Warson Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Malik, tekenaar van o.a. Cupido en Archie Cash, is deze ochtend overleden. Hij is omgekomen in een brand in zijn woning in Huppaye (Waals-Brabant). https://www.lavenir.net/cnt/dmf20201211_01536599/le-papa-de-cupidon-malik-decede-dans-un-incendie-a-ramillies?fbclid=IwAR2pupJh_3do9ghfYmM65zorEaFMNNtE4zJnC9RE9Dq4iXD76Sb7T2awHwo Quote "Voor wie wacht, komt alles steeds te laat"
Mzee Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Super tekenaar die verschillende stijlen aan kon Quote Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen. Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. https://www.2dgalleries.com/profile/mzee
Johan Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Ik herinner mij een trage start, want op Waalse beurzen zat zoveel volk te wachten zodat hij moeilijk bereikbaar was(het duurde tot 2005), maar gelukkig werkte hij wel door als anderen gingen middageten. Quote
Bonte Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Een woningbrand dan nog, er zal ook wel veel papier gelegen hebben zoals bij iedereen hier. Ik vervang zowiezo alle elektrische apparaten om de 10 jaar en ben nu ook zelf oude stopkontacten en schakelaars aan het vernieuwen, brandalarmen enz. Arme man, RIP. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201211_93776095 Quote
cinco Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Hij leverde ook sommige van de betere bijdrages in Chansons Cochonnes, die 'aangebrande' reeks waar verschillende tekenaars per album aan bijdroegen. Ik ken hem vooral van Cupido. Quote
Madam Kito Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Pfft, sterven bij een brand, verschrikkelijk. Hopelijk is het in zijn slaap gebeurd. Archie Cash was behoorlijk vernieuwd, zowel inhoudelijk maar soms ook vormelijk, ook al was hij een beetje een kloon van de vroege Hermann qua stijl. Maar ik herinner me een verhaal waarin er volop geëxperimenteerd werd met standpunten en lensvervormingen. Duidelijk gemaakt door een tekenaar die er plezier in had. Cupido was toch vooral meer van hetzelfde, en vraag me soms af of een tekenaar daar na pakweg 20 albums nog veel werkgenot uit haalt (zie ook bijna alle andere Cauvin-gagreeksen). Quote
Vittorio Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 30 minuten geleden, TDPB zei: Duidelijk gemaakt door een tekenaar die er plezier in had. Ik ben geen liefhebber van de reeks maar de lol spat er inderdaad vanaf: Quote
Peter Motte Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Een van de beste tekenaars. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
sanderg Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Ik ken zijn strips niet maar wat een akelige manier om te overlijden.. Arme man inderdaad.. rust in vrede Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Peter Motte Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 59 minuten geleden, TDPB zei: Pfft, sterven bij een brand, verschrikkelijk. Hopelijk is het in zijn slaap gebeurd. Waarschijnlijk een CO-vergiftiging. Het onderzoek is begonnen. Hopelijk worden de resultaten ergens gepubliceerd. PS: over Alexis Dragonetti: waarschijnlijk vermoeidheid: bij vermoeid rijden kan het gebeuren dat je een microseconde of zo eigenlijk in slaap valt. Aan 120 km/u is dat nefast. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Madam Kito Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Geweldig toch, die pagina's. En zo'n paginaindeling komt nu gewoontjes over maar was dat begin jaren '70 zeker niet. Ik was toen veel te jong om de reeks te kunnen appreciëren, en heb die ook nooit echt gelezen, maar misschien moet ik dat toch maar eens doen. Quote
Daan Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Rust in vrede, Malik was een zeer vriendelijke kerel en ondanks de taalbarrière was hij ook altijd heel makkelijk in de omgang met kinderen. De foto's van vogelspinnen zaten altijd het houten kistje met potloden. Van elke dedicasse maakte hij veel werk met inkt en kleurpotloden. Groot respect voor deze aparte maar graag gezien kleine en tegelijkertijd grote man! Quote
