Ga naar inhoud

😠 Mens erger je niet !


Recommended Posts

Op 27/6/2023 om 12:52, Bonte zei:

Ik begrijp het niet goed. Ik zeg dat Rusland de oorlog roemloos zal verliezen, dat Wagner vertrekt en Putin verdwijnt. Waarom denk je dat ik dat uit Russische propaganda sites haal? Ik lees die dingen niet.

 

ik lees jou sites al via Google resultaten maar staat daar ergens wat ze met Rusland willen bereiken na de oorlog? Revolutie? Uiteenvallen?

 

Ze willen niets bereiken met Rusland, die moet zijn eigen bonen doppen.

 

Ik geef je die sites ter info, niet omdat ik vermoed dat je propagandasites leest.  Maar ik had de ervaring dat in die sites meer gedetailleerde info staat over de kwestie Oekraine en Rusland. Vele sites wijden zich quasi enkel op de kwestie. Reguliere nieuwssites zijn soms goed, maar geven niet de hoeveelheid info waar ik zelf nood aan heb vooraleer ik een mening vorm. Daarbij komt de minder uitgebreide info op een reguliere nieuwssite samen met de mening van de reporter, dus nog minder info in het artikel. Op mijn sites worden zeker ook meningen en analyses gegeven, maar in het totaal is er een bom informatie. Het globaalbeeld is veel ruimer.

 

Op 26/6/2023 om 20:12, Bonte zei:

Rusland is voldoende vernederd en China is gewaarschuwd, verder doen geeft teveel risico’s. Geef ze de huidige gebieden en maak in ruil een deal om Oekraïne een pad te geven naar nato en de eu. Iedereen wint, geen doden meer, economische boom, pees en vree.

 

Dat las ik.

Het gaat om het gevaar Rusland, niet de vernedering.

China' s overweging voor Taiwan zal veel afhangen van de uitkomst van Oekraine.

Geef ze de huidige gebieden in ruil voor   Propaganda van Rusland. Poetin is trouwens niet geineteresseerd in echte onderhandelingen, enkel vertragingsmaneuvers.

een deal om Oekraïne een pad te geven naar nato en de eu. Niet Rusland heeft daarover te beslissen. Je geeft dan Rusland macht over iets waarover hij geen macht heeft.

Iedereen wint, geen doden meer, economische boom, pees en vree. Je meest absurde quote: het moet zijn Poetin wint, nu even geen doden meer maar wel in de nabije toekomst, zeker geen peis en vree.

 

Waar ik dus over viel is dat je Poetin een uitweg wilt geven en terug business as usual met het land wil, want hij heeft immers kernwapens. Dit is een redenering die Rusland zelf promoot, omdat het het land alleen maar voordelen biedt in een voor hen slechte situatie. Hem een uitweg bieden dat hij kan verkopen als overwinning aan zijn slaafs volk en zijn entourage, en dan er nog ongestraft mee wegkomen, zonder herstelbetalingen en de oorlogsmisdaden maar vergeten? Dat is alleen maar een zeer sterke aanmoediging om, na een paar jaren, terug militair versterkt aan de volgende ronde te beginnen en zijn veroveringsdrang te botvieren. Het zou een teken zijn van ongelofelijke zwakte die de extremisten in Rusland doen gnuifelen en misbruiken.

Ik, samen met de Oekraieners vinden dus van niet. De enige uitweg voor Poetin is zich compleet terug te trekken uit heel Oekraine, liefst vroeger dan later. Liefst uit vrije wil dan onder dwang. Wat er dan met Rusland gebeurt is een interne affaire. Ik hoop persoonlijk op desintegratie in kleinere al dan niet dictatoriaal bestuurde landen. Een minder groot gevaar. De kernwapens zijn een probleem, maar dat zien we dan wel. Poetin kan dan nog despoot spelen, maar de kans is groot dat hij dan zelf op een elegante manier opgeruimd wordt, een paleisrevolutie, voor een volgende despoot. Poetin weet dat goed genoeg, maar hij heeft zichzelf de nek rond de strop gedaan, en wij moeten hem er niet uithalen. Hij had rustig despootje kunnen spelen tot het einde van zijn leven en miljonair zijn, maar hij heeft dwaze imperialistische waandenkbeelden. Elke dictator is min of meer gek hierin.

