Ga naar inhoud

šŸ˜  Mens erger je niet !


Recommended Posts

2 hours ago, TDPB said:

1: blanke actrice speelt noord afrikaans personage

2: blanke tooit zich in de typische kledij van native americans.

3: geen idee, want Vikings bestaan niet meer

4: ik begrijp dat je vraag is waarom zwarte actrices daarin mogen meedoen, maar in die tijd leefden er hier ook al Afrikanen, dus strikt genomen moet dat kunnen.

Ā 

Misschien een paar Afrikanen maar die waren zeker geen koningin of hofdame. In dat opzicht waren er ook blanken in Amerika en Noord-Afrika dus moet een blanke Cleopatra of indiaan volgens die stelling eveneens moeten kunnen.

Ā 

Daarnaast vind ik dat toe-eigening gedoe ook maar idioot. Dat is juist andere culturen omarmen en ze willen leren kennen. Het echte inclusief dus.

Link naar reactie
34 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Ā 

Dat wordt moeilijk want in sommige landen discrimeneren de personen met een minder donkere huid (niet blank) personen met een donkerdere huid. Moet je eigenlijk elfen hebben met verschillende tinten zwart opdat iedereen zich welkom voelt.

Ā 

Ā 

Ja, dat is waar.

Krankzinnig allemaal.

Link naar reactie
14 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Kan er mij ook iemand eens culturele toe-eigening uitleggen?

Ā 

Ā 

Ik snap het niet šŸ˜ž

Ā 

1: Blank persoon speelt bestaand Noord-Afrikaans hoofdpersonage in verder grotendeels Noord-Afrikaanse cast. Film werd op locatie opgenomen.

2: Blank persoon speelt bestaand/onbestaand (?) Native-Amerikaans personage. Geen probleem in 't laatste geval als 't carnaval oid is.

3: Blank persoon speelt blank persoon. Geen probleem.

4: Zwarte personen spelen fictieve personages in een fictieve reeks die zich afspeelt in een alternatieve realiteit. Geen probleem.

Ā 

Feitelijk is het heel simpel. Ken je de reeks Shogun? Hollands schip strandt op Japanse kust in de beginjaren van het Tokugawa-shogunaat. Britse navigator en Hollandse overlevenden worden gevangen genomen. Allemaal gebaseerd op waargebeurde feiten en zo wordt het ook verkocht. De reeks werd opgenomen in Japan, decors van de studio van Kurosawa werden gebruikt,...
Brit en Hollanders worden gespeeld door blanken, de rest door Japanners. Had men Toranaga nu laten spelen door, ik zeg maar wat, Tom Cruise: probleem. Maar hier werd hij gespeeld door Toshiro Mifune. Geen probleem.
Had het volledig fictie geweest en de reeks opgenomen in de VS in plaats van in Japan: niet echt een probleem.

Ā 

Als je een waarheidsgetrouwe reeks of film maakt, en je laat je hoofdpersonages spelen door personen van een andere kleur en (en hier wordt het belangrijk) je had iemand van de juiste kleur voorhanden: probleem.

Toen Ghost in the Shell werd gemaakt, en in de Japanse cast de robot door Scarlett Johansson werd gespeeld werd de term whitewashing wel even bovengehaald, maar vooral omdat men eerst Scarlett digitaal een Japans uiterlijk wilde aanmeten. Dit ging uiteindelijk niet door en in Japan was er dan ook niemand die ervan wakker lag. Men ging ervan uit dat de Amerikaanse studio wel een Hollywood-actrice zou gebruiken voor de rol.

Ā 

Volgend voorbeeld: er wordt een life action film gemaakt van Little Mermaid. De actrice blijkt, naast een fenomenale stem, te beschikken over een donkere huidskleur. Probleem?

Aan de ene kant regent het reacties van de zwarte gemeenschap in de VS (voornamelijk) met kinderen die dolblij zijn. Eindelijk herkennen ze zich in een Disney-karakter, en 't is niet de poetsvrouw deze keer.

Aan de andere kant: een hoop reacties van mensen die niet willen dat kinderen van de zwarte gemeenschap dolblij zijn. Tot zelfs wetenschappelijke argumenten als "zwarten kunnen niet zwemmen" en "onder water heb je minder licht, dus geen pigment nodig" worden gebruikt om maar aan te geven hoe hun "favoriete karakter verpest is voor de rest van hun leven."

Probleem?

