Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

22 minuten geleden, Waldorf zei:

Undertaker 6 - Salvaje (Dorison, Meyer)

Ik heb het een beetje gehad met deze reeks. In dit derde tweeluik wordt gesuggereerd dat Jonas nogal een verleden heeft, maar het komt er niet uit. Dorison probeert wat buiten de stereotypes van de western te treden, maar voor mij werkt het niet. 

+1 

 

Het verhaal pakte me niet en boeide me ook vrij weinig... Denk dat ik de volgende delen aan me voorbij laat gaan... 

 

Het tekenwerk is overigens wel geweldig

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 14/9/2021 om 16:18, JPAR zei:

Bookdepo is prima. Geen extra kosten. En mocht je die onverhoopt toch krijgen, dan betalen ze deze terug.

Dit kan ik bevestigen. 10-tal boeken besteld en voor één van die boeken plots bericht extra invoerkosten te betalen. Het boek was 9€, de kosten 20€… Mailtje naar bdp, antwoord “betalen, factuurtje mailen en we storten terug”. Dag erna was het al in orde.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Hij die tweemaal geboren werd (Derib)

Derib is de tekenaar van Yakari, de kleine indiaan die met dieren praat. In Hij die tweemaal geboren werd wijkt hij niet erg ver van zijn bekendste reeks af, noch in tekenstijl, noch in thematiek.

Hij die tweemaal geboren werd heet eigenlijk Regenstorm, en we volgen hem door dit boek van zijn geboorte (de eerste dan), tot zijn dood. Hij is een indiaan die tijdens de 19de eeuw op de Noord-Amerikaanse vlaktes leeft op dezelfde wijze als zijn voorouders eeuwen voor hem. Maar aan die manier van leven zal snel een einde komen.

Derib dompelt de lezer onder in de leefwereld van de Noord-Amerikaanse indianen. Het leven op de prairie verloopt op het ritme van de seizoenen. De regelmaat wordt enkel doorbroken als andere indianen een robbertje komen vechten. Wie ze zijn of wat ze willen weten we niet. De dood is een erg aanwezig onderdeel van het leven. De ouden sterven maar dat is slechts een overgang naar iets anders.

Het sterke punt van deze strip zijn de tekeningen van Derib. In zijn herkenbare stijl met dikke lijnen en heldere kleuren schept hij fenomenale landschappen. De overweldigende natuur met haar rotsformaties, dreigende luchten en veel beesten die we kennen uit Yakari komt hier terug. 

Het verhaal an sich vond ik dan weer minder. Derib evoceert in dit boek vooral het leven van de Noord-Amerikaanse indianen in al zijn ruwe schoonheid. Het verhaal haast zich traag naar een einde, alsof het leven van Regenwolf inwisselbaar is voor het leven van elke andere indiaan. De hoogte- en dieptepunten volgen elkaar op zonder dat ze echt indruk maken. Een dood paard krijgt niet minder aandacht dan de geboorte van een kind. 

Het is een mooi getekend boek, maar de hedendaagse lezer verwacht meer vlees aan een verhaal.

 

Hij-die-Tweemaal-Geboren-Werd-INT-21.jpg

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
On 4/3/2020 at 7:31 PM, Krimson said:

De kathedraal van de afgrond :

 

dit vind ik een topstrip , goed verhaal en de tekeningen zijn subliem. 

2 aparte verhaallijnen die waarschijnlijk in de volgende albums in elkaar vloeien.

Jammer dat ik niet direct kon verder lezen , dus Daedalus geef maar wat gas met de vertalingen .

Aanrader ! 

ik zag #2 liggen en gelukkig was er ook #1 en inderdaad een magnifieke serie!!

image.thumb.png.21ce0261a18c2c9f508130cdf7679127.png

 

valt me wel op dat de albums van Daedalus enorm groot zijn, zeg!!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
3 hours ago, Richard Boom-vavavoom said:

ik zag #2 liggen en gelukkig was er ook #1 en inderdaad een magnifieke serie!!

image.thumb.png.21ce0261a18c2c9f508130cdf7679127.png

 

valt me wel op dat de albums van Daedalus enorm groot zijn, zeg!!

Dan moet je Grenier zijn originelen maar eens bekijken. Plaatjes waar hij veel detail in wil zoals het protret hier in het midden boven, schildert hij in het groot. Dat plaatje hieronder is een case geschilderd op 43 x 23.