sanderg Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Tjee.. lees net op facebook via ssz dat het een zelfmoord is geweest.. arme man.. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Ambreville Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 1 uur geleden, Peter Motte zei: Waarschijnlijk een CO-vergiftiging. Het onderzoek is begonnen. Hopelijk worden de resultaten ergens gepubliceerd. Wanhoopsdaad Malik was ongeveer de zachtaardigste mens die ik kende. Een ongelooflijk verlies dat hij zich zo in een hoek gedrongen voelde. Quote
Peter Motte Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 2 minuten geleden, sanderg zei: Tjee.. lees net op facebook via ssz dat het een zelfmoord is geweest.. arme man.. Volgens mij is dat Facebook-quatch. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Peter Motte Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Mijn blog begint meer en meer op een verzameling overlijdensberichten te lijken, een mortuarium voor de stripgeschiedenis. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Vittorio Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Respectloos, sensatiebelust en misselijkmakend, die details op de facebookpagina van SSZ over de wijze waarop Malik zich van het leven zou hebben beroofd. Godverdomme. Quote
sanderg Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 7 minuten geleden, Vittorio zei: Respectloos, sensatiebelust en misselijkmakend, die details op de facebookpagina van SSZ over de wijze waarop Malik zich van het leven zou hebben beroofd. Godverdomme. Misschien.. toch doen grote kranten (o.a. de Telegraaf in Nederland) het niet anders.. van mij hoeft het ook niet.. Vloeken vind ik overigens ook niet bepaald netjes.. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
BobFish Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Archie Cash is prachtig getekend ! Net als Johnny Paraguay en Chiwana. Met een heel 'New Hollywood' sfeertje Jammer dat het zo moest eindigen. Quote Bob Fish's YouTube Bob Fish's Instagram Bob Fish's Leesgedrag
Vittorio Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Excuus voor het vloeken, moest er even uit. Nederlandse media houden zich over het algemeen aan de richtlijnen om details en methode van zelfdoding onvermeld te laten, als ik even snel google zijn die richtlijnen er ook voor de Vlaamse media. Los daarvan: je kunt ook zelf besluiten respectvol om te gaan met een wanhoopsdaad van een oude man. Nogmaals: dit is misselijkmakend. Quote
Johan Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Op 11/12/2020 om 12:16, cinco zei: 'aangebrand' Dan moet je ook zoeken bij zijn pseudoniem Phenix Quote
Vittorio Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Het bericht is zo te zien van de SSZ facebookpagina verwijderd. Maar ik wou verdomme dat ik het niet gelezen had. Quote
sanderg Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 1 uur terug, Vittorio zei: Los daarvan: je kunt ook zelf besluiten respectvol om te gaan met een wanhoopsdaad van een oude man. Nogmaals: dit is misselijkmakend. helemaal mee eens Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Noël Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Weet iemand hoe het met zijn vrouw is? Die kwam vaak mee naar beurzen en is een heel sympathieke dame. Quote
Ambreville Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 1 uur terug, sanderg zei: helemaal mee eens +2 Zo in detail gaan en dan denken dat je er van af geraakt met vermelding van de zelfmoordlijn. Quote
Suske Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 4 uren geleden, Noël zei: Weet iemand hoe het met zijn vrouw is? Die kwam vaak mee naar beurzen en is een heel sympathieke dame. Ze waren gescheiden. Dat was de reden van zijn wanhoopsdaad. Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986
starbucks Posted December 12, 2020 Posted December 12, 2020 Spijtig dit te moeten vernemen. Malik was zonder enige twijfel een van de aardigste en vriendelijkste mensen die ik in de laatste 20 jaar op beurzen heb mogen ontmoeten. Rust in vrede, Malik. Quote
Bonte Posted December 12, 2020 Posted December 12, 2020 11 uren geleden, Suske zei: Ze waren gescheiden. Dat was de reden van zijn wanhoopsdaad. De gedwongen eenzaamheid van dit jaar zal dan ook niet geholpen hebben. Malik was erg vriendelijk en zachtaardig, daar is iedereen die hem ooit ontmoette op een beurs het wel over eens. Tragisch. Quote