Neen, vele landen staan op de lijn van Oekraine, nu is het het moment om Rusland te laten stoppen, koste wat kost. Nu, niet in de nabije toekomst, met Oekraine, Georgie en Moldavie aangevallen, Polen en  Bulgarije en Roemenie bedreigt, Estland, Letland en Litouwen onder de voet gelopen.  Met daarna nog weer een volgende ronde. Neen, dit gaat over een existentiele bedreiging, en enkel een militair sterk Europa de volgende 20 jaar onder een NAVO paraplu kan momenteel soelaas bieden. Maar liefst daarbij een militaire tak van de eu. Een paraplu die meer dan nodig is.

Eigenlijk vecht Oekraine als een soort vervangend leger voor het welzijn op lange termijn voor Europa. Het was van moeten, niet van willen. Wij bewapenen en zij vechten voor hun land en tegelijk voor Europa. De Oekrainers weten wat er op het spel staat en vechten ervoor. En als ze geen wapens meer hebben dan gooien ze met stenen. 

Link naar reactie
6 minuten geleden, sporoi zei:

 

Ze willen niets bereiken met Rusland, die moeten hun eigen bonen doppen.

 

Ik geef je die sites ter info, niet omdat ik vermoed dat je propagandasites leest.  Maar ik had de ervaring dat in die sites meer gedetailleerde info staat over de kwestie Oekraine en Rusland. Vele sites wijden zich quasi enkel op de kwestie. Reguliere nieuwsites zijn soms goed, maar geven niet de hoeveelheid info waar ik zelf nood aan heb vooraleer ik een mening vorm. Daarbij komt de minder uitgebreide info op een reguliere nieuwsite samen met de mening van de reporter, dus nog minder info in het artikel. Op mijn sites worden zeker ook meningen en analyses gegeven, maar het totaal geeft een bom informatie. Het globaalbeeld is veel ruimer.

 

 

Dat las ik.

Het gaat om het gevaar Rusland, niet de vernedering.

China' s overweging voor Taiwan zal veel afhangen van de uitkomst van Oekraine.

Geef ze de huidige gebieden in ruil voor   Propaganda van Rusland. Poetin is trouwens niet geineteresseerd in echte onderhandelingen, enkel vertragingsmaneuvers.

een deal om Oekraïne een pad te geven naar nato en de eu. Niet Rusland heeft daarover te beslissen. Je geeft dan Rusland macht over iets waarover hij geen macht heeft.

Iedereen wint, geen doden meer, economische boom, pees en vree. Je meest absurde quote: het moet zijn Poetin wint, nu even geen doden meer maar wel in de nabije toekomst, zeker geen peis en vree.

 

Waar ik dus over viel is dat je Poetin een uitweg wilt geven en terug business as usual met het land wil, want hij heeft immers kernwapens. Dit is een redenering die Rusland zelf promoot, omdat het het land alleen maar voordelen biedt in een voor hun slechte situatie. Hem een uitweg bieden dat hij kan verkopen als overwinning aan zijn slaafs volk en zijn entourage, en dan er nog ongestraft mee wegkomen, zonder herstelbetalingen en de oorlogsmisdaden maar vergeten? Dat is alleen maar een zeer sterke aanmoediging om, na een paar jaren, terug militair versterkt aan de volgende ronde te beginnen en hun veroveringsdrang te botvieren. Het zou een teken zijn van ongelofelijke zwakte die de extremisten in Rusland doen gnuifelen en misbruiken.

Ik, samen met de Oekraieners vinden dus van niet. De enige uitweg voor Poetin is zich compleet terug te trekken uit heel Oekraine, liefst vroeger dan later. Liefst uit vrije wil dan onder dwang. Hij kan dan nog despoot spelen, maar de kans is groot dat hij dan zelf op een elegante manier opgeruimd wordt, een paleisrevolutie. Poetin weet dat goed genoeg, maar hij heeft zichzelf de nek rond de strop gedaan, en wij moeten hem er niet uithalen. Hij had rustig despootje kunnen spelen tot het einde van zijn leven en miljonair zijn, maar hij heeft dwaze imperialistische waandenkbeelden. Elke dictator is min of meer gek hierin.

Neen, vele landen staan op de lijn van Oekraine, nu is het het moment om Rusland te laten stoppen, koste wat kost. Nu, niet in de nabije toekomst, met Oekraien, Georgie en Moldavie aangevallen, Polen bedreigt, Estland, Letland en Litouwen eveneens onder druk.  Dit gaat over een veiliger Europa de volgende 20 jaar terug onder een NAVO paraplu die meer dan nodig is.

