Eemis Posted February 28, 2020 Posted February 28, 2020 Over 2 jaar sluit het Marc Sleen Museum. Blijkbaar weinig bezoekers (waarvan het grootste gedeelte zelfs niet Nederlandstalig, bezoekers die nooit een Nero-strip hebben gelezen). Men houdt het nog open tot de viering ter gelegenheid van dat het 100 jaar geleden zal zijn dat Sleen geboren werd. Daarna wordt het blijkbaar een atelier voor striptekenaars. Quote
cinco Posted February 28, 2020 Posted February 28, 2020 Op 28/2/2020 om 09:51, Eemis Oddie zei: Over 2 jaar sluit het Marc Sleen Museum. Blijkbaar weinig bezoekers (waarvan het grootste gedeelte zelfs niet Nederlandstalig, bezoekers die nooit een Nero-strip hebben gelezen). Men houdt het nog open tot de viering ter gelegenheid van dat het 100 jaar geleden zal zijn dat Sleen geboren werd. Daarna wordt het blijkbaar een atelier voor striptekenaars. Helaas nog niet bezocht. Ik ben wel al in het Nerocafé geweest in Hoeilaart, het oude tramstation dat Nero bewoonde in de latere strips. Quote
Aleksandr Posted February 29, 2020 Posted February 29, 2020 ja! was toen best gezellig, zo een jaar of tien geleden Quote
cinco Posted March 3, 2020 Posted March 3, 2020 De wafelenbak in Vlaanderen is toch niet meer hetzelfde zonder Nero. Quote
Aerogi Posted March 4, 2020 Posted March 4, 2020 Ik snap wel dat dit niet langer leefbaar is om open te houden. Iemand een idee hoeveel bezoekers er kwamen? Ik heb Nero graag gelezen, maar om nu naar een museum daarover te gaan, is me een brug te ver eerlijk gezegd, tenzij het hier in de buurt zou liggen. Quote
Bart 01 Posted March 4, 2020 Posted March 4, 2020 Dit museum ligt recht tegenover het Belgisch Stripmuseum en is volgens mij zelf gratis als je het stripmuseum bezoekt. Maar ik ben er zelf ook niet binnen geweest. Quote
Chia Posted March 4, 2020 Posted March 4, 2020 nero is zo oud, ik snap niet dat hij na 18 jaar nog over gepraat is. Quote
cinco Posted March 4, 2020 Posted March 4, 2020 Het museum is ook doelbewust op die locatie in de Zandstraat terechtgekomen. Het gebouw speelde zelfs al een rol in een Nero-strip jaren voordat het tot het huidige Marc Sleen Museum werd omgevormd. Wat geschiedenis: Quote In 1905 ontwierp architect Richard Pringiers het gebouw in de Brusselse Zandstraat waar de krant Le Peuple algauw zijn intrek nam. In 1931 werd het gebouw verbouwd door de architecten Fernand Brunfaut en Maxime Brunfaut.[2] Marc Sleen tekende vanaf de jaren 40 voor de krant De Nieuwe Gids en verscheidene tijdschriften in die straat. Zijn stripreeksen werden daar dus ook oorspronkelijk getekend. In 1989 werd daar aan de overkant het Belgisch Centrum voor het Beeldverhaal geopend. Toen Sleen in 2002 zijn stripreeks Nero stopzette, wilde hij aanvankelijk zijn collectie doneren aan dat stripmuseum. Hij bedacht zich echter, wat de aanzet gaf tot de oprichting van zijn eigen museum. Quote
cinco Posted March 4, 2020 Posted March 4, 2020 2 uren geleden, Chia zei: nero is zo oud, ik snap niet dat hij na 18 jaar nog over gepraat is. Toch wel de moeite waard, hoor. Ik ben ook pas relatief laat Nero beginnen lezen. (midden jaren '90 toen de reeks zijn laatste jaren inging) En ik heb het me nooit beklaagd. De reeks heeft ook zeker zijn plaats in onze stripgeschiedenis. En of het nu gaat om de strips van de beginperiode of de latere strips die ook dankzij Dirk Stallaert een renaissance voor de reeks hebben betekend, er zijn zeker wel albums bij waar je nog veel plezier uit kunt halen door ze te lezen of te herlezen. Quote
cartoonesk Posted March 5, 2020 Posted March 5, 2020 21 uren geleden, Chia zei: nero is zo oud, ik snap niet dat hij na 18 jaar nog over gepraat is. Omdat het een hele leuke strip is! En misschien ook omdat Marc Sleen er zoveel albums van heeft gemaakt. Quote
cartoonesk Posted March 5, 2020 Posted March 5, 2020 Ik heb eens in de rij gestaan voor de handtekening van Meneer Sleen. Want het was een echte Meneer! Ik gaf hem ook een klein stripboekje van mij en hij bekeek het aandachtig en gaf er commentaar op. Dat vergeet ik niet, ook al had hij enkel zijn handtekening gezet en tekende hij er toen niets bij. Bobbie 1 Quote
