Ga naar inhoud

Blijf je nog zoveel strips kopen met de prijsstijgingen?


JPAR

Blijf je nog op dezelfde voet strips kopen met de prijsstijgingen?  

48 leden hebben gestemd

  1. 1. Blijf je nog op dezelfde voet strips kopen met de prijsstijgingen?

    • Ja, ik verander niks aan mijn hoeveelheid aankopen
    • Nee, ik zal minder aankopen doen
    • Nee, ik ga stoppen met aankopen
    • Nee, ik maak de overstap naar een andere taal (Frans, Engels, ...)
      0
    • Nee, ik maak de overstap naar een ander genre


Recommended Posts

Ik was eigenlijk al verminderd, dus voor mij zal er niet echt iets veranderen.

Aangezien we nu het einde van het jaar naderen, komen we ook in de periode dat ik controleer of mijn voornemens in verband met boeken en strips zijn gelukt.

En ja hoor: twee voornemens waren al heel snel gesneuveld, nl.: geen boeken kopen en geen strips kopen. :) Dus de prijsstijgingen zullen niet echt invloed hebben op wat ik van plan ben, maar in de praktijk zal het anders uitdraaien.

Link naar reactie

Mijn voornemen om geen strips te kopen zal wel weer mislukken, o.a. omdat ik tijd heb om de stapel ongelezen strips weg te werken, doordat iedereen van Twitter begint weg te blijven en daar niets meer te beleven is sinds de Grote Twit daar de plak zwaait.

Link naar reactie
9 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Ik ben al langer geminderd in aankopen. Niet voor de centen maar omdat er gewoon niet veel uitkomt dat ik de moeite waard vind.

Hier ongeveer hetzelfde, ik vind veel strips hun prijs niet meer waard, veelal mooie tekeningen, maar geen vernieuwend verhaal. Het gebeurt te weinig dat een verhaal mij echt bij de strot grijpt. 
En als dat dan wel het geval is, dan maken die uitgevers er weer een potje met hun uitgave beleid. 
Om bij het onderwerp terug te komen, een hogere prijs zal er automatisch voor zorgen dat ik kritischer wordt en dus minder strips zal kopen.

Link naar reactie

Mijn generatie van vijftigers lijkt de laatste generatie die nog zo'n grote hoeveelheden strips kocht... Maar plaatsgebrek of nieuwe interesses in deze vlug veranderende tijden hebben bij de meesten toch voor een vermindering in het aantal strip-aankopen gezorgd.  De hoge prijs (€10 voor een softcover, €20 of meer voor een hardcover) zal wel grotendeels te verklaren zijn door de inflatie van de munt....   Begin jaren '80 kostte een strip 100 frank (€2,5) maar een gewone werkmens verdiende toen ook maar 30.000 frank (€750)

Link naar reactie

Ik wil elk jaar minderen, maar dan komt er zoveel prachtigs uit, dat ik keihard overstag ga.

 

Ik heb wel nu een stapel zo hoog om nog te lezen, dat dát nu juist mijn nieuwe aankopen beperkt, zo merk ik.

 

Het scheelt gewoon dat ik qua leeftijd (bijna 50) en qua financiele situatie (ik heb mijn eigen uitgeverijtje en doe af en toe iets regelen voor artiesten waardoor ik een % ontvang) in orde ben, dus ook daardoor kan ik redelijk alles kopen wat ik wel wil hebben. Al wil ik geen gekke dingen, maar gewoon af en toe wat. Ongeveer 100 comics (vnl) per maand ongeveer.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Rik zei:

Ik houd mijn budget constant maar dit betekent dus wel dat ik minder aankopen kan doen bij een prijstijging.

Deze optie kan ik volgens mij niet kwijt in de poll.

 

Toch wel, dat is de tweede optie: je zal minder aankopen doen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Prijsstijgingen vind ik persoonlijk niet zo'n probleem. De wisselvalligheid in de kwaliteit van nieuwe strips doen mij met name minder kopen...