Link naar reactie
15 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Maar wat ik mij afvraag: voelen die kinderen zich echt niet welkom in de efteling omdat er daar geen gekleurd elfje tussenzit? Of is dat een idee dat vooral van de ouders komt en de kinderen dan maar overnemen?

Ā 

Het heeft met herkenning te maken. In Europa en de VS is, of was, de cultuur dominant blank. En als er in de VS al een zwarte meespeelde op het scherm, was die zonder uitzondering de knecht. Als je als kleurling dan hier, of in de VS, geboren wordt, zie je overal om je heen de leuke dingen gedaan worden door blanken. De prinsen en prinsessen, de helden, ... allemaal blank.

Ā 

Ken je het verhaal van de actrice Hattie McDaniel? Zij speelde Mammy, de dienster in 'gone with the wind'. In 1939 had je nog segregatie in de VS. Toen de film in premiere ging, mocht ze niet naar binnen.

Toen zij een Oscar won voor beste vrouwelijke bijrol, moest ze achterin de zaal gaan zitten, uit het zicht, bij de rest van de zwarten.

Tot zover de bijdragen van zwarten aan de Amerikaanse film.

Ā 

Wanneer dan in 1966 Star Trek op televisie kwam, zat er plots een zwarte officier mee op de brug. Nichelle Nichols. En ook al zou je kunnen zeggen dat haar rol eerder lijkt op die van een receptioniste die de ruimtetelefoon bedient, ze had wel degelijk een hoofdrol en haar personage, een luitenant, ging mee op away missions (die ze net als Scotty telkens overleefde ondanks de red shirt) EN ze deelde de eerste interraciale kus op tv met (uiteraard) kapitein Kirk.

Ā 

In een interview zei Whoopi Goldberg dat toen ze de serie voor het eerst zag, als kind, ze naar haar moeder riep: "Mom come quick, there's a black lady on television and she ain't no maid!"

Ā 

Daarover gaat het: herkenbaarheid. Een heel deel van de bevolking zat naar cultuur te kijken en herkenden zich in geen enkele van de hoofdpersonages.

Star Trek is lang een uitzondering gebleven. De meeste series bleven voornamelijk blank, of voornamelijk zwart, afhankelijk van de studio die het produceerde en het publiek dat men voor ogen had. Later kwam er dan in de cast de excuuszwarte of de excuuswitte, maar verder dan dat kwam het niet. In Europa was het al niet veel beter tot nu de laatste vijf Ć  tien jaar de cast meer en meer diverser wordt.

Niet zonder protest van de verdedigers van ons trotse blanke ras, helaas. Schrik? Jaloezie? Wie zal het zeggen...

Link naar reactie

Als een blanke een oorspronkelijk zwart personage speelt, wordt het culturele toe-eigening genoemd.

Als een zwarte Hamlet speelt, wordt het inclusie genoemd.

Tiens tiens...

Ik vind het culturele toe-eigening als bijv. een blanke een oorspronkelijk zwart personage speelt, en dat dommer/slechter/weet-ik-veler voorstelt dan het oorspronkelijk was.

Ā 

Wat Nefertiti betreft:

MTE4MDAzNDEwNjQwNTM3MTAy.jpg

Ā 

Niet zwart.

Ā 

Van Cleopatra hebben we zoiets niet, maar ik zou er wel op willen wijzen dat Cleopatra tot de PtolemaeĆÆsche dynastie behoorde, en dat waren Grieken.

Dus Sophie dinges als Cleopatra, is geen slechte keuze.

Behalve dat ze dan beter iemand kiezen die eruitziet als Annemie Turtelboom, dat is dichter bij de uiterlijke waarheid.

399px-Annemie-turtelboom-1379350142.jpg

Maar die is natuurlijk niet fotogeniek.

Ā 

Kortom: film is maar film. Wat voor film je ook ziet, het is nooit de historische waarheid. Niet omdat we het niet beter weten dan het in de film wordt getoond, maar omdat het de filmmakers gewoon geen reet kan schelen. Zij willen alleen maar een film maken waar veel mensen naar komen kijken. Trekken ze meer mensen aan met Sophia dinges als Cleopatra dan met Turtelboom, dan wordt het Sophia dinges. Einde verhaal.

Link naar reactie
2 uren geleden, Tanuki zei:

Wanneer dan in 1966 Star Trek op televisie kwam, zat er plots een zwarte officier mee op de brug. Nichelle Nichols. (...) EN ze deelde de eerste interraciale kus op tv met (uiteraard) kapitein Kirk.

