Ga naar inhoud

Beste stripverfilming


cartoonesk

Recommended Posts

  • 4 months later...
Op 10/9/2021 om 10:50, Blutch zei:

Deze was ook best leuk... Maar eigenlijk zit ik niet echt te wachten op verfilmingen van strips. Sowieso gaat er bij een verfilming toch altijd iets van de charme verloren.

De verfilmingen waarvan ik het meest geniet, zijn diegene waarvan ik de originele strip niet ken. Anders zit je toch maar de hele tijd te vergelijken.

 

Ik zit overigens al helemaal niet te wachten op verstrippingen van films.

Link naar reactie
Op 9/9/2021 om 19:35, cinco zei:

 

Ja, ik heb die recent nog herbekeken en vooral de eerste helft vind ik ijzersterk.

 

 

Ik vond dat de toon van het boek niet gevat werd. En ik heb een hekel aan Snyder wanneer Snyder teveel bezig is met Snyderen en te weinig met een goeie film maken. De serie is wat mij betreft wel een echte aanrader. Die volgt niet het verhaal - het is eerder een soort sequel met ook enkele andere personages - maar is even bevreemdend als het boek. Ik vond dat echt een topper. Beter dan The Umbrella Academy, wat ik nochtans ook niet slecht vond.

 

afbeelding.thumb.png.f1234022c92b7069f122d79dc906f5a2.png

 

 

Een film die ik onlangs zag en heel bekijkbaar vond (uitgezonderd het overdreven einde):

 

afbeelding.thumb.png.fcdb8efa868486554551362bf16d290b.png

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Op 9/9/2021 om 19:35, cinco zei:

 

Ja, ik heb die recent nog herbekeken en vooral de eerste helft vind ik ijzersterk.

 

 

Niet herbekeken, maar die film heeft mij zoveel zin doen krijgen om de strip te lezen.

Ik vond de eerste helft ook ijzersterk...

 

... en sluit me wel aan bij:

 

 

 

Deze scène herinner ik mij veeleer van de film, dan uit de strip:

 

 

 

Link naar reactie
  • 5 months later...

Niet de beste stripverfilming, maar wel even tussendoor vernoemen, want goed geanimeerd.

 

Deze animatiefilm van 2017.

Gebaseerd op de Batman-serie van de jaren '60 met de voice-cast van toen (West, Ward, Newmar) en William Shatner die de stem doet van Two-Face, een personage dat in de oorspronkelijke sixties-reeks nooit was geïntroduceerd.

 

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 11 months later...
  • 2 months later...

Mijn lijstje: degene die ik minder leuk vond (of soms zelfs slecht): Gaston Lagaffe (2018), de Marsupilami film van Alain Chabat (2012), de twee Bollie en Billie films met Franck Dubosc (2013)... De Asterix films zijn soms goed, soms minder goed. Le Petit Spirou (2017) is wel leuk, Spirou et Fantasio (2018) heb ik nog niet gezien, die staat nog op mijn lijstje. De eerste Ducobu film was wel leuk, de opvolgers al wat minder. De live-action Smurfen films vond ik wel heel goed gedaan. En de beste vond ik de Petit Nicolas films, maar dat was niet echt een stripverhaal, hoewel de verhalen geschreven werden door René Goscinny.

 

 

19736959.jpg

MV5BNWYwOWQyZmEtMGQxYi00NzYxLWFlZGQtNmRiMjhkZjAyNzMwXkEyXkFqcGdeQXVyNDU4MzQ4MTA@._V1_.jpg

MV5BM2QyMDExOWMtZDAwOC00ZmU3LTgwNzEtNjMyNzZkY2QyMzQ2XkEyXkFqcGdeQXVyODcyMzA1Mg@@._V1_.jpg

92321.jpg

MV5BMmQ5NGNkYTYtOGFkZS00YmRlLTg0MDUtNTlkM2JhNjczZTBkXkEyXkFqcGdeQXVyMTEyODk3NTgz._V1_.jpg

19157064.jpg

3141371.jpg

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 18/8/2023 om 22:59, esteban² zei:

 

Aha, eindelijk de Pilgrim-verfilming (serie) waar ik zat op te wachten. De fans mogen de live-action dan wel heilig verklaren, ik vond Michael Cera een miscast. Zijn kop en z'n hele vibe kwamen naar mijn gevoel totaal niet overeen met de Scott uit de comics. Hier is het enkel zijn stem, gelukkig. This looks right.