SPeeDy Posted March 5, 2020 Posted March 5, 2020 Ik heb het hem ooit (moet nog paar jaar later dan 2001 geweest zijn) eens gevraagd om een Nero-kopje te tekenen maar hij zei dat hij het niet meer kon (te bibberig) zoals het moest en dat dat de enige reden was waarom hij nog enkel handtekeningen zette. Nero is iets raars: ik vond dat vroeger echt slordig getekend, maar later ben ik enorme fan geworden (heb gans de reeks). Nero speelde dikwijls ook in op de actualiteit en dat missen we dus nu wel als er geen nieuwe albums meer verschijnen. Quote Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day
BobFish Posted September 1, 2020 Posted September 1, 2020 Klein vraagje : Weet iemand vanaf wanneer ze Nero's taal hebben beginnen aanpassen naar 'hedendaags' Vlaams ? Ik zoek namelijk Nero-albums waar zo weinig mogelijk mee gefoefeld is. Zodat ik ze kan lezen zoals ze oorspronkelijk uitkwamen Quote Bob Fish's YouTube Bob Fish's Instagram Bob Fish's Leesgedrag
Rik Posted September 1, 2020 Posted September 1, 2020 34 minuten geleden, BobFish zei: Klein vraagje : Weet iemand vanaf wanneer ze Nero's taal hebben beginnen aanpassen naar 'hedendaags' Vlaams ? Ik zoek namelijk Nero-albums waar zo weinig mogelijk mee gefoefeld is. Zodat ik ze kan lezen zoals ze oorspronkelijk uitkwamen Waarschijnlijk vanaf eind jaren '50 begin jaren '60 net als bij Sus en Wis. https://www.lastdodo.nl/catalogus/strips/albumreeksen/16458-het-volk-uitgaven-nederland?field=SO_3&vg=all&filters[6752]=16458 Quote Omnia mutantur nihil interit
cinco Posted September 11, 2020 Posted September 11, 2020 Clo-Clo wordt straal genegeerd in de Stallaert-periode. De Muurloper is de uitzondering die de regel bevestigt. Dat is iets wat ik me ben blijven afvragen. Waarom mocht Clo-Clo plots niet meer aantreden? Quote
Madam Kito Posted September 11, 2020 Posted September 11, 2020 11 minuten geleden, cinco zei: Waarom mocht Clo-Clo plots niet meer aantreden? Dat zal geen kwestie van mogen geweest zijn. Wellicht gewoon omdat Sleen verhalen bedacht waar Clo-Clo niet in paste, of omdat hij het personage beu was. Vergeet ook niet dat Nero een behoorlijk grote cast heeft. Je kan niet altijd iedereen aan bod laten komen. Ik volg al eeuwen de dagelijkse strip Monty van Jim Meddick, en die maker staat ervoor bekend om regelmatig nieuwe personages op te voeren die een tijdje heel belangrijk zijn om dat plots terug te verdwijnen. Omdat hij ze beu is, of omdat er ondertussen nieuwe personages zijn opgedoken die leuker zijn. Met personages is het zoals met vrienden: die komen en gaan. Quote
cinco Posted September 11, 2020 Posted September 11, 2020 1 uur terug, TDPB zei: Dat zal geen kwestie van mogen geweest zijn. Wellicht gewoon omdat Sleen verhalen bedacht waar Clo-Clo niet in paste, of omdat hij het personage beu was. Vergeet ook niet dat Nero een behoorlijk grote cast heeft. Je kan niet altijd iedereen aan bod laten komen. Ik volg al eeuwen de dagelijkse strip Monty van Jim Meddick, en die maker staat ervoor bekend om regelmatig nieuwe personages op te voeren die een tijdje heel belangrijk zijn om dat plots terug te verdwijnen. Omdat hij ze beu is, of omdat er ondertussen nieuwe personages zijn opgedoken die leuker zijn. Met personages is het zoals met vrienden: die komen en gaan. Ik vond wel dat Sleen beter de jeugdigheid van Clo-Clo kon overbrengen in zijn gelaat en lichaamstaal. De enkele keren dat Stallaert hem tekende leek hij meer op een klein oud mannetje. Het is nu eenmaal een complex figuur, designwise. Want hoe teken je een kind met het hoofd van meneer Pheip op een manier dat je aanvoelt dat het een kind is? Wel, Sleen slaagde er wonderwel in. Quote
Daan Posted September 11, 2020 Posted September 11, 2020 1 uur terug, cinco zei: Want hoe teken je een kind met het hoofd van meneer Pheip op een manier dat je aanvoelt dat het een kind is? Lage oortjes! Quote
cinco Posted October 11, 2020 Posted October 11, 2020 Het recentste deel van de Stallaert jaren bevat oa. Leopold 5, een titel en een cover met het standbeeld dat dit jaar nog tot controverse heeft geleid. Quote
Gilles Posted October 11, 2020 Posted October 11, 2020 Sleen heeft Clo Clo zo'n dertig albums constant gebruikt na zijn introductie in De Groene Gravin. Volgens mij was hij hem min of meer beu. Quote
