Ambreville Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 Ik zou beide laten liggen. Quote Link to comment
cinco Posted October 1, 2020 Author Share Posted October 1, 2020 1 minuut geleden, Ambreville zei: Ik zou beide laten liggen. Zie het als een omgekeerde Sophie's Choice. Je bent verplicht om één van de twee mee te nemen. Je kan ze niet alletwee achterlaten. Quote Link to comment
BobFish Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 Nu, als beiden geweldig goed zijn, dan heb je natuurlijk de jackpot. Voorbeeldje : Quote Bob Fish's YouTube Bob Fish's Instagram Bob Fish's Leesgedrag Link to comment
Ambreville Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 Met prachtige tekeningen heb je natuurlijk altijd nog een artbook. Brol-art geraak ik niet verder mee dan een pagina of twee. Quote Link to comment
mojo Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 Ik heb gemerkt dat als ik een strip lees met knappe tekeningen, maar het verhaal me niets zegt, ik dit nooit zal herlezen. Een strip waarbij de tekeningen me minder liggen, maar ik het verhaal geweldig vind, zal ik wel herlezen. Nu, de tekeningen moeten wel leesbaar blijven, want als de lay out, leesritme etc op niets trekt, dan verknoeit dat ook het verhaal. Quote This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.” Link to comment
BobFish Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 Koffie met zout dan maar. Quote Bob Fish's YouTube Bob Fish's Instagram Bob Fish's Leesgedrag Link to comment
Peter Motte Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 1 hour ago, Ambreville said: Ik zou beide laten liggen. Het probleem is dat je alleen maar weet dat het verhaal slecht is, nadat je het hebt gelezen. Dus neem ik de mooi getekende mee, maar vermijd daarna de scenarist. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cinco Posted October 1, 2020 Author Share Posted October 1, 2020 11 minuten geleden, Peter Motte zei: Het probleem is dat je alleen maar weet dat het verhaal slecht is, nadat je het hebt gelezen. Dus neem ik de mooi getekende mee, maar vermijd daarna de scenarist. Dus ook kwestie strips wordt er eerst naar het uiterlijk gekeken en dan pas naar de persoonlijkheid het verhaal. Quote Link to comment
Vaatwasser Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 Don Lawrence is een goed voorbeeld van het eerste. Een groot deel van de niet door Martin Lodewijk geschreven Storm-verhalen zijn matig tot slecht (toegegeven, Martin is zelf ook niet helemaal consequent, maar over het algemeen wel beter), maar ik blijf groot fan van de serie door Lawrences schilderwerk. Geldt nog meer voor Trigië. Mike Butterworth heeft goede ideeën maar de scenarios slaan vaak nergens op. Wil niet zeggen dat ik niet aan het twijfelen ben om toch de integrales te gaan halen. Quote Link to comment
Tanuki Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 Op het eerste knap ik sowieso af. Druuna is daar een mooi voorbeeld van. Ongelooflijk knap wijf, ongelooflijk mooi getekend maar het verhaal (als dat er al is)... Ik zou er hooguit een poster van kopen. Het tweede ligt moeilijker. Een goed verhaal kan me wel een deel van het artwork doen vergeten, maar het mag ook niet te erg worden. Klepzeiker-toestanden zijn om die reden ook niet aan mij besteed. Quote Link to comment
Daan Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 Ik kijk bij het aankopen toch vooral naar de tekeningen en maar heel soms naar de scenarist. Dat houdt niet tegen dat ik regelmatig ben verrast door goede verhalen met tekeningen die mij nooit over de streep hadden getrokken om mijn portemonnee te trekken, door bijvoorbeeld cadeaus, recensies, enz. Quote Link to comment
Ambreville Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 Wildcards voor scenaristen geef ik eigenlijk enkel voor de grote jongens. Arleston, Runberg en nog een klein kliekje. Meestal zitten daar ook geen draken bij omdat die mannen eerste keuze hebben in de tekenaars die voor hun staan aan te schuiven. Quote Link to comment
