Bertjeuh Posted April 13, 2021 Posted April 13, 2021 Zoals ondertussen misschien wel welbekend verzamel ik op basis van een bepaald thema. Over dit thema specifiek zal ik jullie niet lastig vallen want er is daar een andere draad voor Ā Ā Maar zijn er onder jullie die ook verzamelen op basis van thema? Zoja, welk thema? En heb je tips om je zoeklijst uit te breiden? Ik zoek bijvoorbeeld op bepaalde sites op deze manier mooistestadterwereld +strip site:nl.wikipedia.org Ā Bestaan er bijvoorbeeld databanken van strips met 'tags'? Zou er daar een draagvlak voor zijn moest dat voorgesteld worden op lastdodo bijv.? ... Quote
estebanĀ² Posted April 13, 2021 Posted April 13, 2021 Op basis van thema?Ā *denkt even na*Ā Neen, ik geloof 't niet. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF
Bertjeuh Posted April 13, 2021 Author Posted April 13, 2021 29 minuten geleden, estebanĀ² zei: Op basis van thema?Ā *denkt even na*Ā Neen, ik geloof 't niet. Dat klinkt bijna als "Wat kom jij hier eigenlijk doen, amateur?"Ā Ā Quote
cinco Posted April 13, 2021 Posted April 13, 2021 56 minuten geleden, Bertjeuh zei: Ā Maar zijn er onder jullie die ook verzamelen op basis van thema? Zoja, welk thema? Ā Ā Er zijn wel bepaalde stijlen waar ik een voorkeur voor heb, dus die ik sneller zal kopen dan andere stijlen. Maar ik weet niet of je dat kan beschouwen als verzamelen op basis van thema. Ā Ā Quote
Bertjeuh Posted April 13, 2021 Author Posted April 13, 2021 11 minuten geleden, cinco zei: Ā Er zijn wel bepaalde stijlen waar ik een voorkeur voor heb, dus die ik sneller zal kopen dan andere stijlen. Maar ik weet niet of je dat kan beschouwen als verzamelen op basis van thema. Ā Ik bedoel het wel wat enger: bijv. "Oerwoud", "gender identiteit", "WO2", "Boedhisme", "Natuurbehoud", ... Zaken waar je affiniteit mee hebt om 1 of andere reden. Geen zaken als "Geschiedenis", "Actie", ... Ā Quote
ovĆ³cito Posted April 13, 2021 Posted April 13, 2021 Nee, als ik soms nog eens iets koop, dan is het vooral van een serie, tekenaar of scenarioschrijver die ik goed vind. Maar de striphandel heeft aan mij geen goede klant meer. In de bib kijk ik ook naar de series, op thema bekijk ik de dingen nooit. Quote
Yncke Posted April 13, 2021 Posted April 13, 2021 Mijn thema is: "Wat Yncke graag leest.". Quote yncke.be
Ambreville Posted April 13, 2021 Posted April 13, 2021 Eerder op stijl denk in, en dan kan het nog breed zijn. Zolang je niet dwangmatig verzamelt moet er ook niet echt een structuur zijn. Zelfs bij originelen ben ik vrij chaotisch en impulsief. Quote Ā Ā Ā
Waldorf Posted April 14, 2021 Posted April 14, 2021 11 uren geleden, Yncke zei: Mijn thema is: "Wat Yncke graag leest.". Ā Ik werk volgens een gelijkaardig concept, er is amper een lijn in te trekken.Ā Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
cartoonesk Posted April 14, 2021 Posted April 14, 2021 Ik lees vooral komische strips maar dat is eerder een genre dan een thema. Wel heb ik een tijdje gehad dat ik pockets verzamelde. Ā Quote
Peter Motte Posted April 14, 2021 Posted April 14, 2021 Ik koop wel maar verzamel niet. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
De Hollander Posted April 14, 2021 Posted April 14, 2021 21 uren geleden, Bertjeuh zei: Ik bedoel het wel wat enger: bijv. "Oerwoud", "gender identiteit", "WO2", "Boedhisme", "Natuurbehoud", ... Zaken waar je affiniteit mee hebt om 1 of andere reden. Geen zaken als "Geschiedenis", "Actie", ... Ā Je gaat voor mij wat te diep, ik concentreer mijn interesse vooral op het niveau āGeschiedenis, Actie...āĀ Mijn voorkeur daarin is SF en Avontuur. Quote
