Ga naar inhoud

Beste stripverfilming


cartoonesk

Recommended Posts

Ooh zeker doen, echt een aanrader.

Het humaniseert de Joker wat meer (maar dat is niet per se positief, hij is nog steeds compleet gestoord maar krijgt hier een realistisch achtergrondverhaal).

Ik vind zowel Joaquin Phoenix als Heath Ledger zeer goed als hun versies van Joker. Jared Leto was maar niets, eerder een karikatuur van het personage.

Link naar reactie
13 hours ago, cinco said:

 

Heb je hem nog niet gezien? (Joker - 2019)

 

Ja, die heb ik gezien.

Een uitstekende film, maar opgelet: het is helemaal geen superheldenfilm.

Spoiler

 

Sterker nog: alles wat er gebeurt, speelt zich volgens mij af in het hoofd van Joker. Hij lijdt aan een vorm van schizofrenie en kan op een bepaald moment geen medicijnen meer krijgen doordat een zorgprogramma wordt stopgezet.

Dan slaan zijn stoppen door, en vermoordt hij vermoedelijk zijn sociale begeleidster, waarvoor hij wordt opgepakt.

Maar een heleboel dingen gebeuren niet in werkellijkheid.

 

Dus The Joker uit Batman humaniseren doet het niet, want het is niet The Joker uit Batman.

Link naar reactie
15 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Ja, die heb ik gezien.

Een uitstekende film, maar opgelet: het is helemaal geen superheldenfilm.

Sterker nog: alles wat er gebeurt, speelt zich volgens mij af in het hoofd van Joker. Hij lijdt aan een vorm van schizofrenie en kan op een bepaald moment geen medicijnen meer krijgen doordat een zorgprogramma wordt stopgezet.

Dan slaan zijn stoppen door, en vermoordt hij vermoedelijk zijn sociale begeleidster, waarvoor hij wordt opgepakt.

Maar een heleboel dingen gebeuren niet in werkellijkheid.

Dus The Joker uit Batman humaniseren doet het niet, want het is niet The Joker uit Batman.

 

Het is allemaal interpreteerbaar.

Batman's origin story zit nochtans in de film vervat.

En Thomas Wayne speelt een belangrijke rol in het verhaal.

Waar werkelijkheid begint en eindigt in de film, daar kan over getwist worden.

Want we zitten met het concept van de unreliable narrator.

 

De invloed van The Killing Joke is ook zichtbaar.

 

afbeelding.thumb.png.c069318607d9b0db3b48181b272ca327.png

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

 

Tja, had hij dan de eerste niet gezien?

Carrey keerde zich niet tegen de film en heeft zich naar eigen zeggen rot geamuseerd tijdens de opnames, maar voelde zich niet comfortabel om deze redelijk gewelddadige film volop te promoten zo vlak na de Sandy Hook shootings die in die tussenperiode gebeurden.  Het voelde niet juist in zijn hart, zoals hij het zelf onder woorden bracht.  Dat is het werkelijke verhaal, dat was zijn statement.  Sommige pers heeft daar iets heel anders van gemaakt natuurlijk.

 

Kick-Ass had ik over het hoofd gezien.  Uitstekende verfilming.  Vooral dat eerste deel.  De opvolger was een beetje een rommeltje, dat hing maar losjes aan elkaar.  Ondanks een prima Carrey trouwens, die was geweldig als de kolonel.

photofunky.gif

 

Nu5F.gif

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
11 hours ago, cinco said:

 

Het is allemaal interpreteerbaar.

Batman's origin story zit nochtans in de film vervat.

En Thomas Wayne speelt een belangrijke rol in het verhaal.

 


Ja, dat klopt, maar het blijkt ook dat

Spoiler

 

de moeder van Joker aan illusies leed.

Dat Joker zich inbeelde dat hij iets met die vrouw had, besefte ik toen hij haar in haar appartement opwachtte. Dat was onmogelijk. Hij zou daar nooit binnengeraakt zijn.

Achteraf maakt de film dat trouwens heel expliciet, door allerlei scènes te herhalen waar ze volgens Joker bij was, terwijl dat in werkelijkheid niet het geval was geweest.

Het probleem is vooral om te weten wat zich precies in Jokers hoofd afspeelt, en wat niet.

 

Het is in elk geval duidelijk geen superheldenfilm: er treedt geen superheld in op, ook al wordt in het begin naar Wayne verwezen, hij is geen superheld. En Joker doet niets buitengewoons.

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties en discussies.

 

Ja, Fritz the Cat, een geval apart. Het is duidelijk een tekenfilm voor volwassenen maar waarom zouden die geen tekenfilms mogen hebben? De regisseur Ralph Bakshi heeft meer goede en ruige tekenfilms gemaakt. Want ik vind de eerste van Fritz the Cat stiekem wel erg goed! Ik zag het voor het eerst toen ik tiener was op mijn zwart-wit tv op mijn kamer met oudejaar, zoals ik ook Picha's Tarzoon zag. De tweede film The nine lives of Fritz the Cat is minder maar stiekem vind ik ook die wel leuk.