Zo heb ik tot nu toe ook de nieuwste Jeremiah nog laten schieten... de laatste delen vond ik nogal belabberd. Mocht er iemand mij ervan overtuigen dat het laatste deel opeens een meesterwerk zou zijn dan hoor ik dat graag 🙂

Link naar reactie
5 minuten geleden, sanderg zei:

Zo heb ik tot nu toe ook de nieuwste Jeremiah nog laten schieten... de laatste delen vond ik nogal belabberd. Mocht er iemand mij ervan overtuigen dat het laatste deel opeens een meesterwerk zou zijn dan hoor ik dat graag 🙂

 

Hombre, je bent veel te laat gestopt. Ik stopte in 2010 bij nr 29, en dat was ook al veel te laat.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Mijn vrouw heeft een eigen paard.

Dan valt de kosten van mijn stripverzameling wel reuze mee.

Betreft prijsstijgingen.

Ja! Mensen met een kleine beurs die moeten een keuze maken tussen eten , energierekening en hobby.

Gelukkig heb ik daar weinig last van, maar dat betekend niet dat ik alles los en vast koopt.

Ik blijf een kritische verzamelaar.

Ik koop alleen wat ik leuk en betaalbaar vindt.

Link naar reactie
45 minuten geleden, stripfanaat zei:

Vond de laatste Jeremiah erg vaag, snapte weinig van het verhaal, raar einde ook, volgens mij niet af?

 
Ik heb de serie t/m deel 18. Ooit compleet gehad, maar de rest weer verkocht.  Vanaf deel 19 ging Hermann met directe inkleuring werken. Is me nooit bevallen evenals de verhalen vanaf deel 19.

De delen 8-14 zijn mijn favorieten.

 

Mijn aankopen variëren van kringloop, tweedehands, nieuw tot duurdere uitgaven zoals zwart wit Blueberry’ van Sherpa. Als ik echt iets wil hebben koop ik het wel maar vergelijk zeker wel de prijzen. Ik koop ook geregeld jeugdstrips voor mijn dochters.

Ik ben heel behoudend met het kopen/ beginnen met nieuwe series. Veel  stripseries met wisselvallige kwaliteit verschijnen in dure HC’s. Dat heb ik er dan niet voor over. Ook ben ik geen liefhebber van (dure) one shots.

 

Inflatie heeft niet direct invloed om mijn aankoopbeleid maar impulsaankopen mbt nieuwe strips of het compleet houden van series om het compleet houden zitten er met de huidige prijzen niet bij.

 

Groet,

RJ
 

Link naar reactie
3 hours ago, Peter Motte said:

 

Gewoon af en toe wat...

ja. Uhm. Dat klinkt inderdaad wel gek :)


maar het zijn zo'n 10 pre-orders per maand, en de rest zijn backissues en af en toe strips.
Afgelopen 2022 heb ik ongeveer 1700+ gekocht maar heb er ook 1500 verkocht.
Dat heeft 2 oorzaken...
1] Ben namelijk flink aan het "omvormen" zodat ik bijvoorbeeld een omnibus of TPB koop en dan de losse deeltjes weer verkoop. Dus SIN CITY HC kopen en alle losse deeltjes gaan dan de deur uit. Eigenlijk telt dat dus niet :)
Maar zo goed is mijn verslaglegging nu ook weer niet :D
2] ik tel tegenwoordig ook de losse extra verkopen (via Darsil) van mijn Sisterhood-serie erbij. Wellicht niet eerlijk , maar ach het is mijn xls :) dus doe er mee wat ik wil :)

 

beetje windowdressing wellicht, maar andere jaren had ik die 2 zaken helemaal niet, en kwam aan hetzelfde aantal inkopen uit.

