Ga naar inhoud

Eerste kwartfinale landschap 30 vs. landschap 26


Yncke

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?  

66 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 25-01-21 at 08:00

Recommended Posts

Eerste kwartfinale

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?

Kortom, welke van deze twee landschappen verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar landschap zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

HeerBommel.jpg.31575a2d8b08319daf85582a9

 

 

mister o

 

 

B

 

Hermann.jpg.eae7049b524d0c9630ad6a34ba48

Hermann, Jeremiah 9, De winter van een clown:

 

Vittorio

Link naar reactie
  • Yncke pinned this topic
  • Yncke unpinned this topic

Dat Toonder-plaatje is iconisch, de allerlaatste Bommel-strook. Maar het is ook een strook, erg strak afgekaderd (zelfs over de punten van de torendakens). De hele pagina ziet er zo uit:

 

eindelooskrant.jpg

 

De Hermann-pagina ziet er zo uit:

 

551_1732009104955-JERE-09-N-03.jpg.80b1e

 

Hermann is een striptekenaar die prachtige filmische pagina’s kan maken, hij laat soms nog blijken dat hij dat nog steeds kan. Toonder maakte plaatjes boven een gedrukte tekst en hoe fraai die ook kunnen zijn en hoe graag ik zijn teksten ook lees, ik mis de echte stripbeleving.  

Link naar reactie
2 uren geleden, Waldorf zei:

Hanco Kolk is een Hermann-liefhebber, zou ik denken.

 

Of zag hij wel meteen dat er niet veel klopt van de verhoudingen in de Toonder-strook? Als je Tom Poes in dit getekende formaat uit de verte terughaalt dan komt ie ver boven het hekje uit. De boom is dan weer te laag, het kasteel formaat Mini-Europa.....

 

Link naar reactie
7 minuten geleden, Vittorio zei:

 

Of zag hij wel meteen dat er niet veel klopt van de verhoudingen in de Toonder-strook? Als je Tom Poes in dit getekende formaat uit de verte terughaalt dan komt ie ver boven het hekje uit. De boom is dan weer te laag, het kasteel formaat Mini-Europa.....

 

Kan wel zijn, maar de compositie is aangenamer om naar te kijken. Ik hou ook heel veel van de landschappen van Hermann, maar van de drie die er meededen in dit toernooi heb ik deze altijd de minste gevonden. Die lelijke overlappingen, die lucht die mottig is ingekleurd... Met spijt in het hart moet ik voor A kiezen.

Link naar reactie
14 minuten geleden, TDPB zei:

Met spijt in het hart moet ik voor A kiezen.

Arme Hermann, zijn lot lijkt nu wel bezegeld. Maar een Bommelstrookje in de halve finale verbaast me toch wel hoor. 'Aangenaam om naar te kijken', jawel, maar tegen al het moois dat al eerder is gesneuveld is dat wat karig.

 

overview.png.bb0e34a850926934f3feb3232fb

Link naar reactie
49 minuten geleden, Vittorio zei:

Arme Hermann, zijn lot lijkt nu wel bezegeld. Maar een Bommelstrookje in de halve finale verbaast me toch wel hoor. 'Aangenaam om naar te kijken', jawel, maar tegen al het moois dat al eerder is gesneuveld is dat wat karig.

 

Zo'n toernooi is een beetje zoals een interieur kiezen als koppel. Teveel compromissen waardoor niemands smaak echt overheerst en je een soort doorsnee interieur krijgt met nergens een kleurtje of een meubelstuk waar iemand zich aan ergert.

Link naar reactie
20 minuten geleden, TDPB zei:

 

Zo'n toernooi is een beetje zoals een interieur kiezen als koppel. Teveel compromissen waardoor niemands smaak echt overheerst en je een soort doorsnee interieur krijgt met nergens een kleurtje of een meubelstuk waar iemand zich aan ergert.

