Ga naar inhoud

politiek correcten doen nu ook Jommeke in de ban. Niks mag nog.


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

Ook jommeke is te westers paternalistisch, te macho, discriminerend enz....volgens de  poco soyboys van Groen. Cancelculture ten top.

 

https://weekend.knack.be/lifestyle/maatschappij/is-jommeke-een-macho-van-65-haal-het-seksisme-uit-de-strips/article-opinion-1657913.html

 

 

In het feestjaar voor Jommeke - 65 jaar geleden verscheen de strip voor het eerst - vraagt Bruno De Lille zich af of het geen tijd wordt om de vrouwelijke personages wat meer eer aan te doen. 'De vrouwen in Jommeke hebben bijna altijd een zorgende rol.'

 

 

Wat een lul zeg, die De Lille. Als het sommigen niet aanstaat, waarom laten ze het dan niet links liggen? Of zelf een nieuwe reeks opstarten volgens hun eigen waarden en opvattingen. Trouwens hij zou beter eens een echte job zoeken ipv te vegeteren op belastinggeld.

Link naar reactie

Jommeke was niet gemaakt om nog in 2020 lezen en al helemaal niet door de neon-roze woke bril van 2020. Hoe fair is het eigenlijk om een Vlaams stripboek uit ongeveer 1950 (VL was niet bepaald een progressief bastion) gemaakt door een, euhm, behoorlijk conservatieve auteur te houden tegen de moraal van nu? 

De kritiek heeft iets pervers, zeker als er meer dan genoeg moderne strips te verkrijgen zijn met de vrouwen in meer actieve rollen. 

En haalt die gast nu werkelijk de fuckin' Kiekeboes aan als goed voorbeeld?

Link naar reactie

Niemand doet Jommeke 'in de ban' zeveraar. En er 'mag nog' vanalles.

 

Het is juist gezond om erop te wijzen dat dingen die we allemaal altijd normaal gevonden hebben, dat niet per se meer zijn.

 

Dat er daar soms in overdreven wordt, is zeker waar. Maar verkrampte reacties (voor wie 'correct' en 'politiek correct' hetzelfde zijn) als deze bewijzen wat mij betreft dat het nodig is.

 

 

 

Link naar reactie

Vroeg of laat gaan al degenen die nu als een bende schapen hun schouders ophalen bij dergelijke dingen en het zelfs als gezond zien toch lelijk op hun neus kijken denk ik.

 

"Uitgeverij Clavis vernietigt 7.000 jeugdboeken met teksten over of afbeeldingen van Zwarte Piet, dat meldt Radio 2. Het boekenbedrijf doet dat omdat er in de maatschappij steeds minder draagvlak voor het personage is, maar weigert een standpunt in de discussie in te nemen."

Link naar reactie
Quote

"Uitgeverij Clavis vernietigt 7.000 jeugdboeken met teksten over of afbeeldingen van Zwarte Piet, dat meldt Radio 2. Het boekenbedrijf doet dat omdat er in de maatschappij steeds minder draagvlak voor het personage is, maar weigert een standpunt in de discussie in te nemen."

 

Ha ja, schapen, dat was te denken dat iemand daar nog mee af ging komen.

 

Die hele Zwarte Piet-hetze is een goed voorbeeld. Toen daar voor het eerst kritische stemmen op kwamen, hebben velen in plaats van dat ernstig te nemen dat persoonlijk opgevat. Zo van 'ik ben geen racist en als 't u niet aanstaat ga terug naar uw eigen land' (ik parafraseer). Het was nochtans een goeie gelegenheid om van Zwarte Piet een zeldzaam zwart rolmodel te maken.

 

In plaats daarvan hebben krampachtige reacties ertoe geleid dat die discussie helemaal ontspoord is en Zwarte Piet 'verbrand' is. Ik vind dat ook jammer dat dat zo is gegaan maar als je daar iemand de schuld van wil geven, dan toch al die zogezegde niet-racisten die het niet pikten dat er met hun 'erfgoed' (een fictief personage uit de 19de eeuw) gesold werd. 

 

En u gaan we hem kwijt zijn, maar het zijn enkel volwassenen die daar om geven hoor. 

Link naar reactie
16 minutes ago, Yncke said:

Als een kritische analyse je niet aanstaat, waarom laat je 't dan niet links liggen?

 

Omdat het een op het eerste zicht onschuldige aanzet is tot het verbieden van boeken uit het verleden of het wijzigen van de inhoud ervan? Het begint met kinderboekjes.

Link naar reactie

Gene stress, Mask. Die boekjes zijn gedeponeerd bij de Koninklijke Bibliotheek. Historici kunnen ze nog eeuwenlang inkijken als ze grip willen krijgen op het maatschappelijk denken in de eerste helft van de eenentwintigste eeuw. Of bedoel je dat we onze kinderen moeten leren "dat de n**ers ons iets afgepakt hebben"? :e009:

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Het woord 'macho' is niet dadelijk een woord waaraan in denk als ik aan Jommeke denk.