 

image.thumb.png.29edaf1570fd09a58b4a60db03d488ca.png

 

http://2dg.me/2ciu 

 

 

 

Link naar reactie
7 hours ago, Ambreville said:

Dan moet je Grenier zijn originelen maar eens bekijken. Plaatjes waar hij veel detail in wil zoals het protret hier in het midden boven, schildert hij in het groot. Dat plaatje hieronder is een case geschilderd op 43 x 23.

kwijl!!! Dus soms is een panel op 1 page groter (veel) dan de page zelf. wow!!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Did you hear what Eddy Gein done? (Schechter, Powell)

Ed Gein werd een beroemdheid in Amerika in 1957 nadat hij twee vrouwen vermoordde. Onderzoek wees uit dat hij ook lijken opgegraven had. Hij vilde de lichamen en hulde zich in de huid. De rechter oordeelde dat Gein ontoerekeningsvatbaar was. Misschien leed Gein wel aan een extreem Oedipus-complex. Feit is dat Gein de inspiratie was voor het boek, en dan de film 'Psycho'. 

In deze strip vertellen Harold Schechter en Eric Powell het verhaal van Gein, van zijn jeugd onder de terreur van zijn godsdienstwaanzinnige moeder tot zijn einde in een gesloten instelling. Ze doen dat op onderkoelde wijze, de feiten zijn op zich afschuwelijk genoeg. Schechter is ook goed op de hoogte, hij praatte lang geleden nog met directe getuigen van de zaak. Powell (die ook The Goon tekende) verbeeldt de hele zaak in grijstinten, je wil deze documentaire strip niet in Technicolor lezen.

Het onderwerp deed mij onwillekeurig aan My friend Dahmer van  Derf Backderf denken. Maar de Dahmer-strip had een persoonlijke insteek aangezien Backderf met Dahmer op school zat. Die ontbreekt hier volledig, en dat is jammer. Het is een goed gemaakt true-crime verhaal, maar ook niet meer dan dat.

 

960x0.jpg?fit=scale

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
26 minuten geleden, Waldorf zei:

Het onderwerp deed mij onwillekeurig aan My friend Dahmer van  Derf Backderf denken. Maar de Dahmer-strip had een persoonlijke insteek aangezien Backderf met Dahmer op school zat. Die ontbreekt hier volledig, en dat is jammer. Het is een goed gemaakt true-crime verhaal, maar ook niet meer dan dat.

Dat is natuurlijk een beetje een oneerlijke vergelijking. Zowel Schechter als Powell hebben niet bij Gein op schoot gezeten, dus daar kan je ze niet op afrekenen. Ik vond 'Did you hear what Eddie Gein done?' persoonlijk erg sterk. Hij verdient wat mij betreft een plaatsje in de top 10 van 2021. 

 

Link naar reactie

Een groot deel van het true-crime-genre blijft een beetje horror vermomd als journalistiek. Zeker, Powell heeft ons met zijn geweldige tekeningen de ergste gruwel wat bespaard. Het is niet te gratuit. Maar het blijft een verhaal dat drijft op huiveringwekkende gebeurtenissen, en waar je als lezer niet veel van opsteekt. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
13 minuten geleden, Waldorf zei:

Het is niet te gratuit. Maar het blijft een verhaal dat drijft op huiveringwekkende gebeurtenissen, en waar je als lezer niet veel van opsteekt.

Het is een weergave van feitelijke gebeurtenissen en een kijkje in de psyche van een, door zijn omgeving geschapen, moreel verwerpelijk persoon. Hoezo steek je daar niets van op?

Link naar reactie

Het inkijkje in zijn psyche is nogal summier. Ze raken even een veronderstelde transpersoonlijkheid aan, maar op basis van wat weet ik niet. Ik ben beginnen zuchten en met de ogen rollen als Schechter die Aztekengod er bij haalt. Wat voor verklaring is dat nu?

En als Gein door zijn omgeving geschapen is blijft de vraag waarom zijn broer niet dezelfde gekke dingen heeft gedaan. Als personage is Gein ook zo ver 'off the scales' dat hij niet meer interessant is. Je vraagt je als lezer nooit af wat je zelf zou doen in zijn situatie. Je kan enkel toekijken en huiveren. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Op 26/10/2021 om 09:45, Waldorf zei:

En als Gein door zijn omgeving geschapen is blijft de vraag waarom zijn broer niet dezelfde gekke dingen heeft gedaan.

Ik kan alleen maar spreken voor mezelf, maar ik denk dat niet iedereen per definitie dezelfde reactie heeft op bepaalde gebeurtenissen die hem overkomen. Ik ben na mijn ontslag ook niet meteen op een killingspree gegaan. Voor anderen was dat schijnbaar wel een bevredigende manier van afreageren. Wanneer je broer een maatpak aantrekt betekent dat niet dat het uitgesloten is dat je zelf besluit de dag te slijten in een slobbertrui... Zijn broer deelde, zoals in het boek duidelijk beschreven wordt, die ziekelijke obsessie die Eddie had met zijn moeder duidelijk niet. Hij raadt Eddie zelfs aan om te vertrekken en iets van zijn leven te maken. Eddie is ook geen trans. Het gemis van zijn moeder na haar overlijden brengt hem tot zijn wandaden. Waarom moest zijn moeder sterven terwijl al die 'sletten' nog steeds op de aardkloot rond paraderen? Hij creeert haar opnieuw door die vrouwenhuiden aan te trekken. Hij wordt de personificatie van zijn moeder...

