Ga naar inhoud

Vermindering Of Zelfs Afschaffing P@pers


Johan

Recommended Posts

Bij mijn weten zijn er via tekenaars en scenario schrijvers ook ,die via de p@per hun 1ste werk zien gepupliceerd kregen.

Ik denk nu sterk aan de tekenaar van =de verloren verhalen van Lemuria .en voor de Nederlanders(Tweetie)is da nu toch niet meer de eerste de beste hey .

IK zouhet dus een zondevinden als Een van onze mogelijkhedenzoudenstop zetten om nieuwe tekenaars een kans te geven iets uit te brengen.dus ikzou niet graag hebben dat het verdwijnt .Ook ken ik perwoonlijk de mensen die er hun tijden ziel insteken.die dat doen ook zonder bij bedoelingen(persoonlijk winst najagen)

Ik hoopdat de tekenaars en inkleurders +s enaristen hun mening geven hier over dit onderwerp

Link naar reactie

Ik vind P@per wat weinig variatie hebben en een te klein formaat, het zou beter opgenomen worden in BS zelf maar dat is ondertussen geëvolueerd in een glossy magazine (zeker het laatste nummer). Zelf heb ik geen voeling meer met het blad (BS en P@per) maar anderen gaan het fantastisch vinden.

Nu de subsidies gedaan zijn wordt het blad in vraag gesteld, we zien deze situatie keer op keer terug komen.

Link naar reactie

Persoonlijk vind ik P@per wel leuk, maar ik ga het niet missen als het niet meer komt.  Johan, misschien kun je eens uit leggen wat de relatie met Brabant Strip Magazine (BSM) is.  Zelf had ik altijd het idee dat ze in principe onafhankelijk van elkaar opereerden, alleen dat P@per met BSM mee gezonden wordt.  Afgezien van P@per, de hoofdredacteur kan zich beter eens met BSM gaan bezig houden. Het magazine heeft al jaren niet meer de uitstraling die het eerst had. En dat terwijl de hoofdredacteur tegenwoordig betaald wordt (in ieder geval de vorige).  

Link naar reactie

Is bijna altijd zo, nieuwe meesters nieuwe wetten. Maar als men een hoofdredacteur aan het hoofd zet van een blad, die naar mijn bescheiden mening, totaal geen voeling heeft met de hedendaagse stripwereld is er ergens wel wat loos. Als zelfs Etienne zijn voorzitterschap neerlegt, dan schort er ergens toch wel iets. P@per heeft zijn verdiensten, net als vele andere bladen, zowel digitaal als op papier,  die aankomende en zelfs bekende tekenaars die eens uit de band willen springen hier hun kans geven. Dat de kwaliteit niet altijd van de bovenste plank is neem ik er dan graag bij. Hopelijk blijft P@per bestaan en stoppen ze met Brabant Strip, een blad dat uitgegroeid is tot een elitair blad, zonder al te veel voeling met zijn publiek. Wat in Brabant Strip verschijnt vind je bijna op ieder zichzelf respecterend forum. Eigenlijk alleen daarom al zou dit blad de eer aan zichzelf moeten houden en zichzelf opheffen.

Link naar reactie

D'r zijn twee kanten aan een blad als P@per.

Als de lezers van BSM het boekje systematisch ongelezen verticaal klasseren, dan heeft het geen bestaansrecht. Da's iets dat de redactie moet uitzoeken, maar iets zegt mij dat P@per toch wel zijn lezers heeft.
De andere kant zijn de mensen die met P@per de kans krijgen om eens op mooi papier met een behoorlijke oplage te verschijnen. Voor iemand als ik - een amateurtje die na de werkuren zich aan strips waagt - betekende dat toch echt wel een serieuze boost, iets om heel blij mee te zijn, een duwtje in de rug dat je toch wel niet compleet je tijd aan het verdoen bent. En dat is heel wat waard, naar mijn mening.

Link naar reactie

Is bijna altijd zo, nieuwe meesters nieuwe wetten. Maar als men een hoofdredacteur aan het hoofd zet van een blad, die naar mijn bescheiden mening, totaal geen voeling heeft met de hedendaagse stripwereld is er ergens wel wat loos. Als zelfs Etienne zijn voorzitterschap neerlegt, dan schort er ergens toch wel iets. 

Etienne stapt op? Wat is er nu weer aan de hand bij Brabant Strip? Ze hadden nooit Patrick Vranken moeten wegsturen. Na zijn gedwongen vertrek in 2010 is het met het magazine bergafwaarts gegaan. 

Link naar reactie

Kunnen ze niet apart iets rekenen voor de P@per ?? Dat je het blad bijvoorbeeld als optie bij BSM kan ontvangen of zelfs los??

 

Zelf lees ik (helaas) al bijna twee jaar geen BSM meer, omdat ik mezelf steeds weer opnieuw (en in mijn mening moeizaam) moest aanmelden voor een nieuw jaar...hahaha...een keer vergeten en niet meer van gekomen daarna.

