Ga naar inhoud

stripvoornemens voor 2022


cinco

Recommended Posts

De afgelopen 2 jaren heb ik naar mijn normen ontzettend veel strips gekocht.

In 2022 verwacht ik dat het wat minder gaat zijn.

Toch wil ik sowieso de volgende delen van Aristophania, Louisiana en Keizerin Charlotte aanschaffen. (hopende dat deze 2 laatsten ook komend jaar een nieuw deel zien)

En dan de Nederlandse vertaling van die nieuwe Lanfeust, de derde Sangre en de eveneens derde U.C.C. Dolores.

Een Trollen van Troy zal ook wel verschijnen.

Link naar reactie

Ik ben jaarlijks goed voor zo'n 160 strips. Ik ga dit jaar in ieder geval voor de nieuwe strips met een non-fictie historische achtergrond. Daarnaast heb ik Robert en Bertrand leren kennen via de integrales. Ook deze zal ik het komende jaar aan gaan schaffen.

 

Ik ga stoppen met de reeksen uit het land van Aran (Dwergen, Elfen e.d.) 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ik wou dat ik dat kon zeggen. Ik verwacht dat het voor mij helaas niet minder zal zijn. Het probleem is eigenlijk dat er steeds meer goede tekenaars bij komen, waarvan ik de albums ook wil kopen. Maar ja, mijn stripkamer is eigenlijk al te vol. Alle boekenkasten hebben geen plek meer. Ik moet er iets op verzinnen.... (nee, ik ga niet verhuizen of aan uitbouw doen of in een andere kamer verder) misschien maar wat series verkopen....😬🤔🙄😰😱

Link naar reactie

Meer lezen. Waarschijnlijk het een en ander filteren. 

Wat bevriende tekenaars terugzien die al een tijdje gemist zijn zoals Paolo Grella en Stefano Carloni. Philippe Pellet en Adrien Floch naar België slepen. Tête a tete met imho de grootste scenarist na Goscinny in april. Tarquin nog eens zien in Mei. Veel kleine tekeningen wegdoen en een paar grote binnenhalen van Mourier, Floch, Tarquin en Herenguel. Goede ophangplaatsjes vinden voor de Berthets. Niet te veel festivals meer doen,  wel Brusselse Winkels, Ronse en eind oktober nog eens op de boot springen.

 

 

 

Link naar reactie

Mijn voornemen is ook om aan niet te veel nieuwe reeksen te beginnen in 2022. Mijn verzameling varieert rond 6000 strips. Die staan nu allemaal mooi in een kast. Ik vind elk album dat ik zoek onmiddellijk terug. Er is overzicht. Dat vind ik belangrijk. Ik wil niet riskeren dat er albums in een of andere bananendoos op zolder moeten verdwijnen door plaatsgebrek. Vroeger kon ik het niet over mijn hart krijgen om stripreeksen van de hand te doen. De voorbije twee jaar lukt dat veel beter. In een vakantieperiode maak ik er steevast de gewoonte van om stripreeksen te herlezen die ik al lang niet meer heb gelezen. Als die 'herlezing' tegenvalt (en dat gebeurt vaak), gaan de albums onherroepelijk het huis uit. Plaats voor ander, nieuw en beter. Verder helpt het ook dat ik er nu meer in slaag om reeksen na een bepaalde cyclus of bij verandering van tekenaar te stoppen. Zo trok ik de voorbije jaren de stekker uit 'Prins van de Nacht', 'XIII', De Schorpioen', 'Magiërs', 'Kinderen van de Wind'...