Stripper Posted December 12, 2020 Posted December 12, 2020 Geklaag over een te dik, te dun, te schuin of juist te recht lijntje. Oeverloos gediscussieer of deel 18 beter is dan nr 4 enz. Het zij zo. Dat de Reep zich ook gaat lenen als roddelrubriek over een gewaardeerd tekenaar en aangenaam mens (zover ik dat mag zeggen op basis van incidenteel contact op stripfestivals) gaat mij echt te ver. Alle aannames, suggesties en linkjes naar betrouwbare sites als Facebook kunnen wat mij betreft achterwege blijven bij een tragisch bericht als hier: het overlijden van een tekenaar maar eerst en vooral een mens. Quote
Peter Motte Posted December 12, 2020 Posted December 12, 2020 Facebook zou binnenkort gesplitst worden. De grote jongens beginnen een beetje genoeg te krijgen van de almacht van bedrijven zoals Google, Amazon, Apple, Microsoft, Facebook - en ik vergeet er waarschi!jnlijk nog enkele. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Ross Posted December 12, 2020 Posted December 12, 2020 Ik schrik me dood van het bericht. Maar ik ben tot mijn spijt niet verbaasd. Hij heeft her er vrees ik al 's over gehad. Ik heb zoiets van "heeft-ie het dan tóch gedaan?" Hij zat in een vechtscheiding en zijn vrouw wou al zijn tekenwerk opeisen om te gelde te maken, heeft hij me verteld. En als haar dat lukt, dan steek ik de boel liever in brand en maak mezelf van kant. Omdat hij nog wel vaker zulke dramatische dingen zei, heb ik me maar gerustgesteld door te denken dat het dàt was. Maar nu blijkt, dat het toch echt zo gegaan is. Mijn arme Malik... nu ja, het is een fel einde voor een Fenix van een kerel. Het past bij hem. Als hij dat zo wou, dan was het zijn keuze en zijn recht. Ik zie hem niet als een zielige oude man: ik zie hem als een held die niet met zich liet sollen. Quote
esteban² Posted December 13, 2020 Posted December 13, 2020 In mijn jeugd heb ik wel eens een album van Cupido in handen gehad. Dat was inhoudelijk mijn ding (nog) niet. Misschien nu wel. De tekenstijl vond ik in ieder geval wel heel aangenaam, bijzonder mooi zelfs. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF
Aleksandr Posted December 13, 2020 Posted December 13, 2020 was ooit op een beurs met miijn dochter, rip Malik Quote
Aleksandr Posted December 13, 2020 Posted December 13, 2020 nu ik er nog eens aan denk, op die beurzen leken die tekenaars wel de vier musketiers zo leken ze een beetje op Daniel Kox, Raoul Cauvin, Louis-Michel Carpentier, (inkleurder/zoon Louis-Laurent Carpentier?), en wie nog? Quote
Aleksandr Posted December 13, 2020 Posted December 13, 2020 had Malik een jonge knappe blonde dochter, die mischien Véronique heette? onderaan van deze gag (1994) meen ik Malik zelf te herkennen, en zijn op de postbode (?) verliefde vrouw echt of grap? en waarom schiet me nu de naam Janine te binnen? Quote
Retardi Posted December 13, 2020 Posted December 13, 2020 10 uren geleden, Ross zei: Mijn arme Malik... nu ja, het is een fel einde voor een Fenix van een kerel. Het past bij hem. Als hij dat zo wou, dan was het zijn keuze en zijn recht. Ik zie hem niet als een zielige oude man: ik zie hem als een held die niet met zich liet sollen. Een wanhoopsdaad van een duidelijk labiele man onder het kopje heldendaad plaatsen getuigt ook niet van een heldere geest. Quote
Ross Posted December 13, 2020 Posted December 13, 2020 Hij was helemaal niet labiel. Hij heeft het niet gedaan uit wanhoop maar uit woede en verzet. Wat weet jij helemaal? Quote
Aleksandr Posted December 13, 2020 Posted December 13, 2020 Wat weet jij helemaal? op de beurzen was hij vroeger heel behulpzaam, vriendelijk & vrolijk, was ook nog vorige eeuw -> echt 1 van de betere strip-ervaringen toen heb je hem dan de laatste jaren gekend? Dit jaar verscheen de laatste Archie Cash bij Arcadia, daar moet hij toch blij mee geweest zijn? Quote
bammar Posted December 13, 2020 Posted December 13, 2020 Op 11/12/2020 om 16:19, Vittorio zei: Respectloos, sensatiebelust en misselijkmakend, die details op de facebookpagina van SSZ over de wijze waarop Malik zich van het leven zou hebben beroofd. Godverdomme. En wat vind je van de discussie over Malik die er nu op dit forum bezig is? Quote
Aleksandr Posted December 13, 2020 Posted December 13, 2020 ik informeer gewoon hoe het met hem ging, die laatste jaren, zonder iemand te ver-of te oordelen. Quote
Recommended Posts