Eigenlijk vecht Oekraine als een soort huurlingenleger voor het welzijn op lange termijn voor Europa. Wij bewapenen en zij vechten voor hun land en tegelijk voor Europa. De Oekrainers weten wat er op het spel staat en vechten ervoor. En als ze geen wapens meer hebben dan gooien ze met stenen. 

Dus het doel van de oorlog is dat Putin opgeruimd wordt en een paleisrevolutie in Rusland.
 

wie komt er in z’n plaats? Is er dan geen grote kans op een nieuwe oorlog? China kan zich ook helemaal met de zaak bemoeien waardoor het conflict nog verder uitbreidt.

 

ik vrees dat er geen simpele oplossing is, Rusland kapot maken start een hele reeks nieuwe problemen. De opkomst van Wagner is nog maar de start, wat die al gedaan hebben met hun rebellie is al extreem

Link naar reactie
12 minuten geleden, Bonte zei:

Dus het doel van de oorlog is dat Putin opgeruimd wordt en een paleisrevolutie in Rusland.
 

wie komt er in z’n plaats? Is er dan geen grote kans op een nieuwe oorlog? China kan zich ook helemaal met de zaak bemoeien waardoor het conflict nog verder uitbreidt.

 

ik vrees dat er geen simpele oplossing is, Rusland kapot maken start een hele reeks nieuwe problemen. De opkomst van Wagner is nog maar de start, wat die al gedaan hebben met hun rebellie is al extreem

 

Neeneenee, het probleem 'Rusland' valt niet op te lossen. Het doel is NIET om Poetin te verwijderen. Het doel van de oorlog, door Rusland zelf opgestart, is om het grondgebied van Oekraine terug te krijgen, Niet op kruistocht te gaan in Rusland zelf door Oekraine of Navo. Ik begrijp niet waar je dat vandaan haalt. Noch de Navo, noch Oekraine geven dat aan als doel.

 

Het gevolg van een verloren oorlog kan, ik zeg kan, een ondergang zijn van Poetin, maar dat is niet zeker.  Natuurlijk worden er scenario's opgebouwd, wat zou er gebeuren als ... Maar vast staat dat het Rusland van de toekomst een pariastaat wordt waar GEEN zaken mee worden gedaan vooraleer: de herstelbetalingen gebeuren, de soldatenruil gebeurt, Oekrainse kinderen terug, alle oorlogsmisdadigers voor het tribunaal waaronder Poetin zelf, de vele genocide propagandisten, de martelende officieren en soldaten, het deporteren van kinderen, uitvoerders en verantwoordelijken, de verantwoordelijken en uitvoerder van het bombarderen van burgerdoelwitten, de oorlogsmisdaad van het dynamiteren van de dam, enz.

 

Een hele kluif, maar het is wel Rusland die er zich vrijwillig aan heeft bezondigd, niet wij!   Wanneer een eventueel volgende regering terug business als usual wil, dan zal het eerst door een diepe kloof moeten gaan.

Link naar reactie
1 uur geleden, sporoi zei:

 

Neeneenee, het probleem 'Rusland' valt niet op te lossen. Het doel is NIET om Poetin te verwijderen. Het doel van de oorlog, door Rusland zelf opgestart, is om het grondgebied van Oekraine terug te krijgen, Niet op kruistocht te gaan in Rusland zelf door Oekraine of Navo. Ik begrijp niet waar je dat vandaan haalt. Noch de Navo, noch Oekraine geven dat aan als doel.

 

Het gevolg van een verloren oorlog kan, ik zeg kan, een ondergang zijn van Poetin, maar dat is niet zeker.  Natuurlijk worden er scenario's opgebouwd, wat zou er gebeuren als ... Maar vast staat dat het Rusland van de toekomst een pariastaat wordt waar GEEN zaken mee worden gedaan vooraleer: de herstelbetalingen gebeuren, de soldatenruil gebeurt, Oekrainse kinderen terug, alle oorlogsmisdadigers voor het tribunaal waaronder Poetin zelf, de vele genocide propagandisten, de martelende officieren en soldaten, het deporteren van kinderen, uitvoerders en verantwoordelijken, de verantwoordelijken en uitvoerder van het bombarderen van burgerdoelwitten, de oorlogsmisdaad van het dynamiteren van de dam, enz.

 

Een hele kluif, maar het is wel Rusland die er zich vrijwillig aan heeft bezondigd, niet wij!   Wanneer een eventueel volgende regering terug business als usual wil, dan zal het eerst door een diepe kloof moeten gaan.

