Ga naar inhoud

Onomatopeeën (klanknabootsing)


Recommended Posts

Ik dacht dat er al een topic over onomatopeeën was, maar kan het niet terugvinden.

 

Strips zijn natuurlijk hét medium voor het uitschrijven van bepaalde klanken. Denk aan VROEM voor auto's of - zoals Wikipedia ons leert - VRÔÔÔÔT voor het geluid van een scheet in de strips van Urbanus.

 

Uiteraard kan hier eens lekker gepraat worden over deze creatieve uitingen. Maar daarnaast ben ik op zoek naar een mooie onomatopee voor het geluid van brekend glas. In het Engels zou ik er wel uitkomen, maar in het Nederlands klinken mijn ideeën net iets te tam.

Link naar reactie
2 uren geleden, Timothy van Damme zei:

Ik dacht dat er al een topic over onomatopeeën was, maar kan het niet terugvinden.

 

Strips zijn natuurlijk hét medium voor het uitschrijven van bepaalde klanken. Denk aan VROEM voor auto's of - zoals Wikipedia ons leert - VRÔÔÔÔT voor het geluid van een scheet in de strips van Urbanus.

 

Uiteraard kan hier eens lekker gepraat worden over deze creatieve uitingen. Maar daarnaast ben ik op zoek naar een mooie onomatopee voor het geluid van brekend glas. In het Engels zou ik er wel uitkomen, maar in het Nederlands klinken mijn ideeën net iets te tam.

Serieus? Staat dat op Wikipedia van die scheet?????

Link naar reactie

Haha Willy, inderdaad!

 

Ik paste ineens de lijst hier, da's een goed uitgangspunt:

Quote

 

Bareuh als uiting van ongenoegen in Sjors en Sjimmie, verzonnen door Jan van Die.

 

Blerk als er iets valt en Klont als er een dreun wordt uitgedeeld in strips van Gerrit de Jager, zoals De familie Doorzon.

 

Reldekedel als er iets valt bij De Generaal van Peter de Smet – behalve bij het gebruik van de splinterbom, deze klinkt als splinterdesplint.

 

Knots als Suske en Wiske tegen elkaar aan botsen.

 

Blab is het geluid dat de Teletijdmachine van professor Barabas maakt.

 

TSJRRRRAAAAAAKKKKK is het geluid dat Asterix en zijn dorpsgenoten maken zodra een Romeins legerkamp wordt binnengevallen.

 

VROAAA is het geluid van de raceauto's in de strip Michel Vaillant.

 

VRÔÔÔÔT is het geluid van een scheet in de strips van Urbanus.

 

 

Link naar reactie

Ik vind dat verschrikkelijk, net als bijvoorbeeld van die volglijnen in het geval van rijdende auto's , of vraag- of uitroeptekens om te benadrukken dat een persoon schrikt of het niet weet. Er zijn uitzonderingen en soms is het eigen aan een strip of stijl, dus zonder te willen veralgemeniseren: vaak is het om een gebrek aan tekentalent te maskeren. En dan zijn er nog gevallen die wel uitstekend tekenen, en die dergelijke rommel toch gebruiken, zoals Bonnet in De Piraten van Barataria. Boenk zo een grote witte tekstbalon met een vraagteken in op een prachtige pagina.

Ik kan mij vaag herinneren dat Hermann hier in een interview aan SSZ.be ooit eens iets gelijkaardigs over heeft gezegd.

Link naar reactie

Als je zo begint, dan zijn tekstballonnen ook verschrikkelijk. Niemand heeft een tekstballon boven zijn hoofd hangen. Niemand springt omhoog of heeft zweetdruppels rond zijn hoofd als hij schrikt...Zo zijn er wellicht tientallen dingen te noemen...Dat zijn een soort afspraken die we gemaakt hebben in de stripwereld...Klanknabootsingen hebben we ook nodig...

Link naar reactie
  • 1 year later...

Elke taal heeft eigen onomatopeeën:

galopperend paard: Nederlands 'kataklop', Frans 'citiclop'

kraaiende haan: Nederlands 'kukelekuu', Frans 'cocoricoo'

pang/pan, boem/baoum en ga zo maar door

 

Mijn favoriet komt uit het Engels (en ik schrijf in het Engels 😉😋): KAPOW (uit Batman)

 

Ik probeer bewegingslijntjes tot een absoluut minimum te beperken.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Zelf heb ik Bob De Groot altijd als een meester van de onomatopee beschouwd...  Misschien een door nostalgie gekleurde opinie, maar ik herinner me dat ik en mijn neefje ons bescheurden met Robin Hoed, en op den duur zelf 'onomatopees' gingen praten. elke handeling die we deden ging gepaard met een onomatopese commentaar :)...  Onze ouders werden er echter horendol van :) ...

robinhoed1.JPG

robinhoed2.JPG

robinhoed3.JPG

Link naar reactie

Onomatopeeën leveren wel veel werk op bij een vertaling, want je moet grote letters zo maar vervangen. Soms kun je iets laten staan, maar het is wel zo professioneel om er iets moois van te maken. Onze letteraar was echter niet zo blij van het klappertanden dat drie pagina's lang voortduurde:

 

clac_clac.thumb.jpg.7d8a2439e2a1e946ae60eb63fb8269ed.jpg

 

clac_naar_klak.thumb.jpg.b45a291f8c75bbe03bbe32f536d7e381.jpg

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
Op 2/2/2020 om 17:39, Coen zei:

Ik heb mij altijd verwonderd over "Krack!" als geluid bij een geweerschot. 

Mijn favoriete machinegeweer "geluid" is: "Bratabratabrata". In het (Warhammer 40.000) wargamerswereldje is dat "Dakadakadaka".

Ik ken 'crack' als geweerschot van Hugo Pratt, waarschijnlijk is dat de Italiaanse versie van 'pang' en werd de onomatopee niet vertaald.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
Op 2/2/2020 om 21:02, lordofindifference zei:

Zelf heb ik Bob De Groot altijd als een meester van de onomatopee beschouwd...  Misschien een door nostalgie gekleurde opinie, maar ik herinner me dat ik en mijn neefje ons bescheurden met Robin Hoed, en op den duur zelf 'onomatopees' gingen praten. elke handeling die we deden ging gepaard met een onomatopese commentaar :)...  Onze ouders werden er echter horendol van :) ...

robinhoed1.JPG

robinhoed2.JPG

robinhoed3.JPG

Ik weet niet of alle eer Bob De groot toekomt of het de vertaler was. Bob De Groot had Nederlandstalig/Franstalige ouders, hij is Brusselaar wat meestal betekent bij een taalgemengd gezin dat vooral Frans de voertaal is (ik spreek uit ervaring).

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 6 months later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...