estebanĀ² Posted April 14, 2021 Posted April 14, 2021 Het enige wat ik kan bedenken qua thema, zijn een paar titels die LGBTQ+ inclusief zijn en waar dat misschien wel een extra push was om die te kopen.Ā Maar ook dan moet vooral de tekenstijl en korte inhoud mij weten te overtuigen.Ā Het is dus niet zo dat ik die dan echt ga verzamelen of dergelijke. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF
Bonte Posted April 15, 2021 Posted April 15, 2021 Strips worden wel op thema verzameld maar dat zijn meestal geen algemene stripliefhebbers, er zijn wel enkele thema's die meer opvallen. - LGBTQ+ inderdaad - een stad of plaats - bepaald type auto, trein of vliegtuig - jaartal - Expo 58 stijl interieur Quote
Bertjeuh Posted April 15, 2021 Author Posted April 15, 2021 8 uren geleden, Bonte zei: Strips worden wel op thema verzameld maar dat zijn meestal geen algemene stripliefhebbers, er zijn wel enkele thema's die meer opvallen. - LGBTQ+ inderdaad - een stad of plaats - bepaald type auto, trein of vliegtuig - jaartal - Expo 58 stijl interieur Ja inderdaad, ik beschouw mezelf ook niet als een alg. stripliefhebber. Ik heb 10000 interesses die elk om z'n beurt wel eens de overhand krijgen Ā Ik ben er bijna een jaar mee bezig. Daarvoor was het al zo'n 20 jaar geleden dat ik regelmatig bij je langskwam in de winkel dat zegt veel ... Ā Ik zie wel hoe m'n stripverzameling evolueert ... Ā Leuk om eens te zien wat de meest voorkomende thema's zijn! Die expo 58 stijl is dan vooral door de populariteit van de kuifjes waarschijnlijk? Lijkt me wel redelijk breed qua thema. Ā Ik veronderstel dat de themaverzamelaars minder vaak hun weg vinden naar de stripforums. Ā Ik vind het alleszins wel leuk hier op dit forum om te zien hoe men zo gepassioneerd kan zijn door iets. Quote
cinco Posted April 15, 2021 Posted April 15, 2021 5 minuten geleden, Bertjeuh zei: Ik zie wel hoe m'n stripverzameling evolueert ... Ā Ā Welke thema's naast Brugge heb je voor jezelf nog in gedachten? Quote
Ambreville Posted April 15, 2021 Posted April 15, 2021 Expo58 stijl vooral door Chaland, ClercĀ en later Schwartz. Kuifje speelt daar eigenlijk niet in mee. Sinds een jaar is die officieel vervangen door de Expo59-stijl van Alec Severin. Quote Ā Ā Ā
Bonte Posted April 15, 2021 Posted April 15, 2021 44 minuten geleden, Ambreville zei: Expo58 stijl vooral door Chaland, ClercĀ en later Schwartz. Kuifje speelt daar eigenlijk niet in mee. Sinds een jaar is die officieel vervangen door de Expo59-stijl van Alec Severin. Ook het meubilair van Ton en Tinneke Ā Quote
Bertjeuh Posted April 15, 2021 Author Posted April 15, 2021 1 uur terug, cinco zei: Ā Welke thema's naast Brugge heb je voor jezelf nog in gedachten? Ā Misschien: TaoĆÆsme (chinese filosofie, bekend vh yin yang symbool) heb ik al sinds m'n 14 ongeveer mee bezig. Lijkt me wel moeilijk om er iets over te vinden, veel aziatische comics zullen ook wel niet vertaald zijn. Ā Ik zal alleszins m'n Brugge-verzameling onderhouden. Ā En voor de rest meer de genres lezen die ik leuk vind. Dystopische toestanden bijv. Quote
Ambreville Posted April 15, 2021 Posted April 15, 2021 1 uur geleden, Bonte zei: Ook het meubilair van Ton en Tinneke Ā Klopt. Eigenlijk is het gestart bij Franquin. Quote Ā Ā Ā
