Ga naar inhoud

In welke mate beïnvloedt nostalgie je beleving van een strip?


Recommended Posts

Indien ik Sub-Mariner lees in de massieve omnibus, met glanzend hoogkwaliteitspapier, is het maar okeetjes. Lees ik mijn originele comics, op laagkwaliteitspapier gedrukt met inktvegen ed, dan lees ik ze in 1 ruk uit. Aangezien verhaal en tekeningen hetzelfde zijn, lijkt nostalgie hier een belangrijke factor om het verhaal een niveau hoger te tillen.

Zijn er nog mensen waarbij sommige strips gemaakt of gekraakt worden door die bizarre chemische impulsen?

Link naar reactie

Nostalgie heeft zeker invloed op mijn beleving van strips. Ik blijf een zwak houden voor strips als Luc Orient of Bruno Brazil omdat ze in mijn jeugd een enorme indruk op mij gemaakt hebben.

Met name Bruno Brazil heeft enkele zeer zwakke en onwaarschijnlijke scenario's zoals dodendans in Sacremento, de versteende stad en ogen zonder gelaat...

In mijn jeugd vond ik ze fantastisch..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
4 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Indien ik Sub-Mariner lees in de massieve omnibus, met glanzend hoogkwaliteitspapier, is het maar okeetjes. Lees ik mijn originele comics, op laagkwaliteitspapier gedrukt met inktvegen ed, dan lees ik ze in 1 ruk uit. Aangezien verhaal en tekeningen hetzelfde zijn, lijkt nostalgie hier een belangrijke factor om het verhaal een niveau hoger te tillen.

Zijn er nog mensen waarbij sommige strips gemaakt of gekraakt worden door die bizarre chemische impulsen?

 

Is dat nostalgie of 'medium van beleving'?


Ik denk bijvoorbeeld aan een film als Gravity.
https://www.youtube.com/watch?v=vKW-Gd_S_xc


Zie dat op een imax scherm in een donkere zaal of zie dat op uw smartphone met oortjes in op een hobbelende overbevolkte bus. Dat is een totaal andere beleving.


Veel strips zijn niet gemaakt om op een hoogwaardig, eeuwigdurend medium geconsumeerd te worden, zeker niet de stamvaders, dat is gemaakt om 5-10 minuten endorfine los te weken via een verloren hoek van een krant of tijdschrift. 

 

 

Link naar reactie

Nostalgie begint bij meer en meer een koop en lees factor te zijn.

Het is raar maar ik vind minder mijn plezier in lezen en kopen van nieuwe reeksen. Er komt zoveel uit en er is maar weinig waar ik echt naar gezogen wordt. Ik heb maar 5 deel 1's gekocht van nieuwe reeksen die dit jaar verschenen waarvan ik er al met 3 direct ga mee stoppen. Zelfs one-shots laat ik meer en meer liggen. En door nostagie blijf ik strips die ik reeds lang in bezit heb herlezen.  Ik vervang mijn oude strips maar zelden naar integrales maar oudjes (Jan Kordaat, Roodbaard, Gilels De Geus, Beverpatroelje, Felix) die ik nog niet heb koop ik nu opeens wel in integrales (na 30 jaren geen behoefte te hebben om ze aan te schaffen in losse delen) en geniet er zoveel meer van nieuwe strips en apprecieer ik het de papier, betere druk, betere inkleuringen en de dossiers.

Link naar reactie

Nostalgie naar de albums die mijn vader als bladenman (de Sjors o.a.) bezorgde naast zijn vaste baan in de jaren 60 tot 1970. 

De valstrik ( daardoor de beste B&M) en Vidocq (Beide geïllustreerde pers) en de Roodbaard Pandora serie tientallen malen gelezen. De oorspronkelijke kapot gelezen albums zijn er nog, naast de (bijna) nieuwstaat exemplaren die later zijn aangeschaft.  

Link naar reactie
  • 1 year later...