 

Effe een quote uit dit artikel:

 

"De (bestaande én komende) verhalen kunnen dus aangepast worden zonder dat ze de sfeer of het imago van de strip drastisch veranderen."

 

Ik zou zeggen, hou er rekening mee in de komende verhalen, maar laat de bestaande zoals ze zijn.

Voeg desnoods ergens een opmerking in de binnenkaft in de aard van: 'dit verhaal is een produkt van zijn tijd. Bepaalde rolpatronen en opvattingen kunnen afwijken van die in onze huidige maatschappij.'

Dat doen ze met bijvoorbeeld de Looney Tunes dvds ook.

 

Link naar reactie

Nog een quote:

 

"Voor kinderen die fan zijn van de reeks is er dus geen verschil tussen het driehonderdste album en het derde: ze worden op dezelfde manier in de markt gezet. Voor een nieuwe lezer zou zo'n boekje net zo goed gisteren kunnen zijn uitgegeven."

 

Daar onderschat-ie de jeugd toch wel. Ik voelde als kind wel duidelijk het verschil tussen de oude Jommekes van mijn moeder en de nieuwe.

Link naar reactie

Oud bij uitgeverij Clavis: 

 

9138f848-17a5-11eb-8300-659094f4a66f_web

 

 

Nieuw:

 

9e7d053a-17a5-11eb-8300-659094f4a66f_web

 

 

Tsja...

 

Citaat van uitgever Philippe Werck:

 

Quote

Philippe is zelf opa van vier kleinkinderen. De jongste is 2,5 jaar oud. Ze zal nooit anders gekend hebben dan pieten die vuil zijn van de schoorsteen. “Kinderen liggen er minder van wakker dan volwassenen”, zegt Philippe. “Hoewel ik zelf geen graten zie in een Zwarte Piet, gaan kinderen de roetpieten ook magisch vinden. Door de jaren heen zijn immers de roe en de zak ook verdwenen.” 

 

 

En zo is het. 

Link naar reactie
23 minutes ago, cinco said:

Voeg desnoods ergens een opmerking in de binnenkaft in de aard van: 'dit verhaal is een produkt van zijn tijd.

 

Of waarom niet gewoon een grote rode sticker "Parental Advisory" op elke Jommeke plakken? Komt misschien de verkoop nog ten goede.

 

Link naar reactie

En effe de vrouwelijke personages onder de loep nemen.

 

Marie: vervult het archetype van moeder de huisvrouw. (een cliché dat zich zeker niet beperkt tot de Jommekesreeks binnen de Vlaamse strips) Af en toe stapt ze wel uit die rol, maar dat is meer uitzondering dan regel.

 

afbeelding.thumb.png.98d106ef708dc9351f0286bfc22f09bb.png

 

Het zou echt problematisch zijn mocht elke vrouw in de reeks zo worden in beeld gebracht.

Maar is dat zo?

 

Madam Pepermunt: de Calamity Jane van de reeks. Een vrouw die Jommeke en zijn vrienden regelmatig bijstand biedt als ze zich in Amerika bevinden. Ze is één van de stoerdere bijpersonages in de reeks.

 

afbeelding.png.adb0187400a7543a601db3491b3780e9.png

 

Gravin van Stiepelteen: ze lijkt misschien wat op Biance Castafiore, maar ze heeft zeker niet dat effect op de personages. Ze is ook duidelijk het figuur dat de moeilijke knopen doorhakt binnen haar huwelijk.

 

 

afbeelding.png.69cd22369c1ce71aeb59f1a80a7855a7.png

 

Tita Telajora: één van de populairste artiesten binnen het Jommeke-universum.

Al wordt ze wel als damsel in distress opgevoerd in verschillende albums.

Dus iets minder assertief dan de twee bovenvernoemde vrouwen.

 

afbeelding.png.c616c3a55bb967f298c08ca940a5aa7f.png

 

Arabella Pott: onbetaalde inwonende meid en klankbord van Jampudding.

Ze spreekt hem ook aan als meester.

Persoonlijk vond ik de Jampuddingverhalen vaak tot de sterkere van de reeks behoren.

Jampudding is een figuur met vele tekortkomingen en een kort lontje terwijl Arabella altijd heel sympathiek overkomt.

Er zijn verschillende albums waarin ze een dragende rol speelt. Zo schopt ze het tot prinses en tot modekoningin ondanks haar atypische uiterlijk.

 

afbeelding.thumb.png.b98a12be526d2377a12b871c7fb87b20.png

 

Charlotte, de moeder van Filiberke: ze had haar moment de gloire in De Zeepkoning waarin ze misschien wel voor die ene keer de meest onverwachte antagonist van de reeks wordt.