Ā 

Da's ook verkeerd voorgesteld. Als ik het goed voorheb, werden Lt. Uhura en Cpt. Kirk tot die kus gedwongen door een of andere snoodaard, en keek Kirk daardoor heel kwaad naar die snoodaard terwijl hij die kus gaf. Dus erg gemeend was het niet.

Bovendien was het ook niet de eerste. Er zou er al een zijn geweest.

Link naar reactie
3 uren geleden, Tanuki zei:

Volgend voorbeeld: er wordt een life action film gemaakt van Little Mermaid. De actrice blijkt, naast een fenomenale stem, te beschikken over een donkere huidskleur. Probleem?

Ā 

Nog een voorbeeld, en dat is een tƩgen-voorbeeld, al zou je dat op het eerste zicht niet zeggen:

Christopher Nolan brengt een film uit, Tenet, met een zwarte in de hoofdrol.

Probleem?

Nee.

Waarom niet?

Omdat Christopher Nolan geen reclame heeft lopen maken met hoe inclusief en ruimdenkend hij wel niet is, wat de Disney-fabriek om de haverklap doet.

Herinner je je nog Black Panther? Het zat zelfs in die titel, zodat we toch maar niet zouden vergeten dat er zwarten in de film zaten en hoe trots de Disney-fabriek is dat zij zo ruimdenkend zijn dat ze na al decennialang conservatieve en zelfs uiterste conservatieve films en politieke denkbeelden nu plots "de goeie" zouden zijn. En dat je toch maar beter naar die fim gaat kijken, want het is met zwarten in de hoofdrollen, en als je dat niet doet, ben je gewoon een racistische bleekscheet. Dat is gewoon marketing van Disney.

Nolan deed dat niet. Geen haan die erom kraaide. Het heeft zijn publiek niet gestoord. Het enige waardoor de cijfers tegenvielen, was de pandemie. Naar Tenet ging je kijken omdat het een goeie film was met goeie acteurs.

Link naar reactie

Moet je dan eigenlijk niet meerdere versies maken van een film met telkens andere acteurs? Ik vind het super dat de kleine zeemeermin nu van Afrikaanse origine is, maar de Aziatische kinderen herkennen zich daar nog steeds niet in en de blanke niet meer.

Ā 

Daarentegen heeft Peter gelijk. Als de acteur de rol perfect uitvoert, wat maakt het dan uit dat Napoleon gespeeld wordt door een zwarte en Nelson Mandela door een blanke. De enige uitzonderingen zijn wel documentaires en historische films die prat gaan op waarheidsgetrouwe representatie.

Ā 

Mensen moeten leren voorbij die kleur te zien.

Link naar reactie
33 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Moet je dan eigenlijk niet meerdere versies maken van een film met telkens andere acteurs? Ik vind het super dat de kleine zeemeermin nu van Afrikaanse origine is, maar de Aziatische kinderen herkennen zich daar nog steeds niet in en de blanke niet meer.

Ā 

Om daarop te reageren: na Superman kwam Superwoman (nu vergeten, omdat Wonder Woman populairder werd). Men heeft een hele tijd uit dat vaatje getapt door van mannelijke helden een vrouwelijke tegenhanger te bedenken.

Ā 

33 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Als de acteur de rol perfect uitvoert, wat maakt het dan uit dat Napoleon gespeeld wordt door een zwarte en Nelson Mandela door een blanke.

Ā 

Dat is niet echt wat ik heb bedoeld of waarvan ik voorstaander ben. Om te beginnen zou ik de twee voorbeelden die je heeft, niet zomaar door eender welke huidskleur laten spelen. En het is ook niet zo dat ik het per se eens ben met de manier waarop film zich weinig bekommert om historische realiteit. Ik ben daar eigenlijk helemaal geen voorstaander van, omdat dat toch altijd blijft hangen.

Met de kleine zeemeermin is de kwestie gecompliceerder omdat daar eigenlijk geen historische realiteit achterzit. Misschien moet ik nu sommigen teleurstellen, maar nee: er bestaan geen zeemeerminnen.

Ā 

33 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Ā 

De enige uitzonderingen zijn wel documentaires en historische films die prat gaan op waarheidsgetrouwe representatie.

Ā 

Dat is inderdaad een no-go wat betreft verkeerde huidskleuren.

Ā 

33 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Ā 

Mensen moeten leren voorbij die kleur te zien.