Vittorio Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 1 uur geleden, BobFish zei: Koffie met zout dan maar. Niet zo heel raar. Trucje van oma: als de koffie te bitter is doe je er een klein beetje zout bij. Merk je niks van, koffie is wel minder bitter. Quote Link to comment
Rik Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 Als ik een nieuw album niet ken dan geven de tekeningen de doorslag. Bevalt de stijl mij niet dan laat ik hem in eerste instantie liggen. Als ik lovende kritieken lees op deze site of een andere schaf ik zo'n album alsnog aan. Aangeschafte albums met een slecht verhaal maar mooie tekeningen verdwijnen naar een rustig plekje in mijn collectie. Ik doe geen enkel aangeschaft album weg. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
sanderg Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 ook ik ga duidelijk voor de tekeningen. Dat ik de hele schorpioen reeks heb zegt genoeg.. vrij slap verhaal, maar geweldig getekend! geldt trouwens ook wel voor veel Franka albums oh- en voor alles van Dufaux (behalve Murena en eerste cyclus klaagzang) geldt dit ook.. waardeloze verhalen vind ik maar wel geniale tekenaars Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
SPeeDy Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 4 hours ago, Peter Motte said: Het probleem is dat je alleen maar weet dat het verhaal slecht is, nadat je het hebt gelezen. Dus neem ik de mooi getekende mee, maar vermijd daarna de scenarist. Idem. En soms geef ik zaken die me qua tekeningen niks of weinig zeggen een kans na goede reviews of puur uit nieuwsgierigheid. En dat kan zowel positief uitvallen (Bv. Lincoln, Irmina, Blankets, wat ben ik aan het genieten van Mijn kameraad Che Guevera) als negatief (bv. Persepolis, Maus). Soms is het me gewoon om de tekeningen te doen en is een tof scenario eerder bijkomstig. Dus beide kan, maar voorkeur naar scenario. Quote Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day Link to comment
SPeeDy Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 35 minutes ago, sanderg said: oh- en voor alles van Dufaux (behalve Murena en eerste cyclus klaagzang) geldt dit ook.. waardeloze verhalen vind ik maar wel geniale tekenaars Kinderen van de salamander, Samba Bugatti, Santiag, een hoop Jessica Blandy’s waardeloos? Quote Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day Link to comment
sanderg Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 4 minutes ago, SPeeDy said: Kinderen van de salamander, Samba Bugatti, Santiag, een hoop Jessica Blandy’s waardeloos? absoluut... (naar mijn mening) Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
SPeeDy Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 Just now, sanderg said: absoluut... (naar mijn mening) Quote Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day Link to comment
sanderg Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 Just now, sanderg said: absoluut... (naar mijn mening) en van die reeksen is t tekenwerk ook nog niet best Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Aleksandr Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 42 minuten geleden, SPeeDy zei: Idem. En soms geef ik zaken die me qua tekeningen niks of weinig zeggen een kans na goede reviews of puur uit nieuwsgierigheid. En dat kan zowel positief uitvallen (Bv. Lincoln, Irmina, Blankets, wat ben ik aan het genieten van Mijn kameraad Che Guevera) als negatief (bv. Persepolis, Maus). Soms is het me gewoon om de tekeningen te doen en is een tof scenario eerder bijkomstig. Dus beide kan, maar voorkeur naar scenario. ik moet toegeven dat Lincoln qwa tekeningen enige gewenning vergde maar eenmaal mee waren de verhalen best te pruimen Quote Link to comment