Het kan ook anders. Ik deel je kritiek op B niet, maar met meer bedenktijd had ik allicht iets anders van Hermann ingestuurd. Nu is er toch de druk om snel iets in te zenden voordat er geen plek meer is, dat geldt vermoed ik voor meer deelnemers. Misschien een idee voor @Yncke en de andere organisatoren om een volgende keer (hoop ik! hulde voor alle inspanningen!) een week bedenktijd tussen aankondiging van het toernooi en start van de inzendingen te leggen. 

Link naar reactie

Beide verdiende kwartfinalisten en tof dat hier nu nog meer in detail naar de platen gekeken wordt. 
Ik kan me vinden in alle opmerkingen die al gemaakt zijn dus eigenlijk is het gewoon “wat doet je het meest/wat vindt je het mooist”. En dan blijft A een mooi sprookjesachtig plaatje terwijl je bij B de kou door je lijf voelt gaan. 
A quasi niet meer in te halen zie ik, maar toch B dus voor mij.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
1 uur terug, Tanuki zei:

Voor mij is dit een no-brainer. Het verbaast me dat B zo ver is geraakt.

 

Mij verbaast het toch vooral dat de tekststripmaker de stripmaker-pur-sang verslaat, dat is wel interessant en had ik niet verwacht op de Reep. Ik hou van Toonder zoals de meeste Toonder-lezers van hem houden, om zijn teksten. A. is iconisch (allerlaatste strook) maar ja, er is ook van alles op aan te merken, zie boven, en erg braaf is ie ook, Poes met knapzak op weg naar de einder. Zonde dan toch dat niet een van Toonders prachtige nachtelijke nevellandschappen zover is geraakt. Waarmee Tom weer z'n gelijk haalt: 

 

7 uren geleden, TDPB zei:

Zo'n toernooi is een beetje zoals een interieur kiezen als koppel. Teveel compromissen waardoor niemands smaak echt overheerst en je een soort doorsnee interieur krijgt met nergens een kleurtje of een meubelstuk waar iemand zich aan ergert.

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, Vittorio zei:

 

Mij verbaast het toch vooral dat de tekststripmaker de stripmaker-pur-sang verslaat, dat is wel interessant en had ik niet verwacht op de Reep.

 

Maar het gaat helemaal niet om de strip of de auteur die erbij hoort. De meeste hier gaan die strip zelfs nooit gelezen hebben. Het gaat hem puur om het prentje.

Link naar reactie
9 minuten geleden, TDPB zei:

De meeste hier gaan die strip zelfs nooit gelezen hebben.

 

Wat weer in het voordeel van Toonder is, denk je niet? De 'Maar Tardi, maar Don Lawrence, maar Giraud etc etc heeft zoveel mooiers gemaakt'-opmerkingen waren niet van de lucht hier de afgelopen weken, iets wat Toonder bespaard bleef. 

Link naar reactie

Tardi's, Lawrencen en Girauds interesseren me niet in dit geval.

Ik kijk puur naar de twee prenten zoals ze hier getoond worden en oordeel op basis van wat ik zie. Daarmee misschien dat ik andere keuzes maak.

Ik heb nooit iets van Toonder gelezen, ik ken het puur van horen zeggen. Van de Hermanns die ik hier heb zien passeren liep ik niet altijd even warm. En als ik deze twee naast mekaar zie, is de Toonder stukken beter. Ook met de uitbreiding naar de hele pagina die Vittorio liet zien.

Link naar reactie

Zonder ooit Toonder gelezen te hebben vanwege te Hollandse Disney, vind ik A zeker geen slechte tekening, maar toch belange niet op het niveau van B.  A geeft een mooi plaatje, een karamellenversje dat je in elk goed kinderboek terug kan vinden, het is zelfs geen stripverhaal. B zet een podium klaar. Een grimmige, vervallen wereld die wacht om een grimmig verhaal te vertellen. Dit in een eigen stijl waar A gewoonweg uit Sneeuwwitje geplukt kon zijn.

