Ga naar inhoud

LastDodo Zaagdraad


JPAR

Recommended Posts

16 uren geleden, Peter Motte zei:

Niet alle strips ik die ik verkoop zitten al in mijn LastDodo-shop, maar met wat er staat, zit ik al voorbij de helft van die 300 euro. Dus ik weet niet wat ik precies zal doen. Vullen tot 300 in elk geval wel, maar of ik er voorbij ga, weet ik nog niet. Het hangt van het succes af, natuurlijk. Als ik daar beter blijk te verkopen dan hier en op 2e-hands, dan kan het de moeite waard zijn om te betalen om de shop uit te breiden. Alleen vrees ik dan in een semi-professionele situatie terecht te komen, terwijl ik 2e-hands verkoop van boeken en strips toch liever als hobby beschouwd.

 

Wat mij eigenlijk niet duidelijk is, is of je verplicht bent een abonnement te nemen.  Of dat je vrijblijvend een abonnement kan nemen en dat je dan van die voordelen geniet. Alleszins, mijn shop is altijd ongeveer rond de 3.500 €. En mijn gemiddelde maandelijkse verkoop is 50 à 60 €. Daar ga ik geen 30 € per maand voor betalen. Een percentage per verkoop lijkt mij inderdaad veel logischer.

Link naar reactie
1 hour ago, Tweetie said:

Maximum prijs die je mag rekenen is 75 Euro. 

Dus in principe kan het, maar alleen voor erg goedkoop spul als dedis, niet voor paginas etc.

Dat beperkt nogal veel. Een Tirage de Tête kan je al niet verkopen dan. Was dat geen oude regel van toen ze nog samen waren met Catawiki? Wat voordeel hebben ze nu nog om te pushen richting veilingen.

 

 

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, Ambreville zei:

Dat beperkt nogal veel. Een Tirage de Tête kan je al niet verkopen dan. Was dat geen oude regel van toen ze nog samen waren met Catawiki? Wat voordeel hebben ze nu nog om te pushen richting veilingen.

 

Ik denk dat de bedoeling is dat je met duurdere stukken naar Catawiki gaat om te veilen. Het is nu eenmaal een voorwaarde die aan LD werd opgelegd toen het zich afsplitste van C. Ik denk niet dat ze eeuwig zal gelden, maar ondertussen zitten we er inderdaad voor sommige stukken mee opgescheept.

Ik begrijp trouwens ook niet goed waarom C werd gesplitst in C en LD. Was dat echt nodig?

Link naar reactie
3 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Wat ze verkopen krijgen ze gratis. Het enige wat ze eigenlijk doen, is de waarde van wat je bezit (wat het ook is), flink omlaaghalen.


Ja... Mijn vrouw gaat vaak naar de Kringloopwinkel om kunstboeken te kopen.  Ze heeft al prachtige boeken over van Gogh, da Vinci, enz... voor rond de €2 kunnen aanschaffen.  Sommige dagen treft ze natuurlijk enkel rommel aan (of niets wat haar interesseert)
Er ligt in Brugge nu ook een boek van Peter Adriaenssens dat ik op Stubooks.be  aan vier keer die prijs aanbied (en mijn prijs is al de goedkoopste op Stubooks.be).

Link naar reactie
38 minuten geleden, Koen Claeys zei:


Ja... Mijn vrouw gaat vaak naar de Kringloopwinkel om kunstboeken te kopen.  Ze heeft al prachtige boeken over van Gogh, da Vinci, enz... voor rond de €2 kunnen aanschaffen. 

 

Dat klopt. Wie ze dus nieuw gekocht heeft, verliest daardoor enorm veel geld. Het enige wat de kringloopwinkel doet, is alles waardeloos maken. Maar ze kunnen dat goed moreel verpakken.