ZIjn er mensen die nostalgie hebben bij strips die ze vroeger nooit gehad hebben?

Ik had dat recentelijk bij Johan en Pirrewiet en ik heb nooit J&P-strips gehad of gelezen als kind.

 

Het was een jaren '80-uitgave van het album van de Zwarte Pijl dat nog in ongerepte staat in een winkel lag.

Dat Dupuis-papier van toen verkleurt dus niet. Het was nog zuiver wit.

 

Komt die golf van nostalgie door de achterflap die dezelfde was van mijn vroegere smurfenstrips?

 

 

afbeelding.png.8fa68036783c70bfefbcb10a197def01.png

 

Of door het oude Dupuis-logo?

 

afbeelding.png.8f5c71832f5a5eab428c2df69a041ab3.png

 

Misschien door de cirkel rond het paginanummer dat typisch was voor Dupuisstrips.

afbeelding.png.488d177491028dbb55c9417a3b00ee64.png

Of de in hoogte gelijkmatig verdeelde stroken, de Marcinelle-tekenstijl, de vlakke inkleuring, de klassieke verhaalopbouw...

 

Waarschijnlijk de combinatie van dit alles.

 

 

 

 

Link naar reactie
9 minutes ago, cinco said:

ZIjn er mensen die nostalgie hebben bij strips die ze vroeger nooit gehad hebben?

Ik had dat recentelijk bij Johan en Pirrewiet en ik heb nooit J&P-strips gehad of gelezen als kind.

 

Het was een jaren '80-uitgave van het album van de Zwarte Pijl dat nog in ongerepte staat in een winkel lag.

Dat Dupuis-papier van toen verkleurt dus niet. Het was nog zuiver wit.

 

Komt die golf van nostalgie door de achterflap die dezelfde was van mijn vroegere smurfenstrips?

 

 

afbeelding.png.8fa68036783c70bfefbcb10a197def01.png

 

Of door het oude Dupuis-logo?

 

afbeelding.png.8f5c71832f5a5eab428c2df69a041ab3.png

 

Misschien door de cirkel rond het paginanummer dat typisch was voor Dupuisstrips.

afbeelding.png.488d177491028dbb55c9417a3b00ee64.png

Of de in hoogte gelijkmatig verdeelde stroken, de Marcinelle-tekenstijl, de vlakke inkleuring, de klassieke verhaalopbouw...

 

Waarschijnlijk de combinatie van dit alles.

 

 

 

 

 

Is dat niet eerder nostalgie naar het gevoel, naar de tijdsperiode, hoe men toen strip schreef/maakte en wat daar bij hoorde? Ik heb dat met Guus Slim, Baard en Kale en nog wel wat die ik wel van naam kende maar vroeger nooit had. De integrales ademen gewoon nostalgie. Heerlijk! (Behalve dan dat deel 8 van B&K 😄 )

Link naar reactie

Nostalgie was vroeger een ziekte

Quote

 

Nostalgie (uit het Grieks: nostos = terugkeer en algos = droefheid, pijn, lijden) is het gevoel iets belangrijks of dierbaars te zijn kwijtgeraakt. Dit uit zich in heimwee naar het (persoonlijke) verleden.Nostalgie werd voor het eerst in 1678 beschreven. Er was toen in een Bazels geschrift sprake van een onbestemde zucht naar het vaderland, die aan melancholie verwant zou zijn. Het gevoel lijkt veel op dat van heimwee.

De originele betekenis, betrekking hebbend op een ernstige medische aandoening, is verdwenen nu het een alledaags woord is geworden. Nostalgie wordt nu geassocieerd met herinneringen uit vervlogen tijden, de "goede oude tijd".