Stomp Posted April 16, 2021 Posted April 16, 2021 Ik ken wel iemand die alleen maar Westernstrips verzameld Quote
Yncke Posted April 16, 2021 Posted April 16, 2021 De hele eerste keer dat ik zat te signeren voor Per'Bat, kwam iemand af met de vraag of er gegeten werd in de strip (wat het geval is). Dat was blijkbaar een thema waarop hij verzamelde. Ā Sindsdien zorg ik ervoor dat er in elk deel vanĀ Per'Bat iets gegeten wordt, al is 't maar een appel. Quote yncke.be
Omzeep Posted April 16, 2021 Posted April 16, 2021 Niet echt zelf verzameld maar eerder een verzamelwerk: ikĀ heb hetĀ Cartoon Aid boek echt helemaal kapot gelezen.Ā Het was een dik boek met voetbal alsĀ themaĀ en ging mee op vakantie in een jaar dat er volgens mij ook een EK/WK was. Fantastisch boek vind en vond ik het en ik ken het ruim 30 jaar (?)Ā later volgens mij nog redelijk van buiten.Ā In die periode had ik ook nog redelijk wat albums van De Wondersloffen van Sjakie, ook een voetbal-strip.Ā En ook De Goalgetter (S&W) en Jommekeās Jacht op een Voetbal had ik, herinner ik me nu.Ā Quote
Daan Posted April 16, 2021 Posted April 16, 2021 44 minuten geleden, Omzeep zei: Niet echt zelf verzameld maar eerder een verzamelwerk: ikĀ heb hetĀ Cartoon Aid boek echt helemaal kapot gelezen.Ā Het was een dik boek met voetbal alsĀ themaĀ en ging mee op vakantie in een jaar dat er volgens mij ook een EK/WK was. Fantastisch boek vind en vond ik het en ik ken het ruim 30 jaar (?)Ā later volgens mij nog redelijk van buiten.Ā In die periode had ik ook nog redelijk wat albums van De Wondersloffen van Sjakie, ook een voetbal-strip.Ā En ook De Goalgetter (S&W) en Jommekeās Jacht op een Voetbal had ik, herinner ik me nu.Ā Ā Er was midden jaren tachtig zelfs een voetbal-/stiptijdschrift: BOING! Ā Ā zie ook: https://www.lastdodo.nl/nl/areas/9585-boing-tijdschrift Quote
Madam Kito Posted April 16, 2021 Posted April 16, 2021 Vanaf volgende maand in Maxix: de geschiedenis van het voetbal, en later (iets uitgebreider) in albumvorm! Quote
ErwinChess Posted September 12, 2021 Posted September 12, 2021 Ik verzamel alle strips waarin wordt geschaakt of waarin een afbeelding van een schaakbord of schaakstuk voorkomt.... Dat is een echt thema......... Heb inmiddels al meer dan 1.500 Titels en honderden dagstripjes uit de krant... Ben hier nu al een jaar of 12 mee bezig. Maar ik verzamel alleen digitaal, dus ik scan de albums/bladzijden met schaken of ik pluk afbeeldingen van internet. Ā Ik zal eens kijken wat ik over Brugge kan vinden. Heb in de afgelopen jaren veel notities gemaakt over andere thema's in strips/comics. Helaas veelal handmatig, dus nazoeken gaat even duren...... Ā Ā Quote
Timothy van Damme Posted September 13, 2021 Posted September 13, 2021 De Vliegende Hollander. Mijn geboorteplaats is de thuisbasis van deze legende en er zijn veel leuke strips rond dit figuur gemaakt.Ā Ā Quote
Air Posted May 13, 2024 Posted May 13, 2024 HetĀ zou dus wel eens kunnen dat DelzenneĀ met dit personage Indarazada bedoelt. Op 15/4/2021 om 21:59, Bertjeuh zei: Ā Misschien: TaoĆÆsme (chinese filosofie, bekend vh yin yang symbool) heb ik al sinds m'n 14 ongeveer mee bezig. Lijkt me wel moeilijk om er iets over te vinden, veel aziatische comics zullen ook wel niet vertaald zijn. Ā Ik zal alleszins m'n Brugge-verzameling onderhouden. Ā En voor de rest meer de genres lezen die ik leuk vind. Dystopische toestanden bijv. Ā Quote .
Recommended Posts