Ga naar inhoud

Wat kan je makkelijker bekoren? Een verhaal dat je niet interesseert met prachtige tekeningen of een geweldig verhaal met tekeningen die je niet liggen?


cinco

Wat kan je makkelijker bekoren?  

39 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat kan je makkelijker bekoren?

    • een verhaal dat je niet interesseert met prachtige tekeningen
    • een geweldig verhaal met tekeningen die je niet liggen


Recommended Posts

Ik heb gemerkt dat als ik een strip lees met knappe tekeningen, maar het verhaal me niets zegt, ik dit nooit zal herlezen.

 

Een strip waarbij de tekeningen me minder liggen, maar ik het verhaal geweldig vind, zal ik wel herlezen.

 

Nu, de tekeningen moeten wel leesbaar blijven, want als de lay out, leesritme etc op niets trekt, dan verknoeit dat ook het verhaal.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
11 minuten geleden, Peter Motte zei:

Het probleem is dat je alleen maar weet dat het verhaal slecht is, nadat je het hebt gelezen.

Dus neem ik de mooi getekende mee, maar vermijd daarna de scenarist.

 

Dus ook kwestie strips wordt er eerst naar het uiterlijk gekeken en dan pas naar de persoonlijkheid het verhaal.

 

Link naar reactie

Don Lawrence is een goed voorbeeld van het eerste. Een groot deel van de niet door Martin Lodewijk geschreven Storm-verhalen zijn matig tot slecht (toegegeven, Martin is zelf ook niet helemaal consequent, maar over het algemeen wel beter), maar ik blijf groot fan van de serie door Lawrences schilderwerk.

 

Geldt nog meer voor Trigië. Mike Butterworth heeft goede ideeën maar de scenarios slaan vaak nergens op. Wil niet zeggen dat ik niet aan het twijfelen ben om toch de integrales te gaan halen.

 

Link naar reactie

Op het eerste knap ik sowieso af. Druuna is daar een mooi voorbeeld van. Ongelooflijk knap wijf, ongelooflijk mooi getekend maar het verhaal (als dat er al is)... Ik zou er hooguit een poster van kopen.

 

Het tweede ligt moeilijker. Een goed verhaal kan me wel een deel van het artwork doen vergeten, maar het mag ook niet te erg worden. Klepzeiker-toestanden zijn om die reden ook niet aan mij besteed.

Link naar reactie

Ik kijk bij het aankopen toch vooral naar de tekeningen en maar heel soms naar de scenarist. Dat houdt niet tegen dat ik regelmatig ben verrast door goede verhalen met tekeningen die mij nooit over de streep hadden getrokken om mijn portemonnee te trekken, door bijvoorbeeld cadeaus, recensies, enz.

Link naar reactie

Als ik een nieuw album niet ken dan geven de tekeningen de doorslag. Bevalt de stijl mij niet dan laat ik hem in eerste instantie liggen. Als ik lovende kritieken lees op deze site of een andere schaf ik zo'n album alsnog aan.

Aangeschafte albums met een slecht verhaal maar mooie tekeningen verdwijnen naar een rustig plekje in mijn collectie. Ik doe geen enkel aangeschaft album weg.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
4 hours ago, Peter Motte said:

Het probleem is dat je alleen maar weet dat het verhaal slecht is, nadat je het hebt gelezen.

Dus neem ik de mooi getekende mee, maar vermijd daarna de scenarist.

Idem.

 

En soms geef ik zaken die me qua tekeningen niks of weinig zeggen een kans na goede reviews of puur uit nieuwsgierigheid. En dat kan zowel positief uitvallen (Bv. Lincoln, Irmina, Blankets, wat ben ik aan het genieten van Mijn kameraad Che Guevera) als negatief (bv. Persepolis, Maus). 
Soms is het me gewoon om de tekeningen te doen en is een tof scenario eerder bijkomstig.

Dus beide kan, maar voorkeur naar scenario.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
35 minutes ago, sanderg said:

 

oh- en voor alles van Dufaux (behalve Murena en eerste cyclus klaagzang) geldt dit ook.. waardeloze verhalen vind ik maar wel geniale tekenaars 

Kinderen van de salamander, Samba Bugatti, Santiag, een hoop Jessica Blandy’s waardeloos?

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
42 minuten geleden, SPeeDy zei:

Idem.

 

En soms geef ik zaken die me qua tekeningen niks of weinig zeggen een kans na goede reviews of puur uit nieuwsgierigheid. En dat kan zowel positief uitvallen (Bv. Lincoln, Irmina, Blankets, wat ben ik aan het genieten van Mijn kameraad Che Guevera) als negatief (bv. Persepolis, Maus). 
Soms is het me gewoon om de tekeningen te doen en is een tof scenario eerder bijkomstig.

Dus beide kan, maar voorkeur naar scenario.

 

ik moet toegeven dat Lincoln qwa tekeningen enige gewenning vergde

maar eenmaal mee waren de verhalen best te pruimen   

Link naar reactie
1 uur terug, sanderg zei:

absoluut... (naar mijn mening) en van die reeksen is t tekenwerk ook nog niet best 


Kan iemand sanderg uit de groep gooien alstublieft ?

 

1 uur terug, SPeeDy zei:

Kinderen van de salamander, Samba Bugatti, Santiag, een hoop Jessica Blandy’s waardeloos?