Link naar reactie

Persoonlijk heb ik meer positieve gevoelens ten opzichte van kringloopwinkels.  Mijn vrouw vertelde me hoe de speelgoedafdeling in Brugge thans goed leeggekocht wordt, dat er veel mensen daar hun Sinterklaas-voorraad haalden in deze moeilijke tijden.  Het is er dit jaar ook drukker dan vorige jaren, waarschijnlijk voor een groot deel door de crisis.
Het is ook een goede manier om mensen die anders minder tot geen kans op tewerkstelling hebben werkervaringen te bieden. 
(maar we wijken af van de dodo's. 😉 )

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, Koen Claeys zei:

Het is ook een goede manier om mensen die anders minder tot geen kans op tewerkstelling hebben werkervaringen te bieden.

 

Dat van die werkervaring is serieus overdreven. Ze worden vooral opgeleid om in de supermarkt te werken. Er wordt flink uitgepakt met het idee dat ze dingen leren herstellen, maar in de praktijk willen veel kringloopwinkels weinig aannemen dat stuk is. Het enige wat ze echt willen, is elektronica.

Een kringloopwinkel is een tweedehandswinkel die het woord "kringloop" gebruikt om zichzelf een ethisch verantwoord imago te geven.

Link naar reactie

Rene van LastDodo liet op het forum weten dat de abonnementen zullen aangepast worden.

 

Quote

Door al jullie feedback zijn we tot de conclusie gekomen dat we dingen moeten aanpassen.

We wijzigen daarom het volgende:

1.
De prijzen van de abonnementen worden drastisch lager:

VIP Collector: 3,95 per maand inclusief BTW (47,40 per jaar)
Dit was 7,95 per maand.
(door deze prijsverlaging is het niet nodig om nog een apart abonnement van 50 euro te introduceren voor verzamelaars zonder shop, zoals door verschillende mensen gevraagd, maar betaalt een veel grotere groep minder dan dat bedrag).

TOP Seller: 19,95 per maand inclusief BTW
(nu inclusief omdat er meer particuliere verkopers in dit segment zijn dan we aanvankelijk dachten)
Dit was 29,95 per maand exclusief BTW.

SUPER Seller: 39,95 per maand inclusief BTW
(nu dus ook inclusief)
Dit was 49,95 per maand exclusief BTW

Prijzen zijn nog steeds voor betaling per jaar.
Zakelijke verkopers kunnen de BTW terug vragen en aan verkopers buiten Nederland maar binnen de EU mogen we 0% BTW rekenen.

2.
De maximale shopwaarde voor het gratis Collector abonnement gaat naar 500 euro (was 300 euro).
Zodat meer kleine shops gratis kunnen blijven opereren.


3.
De invoerdatum wordt 1 januari i.p.v. 1 december
We hadden onderschat dat veel mensen meer tijd nodig hebben om te beslissen.

We gaan de nieuwe prijzen zometeen doorvoeren op de abonnementenpagina's en in het betaalplatform Stripe. Daarna sturen we ook nog een mail aan alle gebruikers.

Voor de mensen die al een abonnement hebben afgesloten:
uiteraard worden deze nieuwe, lagere tarieven straks geïncasseerd in plaats van de bedragen die jullie al hadden geautoriseerd. En vindt de afschrijving pas in het nieuwe jaar plaats en niet begin december.

Voor de duidelijkheid nog: als je niks doet dan val je op 1 januari vanzelf in het gratis Collector abonnement. Je hoeft daar niets voor te doen. En je zal nooit zomaar met kosten worden geconfronteerd.

Met deze stappen zijn de nieuwe abonnementen nu veel aantrekkelijker geworden en daarmee voor veel mensen beter passend op hun situatie.

Iedereen erg bedankt voor alle op- en aanmerkingen!
Die helpen altijd ontzettend om het platform beter te maken en in dit geval dus ook om de nieuwe abonnementen te verbeteren.