BobFish Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 1 uur terug, sanderg zei: absoluut... (naar mijn mening) en van die reeksen is t tekenwerk ook nog niet best Kan iemand sanderg uit de groep gooien alstublieft ? 1 uur terug, SPeeDy zei: Kinderen van de salamander, Samba Bugatti, Santiag, een hoop Jessica Blandy’s waardeloos? Hoort bij de top van de Franco-Belgische strip ! Zeker als Renaud tekent Griffo is ook de moeite hoor Quote Bob Fish's YouTube Bob Fish's Instagram Bob Fish's Leesgedrag Link to comment
sanderg Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 13 minutes ago, BobFish said: Kan iemand sanderg uit de groep gooien alstublieft ? ach ja... smaken verschillen he.. niet mijn bedoeling om iemand anders zijn/haar smaak af te kraken of zo hoor.. Dufaux is gewoon niet mijn ding.. veel te zweverig en onsamenhangend allemaal Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Neat Stuff Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 Een goede strip betaat alleen bij de gratie van een goede verhaalconstructie cq. een goed scenario. Mijns inziens kan het zich anders niet kwalificeren als een goede strip. Wat je kunt bestempelen als goed tekenwerk is een lastige. Ik vind dat het predikaat goed tekenwerk aan die strips kan worden toebedeeld waarbij de tekenaar met een uitgesproken stijl een scenario weet te verheffen. Ik vraag me daarbij niet af of ik het in een lijstje aan de muur wil hangen of op een t-shirt wil dragen maar of het de strip een ziel meegeeft. Is een tekenstijl de juiste voor het type strip. Vance is an sich een beperkte tekenaar. Maar hij is uitermate geschikt voor een gladde actie thriller als XIII. Hij zou als tekenaar een strip als Habibi of Roughneck, die gebaat zijn bij een sfeerbepalende stijl, volkomen om zeep helpen. Een Dirkjan grap moet je ook niet door Don Lawrence laten schilderen. (En ja, ik ben ervan op de hoogte dat hij een FC Knudde gag heeft gemaakt...) Quote Link to comment
SPeeDy Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 49 minutes ago, sanderg said: ach ja... smaken verschillen he.. niet mijn bedoeling om iemand anders zijn/haar smaak af te kraken of zo hoor.. Dufaux is gewoon niet mijn ding.. veel te zweverig en onsamenhangend allemaal Zweverig en onsamenhangend. Helemaal mijn ding . Thorgal is dat helemaal niet natuurlijk (vooral die laatste pakweg 15 delen waren erg samenhangend, vandaar dat ik het niks meer vond) . Quote Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day Link to comment
Ambreville Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 1 uur terug, BobFish zei: Kan iemand sanderg uit de groep gooien Dat proberen we al jaren, maar Rosinski heeft laten weten het forum niet langer te sponsoren als we dat doen. Quote Link to comment
SPeeDy Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 1 minute ago, Ambreville said: Dat proberen we al jaren, maar Rosinski heeft laten weten het forum niet langer te sponsoren als we dat doen. Oei, @mods, rap aantal comments verwijderen dan. We zouden niet willen dat Bonte sponsoring verliest. Quote Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day Link to comment
lukoste Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 2 uren geleden, SPeeDy zei: Kinderen van de salamander, Samba Bugatti, Santiag, een hoop Jessica Blandy’s waardeloos? Ja, enkele Jessica Blandy's zijn uitzonderlijk goed. Echt heel apart. Moeilijk te vergelijken met iets anders vind ik. Voor de rest heeft Sander wel gelijk,spijtig genoeg. Quote Link to comment
BobFish Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 2 uren geleden, Ambreville zei: Dat proberen we al jaren, maar Rosinski heeft laten weten het forum niet langer te sponsoren als we dat doen. 2 uren geleden, lukoste zei: Jessica Blandy's zijn uitzonderlijk goed. Echt heel apart. Moeilijk te vergelijken met iets anders vind ik. Vandaar ook deze ode : Een vergelijking zou ik durven maken met de grote Brian De Palma en ook een schepje Michael Mann en Italiaanse Giallo ! En we mogen de klamme Orson Welles inspecteur niet vergeten. Kinderen van de Salamander vind ik werkelijk een meesterwerk ! Dat is dan wel meer David Lynch en ook een beetje Preacher, nee ? Ik neem nota’s voor een Jean Dufaux aflevering Quote Bob Fish's YouTube Bob Fish's Instagram Bob Fish's Leesgedrag Link to comment
