Ga naar inhoud

Hoe strips verzamelen?


Recommended Posts

Als klein manneke heb ik veel strips van mijn papa gelezen en kocht ik oude strips aan €0,10 op de rommelmarkt.

 

Heb meer dan 1000 strips, maar merendeel is kapotgelezen.

 

Zou graag een "echte" collectie beginnen. Echter loop ik tegen heel wat moeilijkheden aan.

 

Ik ben grote fan van de nieuwe trend van integrales. Echter, bepaalde reeksen hebben die niet of lopen nog door waardoor de reeks nooit af is. Is het dan verstandig om daar een integrale van te kopen wetende dat je nooit de volledige reeks in hetzelfde formaat hebt. Hoe ga je daarmee om?

 

Daarnaast twijfel ik ook sterk aan de taal. Ik spreek goed Nederlands, Frans en Engels. Mijn moedertaal is Nederlands, verzamel ik daar in of ga ik eerder voor de originele taal wat dan eerder Frans of Engels zal zijn ...

 

Dan zijn er ook een pak zaken die niet meer heruitgegeven worden. Ga ik dan de tweedehands markt op voor veel te hoge prijzen of blijf ik met een gat in de collectie ...

 

Soms denk ik dat het makkelijker zou zijn om mijn eigen uitgeverij te starten, gewoon om fan zeker te zijn dat ik reeksen kan verzamelen op de best mogelijke manier 😛

Straffe Strips: Striprecensies op YouTube

Link naar reactie

Wow. Dit dilemma zou ik archiveren onder 'luxe problemen'. Ik zou zeggen te beginnen met verzamelen wat je leuk vindt. Er zijn genoeg reeksen al in mooie integrale versies verkrijgbaar die zijn afgesloten. En waarom zou je slechts voor één taalgebied kiezen als je er drie machtig bent? De 'sky is the limit', man! Een uitgeverij van onuitgegeven titels starten die alleen jij nog zou willen lezen zou ik afraden tenzij je je verzameling wil laten bestaan uit 1000 dezelfde exemplaren van één en dezelfde titel.

 

Link naar reactie

Volg deze website en de stripspeciaalzaak.be wat er uitkomt.

Wil je bijvoorbeeld Loisel Peter Pan en heb je daar nog niks van zou ik wachten op de integrale want die is net aangekondigd.

Begin gewoon ergens en als de kasten vol zijn en moeders de vrouw gaat zeuren weet je dat je lekker bezig bent.

Verder zou ik als je de talen echt goed beheerst alles in de originele taal lezen.

Maar ben je bang dat je nuances gaat missen omdat je de basis kent zou ik de vertaling kopen.

Wat soms spot on, en soms er net naast zit.

Link naar reactie
18 hours ago, Straffe Recensent said:

Zou graag een "echte" collectie beginnen. Echter loop ik tegen heel wat moeilijkheden aan.

 

Ik ben grote fan van de nieuwe trend van integrales. Echter, bepaalde reeksen hebben die niet of lopen nog door waardoor de reeks nooit af is. Is het dan verstandig om daar een integrale van te kopen wetende dat je nooit de volledige reeks in hetzelfde formaat hebt. Hoe ga je daarmee om?

 

Daarnaast twijfel ik ook sterk aan de taal. Ik spreek goed Nederlands, Frans en Engels. Mijn moedertaal is Nederlands, verzamel ik daar in of ga ik eerder voor de originele taal wat dan eerder Frans of Engels zal zijn ...

 

Dan zijn er ook een pak zaken die niet meer heruitgegeven worden. Ga ik dan de tweedehands markt op voor veel te hoge prijzen of blijf ik met een gat in de collectie ...

Welke reeksen zou je in integrales willen hebben die nu niet af zijn? 

Verder lijkt het erop alsof je op zoek bent naar problemen en teveel nadenkt over dingen. Zoals hierboven al staat geschreven zijn integrales daar de normaalste zaak van de wereld en zijn veel van deze bundels prijstechnisch interessant. Meestal lopen ze nog voor op ons ook, dus wat let je? 

Sporadisch zijn er ook integrales die in het Nederlands er bovenuit steken. Guus Slim, Sammy of Trigië zijn daar goede voorbeelden van. 

Verder zou je kritisch kunnen kijken naar de zaken die niet meer heruitgegeven worden. Vaak is dat met een goede reden. Als de 0.10 die je eerder noemde een maatstaf is dan kom je nogal snel van een koude kermis thuis. Voor albums in goede staat zul je moeten betalen. Het is niet anders.
 

Link naar reactie

Wil je verzamelen, of wil je lezen? Zelf heb ik mezelf altijd als een lezer gezien, en de stapel boeken die ik zo accumuleerde was daar een afgeleide van. Het voordeel daarvan is dat ik stopte met reeksen die me niet meer interesseerden. Een verzamelaar wordt daar gek van, maar voor mij hoort dat bij het afgelegde parcours.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik denk dat Waldorf de juiste vraag stelt.