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

 

Dat klopt. Wie ze dus nieuw gekocht heeft, verliest daardoor enorm veel geld. Het enige wat de kringloopwinkel doet, is alles waardeloos maken. Maar ze kunnen dat goed moreel verpakken.

 

Kwestie van perspectief. Je zou er van uit moeten gaan dat alles wat je koopt onmiddellijk zijn commerciële waarde verliest. Alleen de persoonlijke waarde voor jouzelf telt.

Het geeft een hoop gemoedsrust als je je geen zorgen meer maakt over hoeveel geldelijke waarde je verzameling heeft (en of je erfgenamen het misschien allemaal naar het stort brengen).

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

Ik begrijp trouwens ook niet goed waarom C werd gesplitst in C en LD. Was dat echt nodig?

De catalogus leverde vanaf het allereerste begin niets op. Toen de veilingen een succes werden en miljoenen aan investeringen aantrokken, kwam de hele ontwikkeling van dat verzamelaarsgebied stil te liggen.

Ongetwijfeld zou de catalogus vroeger of later zelfs helemaal opgeheven zijn, omdat het als commercieel onderdeel verliesgevend was.

Rene en Marco hebben (een deel van) hun persoonlijke verdiensten aangewend om de catalogus te redden en door te ontwikkelen. Daar kunnen we ze niet dankbaar genoeg voor zijn.

Link naar reactie

mmhh, aanpassing voorwaarden..

 

Op onze mail van gisteren is veel door gebruikers gereageerd. We hebben goed naar jullie feedback geluisterd en willen daar zoveel mogelijk aan tegemoet komen. Daarom passen we het volgende aan:

1. De prijzen van de abonnementen worden drastisch lager

VIP Collector: 3,95 euro per maand inclusief BTW (47,40 per jaar).
Dit was 7,95 per maand.

TOP Seller: 19,95 euro per maand inclusief BTW
(nu inclusief omdat er meer particuliere verkopers in dit segment zijn dan we aanvankelijk dachten).
Dit was 29,95 per maand exclusief BTW.

SUPER Seller: 39,95 euro per maand inclusief BTW
(nu dus ook inclusief).
Dit was 49,95 per maand exclusief BTW.

Deze prijzen zijn nog steeds voor betaling per jaar.
Zakelijke verkopers kunnen de BTW terug vragen en aan zakelijke verkopers buiten Nederland, maar binnen de EU, wordt 0% BTW berekend.


2. De maximale shopwaarde voor het gratis Collector abonnement gaat naar 500 euro (was 300 euro)

Zodat meer kleine shops gratis kunnen blijven opereren.


3. De invoerdatum wordt 1 januari i.p.v. 1 december

We hadden onderschat dat veel mensen meer tijd nodig hebben om te beslissen.


De nieuwe prijzen zijn doorgevoerd op de abonnementenpagina.

Voor de mensen die al een abonnement hebben afgesloten: uiteraard worden deze nieuwe, lagere tarieven straks geïncasseerd in plaats van de bedragen die jullie al hadden geautoriseerd. En vindt de afschrijving pas in het nieuwe jaar plaats en niet begin december.

Met deze stappen zijn de nieuwe abonnementen nu veel aantrekkelijker geworden en daarmee voor veel mensen beter passend op hun situatie.

Voor de duidelijkheid nog: als je niks doet dan val je op 1 januari vanzelf in het gratis Collector abonnement. Je hoeft daar niets voor te doen. Je zal dus ooit zomaar met kosten worden geconfronteerd.

Iedereen erg bedankt voor alle op- en aanmerkingen! Die helpen altijd ontzettend om het platform beter te maken en in dit geval dus ook om de nieuwe abonnementen te verbeteren.

Link naar reactie

Typische tikfout. :)

 

De veranderingen vind ik best wel goed, maar zoals ik elders schreef, zal het een reality check zijn voor sommige shops.