Maar eerlijk gezegd las ik BSM heel graag, en juist weer liever na 2010. Daarvoor steeds veel en veel te veel uitgebreide artikelen over of Vlaamse "in mijn ogen slechte" strips of het verleden van Herge Vandersteen Sleen of covers van bladen of ander nostalgisch geneuzel etc. etc. Totaal oninteressante artikelen voor de niet supernerds.

P@per heb ik een paar nummers gelezen, maar daarna gingen ze ongelezen weg, kwaliteit heel heel matig. Ik heb niet voldoende tijd en lees dan liever een goed stripboek.

Link naar reactie

Ik ben zelf geen neutrale bron want ik schrijf de roddelrubriek van P@per + de lotgevallen van Oom Tim, maar ik vind het belangrijk dat er publicatiemogelijkheden zijn voor (beginnende) tekenaars.  De kwaliteit is inderdaad soms wisselend, maar dat krijg je als je ook beginners aan het woord wil laten... 
Het zou jammer zijn mocht P@per dus verdwijnen.

BSM zelf lees ik ook altijd met plezier, ik heb via BSM al nieuwe tekenaars leren kennen die ik absoluut wil lezen.  De nostalgische rubrieken zijn minder mijn ding, maar BSM wil elk publiek bedienen en dat vind ik prima.  Liever een inclusief beleid dan een exclusief beleid...

Link naar reactie

Etienne stapt op? Wat is er nu weer aan de hand bij Brabant Strip? Ze hadden nooit Patrick Vranken moeten wegsturen. Na zijn gedwongen vertrek in 2010 is het met het magazine bergafwaarts gegaan. 

Ik vind dan weer dat opvolger Kurt Morissens van BSM een heel goed striptijdschrift heeft gemaakt en dat het hoogtepunt in zijn periode lag.

 

En ja, de kwaliteit in P@per is wisselvallig. Maar er bestaat duidelijk een publiek voor. Misschien moet de redactie een beetje strenger zijn? Ik heb net het laatste twee nummers die ik heb liggen eens doorgebladerd. De meeste strips zien er degelijk uit. Opvallend veel bekende/professionele namen ook. Een kleine 10 procent van de geplaatste strips ziet er echter behoorlijk amateuristisch uit. Indien ze die 10 procent zouden kunnen schrappen zou dat het blad zeker geen kwaad doen. Ook een tijdschrift dat nieuwe onbekende namen een kans wil geven moet niet zomaar alles plaatsen.

Link naar reactie

Ik zou het  meer dan jammer vinden als ze stoppen met p@per. Ik heb net als vele anderen mijn eerste samenwerkingen erin gepubliceerd zien worden en het is een van de weinige opties die er nog zijn voor ondernemende of beginnende stripmakers. De kwaliteit verschilt, dat is waar, maar dat heeft ook zijn charmes. Ik ben benieuwd wat de echte reden is. Dit klinkt als een excuus, niet als reden om het blad op te heffen. Just my two cents ;-)

Link naar reactie

Nieuwste BSM zat in de bus. Ik moet het nog doorbladeren, maar samen met de P@per en het vakantiealbum was het weer een lekker dik pakket. Maar ik vraag me af wie het vakantiealbum onbeschadigd in zijn brievenbus zal terugvinden. Bij mij zitten er nogal wat deuken in.

Link naar reactie

Uit. Ten behoeve van dit topic 'ns voor één keer uitgebreide input, hopelijk geeft dit wat meer inzicht.

Voor alle duidelijkheid: ik kan zelf nauwelijks tekenen, dus als ik iets "minder goed" vind dan is dat dus als lezer en tekenaars mogen hier zich zeker niet laten door ontmoedigen. De kritiek moet steeds als opbouwend beschouwd worden.

 

1) Vormgeving: ok

2) Covertekening: prima

3) Voorwoord: dit vind ik redelijk overbodig. Beperkt zich tot opsomming tekenaars.

4) Geinz "De Rosse Ridder": Geinz is zeker niet de sterkste tekenaar, maar z'n stijl is herkenbaar. De gags variëren van kwaliteit. Deze is "tussenin"

5) Reyt "Opvoeding": tekeningen vallen mee (niet top), lettering in de tekstballonnen is gruwelijk. Gag zelf is ok

6) Princess Barbare "Dyamant": de personages zijn bijzonder mooi getekend. Achtergronden echter nauwelijks en dat vage gedoe met photoshop trekt op niks. Lettering in tekstballonnen is niet ok. Bij review ook iets over het hoofd gezien: bemooei (p.5 prentje links op 2de strook). Scenario kan er mee door. => dit is zeker wel talent dat kan groeien. Daarvoor is P@per dus heel goed als kennismaking en om feedback te krijgen.