 

Fritz-the-Cat.jpg

 

Iznogoudh heb ik al eens op tv5 gezien. Vond ik wel grappig.

Link naar reactie
17 uren geleden, Vittorio zei:

Film is een ander medium hè, romans moet/kun je ook niet letterlijk vertalen naar een script.

 

Dat begrijp ik maar ik vind het persoonlijk wel heel leuk als de film de strip volgt. Dat je er het stripboek bij kunt leggen en vergelijken. Ik ben zo iemand die dat ook doet. Laatst nog met Asterix de Galliër.

 

 

asterix.jpg

Link naar reactie
1 uur geleden, Yncke zei:

Hint: hiermee kun je spoilers in je tekst verbergen:

SpoilerIcoon.png

 

Die "geen spoilers-cult" is vreselijk irritant.

In de grond is alles wat je over iets zegt een spoiler.

Je kunt ook altijd stoppen met lezen.

Het lijkt wel op die moslim-kinderen in Nederland die hun oren dichtstoppen vanaf het moment dat de leraar over Mohammed of de islam begint.

Bovendien is de kans klein dat wie nu een film uit 2019 nog niet heeft gezien, hem ooit zal zien.

Ik zou dus graag hebben dat die kleuterachtige bemoeizucht i.v.m. spoilers stopt.

Link naar reactie

Joker is een uitzonderlijk goede film, maar het is geen verstripping van een strip of comic. Puur Hollywood. In een paar momenten van zwakheid heeft DC een paar keer een schrijver toegelaten om een origin te verzinnen voor Joker, maar alle Hoods, Jack Napiers en andere werden uiteindelijk weer vergeten. De Joker werkt het beste als hij geen origin heeft, een waanzinnige kracht die gewoon opduikt op het verkeerde moment. Die kwaliteit kwam imho nog het best voor bij Heath Ledger. Dat karakter speelde zelf met de leugens rond zijn origin. The Dark Knight cyclus haalde nog het meeste rechtstreeks uit comics. Zoals Bane of de Harvey Dent saga.

Ik ben benieuwd naar Joker II. Dat gaat toch anders moeten zijn. Het terugkeren van Jared Leto's joker is dan weer te betreuren.

 

De Batman van Adam West wordt vaak mee gelachten, maar die serie stond wel perfect dicht bij de campy comics uit die periode.  Met een eigen perfecte Joker en Catwoman. 

image.png.4816d54fb05abc40091dacc7b63de131.png

 

 

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

Het terugkeren van Jared Leto's joker is dan weer te betreuren.

 

 

Toch alleen maar in de Snyder cut. Justice League kan moeilijk nog saaier en voorgekauwd worden dan-ie al was. Erger dan Suicide Squad, want die film stoorde mij eigenlijk niet echt. Een goeie guilty pleasure. Een film die je niet serieus kan nemen, maar die je toch entertaint door de waanzinnige keuzes die erin gemaakt zijn geweest. En om eerlijk te zijn, Margot Robbie als Harley vond ik leuker in deze film dan in haar standalone film.

 

harley_quinn__0.jpg?w=780

Link naar reactie

Dc en films gaan niet zo goed samen. Suicide squad vond ik nog niet zo slecht. Er werd ook wel in hypes gereageerd. Eerst tegen Snyder, nu voor Snyder en zit opeens iedereen op zijn cut van Justice League te wachten. 

Zowiezo regisseurs wijzigen midden in het traject is nooit goed voor een film. Dat kan gerust een nieuwe thread vullen.

 

image.thumb.png.ec081f8bee5d595ab242ced5f92cabda.png

 

 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Ambreville zei:

 

Ik ben benieuwd naar Joker II. Dat gaat toch anders moeten zijn. 

 

 

Komt deze dan? Ik had geruchten gehoord, maar wist niet dat er al iets vast stond.

Alhoewel ik de eerste zeer goed vond (en net daarom eigenlijk), hoop ik dat er geen vervolg komt. Dat lijkt me een slecht beslissing.

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 4 months later...

Ik wacht nog altijd met smart op de al jaren geleden aangekondigd Thorgal serie.. met het juiste budget zou dit wel eens heel tof kunnen worden. Met Donnersmarck aan het roer als regisseur lijkt de serie me zeker gebaat.

 

Ik hoop enkel dat het een Europese cinematische insteek zal hebben en dat het dus niet te Amerikaans zal gaan worden.. (in de zin van een typische comic book verfilming) Van Amerikaanse superheldenfilms hebben we er inmiddels wel genoeg gezien vind ik...

Link naar reactie

Uiteraard vond Moore de film maar niks, maar die heeft zich nog nooit zich positief uitgelaten over welke verfilming van zijn werk dan maar ook. Ikzelf vond de film zeer getrouw(Dat heb ik ook vaak gelezen als kritiek) aan het boek. Voor mij maakte dit eigenlijk een aantal elementen van het rijk gevulde boek duidelijker en dat vond ik zeer prettig. Het acteerwerk had mischien wel wat beter gekund.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...