Ok maar dat zal wel het gevolg zijn, of nato nu Rusland binnenvalt of niet. Er wonen 100 miljoen mensen in Rusland, blijkbaar collateral damage.

 

Kijk naar Irak en Libië, we hebben miljoenen doden veroorzaakt, ze zijn islamitischer dan ooit en hebben IS doen ontstaan. Saddam was een engeltje in vergelijking. Ik vrees dat we opnieuw veel meer schade gaan veroorzaken dan oplossen.

Link naar reactie
19 minuten geleden, Bonte zei:

Ok maar dat zal wel het gevolg zijn, of nato nu Rusland binnenvalt of niet. Er wonen 100 miljoen mensen in Rusland, blijkbaar collateral damage.

 

Kijk naar Irak en Libië, we hebben miljoenen doden veroorzaakt, ze zijn islamitischer dan ooit en hebben IS doen ontstaan. Saddam was een engeltje in vergelijking. Ik vrees dat we opnieuw veel meer schade gaan veroorzaken dan oplossen.

 

De Navo gaat Rusland niet binnenvallen. Rusland is Oekraïne binnengevallen, omdat Poetin dacht dat hij daar mee kon wegkomen. Als Poetin om de één of andere reden wegvallen, dan ligt er aan onze achterdeur een erg instabiel land met kernwapens. Dat is een immens risico. Dat is een totaal andere situatie dan Syrië of Irak.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
1 uur terug, Waldorf zei:

 

De Navo gaat Rusland niet binnenvallen. Rusland is Oekraïne binnengevallen, omdat Poetin dacht dat hij daar mee kon wegkomen. Als Poetin om de één of andere reden wegvallen, dan ligt er aan onze achterdeur een erg instabiel land met kernwapens. Dat is een immens risico. Dat is een totaal andere situatie dan Syrië of Irak.

Inderdaad

Link naar reactie
5 uren geleden, Bonte zei:

Dus het doel van de oorlog is dat Putin opgeruimd wordt en een paleisrevolutie in Rusland.

 

Dat is niet het DOEL van de oorlog, omdat het DOEL van de oorlog de verovering van Oekraïne door Rusland is.

Als je het afzetten het doel van de oorlog noemt, dan draai je de dingen om.

Het is wel zo dat vanaf het begin (feb. 2022) het verdwijnen van het huidige regime als de enige definitieve oplossing van de Russische bedreiging voor Oekraïne wordt gezien, en dat heeft Rusland zelf in de hand gewerkt.

Eigenlijk zijn ze in hun eigen val getrapt: ze hebben de invasie voorbereid met bangmakerij door "oefeningen" te houden, in de hoop dat de Oekraïners zich uit angst niet zouden durven verdedigen. Dat is mislukt. Maar tegelijk hebben ze een groot deel van de wereld wél angst aangejaagd, en dat deel reageert nu door Oekraïne te steunen tegen Rusland en het niét als een regionaal conflict te willen zien.

En aangezien Rusland kernwapens heeft, durft niemand het Russische grondgebied zelf aan te vallen (anders zat de Navo al lang in Moskou), dus wordt er aangestuurd op een regimewisseling in Rusland, in de hoop dat het nieuwe regime minder oorlogszuchtig is. Maar de enige mogelijkheid om daar enige zekerheid van te krijgen, is dat de Russische staat implodeert en het voormalige tsarenrijk weer uiteenvalt in allerlei onafhankelijke staten. Officieel is Rusland trouwens een federatie met een heel gevarieerde relaties tussen de onderdelen ervan.

Link naar reactie
5 uren geleden, Bonte zei:

wie komt er in z’n plaats? Is er dan geen grote kans op een nieuwe oorlog? China kan zich ook helemaal met de zaak bemoeien waardoor het conflict nog verder uitbreidt.

 

Wel, dat is inderdaad het probleem, en dat is ook de reden dat er crisisvergaderingen waren in de westerse wereld. Niemand weet wat er in de plaats van Poetin zou komen, en iedereen weet dat niemand het weet. Niemand doet daar geheimzinnig over. Alleen een opdeling van Rusland zodat je met een kleinere macht overblijft die zich niet te veel moet riskeren, is een redelijke garantie. Als Rusland alleen maar wegtrekt uit Oekraïne, is de kans groot dat ze het inderdaad na enkele jaren weer proberen.