7) Barcatproductions Interview: ok, zoiets mag erin

8) De bar-kat:

a) Schokaert: herkenbare stijl, maar is niet echt mijn ding. ik zie weinig evolutie bij Schokaert. Perspectieven kloppen ook niet altijd helemaal.

B) Van Ghyseghem: voor mij is Van Ghyseghem qua tekeningen echt top wat betreft de personages. Ook eigen herkenbare stijl. Ik ben benieuwd naar welke evolutie hij volgende jaren meemaakt (en als ik hem op een beurs tegenkom zal ik zeker 'ns in "Uitgebroed" bladeren en dan beslissen of het koopwaardig is. Zie interview Batcatproductions

9) Brutin "Ragnarok hologram": dit is niet mijn ding. En het is het enige in P@per dat ik gewoon overgeslagen heb. 

10) Cruyssaert "de metamorfisten": verdienstelijke poging om een specifiek soort 1-pagina grappen te maken. Misstaat zeker niet in deze P@per als try-out, maar ik kijk er niet echt naar uit als er in volgende P@per weer metamorfisten zouden staan. Een eventueel album zou ik aan me voorbij laten gaan

11) Baloo "Fatman": klarelijn-achtig getekend, maar niet goed genoeg voor publicatie. Scenario flauw

12) Cartoenhoekj (Lectrr, Klier, Sondron): ok, niks op tegen. Behalve dat qua layout dit blad wel heel erg wit is. 

13) P@perassen; ik hou niet van veel tekst, dus niet gelezen

14) Beoc "Oom Douwe": ok, mag erin

15) De Rie "Workshops": naast Princess Barbare voor mij dé ontdekking in deze P@per. Je ziet dat er nog heel wat gesleuteld kan worden aan de tekeningen en zeker de vlakke inkleuring, maar de tekeningen op zich vond ik zeer geslaagd en de 2 scenario's waren ook in orde.

16) Gevuld "Grueson": dit is een buitenbeentje. De personages zou ik als "raar" getekend willen bestempelen. Ik weet dat dit bewust is, niettemin vrees ik dat veel lezers dit niet goed vinden. Het spelen met zowel dikke als zeer fijne lijntjes vind ik wel geslaagd. Qua scenario zijn de Grueson's ook "raar".  Voor mij misstaat dit zeker niet in een blad als P@per, maar ik ben er geen fan van.

17) Van Oppen "Mr. Nobody": vaste waarde, moet blijven. Ik vond het ditmaal wel minder qua scenario

18) Roddelrubriek Oom Tim: overbodig

19) Oom Tim: alhoewel de tekeningen niet al te best zijn (met uitzondering de agent in middelste plaatje onderste strook) stoort me hier vooral de inkleuring. 

20) Van der Auwera "In de club/Last minute vakantie": dit is goed, zowel tekeningen als de 2 gags zelf

 

Conclusie: zoals al anderen hebben aangehaald is de kwaliteit wisselend. Maar ik heb hier wel weer enkele ontdekkingen gedaan (Barbare,De Rie, Van der Auwera). En ik vind het leuk om ook te zien hoe bepaalde tekenaars evolueren of een totaal andere stijl beginnen te hanteren (Gevuld. leg "Razor" maar 'ns naast "Grueson"). Misschien dat er wat kritischer gekeken moet worden naar wat wel en niet publiceren. Anderzijds: in dat geval wordt er dan misschien weer iets geschrapt dat voor bepaalde lezers wél de moeite is. 

Kan het beter? Ja natuurlijk, alles kan altijd beter. 

Moet P@per blijven? Ja graag.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Ik kan me ook wel vinden in de bevindingen van SPeeDy behalve dan dat ik Brutin's "Ragnarok hologram" zeker de moeite vond al heb ik misschien wel een zwak voor variaties van het Matrix thema. :)

 

P@perassen is een 2 pagina column over columns zonder dat er een persoon achter staat, beetje vreemd.

 

Roddelrubriek van Oom Tim, ik denk dat het vol inside-jokes zit maar ik begrijp er de ballen van.

 

Mijn ideaal is de oude Brabant Strip met P@per samengevoegd maar dat station zijn we voorbij vrees ik.

Link naar reactie
  • 2 months later...

Ik vind het wel interessant om te weten wat iedereen van P@per vindt, dus wat mij betreft mag men hier zeker verder de inhoud bespreken en (opbouwende) kritiek geven.

 

Wat betreft de roddelrubriek: het is niet de bedoeling dat je op de hoogte bent van allerlei inside-jokes om dit te kunnen lezen.  Het was oorsrpronkelijk eerder bedoeld als een soort parodie op de "hier op de redactie"-artikels die je ook in andere bladen terugvindt.  Als echter niemand dat doorheeft, zal het wel aan ons liggen en moeten we misschien toch eens kijken voor een of andere aanpassing...
Daarom dat alle feedback op P@per dus zeker welkom is!

Link naar reactie
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...