Link naar reactie

Deze week wat gelezen :


Vijanden van Josse en Toussaint

zeer matige strip , mooi getekend maar flinterdun scenario of het moet zijn dat deel 2 alles en iedereen wegblaast maar daar twijfel ik sterk aan 

 

Iss Snipers 1 Reid Eckhardt 

Deze vond ik wel geslaagd , fraaie tekeningen en dito verhaal in een SF wereldje ,

meer moet dat voor mij niet zijn .

Hopelijk behoudt deze conceptreeks dit niveau 

 

Shaolin 1 

 

inleidend deel, gebeurde nog maar weinig , tekeningen vond ik ook niet top maar ik koop zeker nog de resterende delen omdat ik denk dat er nog potentieel inzit .

 

Het vaderland van de gebroeders Werner 

 

zeer , zeer goed , knap getekend en ingekleurd 

Het verhaal gaat over 2 broers die na een tijdje elk achter 1 kant van de Berlijnse Muur belanden . Na een tijdje vinden ze mekaar terug bij een voetbalwedstrijd tussen beide Duitslanden . Leuk detail , menig Duits voetbalinternational van toen maken hun opwachting.

Aanrader

Link naar reactie

De nieuwe Largo Winch valt me enorm goed mee. Aktueel scenario, personnages die zich ontwikkelen, super tekenwerk in prachtige decors, een nieuw veelbelovend karakter voor volgende verhalen, en de plot die niet is wat hij op het eerste zicht lijkt te zijn. Jammer van de cliffhanger waardoor je twee jaar weer ongeduldig gaat zitten wachten.

 

 

 

Link naar reactie
On 11/1/2021 at 9:21 PM, Ambreville said:

De nieuwe Largo Winch valt me enorm goed mee. Aktueel scenario, personnages die zich ontwikkelen, super tekenwerk in prachtige decors, een nieuw veelbelovend karakter voor volgende verhalen, en de plot die niet is wat hij op het eerste zicht lijkt te zijn. Jammer van de cliffhanger waardoor je twee jaar weer ongeduldig gaat zitten wachten.

Francq is fantastisch. De kleuren spatten van het papier.

Het verhaal is zeer goed, al blijft het afwachten wat deel 2 brengt. Het verteltempo ligt op bepaalde momenten wel erg hoog. Voor je het beseft zit Largo zomaar in de ruimte.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Pom-hommage De geniale knolselder (of zoiets):

 

Leuke hommage, maar zoals anderen al hadden aangehaald: waar gaat dit eigenlijk over? Het ademt wel PP&BB, al is Kumulus er wat bijgesleurd. Knobbel daarentegen was prima! Vooral die reclameborden is spijtig dat die er niet waren en Suzanne had nog wel ‘ns “pianolessen” mogen tonen.

Maar op zich vond ik dit dus wel vermakelijk.

 

Roodhaar 6: oh yeah! Scenarist Damen heeft hier uitstekend werk gedaan. Dit is nu nog ‘ns een echt Diepe Wereld verhaal. Als vanouds ook weer prima werk van Molenaar. Ik waande me op het einde wel wat in een crossover met J.Rom wegens 

Spoiler

het gouden pakje van Roodhaar

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Corto Maltese - Océan noir (Quenehen, Vivès) 

 

Corto Maltese is een instituut in de Europese strip, maar dat is Bastien Vivès ondertussen ook. Daarom mocht de Franse hogesnelheidstekenaar zijn versie van Pratt's poëtische zeeman neerzetten, op scenario van Martin Quenehen, met wie hij ook al Nationale Feestdag maakte. En waar Canales en Pellejero met hun verderzetting van de reeks heel dicht bij het origineel bleven, is dat in dit boek helemaal niet het geval. Grafisch is Vivès zeker schatplichtig aan Pratt, met zijn losse lijnen, maar hij behoudt wel zijn eigen en zeer herkenbare stijl. Maar het is gedaan met de zeilboten en paarden. Vives plaatst Corto Maltese in 2001, een tijdperk waarvan wij dachten dat het er een zonder avontuur was. Want de wereld waarin Pratt zijn Corto Maltese liet reizen was nog zoveel groter, nog niet getekend door langeafstandsvluchten, massatoerisme of twee Wereldoorlogen. Pratt kon alle kanten op met zijn personage zonder zich zorgen te moeten maken over geloofwaardigheid. Als ik me Papoea Nieuw-Guinea in 1911 moet voorstellen, dan denk ik aan De ballade van de zilte zee. Er is niets anders. Maar van het jaar 2001 herinneren we ons nog zoveel.