Een moeder die overdreven gefocust is op de hygiëne van haar zoon, je kan daar natuurlijk wat kritiek op hebben.

Maar ze gaat hier zo ver in dat je toch wel bewondering moet hebben voor haar wilskracht en vastberadenheid.

In een later album volgt ze een cursus zelfverdediging samen met de moeder van Jommeke.

 

afbeelding.thumb.png.b4cca73bad7acbf4c25b5afd4dba065e.png 

 

de Miekes: misschien wat te braaf en de traantjes vloeien misschien ook wat te rap bij deze tweeling.

En oh ja, Jommeke en Filiberke hebben uitgemaakt wie met wie trouwt. Al staan ze zo te zien ook wel achter die verdeling.

 

afbeelding.png.e9cb0da8349ee0410488dc6455449734.png

 

Enkele jaren geleden hebben ze hun eigen one-shot gekregen met Zonnedorp op z'n Kop.

 

afbeelding.thumb.png.fe00a6ca0a396042226be92a4c3cb4a5.png

 

 

 

 

Link naar reactie
23 minuten geleden, pudifar zei:

Uit welke reportage komt dit?

Geen  idee, het speelt zich af in 2017 op de Baijiazhuang elementary school in het district Chaoyang om

de kinderen het abc van Jommeke bij te brengen.

China sorteert graag voor in culturele revoluties, conformeren uit levensbehoud is daar de norm, daar zullen

de meesten hier op dit forum nog aan moeten wennen, maar dat komt vanzelf, corona is de beste leermeester.

 

 

Link naar reactie
25 minuten geleden, Werner zei:

Orwell had gelijk.

 

Klopt, hij zag goed in hoe moeilijk het voor veel mensen is om het eigen gedachtengoed te formuleren in plaats van maar weer eens een cliché te dumpen:

 

Quote

The argument against clichés and hackneyed prose more generally was most famously articulated by George Orwell in his famous essay “Politics and the English Language.” It goes something like this: Thinking is hard, and putting one’s thoughts clearly into words is harder. Clichés allow people to short-circuit this process, resulting in “phrases tacked together like the sections of a prefabricated henhouse.”

 

Link naar reactie

Het vrouwonvriendelijk zijn van Jommeke is een lastig geval. De moeders en de Miekes zijn inderdaad geen al te goede voorbeelden. Ze zijn natuurlijk een kind van hun tijd. de huidige makers zouden de Miekes gerust wat meer een zelfde rol als Filiberke kunnen geven. En Marie hoeft niet eeuwig een huisvrouw te blijven.

Maar zoals Cinco ook al aangaf: van alle (Vlaamse) reeksen heeft Jommeke dan weer wel de meeste sterke vrouwenpersonages in de aanbieding. Er zijn er nog veel meer dan diegene die hij hierboven opsomde: juffrouw perlefinneke, die italiaanse gravin uit de vampier van drakenburg, Varazdina, Mathilde, Estella Saprinetta, de begijntjes (toch de oer-feministen), steffanie Stekkebeen,  en zelfs de koning van Onderland en de drie heksen. 

Link naar reactie

Valt dat niet gewoon onder cliches?

Die zijn onvermijdelijk voor humor, als je de graaf en gravin, schotse vrek, begijnende begijntjes, verstrooide professors, stelende butlers, vrouwenzot flip, domme aap, huismoeders, huisvaders (welk werk hebben die vaders eigenlijk?), panikerende politiekers en wat allemaal nog meer er uit laat, dan blijft van Jommeke niet veel meer over.

Link naar reactie

En waarom zou Jommeke nu juist alles correct moeten doen?

Ik bedoel maar elke reeks en elk personage wordt vanuit een specifiek oogpunt en een specifieke setting geschreven.

En ja die oude Jommekes zijn redelijk conservatief om het met een understatement te zeggen maar nogmaals wat is het probleem nu juist? Mijnheer de Lille zijn moeder zal heus ook wel ooit op hem gepast hebben hoor;

En dan nog vragen of we die verhalen nu niet kunnen herschrijven naar de huidige tijdsgeest ?? Om dan in 2070 weer een andere wereldvreemde politieker te horen zeggen dat ze in 2020 toch ook niet helemaal wijs waren want dat de situatie toch wel wat geevolueerd is.

Maar wat mij het ergste stoort is dat we in de ergste gezondheidscrisis van de laatste 100 jaar zitten en mijnheer de politieker dan blijkbaar niets anders te doen heeft dan Jommekes te herlezen en er dan pas achter te komen dat we in een andere wereld dan 50 jaar geleden leven. 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
Quote

Maar wat mij het ergste stoort is dat we in de ergste gezondheidscrisis van de laatste 100 jaar zitten en mijnheer de politieker dan blijkbaar niets anders te doen heeft dan Jommekes te herlezen en er dan pas achter te komen dat we in een andere wereld dan 50 jaar geleden leven. 