Als ik eens tijd heb en zin heb, zal ik die 2 zaken er eens uitfilteren :)

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Ik merk dat ik met een aantal serie's gestopt ben omdat het een gewoonte aankoop werd en ik er niet echt van onder de indruk was.

Daarintegen komt er ook weer een hoop nieuw uit.

Ik probeer mijn budget ongeveer hetzelfde te houden.

Gelukkig was Sinterklaas er weer met een Bon voor Neat Stuff en ouders die nog iets overgemaakt hadden.

Hoera, toch weer even e.e.a. halen/aanvullen.

 

Link naar reactie

Op dit soort momenten baal ik dat ik geen Japans kan lezen. Momenteel ben ik in Japan en nieuwe manga kosten 400 yen. Tweedehands vaak minder dan 110 yen. Omgerekend 3 euro tot 70 cent. 

 

Plus je hoeft niet 30 jaar te wachten op een nieuw deel. Niet geïnteresseerd in nieuwe reeksen? Voor minder dan 100 euro kun je vrijwel het hele oeuvre van Tezuka kopen. Wellicht de beste tekenaar ooit 

Link naar reactie
19 uren geleden, Robertkees zei:

 
Ik heb de serie t/m deel 18. Ooit compleet gehad, maar de rest weer verkocht.  Vanaf deel 19 ging Hermann met directe inkleuring werken. Is me nooit bevallen evenals de verhalen vanaf deel 19.

De delen 8-14 zijn mijn favorieten.

 

Mijn aankopen variëren van kringloop, tweedehands, nieuw tot duurdere uitgaven zoals zwart wit Blueberry’ van Sherpa. Als ik echt iets wil hebben koop ik het wel maar vergelijk zeker wel de prijzen. Ik koop ook geregeld jeugdstrips voor mijn dochters.

Ik ben heel behoudend met het kopen/ beginnen met nieuwe series. Veel  stripseries met wisselvallige kwaliteit verschijnen in dure HC’s. Dat heb ik er dan niet voor over. Ook ben ik geen liefhebber van (dure) one shots.

 

Inflatie heeft niet direct invloed om mijn aankoopbeleid maar impulsaankopen mbt nieuwe strips of het compleet houden van series om het compleet houden zitten er met de huidige prijzen niet bij.

 

Groet,

RJ
 

Ik heb de directe inkleuring ook nooit een meerwaarde gevonden... De delen daarvoor waren ook wat mij betreft de beste

Link naar reactie

Wat dat betreft ben ik blij dat mijn hoofduitgaven zich richten op Amerikaanse luxe en hardcover uitgaven. Die prijzen zijn in de afgelopen 30 jaar amper gestegen. De cover prijs van mijn in 1989 gekochte hardcover van Arkham Asylum was destijds $24,95. Met een omrekenkoers van 1 Dollar op 3,80 Gulden in de stripwinkels betaalde ik destijds een rib uit mijn lijf. Nu betaal ik ruim dertig jaar later voor eenzelfde hardcover uitgave ergens tussen de $22,99 en $29,99 (naargelang uitgever en dikte van de editie) met een 1 Dollar op (momenteel) 1,05 Euro wisselkoers. Mijn koopgedrag zal niet hoeven veranderen...

Link naar reactie
7 uren geleden, Michie zei:

Op dit soort momenten baal ik dat ik geen Japans kan lezen. Momenteel ben ik in Japan en nieuwe manga kosten 400 yen. Tweedehands vaak minder dan 110 yen. Omgerekend 3 euro tot 70 cent. 

 

Plus je hoeft niet 30 jaar te wachten op een nieuw deel. Niet geïnteresseerd in nieuwe reeksen? Voor minder dan 100 euro kun je vrijwel het hele oeuvre van Tezuka kopen. Wellicht de beste tekenaar ooit 

Je kan altijd Japans leren lezen, maar de tijd die je daarvoor nodig hebt, is ook een kost. En vergeet ook de enorme verzendingskosten niet.