Ik heb series die ik me niet meer bevielen niet afgemaakt

Hoewel ik graag de complete serie in mijn kast heb staan, spendeer ik mijn geld dan liever aan iets anders

Daarnaast zou ik zeggen: ga bij een stripboekenwinkel naar binnen en geef aan waar je interesse ligt.

Men kan je dan prima adviseren wat in jouw stijl past qua interesse

In mijn locale stripboekenwinkel zie ik albums staan en vraag vaak wat de verkoper ervan vindt en krijg altijd goed advies.

En ja, en zijn series die , als je ze wilt verzamelen geld gaan kosten omdat er delen bij zijn die uitverkocht zijn en niet bekend is of er een herdruk komt.

Ik heb zitten twijfelen over de integrale reeks van de rode ridder maar zie la dat er bepaalde delen niet meer leverbaar zijn.

Kun je 2 dingen doen, of je kijkt naar iets anders, of je gaat duurder aankopen doen om er toch mee te beginnen.

Blijft een dilemma, of je nu begint of al jaren spaart.

 

Link naar reactie
Op 25/10/2021 om 08:54, Waldorf zei:

Wil je verzamelen, of wil je lezen?

Dat is inderdaad de vraag die je je moet stellen.
Ik heb zo'n 1300 titels in mijn collectie, maar amper een reeks compleet. Ik koop, lees en zet weg. Waarna ik ze regelmatig nog eens vastneem en herlees. Titels die ik in mijn jeugd gekregen heb, heb ik nog altijd en werden/worden nu door mijn kinderen en nichtjes gelezen. Het interesseert mij niet de hoeveelste druk ik heb, of van welke uitgeverij deze of gene Asterix nu weer is. Het gaat mij om de verhalen. Sommige reeksen probeer ik wel compleet te krijgen, omdat de verhalen me erg liggen. Soms koop ik een integrale reeks om zo de verhalen bijeen te krijgen. Maar nooit gaat het me om het "hebben", laat staan dat ik een album twee keer zou kopen om er eentje van cryogeen te gaan bewaren om binnen honderd jaar terug te verkopen of zo...
Waarmee ik geen afbreuk wil doen aan die hobby, als dat je ding is moet je dat doen. Mij interesseert het alleen niet zo.

Link naar reactie

Hoe strips verzamelen?

Je koopt een boekje, en legt het in de kast.

Daarna koop je nog een boekje, en legt dat bovenop het vorige in de kast.

Zo ga je door, tot je aan de bovenkant van de kast komt;

Dan koop je nog een boekje, en leg je het in de kast, naast de vorige boekjes.

Je koopt nog een boekje, en legt het op het onderste boek dat naast de vorige boekjes ligt.

Weer ga je door tot je aan de bovenkant van de kast komt.

Herhaal die stappen, tot de kast vol is.

Koop dan een nieuwe kast.

Herhaal al voorgaande stappen behalve die hier vlak voor, tot de tweede kast vol is.

Koop dan nog een nieuwe kast.

Herhaal weer alle vorige stappen.

 

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom jullie er een probleem van maken.

Link naar reactie

Strips die ik koop doe ik in de eerste plaats om te verzamelen en een reeks compleet te hebben. Uiteraard enkel van reeksen waarvan ik weet dat ze goed zijn en die ik graag lees. De albums die ik verzamel zal ik dan ook effectief lezen. Welke druk etc doet er mij ook niets toe.

 

Lezen en reeksen ontdekken doe ik in de bibliotheek of online. Als ik ze goed vind dan wil ik ze gaan verzamelen. Liefst in de vorm van integrales, mooi in hardcover met achtergrond informatie, allesomvattend.

 

Probleem stelt zich als een reeks nog lopende is en er wordt een integrale van gemaakt. Zie bijvoorbeeld Rode Ridder, Blauwbloezen, Smurfen, ... Dat zijn integrales die ik heel graag zou hebben, maar ik voel mij geremd omdat die op een arbitrair punt stoppen of zullen stoppen en er nog verhalen erna komen die ik dan niet in integrale vorm zal hebben. Dat voelt vervelend ...

Straffe Strips: Striprecensies op YouTube

Link naar reactie
10 uren geleden, Straffe Recensent zei:

Probleem stelt zich als een reeks nog lopende is en er wordt een integrale van gemaakt. Zie bijvoorbeeld Rode Ridder, Blauwbloezen, Smurfen, ... Dat zijn integrales die ik heel graag zou hebben, maar ik voel mij geremd omdat die op een arbitrair punt stoppen of zullen stoppen en er nog verhalen erna komen die ik dan niet in integrale vorm zal hebben. Dat voelt vervelend ...