 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
58 minutes ago, Veto said:

Mijn voornemen is ook om aan niet te veel nieuwe reeksen te beginnen in 2022. Mijn verzameling varieert rond 6000 strips. Die staan nu allemaal mooi in een kast. Ik vind elk album dat ik zoek onmiddellijk terug. Er is overzicht. Dat vind ik belangrijk. Ik wil niet riskeren dat er albums in een of andere bananendoos op zolder moeten verdwijnen door plaatsgebrek. Vroeger kon ik het niet over mijn hart krijgen om stripreeksen van de hand te doen. De voorbije twee jaar lukt dat veel beter. In een vakantieperiode maak ik er steevast de gewoonte van om stripreeksen te herlezen die ik al lang niet meer heb gelezen. Als die 'herlezing' tegenvalt (en dat gebeurt vaak), gaan de albums onherroepelijk het huis uit. Plaats voor ander, nieuw en beter. Verder helpt het ook dat ik er nu meer in slaag om reeksen na een bepaalde cyclus of bij verandering van tekenaar te stoppen. Zo trok ik de voorbije jaren de stekker uit 'Prins van de Nacht', 'XIII', De Schorpioen', 'Magiërs', 'Kinderen van de Wind'...

 

Ooit geraak ik daar ook. Maar de volgende dagen weet ik wat te doen.

 

 

D4956BE2-D700-4791-BDDD-614FEFC6C4FE.jpeg

 

 

 

Link naar reactie

Voornamelijk lezen wat ik in huis heb... De laatste jaren heb ik steeds minder tijd om te lezen. Aangezien er steeds meer uitgaven sneller onbeschikbaar worden is mijn kooptempo hoger dan het leestempo. Geen, of zeer weinig, nieuwe reeksen beginnen. 

 

Opruimen in de verzameling, er ligt al een stapel klaar om te verkopen. 

 

Het belangrijkste is dat ik in de tweede helft van dit jaar mijn zolder kan afwerken. Nog enkele kasten nodig, maar momenteel heb ik geen budget. Een huwelijk kost geld... 

Link naar reactie

Ik begin al jaren nauwelijks nog nieuwe reeksen, vooral wegens plaatsgebrek. Té lang lopende reeksen ben ik ook mee gestopt (XIII, Thorgal, …) maar soms begin ik opnieuw… (Blauwbloezen, Rode Ridder). Strips weg doen kan ik nog steeds niet, dus ja er zitten er ondertussen in dozen op zolder (Jommeke, gewone S&W’s, Katamarom, Papyrus, Rik Ringers, …). Aangezien mijn vrouw ook nog leuke plaatsverslindende hobbies heeft (o.a. boeken) gaan we volgend jaar voor een makeover proberen te gaan van opbergruimtes. Dat wordt een moeilijke oefening aangezien je ook nog genoeg bewegingsruimte moet overhouden natuurlijk 😀

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
7 minutes ago, Veto said:

15 000 strips?? Amai... in wat voor huis woon jij??

90% zijn comics :) dus is kleiner en dunner dan strips :)

ik heb een mancave van 25M2 die ik met veel plezier binnentreed

er is eren adere topic (verzameling) waar er impressies zijn.

 

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
Op 31/12/2021 om 10:41, Gilles zei:

Voornamelijk lezen wat ik in huis heb... Aangezien er steeds meer uitgaven sneller onbeschikbaar worden is mijn kooptempo hoger dan het leestempo.

Exact hetzelfde. 

Mijn voornemen is nog maandelijks wel wat zaken te kopen die ik volg en nieuwe series/one-shots die me aanspreken, maar niet zo extreem veel meer als dit jaar (550 strips). Ik zou eerder naar een 100-150 tal willen gaan omdat ik anders niet zie hoe ik over 30,40,50 jaar nog plek ga vinden.

Link naar reactie
Op 30/12/2021 om 19:57, Ambreville zei:

Arleston. Van Hamme volgt niet te ver onder die twee.

 

Beetje off-topic, maar welke reeks raad je aan van Arleston? Heb Lanfeust gelezen en vond die geweldig, maar is enige wat ik van hem heb gelezen. Is er bepaalde reeks die echt subliem is?

 

Voor de rest zijn mijn stripvoornemens zoals die van 2021. Destijds veel te veel reeksen gekocht op korte termijn. Ben ze nu aan het lezen, maar ik elimineer hetgene uit men verzameling waarvan ik direct ondervind dat ik ze toch nooit ga herlezen.