Ā 

Ook, zeker, en dat is waarom ik het vaak niet erg op heb met woke: slecht gebracht versterkt die nog de aandacht voor huidskleur.

Link naar reactie
4 uren geleden, cinco zei:

Ā 

Ā 

Een duidelijk voorbeeld is bijvoorbeeld ook Justin Timberlake, zowel in zijn looks als in zijn muziekstijl.

Ā 

afbeelding.png.50c61cf603d906a633fcb44bc77a7735.png

Ā 

Ā 

Ā 

Dan mag de rest van de wereld buiten het westen geen jeans meer dragen. Of t-hirts. En mogen Aziaten en Afrikanen hun haren niet meer blond verven en Afrikanen mogen ook geen stijl haar meer hebben.

Ā 

Trouwens, was er in het oude Griekenland geen mode om dreadlocks te dragen? Blijkbaar was het bij de Kelten ook al gekend...

Link naar reactie
3 uren geleden, Peter Motte zei:

Als een blanke een oorspronkelijk zwart personage speelt, wordt het culturele toe-eigening genoemd.

Als een zwarte Hamlet speelt, wordt het inclusie genoemd.

Tiens tiens...

Ik vind het culturele toe-eigening als bijv. een blanke een oorspronkelijk zwart personage speelt, en dat dommer/slechter/weet-ik-veler voorstelt dan het oorspronkelijk was.

Ā 

Wat Nefertiti betreft:

MTE4MDAzNDEwNjQwNTM3MTAy.jpg

Ā 

Niet zwart.

Ā 

Van Cleopatra hebben we zoiets niet, maar ik zou er wel op willen wijzen dat Cleopatra tot de PtolemaeĆÆsche dynastie behoorde, en dat waren Grieken.

Dus Sophie dinges als Cleopatra, is geen slechte keuze.

Behalve dat ze dan beter iemand kiezen die eruitziet als Annemie Turtelboom, dat is dichter bij de uiterlijke waarheid.

399px-Annemie-turtelboom-1379350142.jpg

Maar die is natuurlijk niet fotogeniek.

Ā 

Kortom: film is maar film. Wat voor film je ook ziet, het is nooit de historische waarheid. Niet omdat we het niet beter weten dan het in de film wordt getoond, maar omdat het de filmmakers gewoon geen reet kan schelen. Zij willen alleen maar een film maken waar veel mensen naar komen kijken. Trekken ze meer mensen aan met Sophia dinges als Cleopatra dan met Turtelboom, dan wordt het Sophia dinges. Einde verhaal.

Cleopatra was dan ook helemaal niet fotogeniek.

Link naar reactie
19 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Dus zoals met racisme. Een blanke kan racist zijn en aan culturele toe-eigening doen maar omgekeerd bestaat dat niet. Nogal exclusief die woke shit.

Nah, zwarten zijn ook racistisch. Je moet maar eens als Aziaat in Afrika wonen, dan zal je dat vlug weten.

Link naar reactie
17 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Er is maar 1 oplossing: via genetische manipulatie zal elk nieuwgeboren kind een blauwe huidskleur krijgen (we zijn immers de blauwe planeet) Over enkele generaties is dan het racisme de wereld uit.

Hoeft niet. Over enkele generaties loopt het hier sowieso vol met mixed race kinderen.

Link naar reactie
4 uren geleden, Peter Motte zei:

Als een blanke een oorspronkelijk zwart personage speelt, wordt het culturele toe-eigening genoemd.

Als een zwarte Hamlet speelt, wordt het inclusie genoemd.

Ā 

neen. Dat is niet wat culturele toe-eigening is. Als een blanke een oorspronkelijk zwart personage speelt wordt dat whitewashing genoemd.

Culturele toe-eigening of cultuurkaping (Engels: cultural appropriation) is de niet-erkende of ongepaste overname van een element of elementen van een cultuur of identiteit door leden van een andere cultuur of identiteit. Dit kan als controversieel worden ervaren, voornamelijk wanneer leden van een dominante cultuur stijlelementen van een sociaal-etnische minderheid overnemen

Ā 

Ā 

Link naar reactie

Aardig dat je de definitie ergens hebt opgesnord, maar

- heb je wel mijn hele bericht gelezen?

- en wat past in mijn hele bericht en benadering bij ct niƩt bij "ongepaste overname"?

Tamelijk vaag woordje, dat "ongepast", nietwaar? Dus ook een tamelijk vaag definitietje.