Ik vermoed dat sommige mensen in hun verzamelingen stukken zetten met een lage waarde, soms zelfs maar 10 ct, en dat ze die automatisch ook in de shop hebben opgenomen zonder erbij stil te staan dat de verkoop van een stuk van 10 ct de tijd niet waard is.

Nu wordt hun 8 euro/maand gevraagd (verlaagd tot 4 euro/maand) - wat een laag bedrag is, maar hoog in vergelijking met hun omzet - en beseffen ze hoe weinig al dat werk oplevert.

Ze schuiven de schuld wat door naar LD, omdat ze een te betalen abonnement vragen, maar eigenlijk hebben die verkopers er nooit goed bij stilgestaan hoe de verhoudingen omzet/tijd precies liggen.

Ik had me al langer afgevraagd waar sommigen de tijd haalden om stripboekjes van 50 ct in hun shop te zetten en om zich met de verkoop daarvan bezig te houden, en ik veronderstelde dat dat vroeg of laat wel eens afgelopen zou zijn.

Sneu voor de hobbyisten, dat wel.

Link naar reactie

Ik denk dat veel beroepsmatige verkopers een zucht van verlichting zullen slaken.

Al jaren lang hebben ze oneerlijke concurrentie van al die amateurs die zonder maandelijkse vaste lasten hun spulletjes voor een appel en een ei aanbieden.

 

Als verzamelaar heb ik natuurlijk ook alles liever op een koopje, maar de realiteit is dat alles geld kost, ook je eigen vrije tijd.

Link naar reactie
16 uren geleden, Boekenmagazijn zei:

Ik denk dat veel beroepsmatige verkopers een zucht van verlichting zullen slaken.

Al jaren lang hebben ze oneerlijke concurrentie van al die amateurs die zonder maandelijkse vaste lasten hun spulletjes voor een appel en een ei aanbieden.

 

Als verzamelaar heb ik natuurlijk ook alles liever op een koopje, maar de realiteit is dat alles geld kost, ook je eigen vrije tijd.

 

Beroepsmatige verkopers kunnen hun kosten natuurlijk in mindering brengen voor hun belastingen, wat amateurs niet kunnen doen. Elke medaille heeft twee kanten....

Link naar reactie

Maar een particulier die iets tweedehands verkoopt, moet daarop geen belastingen betalen. Dat is omdat als hij belastingen zou moeten betalen, hij voor het verkochte product ook kosten zou mogen inbrengen, en dan zou hij geld terugkrijgen van de belastingen.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Ambreville zei:

Strips, beeldjes, originelen,…

 

Verfraaiing van de werkplaats, één van de zeven welzijnsdomeinen in het preventiebeleid... :ph34r:

https://overheid.vlaanderen.be/personeel/welzijn/welzijnsbeleid-in-een-entiteit#:~:text=Een risicoanalyse veronderstelt een multidisciplinaire,arbeidsplaatsen%2C intern leefmilieu) omvatten.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
39 minuten geleden, Koen Claeys zei:

Zwijg me over kosten inbrengen... Als ik zie wat zelfstandigen allemaal inbrengen als kost... 

 

 

Als het zo gemakkelijk is, waarom word je dan ook niet zelfstandige? Dan kun je ook al "die kosten inbrengen".

Er zijn trouwens kosten die ik niet inbreng, omdat ik toch niet aan het forfaitair minimum kom.

Ik vermoed zelfs dat ik jarenlang te veel belasting betaalde, omdat ik met werkelijk gemaakte kosten werkte, maar niet aan het wettelijk forfait kwam.

En wat dat indienen betreft: het is niet omdat je een kost mag inbrengen (bijv. auto), dat je die ook 100% van de te betalen belastingen mag aftrekken. Je trekt die van je winst af, maar dat betekent niet dat je voor 100% van dat bedrag minder belastingen betaalt.

Sterker nog: je mag het doorgaans niet eens voor 100% indienen.

De belastingreglementen gaan ervan uit dat een deel altijd voor eigen gebruik is, en dat deel kun je dus niet als kosten inbrengen.