 

Franstalige manga's zijn een goed alternatief. Een heel groot aanbod, je moet niet lang wachten op vertalingen en de prijs valt mee (7 of 8 euro, geen verzendingskosten).

Link naar reactie

Ik heb dit jaar voor het eerst sinds lang weer meer strips gekocht. Ik heb een 10-tal jaar geleden wat beginnen downsizen. Dit gezegd zijnde dus toch weer wat reeksen aangevuld. Die inhaalbeweging is nu weer wat afgezwakt. Ik volg een aantal integrale reeksen die nog lopende zijn. Dit zijn no brainers om aan te vullen. Er zijn er inmiddels ook een aantal volledig. Jammer genoeg ontdekte ik deze zomer het Amerikaanse Omnibus aanbod. Ik koop de laatste maanden vooral dit soort bundelingen. De superhelden comics en de Star Wars reeksen zijn een welgekome afwisseling. Helaas kosten die boeken ook een en ander. Het is dus kiezen geblazen. naar volgend jaar wil ik toch vooral deze weg verder opgaan. Ten koste van de overvloed aan Nederlandstalige reeksen die onze markt vandaag overspoelen. Voor klassiekers en de betere strips is er uiteraard altijd plek :)

Er spelen ook andere factoren mee... Een hardcover uitgave die de 20 euro passeert voor in het beste geval 64 pagina’s, of een Omnibus van 1000 pagina’s voor 125 euro? Het is ook de reden waarom ik graag integrale uitgaven koop. 

Mijn budget blijft hetzelfde, dat kan ik helaas niet indexeren. Dus gezien de inflatie koop je dan minder zeker?

Link naar reactie
Op 8/12/2022 om 11:58, stripfanaat zei:

Vond de laatste Jeremiah erg vaag, snapte weinig van het verhaal, raar einde ook, volgens mij niet af?

Die vage verhalen werden naar mijn idee steeds meer een gegeven in deze reeks... Ik snapte er soms bijna geen moer meer van. 

 

Dat heb ik overigens wel met meer strips.

 

Die vaagheid lijkt soms een soort excuus lijkt te zijn voor vermeende literaire pretenties. Is dat typisch Frans of zo? Dufaux is daarbij wel echt een schoolvoorbeeld... Zijn strips monden na een redelijk veelbelovend begin helaas bijna altijd wel uit in slap gel*l 

 

Misschien komt het er mede uit voort dat in Frankrijk (toch nog altijd de grootste Europese markt voor srips volgens mij) strips een hoger aanzien hebben dan in onze lage landen. Daar hoort dan wellicht ook een soort literaire verhevenheid bij om "echt" serieus genomen te worden. Ik zie die teneur ook wel een beetje terug in de verkoop van originelen via, met name, Maghen. De beschrijving die hij soms geeft van originelen zijn wel erg pretentieus naar mijn smaak. Zal ook wel met het opstuwen van de prijs te maken hebben 🙂

 

Voor mij persoonlijk echter zijn die pretenties veelal nogal misplaatst.

Ik lees strips vooral toch voor de ontspanning.

 

Een goed doordacht en spannend verhaal zoals Van Hamme ze kon schrijven in de jaren 80 - 90 lijkt vandaag de dag steeds minder belangrijk. (Of zijn de vage verhalen misschien gewoon een soort excuus om gebrek aan talent te verdoezelen?).

 

Iemand als Tardi bewandelt naar mijn idee wel op een goede manier het pad waarin een strip echt literair talent weerspiegelt. Maar dat zijn dan ook vaak bewerkingen van romans.. (o.a. de laatste der laatsten). Strips van Tardi koop ik dan ook altijd blind. Eigenlijk vond ik van hem alleen de latere Isabelle Avondrood verhalen en zijn heel vroege werk wat tegenvallen.. 