Voor de rest hoop ik Blueberry, Roodbaard en Asterix in 1ste druk te vinden in mooie staat tegen een deftige prijs.

Van nieuwe reeksen en series ben ik ietwat terughoudend. Ben zeer hard twijfelende over De Slang en De Speer om die aan te schaffen.

Tevens volg ik hier het forum en heb al redelijk wat gekocht dat werd aangeraden. Momenteel nog opzoek naar 'Ondanks Alles' om dat ik die overal zie terugkomen in de top 10 an 2021.

Kortom, 2022 veel lezen en aanschaf zal wat minder zijn denk ik.

Link naar reactie
6 minuten geleden, cinco zei:

 

Toch een serieuze hoeveelheid voor een student. (of zijn de studies ondertussen achter de rug?)

Studies zijn afgerond in juni en werk aangevat in september ;)

Maar ik heb mijn eerste loon gebruikt voor strips (natuurlijk een eenmalig iets) als cadeau aan mezelf en daarmee is de collectie snel groter ;) 

En daarnaast best wat op beurzen gekocht ook.

Link naar reactie
19 hours ago, Royalflush87 said:

 

Beetje off-topic, maar welke reeks raad je aan van Arleston? Heb Lanfeust gelezen en vond die geweldig, maar is enige wat ik van hem heb gelezen. Is er bepaalde reeks die echt subliem is?

 

 

Meerdere. Er zijn er ook nog een aantal op de wachtbank voor vertaling zoals "l'époppee du monde qui ne voudrait plus tourner'. Een dikke aanrader van een lopende serie is Sangre met Adrien Floch als tekenaar. Die serie is Arleston zijn versie van de Duivelsprinsen. Elk album wordt gebruikt om een sociale toestand of geplogenheid zo uit te vergroten dat ze bizar worden, in de achtergrond van een leuk en spannend verhaal en mooi tekenwerk. Die dubbele laag zit er bij hem vaak in. In de laatste Lanfeust wordt er ook stevig met wappies gelachen.  Wil je het korter, Danthrakon is compleet in twee delen. Er zijn ook een aantal delen van Elfen van hem, maar daar laat hij zich zo niet gaan als in zijn eigen werk. 

 

 

 

Link naar reactie
Op 1/1/2022 om 23:55, Royalflush87 zei:

 

Beetje off-topic, maar welke reeks raad je aan van Arleston? Heb Lanfeust gelezen en vond die geweldig, maar is enige wat ik van hem heb gelezen. Is er bepaalde reeks die echt subliem is?

Ekhö is hier in huis favoriet, mede dankzij het sublieme tekenwerrk van Barbucci. Persoonlijk vind de Trollen ook erg leuk.

Link naar reactie
On 1/3/2022 at 2:05 PM, Daan said:

Ekhö is hier in huis favoriet, mede dankzij het sublieme tekenwerrk van Barbucci.

is ook heerlijk. Jammer dat het schrijfwerk onnozel is. IK had het leuk gevonden als het wat minder was.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Heb een half idee van de NL markt links te laten liggen en mijn Frans bij te schaven. Ik weet niet wat er scheelt met SU maar als ik zie wat voor prachtige albums er in het Frans beschikbaar zijn van mijn favoriete uitgevers... de Mickey reeks van Glénat staat ook al zoveel verder, een hoop albums van Casterman die eeuwig onvertaald blijven... die overname van Ballon door hen voelt aan als een soort doodsteek.

 

Edit: ook hun oplages zijn echt te klein, heb echt wel moeten zoeken naar de nieuwe Blacksad in hardcover, ook al had ik hem pre-ordered...