Het gaat weer inderdaad hetzelfde verhaal zijn van de vorige tornooien waar niet de beste gaat winnen, maar degene die het meeste nostalgisch kiesvee kan bereiken.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Ambreville zei:

Zonder ooit Toonder gelezen te hebben vanwege te Hollandse Disney, vind ik A zeker geen slechte tekening, maar toch belange niet op het niveau van B.  A geeft een mooi plaatje, een karamellenversje dat je in elk goed kinderboek terug kan vinden, het is zelfs geen stripverhaal. B zet een podium klaar. Een grimmige, vervallen wereld die wacht om een grimmig verhaal te vertellen. Dit in een eigen stijl waar A gewoonweg uit Sneeuwwitje geplukt kon zijn.

Het gaat weer inderdaad hetzelfde verhaal zijn van de vorige tornooien waar niet de beste gaat winnen, maar degene die het meeste nostalgisch kiesvee kan bereiken.

 

Dus je hebt nooit wat van Tom Poes gelezen maar toch kun je het als Hollandse disney typeren, dat vind ik knap. Mocht je onverhoopt iets van Toonder gaan lezen kan ik je De bovenbazen aanraden, een maatschappijkritisch fabel. Rob Schouten kan dit veel beter uitleggen.

 

https://www.trouw.nl/nieuws/rob-schouten-herleest-ollie-b-bommel~b9bdc9a2/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

 

Wat is trouwens in Bommels naam een karamellenversje ?

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Ambreville zei:

B zet een podium klaar.

 

Een tintelende openingsprent, dit is het decor, het avontuur kan gaan beginnen. Dit is Hermann in 1983, op de toppen van zijn kunnen, hij geeft aan al die vroege Jeremiahs prachtige openingen mee. Bijna veertig jaar oud, als er nostalgisch geklapt zou worden, zou je denken dat het daarvoor is.

 

A is het tegenovergestelde, niet alleen de afsluitingsprent van het boek, maar ook van de hele reeks. Met 'karamellenversje' doe je Toonder te kort, maar dit is wel een plaatje waarin het podium wordt afgebroken. Boom met kraai, poes met knapzak, slingerweggetje naar niets, het is wat uitgeblust en sleets allemaal, het tintelt niet, er schuilt geen enkele spanning meer in voor wat komen gaat want er gaat niets meer komen.

 

Dat A alleen maar 'een mooi plaatje' is, is amper interessant, dit is de Reep, het gaat om stripplaatjes, ze zijn altijd onderdeel van een groter geheel, ze moeten ook de spanning van dat grotere geheel in zich hebben.  

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

A geeft een mooi plaatje, (...), het is zelfs geen stripverhaal.

 

Daar kan ik het toch niet mee eens zijn. Heb je dan zo'n enge blik op wat een stripverhaal zou moeten zijn? Zijn tekstbalonnen in jouw definitie dan altijd en immer verplicht om iets een strip te mogen noemen?

Link naar reactie
16 minuten geleden, Daan zei:

 

Daar kan ik het toch niet mee eens zijn. Heb je dan zo'n enge blik op wat een stripverhaal zou moeten zijn? Zijn tekstbalonnen in jouw definitie dan altijd en immer verplicht om iets een strip te mogen noemen?

Neen, maar wel een verhaal gedreven door dynamiek van het beeld waar tekst deel van uitmaakt. In dit voorbeeld is het een klodder tekst met een illustratie boven. Dat is een geillustreerd verhaal. Dan is het tapijt van Bayeux nog eerder een stripverhaal.

 

 

 

Link naar reactie
9 minuten geleden, Lük Bey zei:

'ABC van de Strip' plug!

 

N.thumb.jpg.c57eea80c49e75f56f586670eb2ebf31.jpg

 

Wow, twee in één dag.

 

"Vertoornd staarde Erik naar de lucht. Dan sprak hij de Vikings toe:...." Mooi, Lük! Eigenlijk zijn die Blake en Mortimer-verhaaltjes ook tekstkolomstrips maar dan vermomd als ballonstrip.

 

5 minuten geleden, Ambreville zei:

Dat is een geillustreerd verhaal. Dan is het tapijt van Bayeux nog eerder een stripverhaal.

 

Of zoals te lezen is in die link van Retep: "Wie die plaatjes weglaat, leest een volwaardig verhaal." Andersom gaat de vlieger niet op: zonder tekst is de Bommelreeks onleesbaar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...