Link naar reactie
51 minuten geleden, TDPB zei:

Ā 

neen. Dat is niet wat culturele toe-eigening is. Als een blanke een oorspronkelijk zwart personage speelt wordt dat whitewashing genoemd.

Culturele toe-eigening of cultuurkaping (Engels: cultural appropriation) is de niet-erkende of ongepaste overname van een element of elementen van een cultuur of identiteit door leden van een andere cultuur of identiteit. Dit kan als controversieel worden ervaren, voornamelijk wanneer leden van een dominante cultuur stijlelementen van een sociaal-etnische minderheid overnemen

Ā 

Ā 

Ā 

image.thumb.png.f4fce56f1cf9d7c06059fc95bd5bd564.png

Ā 

Ja sommige culture toe-eigeningen zijn redelijk onbeholpen

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

Ā 

neen. Dat is niet wat culturele toe-eigening is. Als een blanke een oorspronkelijk zwart personage speelt wordt dat whitewashing genoemd.

Ā 

Ik denk dat white-washing is als je de rol van de blanken beter voorstelt dan ze was.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Nah, zwarten zijn ook racistisch. Je moet maar eens als Aziaat in Afrika wonen, dan zal je dat vlug weten.

Het is dat men vanuit woke-middens dit niet wil onderkennen. Enkel de blanke is racistisch. Waarna men direct de transatlantische slavenhandel als bewijs neemt om hun claim te ondersteunen.

Link naar reactie

Om even terug te keren naar het werk van Dahl: men valt het oeuvre aan omdat de woke ideĆ«en geen financieel resultaat opleveren. Het publiek moet het niet en dus blijven de auteurs van politiek correcte werken in de kou zitten.Ā 

Ā 

Als oplossing voor hun probleem i.e. geen succes met politiek correcte literatuur, beginnen ze dan maar de gevestigde waarden aan te vallen en te betichten van ongepaste/ongeoorloofde denkbeelden/handelingen/uitspraken zodat die werken aangepast worden aan het politiek correcte denken of zodat de geviseerde werken uit de handel worden genomen/bij wet verboden worden.Ā 

Ā 

De volgende stap is dan bv kinderen in het onderwijs verplichten de nieuwe politiek correcte literatuur te latenĀ  lezen.Ā 

Link naar reactie
43 minuten geleden, Rataplan zei:

Het is dat men vanuit woke-middens dit niet wil onderkennen. Enkel de blanke is racistisch. Waarna men direct de transatlantische slavenhandel als bewijs neemt om hun claim te ondersteunen.

Ā 

En daarbij nogals 's vergeet dat die blanken de zwarten gewoon kochten... van andere zwarten.

Natuurlijk, de affaire Congo met Leopold II was een andere kwestie.

Link naar reactie

Op naar de volgende ban: De jonge jaren van Oom Dagobert wordt (deels) niet langer uitgegeven door Disney.

Ā 

According to Rosa, the message read, ā€œAs part of its ongoing commitment to diversity and inclusion, The Walt Disney Company is in the process of reviewing their library of stories. As a result of this, some stories that do not align with their values will no longer be published. This applies to two of your classic stories, ā€˜The Richest Duck in the World,ā€™ and ā€˜The Dream of a Lifetime.ā€™ These stories will not be part of any reprints or new collections.ā€

Rosa added, ā€œI wonder what other Duck stories are now banned? Maybe only mine? Maybe not. But obviously all 12 chapters of my [Life and Times of Scrooge McDuck storyline] are now banned because they canā€™t be published without the final chapter.ā€ He later edited the message to add, ā€œWhile reading the discussion below, I have remembered that some publishers use the title ā€˜The Richest Duck in the Worldā€™ on the 11th chapter of my [Life and Times of Scrooge McDuck], not on the 12th. So, in that light we can clearly see the problem... Bombie is in both the banned stories.ā€

Link naar reactie
On 2/24/2023 at 8:53 PM, Lamme Goedzak said:

Misschien een paar Afrikanen maar die waren zeker geen koningin of hofdame.

Er zijn periodes waarin 't historisch waarschijnlijker is om wel zwarte hofdames af te beelden dan geen. Zwarten zijn al van in de Romeinse tijd aanwezig in Engeland. Via verbintenissen met de Moren en Portugal zat er zwart bloed in de koningshuizen van die tijd. Het is maar met de kolonisatie dat zwarten als minderwaardig werden beschouwd. Daarvoor waren ze mensen zoals iedereen, met carriĆØre-mogelijkheden zoals iedereen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...