Link naar reactie
1 minuut geleden, kurisu74 zei:

Heb een half idee van de NL markt links te laten liggen en mijn Frans bij te schaven. Ik weet niet wat er scheelt met SU maar als ik zie wat voor prachtige albums er in het Frans beschikbaar zijn van mijn favoriete uitgevers... de Mickey reeks van Glénat staat ook al zoveel verder, een hoop albums van Casterman die eeuwig onvertaald blijven... die overname van Ballon door hen voelt aan als een soort doodsteek.

Gelukkig worden veel van deze reeksen opgestart of overgenomen door Daedalus, Silvester, DDB,... 

Link naar reactie

Waarom kunnen die er wel mee verder maar SU niet, terwijl zij de fondsen of rechten of hoe moet ik het noemen, al hebben? 

 

Nog een edit: en wat veel mensen hier idioot vinden, maar bij Lombard / Dargaud / Casterman / Glénat hoort ook een gevoel, nostalgie, het is een soort keurmerk, en je weet ongeveer wat voor strip je gaat lezen als je hem koopt. Die vertaaluitgevers laten me eigenlijk volledig koud,  en koop ik alleen als het echt moet (zoals Kobijn of Kinderen van de Wind).

Link naar reactie
4 minuten geleden, kurisu74 zei:

Waarom kunnen die er wel mee verder maar SU niet, terwijl zij de fondsen of rechten of hoe moet ik het noemen, al hebben? 

Omdat de 'vooropgestelde oplages' veel hoger liggen bij SU(ze nemen als norm Suske&Wiske, Kiekeboe, Jommeke,...). Daar komen die reeksen van Glenat, Casterman, Lombard,... nooit aan. Bij SU is er niet meer voor alles een budget en daarom gaat het sneller naar andere uitgeverijen(Daedalus, DDB, Silvester, Microbe). Die andere uitgeverijen kunnen werken met lagere oplages.  

Bovendien zitten Casterman&Glenat in Frankrijk niet meer in de groep waar SU de fondsen& rechten al van heeft.    

Link naar reactie

Hopelijk scheuren ze allemaal snel terug af van SU.

 

DDB werkt met grotere oplages van de meest random reeksen, die dan allemaal voor 5 euro in de Carrefour liggen. Raar dat dan wel werkt.

 

En waarom is die SU-Ballon deal er dan gekomen, als SU totaal geen interesse heeft in het uitgeven van niet-Vlaamse reeksen?

Link naar reactie
14 minuten geleden, kurisu74 zei:

Hopelijk scheuren ze allemaal snel terug af van SU.

 

DDB werkt met grotere oplages van de meest random reeksen, die dan allemaal voor 5 euro in de Carrefour liggen. Raar dat dan wel werkt.

 

En waarom is die SU-Ballon deal er dan gekomen, als SU totaal geen interesse heeft in het uitgeven van niet-Vlaamse reeksen?

DDB heeft een korte termijn visie en gooit zijn titels daaom snel in de 'dump'. En start daarom ook zelden langlopende reeksen op.

Waarom die deal er gekomen is, weet ik ook niet. Een zakelijke & financiële beslissing, zonder rekening te houden met striplerzers-& liefhebbers(denk ik ervan).

Link naar reactie
3 hours ago, kurisu74 said:

En waarom is die SU-Ballon deal er dan gekomen, als SU totaal geen interesse heeft in het uitgeven van niet-Vlaamse reeksen?

Daar zit wat noodlot tussen. De fusie was opgezet indertijd door Alexis Dragonetti die wel een heel goede visie had over het stripverhaal en waar je er mee naar toe kon. Het was ook de bedoeling dat hij het ging leiden. Na zijn dood was er blijkbaar gewoon geen opvolging op hetzelfde niveau, noch een editoriale visie. Jammer.  Je voelt het overal aan. Stopzettingen van redelijk lopende series die nog niet veel ontwikkelkansen hebben gehad, mank lopende kwaliteiscontroles, bizar uitgavebeleid rond de hardcovers en vooral conservatief terugplooien op Jommeke en Suske en Wiske. Ik heb echt heimwee naar de tijd dat Dupuis, Dargaud, Lombard etc gewoon tweetalig waren.

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...