Jump to content

Wat te doen met stinkende strips?

Recommended Posts

Posted

Op 22/3/2021 om 17:02, De Hollander zei:

Mijn vrouw klaagt altijd dat mijn boeken stinken.

Algemene vraag: hoe dit voorkomen/aanpakken/bestrijden?

Posted
49 minuten geleden, Gilles zei:

Oké, zijn vrouw heeft duidelijk weinig cultuur in haar lijf maar daarom hoef je haar niet te vermoorden. 

Eens, ze is best lief, maar strips daar begrijpt ze helemaal niets van. 

Dat die oudere strips dan ook nog een sterke geur hebben, maakt het er niet beter op. 😂😂😂

Posted
43 minuten geleden, De Hollander zei:

Eens, ze is best lief, maar strips daar begrijpt ze helemaal niets van. 

Dat die oudere strips dan ook nog een sterke geur hebben, maakt het er niet beter op. 😂😂😂

Leest ze echt geen enkele stripreeks?

Ik ben er wel in geslaagd om tenminste de liefde voor enkele series over te brengen.

Posted

Eigenlijk nooit last gehad van stinkende strips maar ze staan dan ook altijd in een open kast in een ruimte die regelmatig verlucht wordt. Het enige dat ik weet dat een beetje werkt is in een zak met sodakristallen leggen en die goed tussen alle pagina's verdelen. Of open in de volle zon leggen. Maar de remedie is dus vaak erger dan de kwaal 😆

Voorkomen: geen strips kopen die in zakjes steken of die in bananendozen zitten die buiten de verkoopsbeurs in een vochtige garage staan.

Posted

Even onderdompelen in een lauwwarm sopje met groene zeep. Afdrogen met een zeemleren lap en daarna besprenkelen met wat Eau De Cologne 4711. Simpel toch, alle luchies weg. 😉

Posted

Hier was toch een thread over?  Of misschien kwam het elders aan bod, kan ook.

Heeft bij mij geholpen:  Strip open gevouwen een doos leggen met koffiepoeder erbij.  Let er wel op dat de koffie niet aan de strip kan.  Ik heb het een paar dagen laten liggen en af en toe wat pagina's omgedraaid.  De enorm muffe keldergeur was volledig verdwenen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Posted
13 uren geleden, esteban² zei:

Heeft bij mij geholpen:  Strip open gevouwen een doos leggen met koffiepoeder erbij.  Let er wel op dat de koffie niet aan de strip kan.  Ik heb het een paar dagen laten liggen en af en toe wat pagina's omgedraaid.  De enorm muffe keldergeur was volledig verdwenen.

Hé, die kende ik nog niet. Bedankt @esteban²

Posted
17 uren geleden, esteban² zei:

Die kende ik ook niet. Bedankt voor de tip!

Posted

Ik heb die muffe geur nog altijd niet uit de strips die ik vorige zomer van de zolder van mijn vroegere ouderlijke woning heb gehaald. Ze zitten nog altijd in afzondering in een plastieken doos zodat hun geur zich niet verspreidt over de andere strips in de kast.

Dus ironisch genoeg zit het album van Virus in quarantaine.

afbeelding.png.ba017deb79f90e6cc2229ea4ca4bf7be.png

Al kan je die geur wel als toepasselijk beschouwen voor sommige albums in die doos.

afbeelding.png.f2367cbffd30a7643d37596169c2aabd.png

Posted
2 minuten geleden, esteban² zei:

Over Lijken ... Is dat van de G. Raf Zerk tekenaar?

Yep.

Ik heb er maar één album van, maar het is lekker weird.

Posted
3 minuten geleden, esteban² zei:

Tot op vandaag nog nooit van gehoord, maar het zal mij dan ongetwijfeld aanspreken. 

Is van eind jaren '90.

Ik heb hier eens een ganse thread geplaatst van al de bizarre nineties strips die ik (naast enkele classics) uit een oude doos heb kunnen recupereren.

Posted
Op 23/3/2021 om 20:28, Lamme Goedzak zei:

Eigenlijk nooit last gehad van stinkende strips

Ik ook niet. Maar dat is het risico van tweedehands kopen of verkeerd opslaan.

Het komt wel voor. Zelf heb ik ooit bij een kringloop gewerkt en dan was het geen overbodige luxe om je neus in een doos te steken. Muizenpis, schimmel, sigarettenlucht. Je ruikt het meteen.

Posted

Buiten de strips die ik uit een stripkelder (letterlijk stripwinkel in de kelder) kocht, heb ik dat eigenlijk ook nog nooit voorgehad.  Maar die muffe geur was dan ook echt storend.  Ik werd er mottig van.

• 1 month later...
Posted
19 minuten geleden, esteban² zei:

Jazeker, ik spreek uit ervaring.

En als het winkelmuf is? Dan bedoel ik strips die al 5 jaar in een winkelrek staan en die je vervolgens koopt.

Posted

Zo specifiek kan ik er ook niet antwoorden, dat zal je moeten ondervinden. ;)  Maar boeken die ongelooflijk muf ruiken, bijvoorbeeld door vocht, dat durft wel eens te verspreiden als ze afgesloten zitten met niet-ruikende exemplaren.

• 7 months later...
Posted

Ik heb online wat tweedehands strips gekocht en vandaag ontvangen.

Aan de staat is niets op te merken, maar ze rieken nogal naar sigaretten.

Kan het kwaad moest ik ze tussen de andere strips zetten, of gaan deze er dan ook naar beginnen rieken (in ons huis zelf wordt niet gerookt).

Of zou de koffiepoeder truc hier ook tegen helpen?

Posted
Op 24/3/2021 om 14:58, Peter Motte zei:

Heb ik ook al eens gebruikt voor een boek om de sigarettengeur weg te krijgen.

Aha dus zou ook van toepassing kunnen zijn.

Posted
14 uren geleden, kbellon zei:

Of zou de koffiepoeder truc hier ook tegen helpen?

Laat vooral je ervaring hier weten! Esteban heeft het hierboven over nog ongezette gemalen koffie terwijl Peter Motte schrijft over nat koffiedik... Natte klodders hou ik het liefst ver weg van mijn strips.

Posted

Wel ik heb ze momenteel gewoon 1 dag in de strijkkamer geplaatst en daar de ruit opengezet voor verluchting. Ik moet zeggen: de geur is al veel beter. Ik denk dat ik dit gewoon nog een weekje ga doen en dat het dan wel okey zal zijn ze in de kast te plaatsen :D 

Posted

Ik had alle Thorgals overgekocht, maar ze bleken vreselijk te stinken naar sigaretten. Ik heb die in een afgesloten kast gelegd met 4 van onderstaande zakjes erop. Het is wel opvallend beter.

image.thumb.png.08fc4e1b3833723d12ce589cdc38edd3.png