Link naar reactie
Op 27/6/2023 om 16:01, Bonte zei:

Ok maar dat zal wel het gevolg zijn, of nato nu Rusland binnenvalt of niet. Er wonen 100 miljoen mensen in Rusland, blijkbaar collateral damage.

 

Kijk naar Irak en Libië, we hebben miljoenen doden veroorzaakt, ze zijn islamitischer dan ooit en hebben IS doen ontstaan. Saddam was een engeltje in vergelijking. Ik vrees dat we opnieuw veel meer schade gaan veroorzaken dan oplossen.

 

Ik zie in je antwoord geen enkel verband met mijn gequoteerde tekst. Raadsel, raadsel voor mij. Waarom Libië en Irak er opeens bij worden gesleurd is me zelfs nog minder duidelijk. Het gaat me een beetje naar wartaal, zo naast de kwestie, het spijt me. 

 

Blijkbaar, het enige wat ik globaal van jou onthou, is dat we best Poetin wat moeten paaien en hem een uitweg geven door hem zijn zin te geven om "erger" te voorkomen. Maar Poetin kent de uitweg, gewoon uit Oekraine weggaan. Dan nog iets met de Russische bevolking (maar geen woord over het leed van de Oekrainse bevolking, die telt blijkbaar niet mee). Met Irak en Libië als voorbeelden hoe het niet moet? Voorbeelden van wat dan eigenlijk? Van appelen die je met de peer Oekraine vergelijkt? De rest glijdt blijkbaar langs je heen.

 

Daarom ook dat ik niet deelnam aan de covid discussie vroeger, het leek me toen al zo hopeloos.

 

Ikzelf ga deze discussie hier dan ook stoppen van mijn kant. En hopelijk in de nabije toekomst blij zijn met een goede afloop voor Oekraïne, die het verdient niet in de klauwen van een perfide dictator te zijn. 

Link naar reactie

Openbaar vervoer in Brussel gaat boetes uitdelen als je met een grote rugzak op de bus gaat. Studenten die met hun vuile was naar huis gaan zijn niet meer welkom. Als je gaat winkelen of boodschappen doen, beperk je tot 1 paar schoenen of een brood, en anders neem je de auto.

 

Het aantal mensen dat OV neemt blijft in dalende lijn gaan en dan komen ze met zulke sh*t af. Waar blijven ze zulke idioten halen die denken dat dat goede ideeën zijn.

Link naar reactie

De Waalse laadwoestijn is weer een beetje meer woestijn geworden. Ionity Wellin ligt eruit sinds vanmorgen en voor mijn geplande route morgen is Fastned Baraque Fraiture te ver om. Dat wordt dus vroeger stoppen bij Tesla Wavre, de woestijn oversteken en vervolgens weer laden bij Tesla Arlon om dan terug de geplande route te hervatten. 
Ionity is normaal zeer betrouwbaar nochtans...

 

image.pngimage.png

Link naar reactie
10 minutes ago, Tanuki said:

De Waalse laadwoestijn is weer een beetje meer woestijn geworden. Ionity Wellin ligt eruit sinds vanmorgen en voor mijn geplande route morgen is Fastned Baraque Fraiture te ver om. Dat wordt dus vroeger stoppen bij Tesla Wavre, de woestijn oversteken en vervolgens weer laden bij Tesla Arlon om dan terug de geplande route te hervatten. 
Ionity is normaal zeer betrouwbaar nochtans...

 

image.pngimage.png

En dat is waarom ik op Dinosap blijf rijden.

 

 

 

Link naar reactie

We hebben alletwee gelijk:

De term plankton werd voor het eerst gebruikt door Victor Hensen in 1887 voor alle microscopische planten en dieren kleiner dan 2 mm die zich slechts passief voortbewegen in de waterstromen.

Een kanttekening: Een aantal planktonsoorten kan zich wel actief verticaal in de waterkolom verplaatsen in een dag-en-nachtritme.

 

Link naar reactie
11 uren geleden, Peter Motte zei:

We hebben alletwee gelijk:

De term plankton werd voor het eerst gebruikt door Victor Hensen in 1887 voor alle microscopische planten en dieren kleiner dan 2 mm die zich slechts passief voortbewegen in de waterstromen.

Een kanttekening: Een aantal planktonsoorten kan zich wel actief verticaal in de waterkolom verplaatsen in een dag-en-nachtritme.

 

 

Ah, ik had gehoopt dat het hier om parate kennis ging, maar het is gewoon Wikipedia.

 

afbeelding.thumb.png.31c564338120cac4cea60e3d21e8f9f1.png

Link naar reactie

Momenteel probeer ik uit te zoeken wat het verschil tussen planten en dieren is.