Hoort bij de top van de Franco-Belgische strip ! Zeker als Renaud tekent ❤️ 
Griffo is ook de moeite hoor ;) 

Link naar reactie

Een goede strip betaat alleen bij de gratie van een goede verhaalconstructie cq. een goed scenario. Mijns inziens kan het zich anders niet kwalificeren als een goede strip. Wat je kunt bestempelen als goed tekenwerk is een lastige. Ik vind dat het predikaat goed tekenwerk aan die strips kan worden toebedeeld waarbij de tekenaar met een uitgesproken stijl een scenario weet te verheffen. Ik vraag me daarbij niet af of ik het in een lijstje aan de muur wil hangen of op een t-shirt wil dragen maar of het de strip een ziel meegeeft. Is een tekenstijl de juiste voor het type strip. Vance is an sich een beperkte tekenaar. Maar hij is uitermate geschikt voor een gladde actie thriller als XIII. Hij zou als tekenaar een strip als Habibi of Roughneck, die gebaat zijn bij een sfeerbepalende stijl, volkomen om zeep helpen. Een Dirkjan grap moet je ook niet door Don Lawrence laten schilderen. (En ja, ik ben ervan op de hoogte dat hij een FC Knudde gag heeft gemaakt...)

 

Link naar reactie
49 minutes ago, sanderg said:

🙂 ach ja... smaken verschillen he.. niet mijn bedoeling om iemand anders zijn/haar smaak af te kraken of zo hoor..  Dufaux is gewoon  niet mijn ding.. veel te zweverig en onsamenhangend allemaal 

Zweverig en onsamenhangend. Helemaal mijn ding 😁.

Thorgal is dat helemaal niet natuurlijk (vooral die laatste pakweg 15 delen waren erg samenhangend, vandaar dat ik het niks meer vond) 😈.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
1 minute ago, Ambreville said:

Dat proberen we al jaren, maar Rosinski heeft laten weten het forum niet langer te sponsoren als we dat doen.

Oei, @mods, rap aantal comments verwijderen dan. We zouden niet willen dat Bonte sponsoring verliest. 🤑

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

Dat proberen we al jaren, maar Rosinski heeft laten weten het forum niet langer te sponsoren als we dat doen.

 

😂

 

2 uren geleden, lukoste zei:

Jessica Blandy's zijn uitzonderlijk goed. Echt heel apart. Moeilijk te vergelijken met iets anders vind ik.

 

Vandaar ook deze ode :

 

 

 

Een vergelijking zou ik durven maken met de grote Brian De Palma 🥰 en ook een schepje Michael Mann 😋 en Italiaanse Giallo ! 👌 En we mogen de klamme Orson Welles inspecteur niet vergeten.

 

Kinderen van de Salamander vind ik werkelijk een meesterwerk ! Dat is dan wel meer David Lynch 😊 en ook een beetje Preacher, nee ?

 

 

Ik neem nota’s voor een Jean Dufaux aflevering 🧐

Link naar reactie
9 hours ago, SPeeDy said:

Zweverig en onsamenhangend. Helemaal mijn ding 😁.

Thorgal is dat helemaal niet natuurlijk (vooral die laatste pakweg 15 delen waren erg samenhangend, vandaar dat ik het niks meer vond) 😈.

touché!  🙂

 

Thorgal had dan ook moeten stoppen toen Van Hamme er de brui aan gaf. Van Hamme is onvervangbaar gebleken.. geldt overigens ook voor XIII heb ik begrepen (daar ben ik gelukkig op hetzelfde moment mee gestopt als Van Hamme).

 

Link naar reactie

Dufaux durft wel eens in het esotherische en bovennatuurlijke te verdwalen, maar wat een palmares. 

 

https://www.bedetheque.com/auteur-53-BD-Dufaux-Jean.html

 

Persoonlijk ben ik het meest benieuwd naar zijn boreling met Jaime Calderon. Jaime heeft al wat samples laten zien, het ziet er prachtig uit. En Jaime is zowat de meest nuchtere mens die ik ken die zeker zijn scenarist durft uit te dagen.

 

 

 

Link naar reactie
17 uren geleden, Mask zei:

Ik kan me toch echt niet voorstellen dat er iemand in de winkel een strip ziet liggen, de cover niet mooi vindt, het boekje openslaat en de tekeningen slecht vindt en dan denkt, eens lezen of het verhaal toch niet goed is...

True.  Ik zal altijd eens een strip die ik niet ken doorbladeren, vind ik de tekeningen mooi dan is de kans groot dan ik de strip dan ook zal kopen. Ik kan echt genieten van 'mooie' tekeningen ook al is het verhaal minder. Zo'n strips zal ik ook niet vlug verkopen.

Link naar reactie
18 hours ago, Mask said:

Ik kan me toch echt niet voorstellen dat er iemand in de winkel een strip ziet liggen, de cover niet mooi vindt, het boekje openslaat en de tekeningen slecht vindt en dan denkt, eens lezen of het verhaal toch niet goed is...

Ik zal geen strips kopen als ik de tekenstijl niet kan smaken.

Zo heeft het bijna 30 jaar geduurd om Maus te kopen. Ondanks de status vond ik de tekeningen spuuglelijk. Deze zomer dan toch integrale gekocht voor 5€. Tekeningen vind ik nog even lelijk en verhaal vond ik maar gewooontjes.

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...