Oei, dan toch niet de trouwe adaptatie waar op gehoopt werd. Blijkbaar een alternatieve versie met afwijkende verhaallijn en een zeker "what if" gehalte. Dat had ik niet zien aankomen. Een negatieve kritiek onder de fans is dat alle slice of life elementen plaats gemaakt hebben voor een who-done-it plot met vooral Ramona in de hoofdrol.  Vreemd dat dit niet op voorhand duidelijk gemaakt werd, de bij-titel "Takes Off" werd eerder geïnterpreteerd als "schiet uit de startblokken", niet als (lichte overdrijving) "verlaat zijn eigen verhaal." Volgens enkele fans die de comics daadwerkelijk gelezen hebben that is.

 

Klopt het trouwens dat enkel de eerste twee delen (van zes) destijds in het NL verschenen zijn bij De Bezige Bij / Oog & Blik?

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
56 minuten geleden, esteban² zei:


Oei, dan toch niet de trouwe adaptatie waar op gehoopt werd.

Ik ben eerlijk gezegd blij dat het niet een letterlijke adaptatie van de strip is. Wat zou het nut daarvan zijn. Er is immers dertien jaar geleden al een fantastische live action versie verfilmd door Edgar Wright. De animatie had hier nooit aan kunnen tippen...

Link naar reactie
On 11/19/2023 at 4:20 PM, esteban² said:

Dat zien we dan anders. ;) Vele fans zaten echt op een geanimeerde en meer complete adaptatie te wachten, net daarom was er veel enthousiasme vooraf. *steekt hand op*  De film was best geinig. Michael Cera als Pilgrim was wat mij betreft geen succes.

Waarom zou je iets letterlijk verfilmen? Los van het feit dat je iets zelden letterlijk over kunt zetten van het ene naar het andere medium zie ik er ook het nut niet van in.

De take van Netflix was een zeer aangename verrassing. En ik hoop dat Bryan Lee O'Malley eindelijk eens opschiet met het nieuwe werk. 

Link naar reactie

Het lijkt wel een beetje of er iets geks gezegd werd, maar dat is natuurlijk niet zo. De meest voorkomende klacht bij een adaptatie is vaak net dat ie niet trouw genoeg is en er onnodige veranderingen doorgevoerd werden, die niet zelden minder goed uitpakken. Als er nu één voorbeeld is van een strip die je op alle vlakken haast letterlijk naar het scherm zou kunnen brengen als een geanimeerde reeks, en dan zeker als het dan ook nog eens helemaal oogt zoals in de graphic novels, is het naar mijn gevoel Scott Pilgrim wel. En daar hoopte ik dus op, vooral omdat de live-action me niet helemaal kon overtuigen.

 

Nu, even voor de duidelijkheid, ik heb helemaal niets tegen het idee dat ze nu uitgevoerd hebben. Dat staat daar los van. De makers tonen veel durf door zoiets te doen. Ik deelde enkel en alleen mijn verbazing over het feit dat ze hetzelfde verhaal brengen, maar dan een alternatieve versie van de oorspronkelijke gebeurtenissen. Dat kwam namelijk volledig als een verrassing, want in de communicatie hierrond, toen het nieuws rond dit project voor het eerst naar buiten kwam, sprak m'n in de grote lijnen over een trouwe ver-teken-filming van de reeks, iets waar de fans al vele jaren om vroegen. Ik ben dus eveneens verrast, zoals zovelen. Of dat eveneens aangenaam is, moet nog blijken. Van mijn kant alvast veel enthousiasme over het visuele aspect, dat is top!

Viel me wel op bij het doornemen van random besprekingen, (doe ik zelden, maar ik wou weten of de geruchten klopten), sommige reviewers lijken niet te beseffen dat het om een afwijkend verloop gaat, ze hebben de comics niet gelezen en denken dat dit het originele verhaal is. Straffer, ik heb er zelfs gespot waaruit blijkt dat m'n duidelijk niet eens weet heeft van de comics en ze spreken over een knap vervolg op de film. En hoe die gekozen animatiestijl wel bij de originele film past. Grappig wel.

 

Tof dat je er van genoten hebt trouwens. 👍

 

Is Bryan Lee O'Malley momenteel bezig met iets dat al geweten is? Ik heb hem de laatste jaren eigenlijk niet meer gevolgd.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
13 uren geleden, esteban² zei:

Het lijkt wel een beetje of er iets geks gezegd werd, maar dat is natuurlijk niet zo. De meest voorkomende klacht bij een adaptatie is vaak net dat ie niet trouw genoeg is en er onnodige veranderingen doorgevoerd werden, die niet zelden minder goed uitpakken. Als er nu één voorbeeld is van een strip die je op alle vlakken haast letterlijk naar het scherm zou kunnen brengen als een geanimeerde reeks, en dan zeker als het dan ook nog eens helemaal oogt zoals in de graphic novels, is het naar mijn gevoel Scott Pilgrim wel. En daar hoopte ik dus op, vooral omdat de live-action me niet helemaal kon overtuigen.