Ik nam de eerste ingang van DDG, en net toen ik het hier ingeplakt had, zag ik dat het NL nergens op leek. Het leek er sterk op dat het een automatische vertaling was.

En toen ik de volgende ingangen bekeek, werd ik wantrouwig: .com's of domeinnaamextensies van verre planeten __ euh plaatsen. Een van de stukken was geschreven door een prof. die nooit voet in een Nederlandse of Vlaamse unief had gezet, en volgens mij de hele tekst in het Spaans had geschreven, waarna die door een of andere robot in het Nederlands was omgezet.

Nu word ik al jaren gepest door slechte vertalingen op AliBaba (een ramp als je informatie zoekt over terminologie), en nu krijgen we dat ook naar ons hoofd gegooid: slecht vertaalde buitenlandse websites die als Nederlandse sites worden voorgesteld en daardoor onze eigen sites wegconcurreren.

Als AI daarvoor wordt gebruikt, zou ik het geen zegen voor de mensheid noemen.

 

Ik heb dan maar "site:nl" voor mijn zoektermen gezet.

Link naar reactie

De cellen van planten en dieren zijn vrijwel even groot. Ze hebben beide een celkern waar het erfelijk materiaal in is opgeslagen. Plantencellen hebben ook plastiden en vacuolen.

 

Er zijn overeenkomsten maar ook verschillen tussen plantaardige en dierlijke cellen.

1 Bladgroenkorrels,

2 een celwand en

3 een grote vacuole

komen alleen bij plantaardige cellen voor.

 

De plant heeft bladgroenkorrels in de groene delen van een plant. Deze korrels maken glucose en zuurstof uit water, koolstofdioxide en licht. Dit proces heet fotosynthese . Planten zijn dus autotroof , dat houdt in dat zij hun eigen voedsel kunnen maken. De celwand in de plantaardige cel vormt een extra laagje om het celmembraan. De celwand bestaat uit de taaie stof cellulose en geeft hiermee veel stevigheid aan de cel. Dit zorgt er dan ook voor dat een plantaardige cel steviger is dan een dierlijke cel. De grote vacuole is gevuld met vocht, waarin diverse stoffen (zouten) zitten opgelost.

 

 

Link naar reactie

Met slechts 250-300 km officiële actieradius zijn er nog geen valabele e-bestelwagens op de markt, mijn huismerk VW heeft die ook nog niet en hetgeen er is lijkt me onbetaalbaar. Dus m’n nieuwe auto is terug een diesel, wel grappig dat diesel in den tijd net op de markt werd gezet omdat het de milieuvriendelijke keuze was.

 

We zien wel hoe hard ze me gaan straffen daarvoor in de toekomst. De elektrische droom lijkt me onhaalbaar qua netwerk, levensduur en brandgevaar. Ze hopen dat een betere techniek dat zal oplossen maar zo makkelijk is dat niet, die evolueert minder vlug dan bv computers.

 

Waar ik me wel druk over maakte bij de aankoop was de verplichting op een minimum aan electronica en boordcomputers, een ‘kaal’ model was nieuw niet meer te vinden. Die computer is (in mijn hoofd dan toch) het eerste die kapot gaat en zorgen veroorzaakt. En zie, ik ben al terug moeten gaan om een stomme simkaart te activeren en ondertussen krijg ik al foutmeldingen die melden dat ik terug moet naar de garage, updaten is een PITA met USB-C-sticks, ik moet constant elektronische functies afzetten om bv te kunnen parkeren bij een struik (die hij ziet als een muur), ik haat het dat de motor stopt bij elk rood licht en regelmatig ook bij het parkeren, die functie moet telkens handmatig afgezet worden. Constant nutteloze berichtjes op het scherm die ik moet wegklikken, automakers hebben echt geen kaas gegeten van interface en gebruik. Ook de automatic moet ik na maanden nog steeds gewoon worden, ik begrijp niet dat ze dit makkelijker noemen dan handgeschakeld, al zit 30 jaar met de hand rijden er natuurlijk wel voor iets tussen.

 

oef, zo, dat is van mijn hart. 🙂 voor de rest rijdt die wel zalig, goeie trekkracht, stil, laadruimte is hetzelfde enzovoort. Ben er wel blij mee maar ben benieuwd of ik er ook 17 jaar mee zal kunnen rijden, ik vrees er voor.
 

