

Maar ga je dan niet eerst met elkaar proefdraaien om een goed resultaat te verkrijgen? Boekblokken die loslaten vind ik persoonlijk wel echt een probleem. Een kaft die net te kort is kan ik overheen komen.

Link naar reactie
2 minuten geleden, JPAR zei:

Maar ga je dan niet eerst met elkaar proefdraaien om een goed resultaat te verkrijgen? Boekblokken die loslaten vind ik persoonlijk wel echt een probleem. Een kaft die net te kort is kan ik overheen komen.

Die korte kaft is een feature, geen bug. :)

 

Allemaal te zien hoeveel tijd je hebt, die lijm kan perfect werken met ander papier bv. 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Bonte zei:

Het is half een grapje maar het boek is wel makkelijker open te doen zo en hangt ook af van de bindmethode, op die manier kun je ook een extra flap aan de kaft meegeven zoals bij de Geuzen.

Ok. Weer iets geleerd. Maar dat loskomen van het boekblok is niet zoals het hoort. Dat had voorkomen kunnen worden. Dat ben toch met me eens?

Link naar reactie
47 minuten geleden, acor zei:

Ik denk dat we kunnen stellen dat de huidige kwaliteit van inbinden vééél beter is dan wat er vroeger werd aangeboden. Losse boekblokken en/of bladen zijn legio in wat er in de jaren '70 en '80 op de wereld werd losgelaten.

 

Nietjes daarentegen ...

Sure, maar wel gedurende jaren. Daarnaast mogen we met de kennis , materialen en techniek van nu meer verwachten vind ik. Dus ik vind die vergelijking redelijk mank gaan.

Link naar reactie
Op 19/3/2020 om 15:08, Mask zei:

 

Ah. Dat zou kunnen. Op basis van de naam koppel ik die twee altijd aan mekaar.

Dat is ook een correcte assumptie. Ooit waren ze één bedrijf, maar dat is al 35 jaar geleden. Het is allemaal gestart als onderdeel van De Standaard, de krant.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
Op 17/3/2020 om 16:21, blacktiger zei:

Kijk ook maar eens nauwkeurig naar de kaft, kaft is een millimeter kleiner dan het boekblok, waardoor steeds een wit streepje van de eerste pagina zichtbaar is. Is al een tijdje zo bij bijna al hun strips. 

Het viel me vandaag ook op bij Kiekeboe 155. En bij nazicht van mijn reeks bleek dat dit al veel langer aan de gang is.

Nu, het is me eerlijk gezegd niet eerder opgevallen dus zullen we er maar niet over zagen. 😊

Link naar reactie
Op ‎17‎/‎04‎/‎2020 om 20:12, Lamme Goedzak zei:

Niet alleen bij Standaard, ik heb ook verscheidene manga met dat "probleem". Geen idee wat de redenering daarachter eigenlijk is.

Ten einde dit probleem te onderzoeken heb ik dit weekeinde de nieuwe Kiekeboe gekocht in de plaatselijke krantenwinkel (mits in achtneming van de sociale afstand). Volgens mij wordt een album als volgt samengesteld op de drukpers. Je hebt de binnenpagina's die een bepaalde afmeting hebben. De omslag is tweemaal een binnenpagina plus de rug. Als je goed kijkt, is de rug bol. Dit komt door de kromming van de beide hoeken plus de lijm. Hierdoor worden de voor- en achterflap als het ware naar achtergedrukt waardoor het boekblok een kleine millimeter zichtbaar wordt.

 

Overigens viel mij op dat Merho niet meer meewerkte aan het nieuwe album. Het verhaal was ok alhoewel de auteurs iets te krampachtig het album volstouwden met woordspelingen à la Merho. Ik had soms de indruk dat er iets niet klopte met de figuren. Op blz 6 bijvoorbeeld lijkt het hoofd van Kiekeboe op het lichaam gefotoshopt. De lijnvoering van het lichaam is veel dunner dan het hoofd en er is een stijlverschil tussen het hoofd en het lichaam. Misschien tekent iemand anders de hoofden?

Link naar reactie

De vraag is natuurlijk of je iets moet oplossen wat geen probleem is.

Hieronder drie strips: 2003, 2014 en 2019.

Die cover is altijd al iets te klein geweest.

Dat is me tot nu nooit opgevallen, laat staan dat ik er last van had.

Dus of de doelgroep dit als een probleem aanziet is nog maar de vraag.

 

1038279197_2020-04-2111_15_32.thumb.jpg.6aaf07dc50b65229542e0452f17861fb.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...