sanderg Posted October 2, 2020 Share Posted October 2, 2020 9 hours ago, SPeeDy said: Zweverig en onsamenhangend. Helemaal mijn ding . Thorgal is dat helemaal niet natuurlijk (vooral die laatste pakweg 15 delen waren erg samenhangend, vandaar dat ik het niks meer vond) . touché! Thorgal had dan ook moeten stoppen toen Van Hamme er de brui aan gaf. Van Hamme is onvervangbaar gebleken.. geldt overigens ook voor XIII heb ik begrepen (daar ben ik gelukkig op hetzelfde moment mee gestopt als Van Hamme). Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
sanderg Posted October 2, 2020 Share Posted October 2, 2020 9 hours ago, Ambreville said: Dat proberen we al jaren, maar Rosinski heeft laten weten het forum niet langer te sponsoren als we dat doen. Juist! hahahahaha Daarom kan ik hier ongegeneerd Dufaux blijven bashen Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Ambreville Posted October 2, 2020 Share Posted October 2, 2020 Dufaux durft wel eens in het esotherische en bovennatuurlijke te verdwalen, maar wat een palmares. https://www.bedetheque.com/auteur-53-BD-Dufaux-Jean.html Persoonlijk ben ik het meest benieuwd naar zijn boreling met Jaime Calderon. Jaime heeft al wat samples laten zien, het ziet er prachtig uit. En Jaime is zowat de meest nuchtere mens die ik ken die zeker zijn scenarist durft uit te dagen. Quote Link to comment
Daan Posted October 2, 2020 Share Posted October 2, 2020 13 uren geleden, BobFish zei: Vandaar ook deze ode : Wat hier vooral uit blijkt is dat een Jessica Blandy na driekwart fles Aperol nog net te pruimen is... Quote Link to comment
156 Posted October 2, 2020 Share Posted October 2, 2020 Ik kan me toch echt niet voorstellen dat er iemand in de winkel een strip ziet liggen, de cover niet mooi vindt, het boekje openslaat en de tekeningen slecht vindt en dan denkt, eens lezen of het verhaal toch niet goed is... Quote Link to comment
Ron P Posted October 3, 2020 Share Posted October 3, 2020 17 uren geleden, Mask zei: Ik kan me toch echt niet voorstellen dat er iemand in de winkel een strip ziet liggen, de cover niet mooi vindt, het boekje openslaat en de tekeningen slecht vindt en dan denkt, eens lezen of het verhaal toch niet goed is... True. Ik zal altijd eens een strip die ik niet ken doorbladeren, vind ik de tekeningen mooi dan is de kans groot dan ik de strip dan ook zal kopen. Ik kan echt genieten van 'mooie' tekeningen ook al is het verhaal minder. Zo'n strips zal ik ook niet vlug verkopen. Quote Link to comment
Ambreville Posted October 3, 2020 Share Posted October 3, 2020 17 uren geleden, Mask zei: Ik kan me toch echt niet voorstellen dat er iemand in de winkel een strip ziet liggen, de cover niet mooi vindt, het boekje openslaat en de tekeningen slecht vindt en dan denkt, eens lezen of het verhaal toch niet goed is... Beter kan je het niet formuleren. Quote Link to comment
shakeitupguy Posted October 3, 2020 Share Posted October 3, 2020 18 hours ago, Mask said: Ik kan me toch echt niet voorstellen dat er iemand in de winkel een strip ziet liggen, de cover niet mooi vindt, het boekje openslaat en de tekeningen slecht vindt en dan denkt, eens lezen of het verhaal toch niet goed is... Ik zal geen strips kopen als ik de tekenstijl niet kan smaken. Zo heeft het bijna 30 jaar geduurd om Maus te kopen. Ondanks de status vond ik de tekeningen spuuglelijk. Deze zomer dan toch integrale gekocht voor 5€. Tekeningen vind ik nog even lelijk en verhaal vond ik maar gewooontjes. Quote Link to comment
Yncke Posted October 3, 2020 Share Posted October 3, 2020 Voor mij zijn er eigenlijk twee categorieën tekeningen die mij niet aanstaan: die die ik niet graag zie, en die waarvan ik denk dat ze zo slecht zijn dat ik 't zelf beter kan. Die eerste, daar geraak ik wel doorheen als 't verhaal goed is, maar die tweede... nope. Quote yncke.be Link to comment
Recommended Posts