 

IMG_0452.png

Link naar reactie
1 uur geleden, Bonte zei:

Met slechts 250-300 km officiële actieradius zijn er nog geen valabele e-bestelwagens op de markt, mijn huismerk VW heeft die ook nog niet en hetgeen er is lijkt me onbetaalbaar. Dus m’n nieuwe auto is terug een diesel, wel grappig dat diesel in den tijd net op de markt werd gezet omdat het de milieuvriendelijke keuze was.

 

Het werd in de markt gezet als de CO2-vriendelijke keuze, niet als de milieuvriendelijke keuze.

Link naar reactie
1 uur geleden, Bonte zei:

Waar ik me wel druk over maakte bij de aankoop was de verplichting op een minimum aan electronica en boordcomputers, een ‘kaal’ model was nieuw niet meer te vinden. Die computer is (in mijn hoofd dan toch) het eerste die kapot gaat en zorgen veroorzaakt. En zie, ik ben al terug moeten gaan om een stomme simkaart te activeren en ondertussen krijg ik al foutmeldingen die melden dat ik terug moet naar de garage, updaten is een PITA met USB-C-sticks, ik moet constant elektronische functies afzetten om bv te kunnen parkeren bij een struik (die hij ziet als een muur), ik haat het dat de motor stopt bij elk rood licht en regelmatig ook bij het parkeren, die functie moet telkens handmatig afgezet worden. Constant nutteloze berichtjes op het scherm die ik moet wegklikken, automakers hebben echt geen kaas gegeten van interface en gebruik. Ook de automatic moet ik na maanden nog steeds gewoon worden, ik begrijp niet dat ze dit makkelijker noemen dan handgeschakeld, al zit 30 jaar met de hand rijden er natuurlijk wel voor iets tussen.

 

Als informatici zich ergens mee beginnen te bemoeien...

Link naar reactie
1 hour ago, Bonte said:

Met slechts 250-300 km officiële actieradius zijn er nog geen valabele e-bestelwagens op de markt, mijn huismerk VW heeft die ook nog niet en hetgeen er is lijkt me onbetaalbaar. Dus m’n nieuwe auto is terug een diesel, wel grappig dat diesel in den tijd net op de markt werd gezet omdat het de milieuvriendelijke keuze was.

 

We zien wel hoe hard ze me gaan straffen daarvoor in de toekomst. De elektrische droom lijkt me onhaalbaar qua netwerk, levensduur en brandgevaar. Ze hopen dat een betere techniek dat zal oplossen maar zo makkelijk is dat niet, die evolueert minder vlug dan bv computers.

 

Waar ik me wel druk over maakte bij de aankoop was de verplichting op een minimum aan electronica en boordcomputers, een ‘kaal’ model was nieuw niet meer te vinden. Die computer is (in mijn hoofd dan toch) het eerste die kapot gaat en zorgen veroorzaakt. En zie, ik ben al terug moeten gaan om een stomme simkaart te activeren en ondertussen krijg ik al foutmeldingen die melden dat ik terug moet naar de garage, updaten is een PITA met USB-C-sticks, ik moet constant elektronische functies afzetten om bv te kunnen parkeren bij een struik (die hij ziet als een muur), ik haat het dat de motor stopt bij elk rood licht en regelmatig ook bij het parkeren, die functie moet telkens handmatig afgezet worden. Constant nutteloze berichtjes op het scherm die ik moet wegklikken, automakers hebben echt geen kaas gegeten van interface en gebruik. Ook de automatic moet ik na maanden nog steeds gewoon worden, ik begrijp niet dat ze dit makkelijker noemen dan handgeschakeld, al zit 30 jaar met de hand rijden er natuurlijk wel voor iets tussen.

 

oef, zo, dat is van mijn hart. 🙂 voor de rest rijdt die wel zalig, goeie trekkracht, stil, laadruimte is hetzelfde enzovoort. Ben er wel blij mee maar ben benieuwd of ik er ook 17 jaar mee zal kunnen rijden, ik vrees er voor.
 

 

IMG_0452.png

Al die electronica is zogezegd om veiliger te rijden en minder verkeersslachtoffers te maken. Of hoe ze de verantwoordelijkheid bij de bestuurder helemaal weghalen en hem via automatisering dwingen de meeste absurde regeltjes te volgen die niet overweg kunnen met afwijkende variabelen.

 

En zoals je zegt, het zijn geen opties wat de prijs ook nog eens in de hoogte jaagt.