Hoewel nostalgie geen medische aandoening meer betreft ervaren sommige mensen toch symptomen zoals pijn in de borstkas, keel, of maag, of gevoelens van emotionele pijn

 

 

 

Link naar reactie
Quote

het gevoel iets belangrijks of dierbaars te zijn kwijtgeraakt

 

 

Ronald Grossey in de Stripgids van februari 2011:

 

"Bijna palend aan de slaapkamer met het krakende bed lag de tuin van mijn grootmoeder. Een tuin waarin ik op een bruingroen deken lag en droomde van de middeleeuwen met 'het Gebroken Zwaard' van Willy Vandersteen, 'Koning Arthur' van Jaap ter Haar, 'de Rode Ridder in gevaar' van Leopold Vermeiren en 'de Zwarte Pijl' naast me.

Een tuin uit un temps perdu."

Link naar reactie

Ik heb nostalgie naar vele strips uit mijn jeugdjaren, zoals bijvoorbeeld Bruno Brazil, Johan en Pirrewiet, en zovele anderen. Maar daar stopt het ook. Want de herleeswaarde van deze reeksen is meestal een grote tegenvaller en ondermijnt de nostalgie. Gelukkig rest dan wel nog de leuke en mooie plaatjes.

 

Link naar reactie

Ik denk graag dat ik niet al te nostalgisch ben en lees bijna alleen nieuwe strips. Langs de andere kant lees ik voornamelijk strips van Dupuis en die lees ik al sinds ik kind ben...

 

Ik kijk ook graag naar tekenfilms. Voornamelijk nieuwe tekenfilms, want iets steeds opnieuw kijken is toch maar zielig. Maar soms heb ik een nostalgische vlaag van jewelste, vooral in periodes van stress 😅 Ben ik de enige die nostalgisch wordt onder stress?

Link naar reactie
5 uren geleden, cinco zei:

(met dezelfde persoon een namiddag doorbrengen... )

 

Dat is iets geheel anders.

Ik kijk/lees ook amper zaken opnieuw, behalve wanneer ik het gevoel heb dat ik veel vergeten ben. 

Daarom hou ik al mijn strips bij om ze om de 5-10 jaar te herlezen allemaal ;) 

Wat ik niet goed, vind gaat wel weg natuurlijk.

Link naar reactie
5 uren geleden, cinco zei:

 

:o Ik doe dat vaak, dvds en blu-rays van films, series, tekenfilms... opnieuw bekijken.

Ook strips herlezen, videgames opnieuw spelen... (met dezelfde persoon een namiddag doorbrengen... )

Ja maar nu citeer je een halve zin :) Ik vind het maar zielig als je nooit iets nieuws probeert, of als een groot deel van je tijd naar herhalingen/herlezingen gaat.

 

Ik ben bijgevolg geen fan van luxeuitgaves, want die hoor je vaak te herlezen. (Tenzij dat je geld teveel hebt)

Link naar reactie
3 uren geleden, kbellon zei:

Dat is iets geheel anders.

 

Ik weet het. Ik had daar een knipoog-smiley of zo moeten bijzetten om duidelijk te maken dat dat gedeelte tussen haakjes niet serieus bedoeld was :P )

 

3 uren geleden, kbellon zei:

Het is moeilijk om films/series te herkijken en strips te herlezen als er zo veel verschijnt natuurlijk.

 

Sommige films of sommige strips wil ik gewoon regelmatig herbekijken of herlezen, gewoon omwille van het gevoel dat het verhaal mij geeft. Er zijn zelfs films die ik tweemaal in de cinema heb gezien en dan achteraf nog eens op blu-ray.

En strips koop ik bijna nooit voor eenmalig gebruik. Soms worden ze hetzelfde jaar al herlezen.

 

3 uren geleden, Red Arrow zei:

Ik ben bijgevolg geen fan van luxeuitgaves, want die hoor je vaak te herlezen. (Tenzij dat je geld teveel hebt)

 

Denk je dan "ik moet dat verhaal minstens zoveel keer herlezen om de kostprijs ervan voor mezelf te kunnen verantwoorden"? :P

 

10 uren geleden, Red Arrow zei:

Ben ik de enige die nostalgisch wordt onder stress?

 

als een soort van comfortdeken?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...