Ga naar inhoud

Verzamelen op thema


Recommended Posts

Zoals ondertussen misschien wel welbekend verzamel ik op basis van een bepaald thema.
Over dit thema specifiek zal ik jullie niet lastig vallen want er is daar een andere draad voor šŸ˜‰Ā 

Ā 

Maar zijn er onder jullie die ook verzamelen op basis van thema?
Zoja, welk thema?

En heb je tips om je zoeklijst uit te breiden?
Ik zoek bijvoorbeeld op bepaalde sites op deze manier
mooistestadterwereld +strip site:nl.wikipedia.org
Ā 

Bestaan er bijvoorbeeld databanken van strips met 'tags'?
Zou er daar een draagvlak voor zijn moest dat voorgesteld worden op lastdodo bijv.?

...

Link naar reactie
56 minuten geleden, Bertjeuh zei:

Ā 

Maar zijn er onder jullie die ook verzamelen op basis van thema?
Zoja, welk thema?
Ā 

Ā 

Er zijn wel bepaalde stijlen waar ik een voorkeur voor heb, dus die ik sneller zal kopen dan andere stijlen.

Maar ik weet niet of je dat kan beschouwen als verzamelen op basis van thema.

Ā 

Ā 

Link naar reactie
11 minuten geleden, cinco zei:

Ā 

Er zijn wel bepaalde stijlen waar ik een voorkeur voor heb, dus die ik sneller zal kopen dan andere stijlen.

Maar ik weet niet of je dat kan beschouwen als verzamelen op basis van thema.

Ā 


Ik bedoel het wel wat enger: bijv. "Oerwoud", "gender identiteit", "WO2", "Boedhisme", "Natuurbehoud", ...
Zaken waar je affiniteit mee hebt om 1 of andere reden.
Geen zaken als "Geschiedenis", "Actie", ...

Ā 

Link naar reactie
21 uren geleden, Bertjeuh zei:


Ik bedoel het wel wat enger: bijv. "Oerwoud", "gender identiteit", "WO2", "Boedhisme", "Natuurbehoud", ...
Zaken waar je affiniteit mee hebt om 1 of andere reden.
Geen zaken als "Geschiedenis", "Actie", ...

Ā 

Je gaat voor mij wat te diep, ik concentreer mijn interesse vooral op het niveau ā€œGeschiedenis, Actie...ā€Ā 

Mijn voorkeur daarin is SF en Avontuur.

Link naar reactie
8 uren geleden, Bonte zei:

Strips worden wel op thema verzameld maar dat zijn meestal geen algemene stripliefhebbers, er zijn wel enkele thema's die meer opvallen.

- LGBTQ+ inderdaad

- een stad of plaats

- bepaald type auto, trein of vliegtuig

- jaartal

- Expo 58 stijl interieur

Ja inderdaad, ik beschouw mezelf ook niet als een alg. stripliefhebber. Ik heb 10000 interesses die elk om z'n beurt wel eens de overhand krijgen šŸ˜‰

Ā 

Ik ben er bijna een jaar mee bezig.

Daarvoor was het al zo'n 20 jaar geleden dat ik regelmatig bij je langskwam in de winkel šŸ˜„ dat zegt veel ...

Ā 

Ik zie wel hoe m'n stripverzameling evolueert ...

Ā 

Leuk om eens te zien wat de meest voorkomende thema's zijn!

Die expo 58 stijl is dan vooral door de populariteit van de kuifjes waarschijnlijk? Lijkt me wel redelijk breed qua thema.

Ā 

Ik veronderstel dat de themaverzamelaars minder vaak hun weg vinden naar de stripforums.

Ā 

Ik vind het alleszins wel leuk hier op dit forum om te zien hoe men zo gepassioneerd kan zijn door iets.

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Ā 

Welke thema's naast Brugge heb je voor jezelf nog in gedachten?

Ā 

Misschien:

TaoĆÆsme (chinese filosofie, bekend vh yin yang symbool) heb ik al sinds m'n 14 ongeveer mee bezig.

Lijkt me wel moeilijk om er iets over te vinden, veel aziatische comics zullen ook wel niet vertaald zijn.

Ā 

Ik zal alleszins m'n Brugge-verzameling onderhouden.

Ā 

En voor de rest meer de genres lezen die ik leuk vind. Dystopische toestanden bijv.

Link naar reactie

Niet echt zelf verzameld maar eerder een verzamelwerk: ikĀ heb hetĀ Cartoon Aid boek echt helemaal kapot gelezen.Ā Het was een dik boek met voetbal alsĀ themaĀ en ging mee op vakantie in een jaar dat er volgens mij ook een EK/WK was. Fantastisch boek vind en vond ik het en ik ken het ruim 30 jaar (?)Ā later volgens mij nog redelijk van buiten.Ā 
In die periode had ik ook nog redelijk wat albums van De Wondersloffen van Sjakie, ook een voetbal-strip.Ā En ook De Goalgetter (S&W) en Jommekeā€™s Jacht op een Voetbal had ik, herinner ik me nu.Ā šŸ˜

Link naar reactie
44 minuten geleden, Omzeep zei:

Niet echt zelf verzameld maar eerder een verzamelwerk: ikĀ heb hetĀ Cartoon Aid boek echt helemaal kapot gelezen.Ā Het was een dik boek met voetbal alsĀ themaĀ en ging mee op vakantie in een jaar dat er volgens mij ook een EK/WK was. Fantastisch boek vind en vond ik het en ik ken het ruim 30 jaar (?)Ā later volgens mij nog redelijk van buiten.Ā 
In die periode had ik ook nog redelijk wat albums van De Wondersloffen van Sjakie, ook een voetbal-strip.Ā En ook De Goalgetter (S&W) en Jommekeā€™s Jacht op een Voetbal had ik, herinner ik me nu.Ā šŸ˜

Ā 

Er was midden jaren tachtig zelfs een voetbal-/stiptijdschrift: BOING!

Ā 

pdf_c2e723b2-4d6b-11e3-857c-d0d90f449cba

Ā 

zie ook: https://www.lastdodo.nl/nl/areas/9585-boing-tijdschrift

Link naar reactie
  • 4 months later...

Ik verzamel alle strips waarin wordt geschaakt of waarin een afbeelding van een schaakbord of schaakstuk voorkomt....

Dat is een echt thema......... Heb inmiddels al meer dan 1.500 Titels en honderden dagstripjes uit de krant...

Ben hier nu al een jaar of 12 mee bezig.

Maar ik verzamel alleen digitaal, dus ik scan de albums/bladzijden met schaken of ik pluk afbeeldingen van internet.

Ā 

Ik zal eens kijken wat ik over Brugge kan vinden. Heb in de afgelopen jaren veel notities gemaakt over andere thema's in strips/comics. Helaas veelal handmatig, dus nazoeken gaat even duren......

Ā 

Ā 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...