 

20c9e696b9f94fb366f53ac63e1adf10.gif

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
10 uren geleden, Straffe Recensent zei:

Dat zijn integrales die ik heel graag zou hebben, maar ik voel mij geremd omdat die op een arbitrair punt stoppen of zullen stoppen en er nog verhalen erna komen die ik dan niet in integrale vorm zal hebben. Dat voelt vervelend ...

Dat is het risico van het verzamelen. Je kunt je ook troosten met de gedachte dat je in ieder geval alles hebt verzameld wat er is gepubliceerd. De rest kun je dan, als het zo nodig compleet moet zijn, in een andere vorm aanschaffen. Door nu af te wachten tot een reeks voltooid is heb je jezelf nu sowieso in je voet geschoten. Een integrale reeks als Rode Ridder, Smurfen of Steven Sterk is inmiddels al niet meer in zijn geheel leverbaar tenzij je aanzienlijk dieper in de buidel wilt tasten. En denk je eens in: als iedere verzamelaar dezelfde afwachtende houding zou hebben wat betreft de aanschaf van zijn series, dan zal er geen tweede deel op de markt komen. Daarmee word je zelf het probleem van je dilemma en draag je dus bij aan het vroegtijdig beëindigen van deze door jou zo gewaardeerde reeksen... 

 

Link naar reactie
14 uren geleden, Straffe Recensent zei:

Strips die ik koop doe ik in de eerste plaats om te verzamelen en een reeks compleet te hebben.

 

Dat moet je dus niet doen, want dat verlangen om een reeks compleet te hebben wordt door uitgeverijen uitgebuit om jou brol te laten kopen. Trek zelf je grenzen. Ik ben bv. gestopt met nieuwe Blauwbloezen te kopen, terwijl dat in mijn tienerjaren gewoon mijn favoriete reeks was (na Blueberry). Op een gegeven moment is het gewoon mooi geweest. Maar die oude albums koester ik nog steeds.

Link naar reactie

Verzamelaars bewaren hun albums ingeseald want dan zijn ze meer geld waard. :e007:

Ik ben in de eerste plaats lezer en hoef mijn reeksen niet compleet te hebben. Ik stop met de aanschaf als ik er niets meer aan vind.

De delen die ik al heb blijf ik met regelmaat herlezen..

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
5 uren geleden, Blutch zei:

 

Dat moet je dus niet doen, want dat verlangen om een reeks compleet te hebben wordt door uitgeverijen uitgebuit om jou brol te laten kopen. Trek zelf je grenzen.

 

Ik geef een tegengeluid: blijf dat vooral doen Straffe Recensent!

Ik ben ook louter een verzamelaar, en niks mooier om ontbrekende delen in huis te halen en uit te stallen in de stripverzameling.

Link naar reactie
31 minuten geleden, Hamirubi zei:

 

Ik geef een tegengeluid: blijf dat vooral doen Straffe Recensent!

Ik ben ook louter een verzamelaar, en niks mooier om ontbrekende delen in huis te halen en uit te stallen in de stripverzameling.

 

Niets houdt een mens tegen om te verzamelen tot een bepaald punt. Soms moet je kunnen zeggen dat het genoeg is geweest, dat gevoel heb ik met de albums van De Rode Ridder die tegenwoordig verschijnen. 

Link naar reactie

Ik ben vooral verzamelaar van bepaalde tekenaars en de grens bij mij is vooral de prijs van een item.

De overige strips die "verzamel" maakt het mij overigens niet welke druk het is.

Al ben ik geen stripverslinder zoals de meeste hier.

Ik heb nog wel wat ruimte dus hc of sc is voor mij ook niet belangrijk.

Ik denk dat je kunt genieten van verzamelen en lezen. En hier zijn massa's mensen die je kunnen adviseren.

 

 

Link naar reactie

Ik denk dat teveel focus op het verzamelen soms afbreuk kan doen aan het leesgenot.

Dat geldt niet voor iedereen, maar dat is wel een mogelijk risico.

 

@Straffe Recensent, op je youtube-kanaal heb je toch al heel wat uiteenlopende strips doorgenomen, wat was persoonlijk je top drie van de albums die je daar onder handen hebt genomen? Die top drie kan ook al een gids zijn voor datgene waar je echt voldoening uithaalt op stripvlak.

Link naar reactie
1 minuut geleden, cinco zei:

Ik denk dat teveel focus op het verzamelen soms afbreuk kan doen aan het leesgenot.

Dat geldt niet voor iedereen, maar dat is wel een mogelijk risico.

 

@Straffe Recensent, op je youtube-kanaal heb je toch al heel wat uiteenlopende strips doorgenomen, wat was persoonlijk je top drie van de albums die je daar onder handen hebt genomen? Die top drie kan ook al een gids zijn voor datgene waar je echt voldoening uithaalt op stripvlak.

Mijn top 3 zou zijn: Gilles de Geus, Het Goud van de Zwendelaar en Beestenburcht.

Straffe Strips: Striprecensies op YouTube

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...