Link naar reactie
9 minuten geleden, sanderg zei:

Iemand als Tardi bewandelt naar mijn idee wel op een goede manier het pad waarin een strip echt literair talent weerspiegelt. Maar dat zijn dan ook vaak bewerkingen van romans.. (o.a. de laatste der laatsten)

Ik houd doorgaans ook heel erg van zijn werk, maar 'Elise en de Nieuwe Partizanen' vond ik niet door te komen...

Link naar reactie
17 minuten geleden, sanderg zei:

Die vage verhalen werden naar mijn idee steeds meer een gegeven in deze reeks... Ik snapte er soms bijna geen moer meer van. 

 

Dat heb ik overigens wel met meer strips.

 

Die vaagheid lijkt soms een soort excuus lijkt te zijn voor vermeende literaire pretenties. Is dat typisch Frans of zo? Dufaux is daarbij wel echt een schoolvoorbeeld... Zijn strips monden na een redelijk veelbelovend begin helaas bijna altijd wel uit in slap gel*l 

 

Misschien komt het er mede uit voort dat in Frankrijk (toch nog altijd de grootste Europese markt voor srips volgens mij) strips een hoger aanzien hebben dan in onze lage landen. Daar hoort dan wellicht ook een soort literaire verhevenheid bij om "echt" serieus genomen te worden. Ik zie die teneur ook wel een beetje terug in de verkoop van originelen via, met name, Maghen. De beschrijving die hij soms geeft van originelen zijn wel erg pretentieus naar mijn smaak. Zal ook wel met het opstuwen van de prijs te maken hebben 🙂

 

Voor mij persoonlijk echter zijn die pretenties veelal nogal misplaatst.

Ik lees strips vooral toch voor de ontspanning.

 

Volgens mij ligt het aan een gebrek aan inspiratie voor de betrokken reeks. Hun ideeën ervoor zijn uitgeput, maar omdat het nu eenmaal succes heeft, blijven ze afleveringen maken. Ik denk niet dat het veel te maken heeft met literaire pretenties.

Link naar reactie
8 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Volgens mij ligt het aan een gebrek aan inspiratie voor de betrokken reeks. Hun ideeën ervoor zijn uitgeput, maar omdat het nu eenmaal succes heeft, blijven ze afleveringen maken. Ik denk niet dat het veel te maken heeft met literaire pretenties.

Zou kunnen... Centjes zijn dan uiteindelijk toch belangrijker dan kwaliteit..
Het is wel erg jammer dat reeksen in hun totaliteit hiermee het slop in worden gedraaid. Het vreemde vind ik dan wel dat de auteurs in kwestie dit toch ook moeten zien/ ervaren?
 

Wat dat betreft- alle hulde aan Van Hamme dat, toen zijn inspiratie op was, hij de brui gaf aan zowel Thorgal als XIII. 
En zie wat er daarna van die reeksen is geworden!  

Wat dat betreft ben ik Hergé eeuwig dankbaar dat hij zijn prachtige reeks na zijn dood niet heeft laten verkwanselen. 

Link naar reactie
30 minuten geleden, sanderg zei:

Zou kunnen... Centjes zijn dan uiteindelijk toch belangrijker dan kwaliteit..
Het is wel erg jammer dat reeksen in hun totaliteit hiermee het slop in worden gedraaid. Het vreemde vind ik dan wel dat de auteurs in kwestie dit toch ook moeten zien/ ervaren?
 

Wat dat betreft- alle hulde aan Van Hamme dat, toen zijn inspiratie op was, hij de brui gaf aan zowel Thorgal als XIII. 
En zie wat er daarna van die reeksen is geworden!  

Wat dat betreft ben ik Hergé eeuwig dankbaar dat hij zijn prachtige reeks na zijn dood niet heeft laten verkwanselen. 

Het feit is natuurlijk wel dat we zelf schuld zijn aan die, in kwaliteit tanende, eindeloze reeks. Voor een uitgever is er geen enkele reden om met die reeksen te stoppen als iedereen die dingen (klagend) blijft aanschaffen.   

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...