Oppassen dus als je zelfstandige wordt en een of andere dure auto koopt: die mag je NIET voor 100% als onkosten indienen.

Een zelfstandige die met een dure auto rijdt, is gewoon een zelfstandige die veel verdient. Die auto wordt echt niet door de belastingen betaalt.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ik heb wel een verzameling privé op LD en heb er eens heel af en toe verkocht. Online een verzameling beheren is wel handig, hoewel de site niet echt gebruiksvriendelijk is. Een online hebbeding was dat, want  evengoed kan ik me behelpen met offline excelbestanden. Geen kunst aan.

 

Blijkbaar houdt  vanaf 2023 je verzameling privé houden niet meer tot de opties van LD, althans niet gratis.  Dat is hun keuze natuurlijk.  Mijn verzameling openbaar voor Jan en alleman? Ach, dan val ik terug op mijn trouwe excelbestanden van LibreOffice , samen met de papieren catalogus van Matla en info op het net.

 

Daaag LD. 

Link naar reactie
  • 3 months later...
2 uren geleden, Daan zei:

Dan krijg je iets heel anders, kijk maar naar de foto's die de verkoper heeft bijgevoegd... Dat zoiets mag, lijkt toch verdraaid veel op misleiding!

Het mag ook niet. Dus deze persoon mag gemeld worden bij de catalogusmanager. Die neemt daar dan actie op.

 

edit: Ik heb dit zo net aan Tammo gemeld. 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ik verkoop wegens omstandigheden best wel veel leuke items.

Het gekke is dat ik meer verkoop via Marktplaats, dan via Lastdodo, sommige items waarvan aangegeven dat

er veel mensen blijkbaar naar zoeken wordt amper gereageerd terwijl mijn vraagprijzen zeer sympathiek zijn.

De reden kan zijn dat er misschien te veel aanbod is, en het een beetje " verzuipt" tussen de rest, en op

Marktplaats zich veel enthousiaste zoekers bevinden.

Link naar reactie
4 uren geleden, bouncer zei:

Ik verkoop wegens omstandigheden best wel veel leuke items.

Het gekke is dat ik meer verkoop via Marktplaats, dan via Lastdodo, sommige items waarvan aangegeven dat

er veel mensen blijkbaar naar zoeken wordt amper gereageerd terwijl mijn vraagprijzen zeer sympathiek zijn.

De reden kan zijn dat er misschien te veel aanbod is, en het een beetje " verzuipt" tussen de rest, en op

Marktplaats zich veel enthousiaste zoekers bevinden.

 Je hebt het dan op marktplaats.nl ?

 

Dat is blijkbaar de Nederlandse tegenhanger van de Belgische 2dehands.be. Daarop wordt meestal niet echt realistisch geboden.

 

Maar lastdodo is inderdaad nog minder aantrekkelijk, hoewel je daar meer kwalitatieve en uniekere exemplaren kunt vinden.

Link naar reactie
9 uren geleden, Flow_ zei:

 Je hebt het dan op marktplaats.nl ?

 

Dat is blijkbaar de Nederlandse tegenhanger van de Belgische 2dehands.be. Daarop wordt meestal niet echt realistisch geboden.

 

Maar lastdodo is inderdaad nog minder aantrekkelijk, hoewel je daar meer kwalitatieve en uniekere exemplaren kunt vinden.

 

Allebei waar, maar op een gegeven moment ben je bekend op Marktplaats als favoriete verkoper, en krijg je echt

wel serieuze biedingen, de vrijblijvendheid en speelplaats geeft beide partijen ook zijn voor en nadelen.

Een bijzonder boekje van Alex Toth stond 10 minuten op Marktplaats, echter verkoop ik ook tegen sympathieke

prijzen, als voorbeeld in dit geval 30 Euro, de Amazon's en E -bays vragen dan ook minstens het dubbele of soms

driedubbele.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...