 

Dat stoort u het ergste? Een hekel hebben aan 'politiekers' (of in dit geval ex-politiekers) is zo'n typische dooddoener. Ze moeten echt niet allemaal met die pandemie bezig zijn, hij doet precies wat je van een LGBT-activist zou mogen verwachten. 

Link naar reactie

 

5 minuten geleden, Lük Bey zei:

 

Dat stoort u het ergste? Een hekel hebben aan 'politiekers' (of in dit geval ex-politiekers) is zo'n typische dooddoener. Ze moeten echt niet allemaal met die pandemie bezig zijn, hij doet precies wat je van een LGBT-activist zou mogen verwachten. 

 

Ja dat stoort mij en ik zou niet weten waarom dat een dooddoener is. Uw argumentatie (voor zover die er al is) is voor mij nog een veel grotere dooddoener hoor 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
5 minuten geleden, Lük Bey zei:

 

Dat stoort u het ergste? Een hekel hebben aan 'politiekers' (of in dit geval ex-politiekers) is zo'n typische dooddoener. Ze moeten echt niet allemaal met die pandemie bezig zijn, hij doet precies wat je van een LGBT-activist zou mogen verwachten. 

Zegt het woord drama queen u iets, ik meende het ergens in een commentaar te lezen.

Link naar reactie

Het echte punt is dat ze verwachten dat een literair werk zich aanpast aan de gemiddelde zeden en moraal van de lezers. Ging het over een boek van Tom Lannoye of een andere schrijver, dan zou al lang iedereen Censuur brullen. Als Mohammed-cartoons mogen, waarom mag Jommeke dan niet bestaan in zijn wereld die al van de jaren 50 is opgebouwd.  De enige drijvende redenen voor de voorbije aanpassingen was de gelddrang van Ballon om oude content te kunnen blijven verkopen aan jonge lezers die inderdaad in een andere wereld leven als Jef Nys.

 

De (ex-)politieker zou beter respect hebben voor het werk, en iets anders zoeken als het hem niet aanstaat. Overigens ex- politiekers betekenen meestal een slechte uitslag bij verkiezing of regeringsvorming, waardoor men geneigd is om over van alles en nog wat media-aandacht te zoeken.

 

 

 

Link naar reactie

 

5 minuten geleden, Ambreville zei:

De enige drijvende redenen voor de voorbije aanpassingen was de gelddrang van Ballon om oude content te kunnen blijven verkopen aan jonge lezers die inderdaad in een andere wereld leven als Jef Nys.

 

 

 

Welke aanpassingen zijn er onder Ballon Media doorgevoerd?

Want die hertekende versies van De Jacht op een Voetbal, De Zingende Aap enz. zijn toch al eind jaren '80, begin jaren '90 gebeurd.

Link naar reactie
15 minuten geleden, cinco zei:

Het karakter van de Miekes nu nog veranderen zou misschien inconsistent overkomen.

Maar ze kunnen altijd een nieuw meisje in de vriendenkring introduceren.

In Kiekeboe hebben ze Tomboy ook op relatief korte termijn deel van de reeks gemaakt.

 

 

Ze hoeven hun karakter toch niet te veranderen? Geef ze gewoon een meer actievere rol. In de jaren '90 lukte dat al, toen hadden ze vaker een actievere rol (misschien was dat de invloed van toenmalig scenarist Jan Van Ruysbergh?)

Bij de uitgeverij zijn ze ondertussen op zoek gegaan naar een nieuwe tekenaar en scenarist, misschien dat die laatste de boel wat kan omgooien (maar niet teveel natuurlijk, want aan de wereld van Jommeke mag je niet teveel veranderen. Die belachelijke rokjes gaan nog wel een tijdje meegaan).

afbeelding.png.79e93981899b2eb560704162847a23cc.png

 

afbeelding.png.b075c9a9bf6dcade3e80b8cfa1f6a007.png

Link naar reactie
5 hours ago, Mask said:

Vroeg of laat gaan al degenen die nu als een bende schapen hun schouders ophalen bij dergelijke dingen en het zelfs als gezond zien toch lelijk op hun neus kijken denk ik.

 

"Uitgeverij Clavis vernietigt 7.000 jeugdboeken met teksten over of afbeeldingen van Zwarte Piet, dat meldt Radio 2. Het boekenbedrijf doet dat omdat er in de maatschappij steeds minder draagvlak voor het personage is, maar weigert een standpunt in de discussie in te nemen."

wil je dat nu echt als een soort boekverbranding gaan verkopen? Uitgeverijen vernietigen constant onverkochte voorraden, om eenvoudige commerciële redenen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...