 

Wat dat start-stop betreft heeft mijn wagen een leuke bug. Dat werkt alleen als de ventilator af staat. Dus die staat continu aan 😋

Link naar reactie
Op 2/7/2023 om 08:34, Bonte zei:

Ben er wel blij mee maar ben benieuwd of ik er ook 17 jaar mee zal kunnen rijden, ik vrees er voor.
 

 

 

 

Dat is zo'n vreemde uitspraak die je al erg lang hoort. Er is geen enkele reden waarom je er geen 17 jaar mee zou kunnen rijden. Auto's roesten veel minder hard dan vroeger, en ook de motoren en randapparatuur zijn erg solide. De computer die zich bezighoudt met het infotainment staat los van de stuurdozen van de motor, versnellingsbak en uitlaatsysteem. Het enige waar je erg hard moet op letten is dat je voldoende met die diesel gaat rijden. Van veel korte ritten gaat je roetfilter onherroepelijk kapot, en dat is een erg dure grap. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
3 uren geleden, Waldorf zei:

Dat is zo'n vreemde uitspraak die je al erg lang hoort. Er is geen enkele reden waarom je er geen 17 jaar mee zou kunnen rijden. Auto's roesten veel minder hard dan vroeger, en ook de motoren en randapparatuur zijn erg solide. De computer die zich bezighoudt met het infotainment staat los van de stuurdozen van de motor, versnellingsbak en uitlaatsysteem. Het enige waar je erg hard moet op letten is dat je voldoende met die diesel gaat rijden. Van veel korte ritten gaat je roetfilter onherroepelijk kapot, en dat is een erg dure grap. 

Die electronica is toch wel verweven met de machinerie, we gaan zien. Na een aantal jaar zal ik sowieso een deel steden niet meer binnen mogen maar dat was al geen probleem, dan kom ik in die steden niet meer, ik vind er toch geen parking.

 

Gelukkig doe ik wel af en toe lange ritten maar ook veel korte, de roetfilter is inderdaad een zwak punt bij die nieuwe modellen, zeker met een zwaardere motor.

Link naar reactie

De elektronica die verweven is met de machinerie dient om de motor beter te laten lopen. Start-stop-systemen e.d. kun je normaliter uitzetten. Dat is meer op softwareniveau. Natuurlijk werken die in op actuators en reageren ze op signalen van sensoren, maar dat is niet zoals de lambda-sonde in het uitlaatgedeelte dat dient om de kleptiming aan te passen, of zoals abs in het remsysteem.

Link naar reactie
31 minuten geleden, Peter Motte zei:

maar dat is niet zoals de lambda-sonde in het uitlaatgedeelte dat dient om de kleptiming aan te passen, 

 

Een lambda-sonde zit enkel in een naft he, nonkel garagist.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 29/6/2023 om 14:47, Ambreville zei:

En dat is waarom ik op Dinosap blijf rijden.

De site was weer online tegen het vertrek. 
Geen enkele reden om op dinosap te blijven rijden trouwens want het is niet zo dat we onze bestemming hierdoor niet konden bereiken. 
Het is echter wel ontstellend hoe ver Wallonië achterblijft bij de rest. Waar drie jaar geleden door Frankrijk rijden nog spannend was voor de onervaren EV-rijder die ik toen was, heb je nu op elke grote Aire een snellaadstation. Ze worden, in tegenstelling tot in België, ook vooraf aangekondigd, de km's naar het volgende station worden vermeld, ... 

Link naar reactie
Op 2/7/2023 om 08:34, Bonte zei:

Met slechts 250-300 km officiële actieradius zijn er nog geen valabele e-bestelwagens op de markt, mijn huismerk VW heeft die ook nog niet en hetgeen er is lijkt me onbetaalbaar.

 

Er zijn best wel wat e-bestelwagens ondertussen maar prijzen zijn inderdaad niet mis. 
Wat zijn je vereisten? Hoeveel km doe je dagelijks?

Link naar reactie
Op 2/7/2023 om 08:34, Bonte zei:

wel grappig dat diesel in den tijd net op de markt werd gezet omdat het de milieuvriendelijke keuze was.

 

 

Mooi voorbeeld van het begrip dat de gemiddelde politicus heeft op wetenschap. 
Er werd blindgestaart op CO2 maar vergat dat er ook nog andere factoren meespelen.
Idem zoals het Waals parlement dat nu enkel naar gewicht kijkt en dan beweert dat ze de beste keuze qua milieu hebben gemaakt...
Horendol word ik ervan!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...