cinco Posted October 11, 2020 Posted October 11, 2020 24 minuten geleden, Gilles zei: Sleen heeft Clo Clo zo'n dertig albums constant gebruikt na zijn introductie in De Groene Gravin. Volgens mij was hij hem min of meer beu. De eerste stapel Nerostrips die ik bij een oom te lezen heb gekregen waren van die periode. Dus dacht ik indertijd dat Clo-Clo een personage was dat bijna even belangrijk was als Nero. Quote
Gilles Posted October 11, 2020 Posted October 11, 2020 Veel van die albums waren ook bij de eerste die ik las. Clo Clo was een van de nevenfiguren die ik ook veel leuker vond dan Nero zelf. Quote
cinco Posted October 11, 2020 Posted October 11, 2020 Zojuist, Gilles zei: Veel van die albums waren ook bij de eerste die ik las. Clo Clo was een van de nevenfiguren die ik ook veel leuker vond dan Nero zelf. Hij was op dat moment het enige kindpersonage dat zich echt als een kind gedroeg. Adhemar kwam wat stijf over met zijn wetenschappelijke praat en Petoetje en Petatje waren toonbeelden van braafheid en gehoorzaamheid. Enkel Clo-Clo gedroeg zich als een speels, koppig en eigenwijs kind en was daardoor een katalysator voor alles wat er op dat moment in de Nerostrips gebeurde. Het was ook in die periode dat Daris in verschillende strips opdook. De dictator waarbij de stoom constant uit zijn oren kwam. Nog zo een geschift Sleenoviaans personage dat ik graag nog vaker had zien opduiken. Quote
cinco Posted October 22, 2020 Posted October 22, 2020 Kijk eens aan: Johannes Plons uit De Bronnen van Sing Song Li. Quote
cinco Posted November 10, 2020 Posted November 10, 2020 Een nieuwe Nero als een zonnestraal op het einde van een regenachtige dag genaamd 2020. Let it come. Quote
Lük Bey Posted November 12, 2020 Posted November 12, 2020 Dat ziet er wel goed uit! De timing en de gedachtensprongetjes die Nero maakt, doet echt wel denken aan de klassieke albums. Cromheecke / Linthout en Nero is precies een prima combinatie. Quote https://www.facebook.com/lukbey
cinco Posted November 23, 2020 Posted November 23, 2020 in mei 2021: een 520 pagina's tellende verzameling interviews met Marc Sleen Quote
cinco Posted December 4, 2020 Posted December 4, 2020 De Toet van Tut kwam toch uit deze week?? Ik ben al in een stripspeciaalzaak en Standaard Boekhandel geweest, maar heb hem op beide plaatsen nog niet zien liggen. Quote
fenip Posted December 4, 2020 Posted December 4, 2020 je kan het ook hier vinden... https://www.etsy.com/nl/listing/905016393/stripalbum-nero-de-toet-van-tut?ref=shop_home_feat_1 Quote http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=33998 http://www.2dgalleries.com/browse/profile?id=190
Yncke Posted December 5, 2020 Posted December 5, 2020 14 hours ago, cinco said: De Toet van Tut kwam toch uit deze week?? Ik ben al in een stripspeciaalzaak en Standaard Boekhandel geweest, maar heb hem op beide plaatsen nog niet zien liggen. Het is ook al beschikbaar volgens het lijstje van De Poort. Quote yncke.be
cinco Posted December 24, 2020 Posted December 24, 2020 Een eigenaardig toeval. In beide recente hommage-albums van Nero (De Zeven Vloeken, De Toet van Tut) is de stofzuiger de aanzet van het verhaal. In De Zeven Vloeken zoekt Madam Nero een werkster om in haar plaats te stofzuigen. En in De Toet van Tut komen ze bij Nero aan de deur leuren met een nieuwe stofzuiger. Quote
Bob Burk Posted December 25, 2020 Posted December 25, 2020 misschien iets voor een aparte topic "Stofzuigers in strips" Quote
cinco Posted December 25, 2020 Posted December 25, 2020 7 minuten geleden, Bob Burk zei: misschien iets voor een aparte topic "Stofzuigers in strips" Dan mag deze levende stofzuiger ook niet ontbreken. Quote
cinco Posted January 1, 2021 Posted January 1, 2021 Het kiassieke stripverschijnsel van stoom uit de oren. Daar moet hernieuwbare energie uit te halen vallen. Quote
linthout Posted January 1, 2021 Posted January 1, 2021 Er komt ook nog stoom ergens anders vandaan. Quote
cinco Posted February 4, 2021 Posted February 4, 2021 Adhemar had altijd zijn veel te grote hoofd in combinatie met zijn superkleine lichaam moeten behouden. Zo zag-ie er zo veel leuker/geiniger uit dan in de versie waarin zijn lichaamsverhoudingen waren bijgesteld. Beter nog, hij had tot het einde van de reeks pampers moeten dragen. Quote
dirk (monsieur toupet) Posted February 5, 2021 Posted February 5, 2021 Veel heeft ook te maken met de baret die beter past. Quote
Recommended Posts