Maar waarom zou je dat willen zien als je de strips al hebt gelezen?

Link naar reactie

Mag ik dat een ietwat vreemde take vinden? Waarom wil iemand eender wélke adaptatie van een boek, game, toneel, graphic novel ... simpelweg een adaptatie zien?

 

Waarom wordt die vraag plots hier bij Scott Pigrim plots verschillende keren naar voor geschoven en, volgens wat ik allemaal op het forum zie voorbij komen, niet bij honderden andere verfilmingen? Die stelling was er bv toch ook niet bij de live-action? Of bij tal van andere geanimeerde adaptaties?

 

Ik begrijp het niet goed hoor. Overal lees je bij adaptaties al een eeuwigheid niets dan (soms tot op het onredelijke af) klachten over pakweg onnodige wijzigingen of hoe het teveel afwijkt van het bronmateriaal. Nu klinkt het plots: Waarom zou je een trouwe adaptatie willen zien? *krabt aan hoofd*

 

Om op de vraag te antwoorden: Omdat uitgerekend Scott Pilgrim zich uitstekend leent voor zo'n geanimeerde versie. Omdat de juiste mensen betrokken waren. Omdat het de sfeer en looks perfect kan benaderen en je op deze manier het verhaal nog eens kan herbeleven op een heel andere manier, via een ander medium. Uit liefde voor het origineel in combinatie met -en net omwille van- de geruststelling dat alles juist lijkt te zitten. Omdat ik van animatie hou én mij aangetrokken voel tot het idee van een bewegend Scott Pilgrim universum, visueel. Enz.

 

En vooral ... waarom niet?

 

Bij een verfilming is de fanbase, naast het lokken van een nieuw publiek, sowieso een enorm grote brok van de doelgroep. Zie bv de animatiereeks van Hilda. Een fantastische en vrij trouwe adaptatie. Alleen maar enthousiasme, nooit ergens de vraag gelezen waaróm je dat nog zou moeten kijken wanneer je de graphic novels al gelezen hebt.

 

Los daarvan zie ik ook alleen maar voordelen. Mensen die dit ontdekken via de serie en dan de boeken gaan kopen en lezen naar aanleiding daarvan. Wat bv ook bij Hilda gebeurde. Waarom zou je dát dan dan nog doen? (ik weet waarom) Dat is hetzelfde, maar omgekeerd.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

 

Quote

Waarom wordt die vraag plots hier bij Scott Pigrim plots verschillende keren naar voor geschoven en, volgens wat ik allemaal op het forum zie voorbij komen, niet bij honderden andere verfilmingen? Die stelling was er bv toch ook niet bij de live-action? Of bij tal van andere geanimeerde adaptaties?

 

Omdat je het hier hebt over het feit dat je het jammer vindt dat het geen exacte adaptatie is?

 

Quote

Ik begrijp het niet goed hoor. Overal lees je bij adaptaties al een eeuwigheid niets dan (soms tot op het onredelijke af) klachten over pakweg onnodige wijzigingen of hoe het teveel afwijkt van het bronmateriaal. Nu klinkt het plots: Waarom zou je een trouwe adaptatie willen zien? *krabt aan hoofd*

 

Het zijn niet noodzakelijk dezelfde mensen die beide soort opmerkingen maken.

 

Persoonlijk heb ik bitter weinig interesse om een verhaal dat ik al ken nog eens exact herverteld te zien in een ander medium. Tenzij het zo lang geleden is dat ik het origineel zag of las dat ik het grotendeels vergeten ben (want ik kijk ook wel eens opnieuw naar een film die ik ooit eens eerder zag). Er zijn zoveel nieuwe verhalen out there dat het leuker is om die te ontdekken.

 

En ik begrijp ook wel dat de makers weinig zin hebben om alles nog eens op dezelfde manier opnieuw te maken. Sommige zangers brengen op hun concerten ook geen exacte kopieën van wat ze decennia eerder op plaat zetten maar brengen nieuwe arrangementen, soms zelfs tot onherkenbaar toe. Creatief gezien is dat wellicht veel leuker om te doen.

 

Link naar reactie

Als ik het goed begrijp is het eigenlijk meer uit een soort bekeringsdrang dat je graag getrouwe bewerkingen hebt? Kwestie van anderen naar de oorspronkelijke strips te lokken?