En toch zetten Vivès en Quenehen een overtuigende Corto Maltese neer. Aan het roer van een motorjacht deze keer, maar wel nog altijd onderweg, op zoek naar iets. Hij ontmoet mensen, ontsnapt aan de dood, en komt, natuurlijk, ook Raspoetin weer tegen. Maar dat gebeurt allemaal in de wereld van twintig jaar geleden: ultranationalistische Japanners en drugsmokkel zijn aan de orde van de dag. Veel meer dan in de versie van Canales en Pellejero hoorde ik een eigen stem van de auteurs in dit verhaal. Ze bezondigen zich niet aan maniërisme, maar vinden in onze wereld nog altijd de traditionele elementen waarmee Pratt zijn dromerige zeemansverhalen brouwde. Erg graag gelezen in het Frans. Binnenkort ook in het Nederlands in uw SSZ. 

image.jpg

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Kosmos (Perna, Bedouel)

Kosmos is een klepper van 200 bladzijden over de race naar de maan tussen de VS en de USSR in de jaren '60. Niet vertaald in het Nederlands, maar goed leesbaar in het Frans. 

Kosmos begint met de landing op de maan van de Amerikanen. We zien Niel Armstrong van de ladder afdalen en een vlag planten op het stoffige oppervlak van de maan. Wat er dan gebeurt staat niet in de geschiedenisboeken. Niel stuit op een Russische vlag. Complotdenkers kunnen zich al likkebaardend in de handen wrijven.

Kosmos vertelt een spannende alternatieve geschiedenis. Dat de Russen in de race naar de ruimte enkel over hun successen spraken, en hun mislukkingen onder de mat veegden is genoegzaam bekend. Vanop dat platform maken de auteurs helemaal aan het einde van hun verhaal ook een sprongetje van hun spannend ruimteavontuur naar de wereld van vandaag met fake news en misleiding. Dat voegde voor mij niet veel toe.

Kosmos is in zwart/wit uitgegeven. Dat geeft het hele verhaal het beklemmende gevoel dat de ruimte bij mij oproept: de navelstreng met moeder aarde is erg dun, en een kleine fout kan er voor zorgen dat dat je voor eeuwig in een baan om de aarde gaat zweven. Dat besef is op elke pagina aanwezig, waardoor je ook verder leest tot de 200 bladzijden om zijn. De grote prenten met weinig tekst houden het tempo ook hoog. Erg goed.

album-page-large-45503.jpg

 

album-cover-large-45503.jpg

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gisteren de laatste Rik Ringers gelezen, waarin er leuke dingen gedaan worden rond racisme en drie verschillende moordenaars. Maar kan iemand me de titel uitleggen? Het album heet 'commissaris griot' terwijl het personage commissaris Dior heet. Ook in het Frans. Het is dus geen vertaalfout. "Griot" komt nergens in het album voor.

 

edit: zelf maar gegoogled.

Een griot of djeli is in West-Afrika een dichter, lofzanger en muzikant, en wordt beschouwd als bewaarder en verteller van mondeling overgebrachte tradities en geschiedenis. Veel West-Afrikaanse stammen, zoals Fulbe, Hausa, Tukulor, Wolof, Serere en kleinere stammen kennen griotten. Griotten vormen een endogame groep, wat wil zeggen dat een griot over het algemeen alleen huwt met een andere griot.

Het woord griot zou afkomstig zijn van het Franse woord guiriot, dat een transliteratie is van het Portugese criado, dat dienaar betekent.

De kennis die door griotten wordt beheerd en overgebracht wordt jeliya genoemd, dat overbrenging door bloed betekent. De verhalen behoren tot de orale traditie.

 

afbeelding.thumb.png.bdd9da4a07ea6c7bb8f9c03b5e874797.png

Link naar reactie
Op 1/11/2021 om 21:21, Ambreville zei:

De nieuwe Largo Winch valt me enorm goed mee. Aktueel scenario, personnages die zich ontwikkelen, super tekenwerk in prachtige decors, een nieuw veelbelovend karakter voor volgende verhalen, en de plot die niet is wat hij op het eerste zicht lijkt te zijn. Jammer van de cliffhanger waardoor je twee jaar weer ongeduldig gaat zitten wachten.

Vandaag ook gelezen, super genoten, ik sluit mij aan bij bovenstaande. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...