 

Ik probeer me te herinneren of ik ooit na het zien van een bewerking de stap heb gezet om het oorspronkelijke materiaal te lezen. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik in mijn jonge jaren de Bond-romans ben beginnen lezen na het zien van de films. Gelukkig waren de romans compleet anders, anders zou ik na één deel al gestopt zijn.

Idem voor Tarzan en War of the worlds.

Link naar reactie
7 uren geleden, TDPB zei:

Als ik het goed begrijp is het eigenlijk meer uit een soort bekeringsdrang dat je graag getrouwe bewerkingen hebt? Kwestie van anderen naar de oorspronkelijke strips te lokken?
--------------------------------------------------------------
Omdat je het hier hebt over het feit dat je het jammer vindt dat het geen exacte adaptatie is?


[plagende knipoog] Ha neen hé Tom, dan begrijp je het niet goed. [/plagende knipoog] (it's all in good spirit) Dat was slechts een voetnoot in de uitleg, niet de hoofdbrok. Een mooi meegenomen bijkomstigheid als dat zo is, meer niet. Bijvoorbeeld: Naar aanleiding van de Hilda serie (in deze een zeer goede vergelijking) is volgens Pearson de verkoop van Hilda merkbaar gestegen en kwam er ook veel vraag naar merchandise bijvoorbeeld. Het heeft ook gemaakt dat tal van Hilda-randprojecten volgden. Leuk, toch?

 

Het is ook niet zo dat ik persé graag getrouwe bewerkingen heb in het algemeen. Ik geef letterlijk aan dat ik persoonlijk, in het specifieke geval van Scott Pilgrim, een getrouwe animatiereeks énorm zag zitten, omdat het zich er perfect toe leent. En dat ik het inderdaad ergens jammer vond dat dit niet helemaal het geval was, omdat ik het zo graag had gezien. Maar het één sluit uiteraard het ander niet uit. Misschien kan ik het nieuwe idee als geheel ook wel heel erg smaken, en ik benoem ook de ballen van de makers om dat te durven.

 

Eén ding is alvast zeker: Ik vind de geanimeerde serie helemaal raak zitten wat de visuele kant betreft. Exact zoals ik het mij ooit voorstelde en in dat opzicht helemaal waar ik al heel lang op hoopte. Two thumbs up!

 

Quote

Persoonlijk heb ik bitter weinig interesse om een verhaal dat ik al ken nog eens exact herverteld te zien in een ander medium. Tenzij het zo lang geleden is dat ik het origineel zag of las dat ik het grotendeels vergeten ben (want ik kijk ook wel eens opnieuw naar een film die ik ooit eens eerder zag). Er zijn zoveel nieuwe verhalen out there dat het leuker is om die te ontdekken

 

Dat begrijp ik helemaal. Ik zie doorgaans ook liever nieuwe verhalen. Er zijn bv ook zogenaamde live-action adaptaties van Disney Classics die me geen hol interesseren. Hangt allemaal ook van project tot project af, toch? Er zal vast ook wel eens een adaptatie van het één of ander langskomen waarbij jij, om welke reden dan ook, een gat in de lucht springt, zonder daar op dit moment misschien aan te denken.

Scott Pilgrim, de comics welteverstaan, is in mijn geval in ieder geval lang genoeg geleden. Toen nog online gelezen, in 't zwart-wit. De live-action film zat op bepaalde vlakken raak, op andere vlakken dan weer helemaal niet, naar mijn gevoel. Dat helpt ook al, de hoop dat het ditmaal wel volledig lukt.

 

Zelf heb ik ook niet snel de neiging om een leesboek te kopen wanneer ik de live-action verfilming heb gezien, dat is eerder zelden. Of dan eerder een verwant boek dan, zoals Mrs. Dalloway of Who's Afraind of Virginia Wolf naar aanleiding van de film The Hours bijvoorbeeld.

Maar bij strips is dat anders, omdat die mij sowieso al aanspreken. Bij het zien van de tekenfilm zou ik graag ook de kleurenversie van Scott Pilgrim hebben. (gaat niet gebeuren, maar kom) Ook al omdat ik zwart-wit nog moeilijk kan interpreteren, dat terzijde. (hersenproblemen) Bij Hilda had ik hetzelfde gevoel, ongelooflijk veel zin om de strips te gaan doornemen.

 

Ik zie dat overigens voortdurend in mijn omgeving bij vrienden en familie. Ze zien een adaptatie (musical, film, etc) en willen daar plots het bronmateriaal van ontdekken.  Het gevoel nog langer in die wereld te willen vertoeven I guess? Uit gezonde interesse.

 

( Zo, twee lappen tekst is wel goed voor één dag. ;) 't Vat is af. )

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...