Ga naar inhoud

jaarlijks budget strips


Pilsudski

hoeveel spenderen jullie jaarlijks +- aan strips  

72 leden hebben gestemd

  1. 1. hoeveel spenderen jullie jaarlijks +- aan strips



Recommended Posts

  • 7 months later...

Vroeger kocht ik vaak voor meer dan €100 aan strips/comics/manga per week... Maar...eigenlijk kreeg ik het niet allemaal gelezen, in die mate dat ik hier een leesvoorraad voor vele jaren heb.  De laatste 2 jaren ben ik terug beginnen gamen, we blijven ook almaar overspoeld worden met prachtige tv-reeksen op meerdere streamingdiensten, ik heb natuurlijk ook nog zaken te doen voor en met mijn gezin,....
Daarbij komt nog dat hetgeen er de laatste 2 jaar uitkomt, zeker op de Nederlandstalige stripmarkt, maar een flauwe bedoening is... Af en toe koop ik nog een strip die door velen de hemel wordt ingeprezen (maar die zijn schaars, onlangs nog 'Bleekwater' van Joris Mertens), af en toe een album om een reeks te vervolledigen (binnenkort schaf ik me de recente 'Konvooi' aan).  
Wat de Amerikaanse markt betreft zie ik nog veel boeiende en vernieuwende zaken verschijnen maar tracht ik toch eerst mijn ongelezen spul te verwerken... Momenteel bezig aan 'Hellblazer', enkele minuten geleden comic #52 (1992) van de 300 in die reeks gelezen...
Maar de tijd dat ik met 2 volle zakken strips de stripwinkel verlaat ligt dus al een tijdje achter me.

Link naar reactie

Mijn budget is niet gewijzigd, dus per saldo koop ik minder strips.

Doch de laatste jaren vind ik de prijs van een strip toch wat fors worden en vind ik regelmatig dat een strip qua scenario tegenvalt, hierdoor ben ik uberhaupt minder gaan kopen en hield ik zelfs budget over.

 

Als ik nu het 4e kwartaal als voorbeeld neem. Voorheen kwam er altijd zoveel uit dat ik wilde hebben, dat de lijst ver mijn budget te boven ging, tegenwoordig is dat niet meer het geval. 

 

Eerder al gezegd, de stripwereld bevat vele weergaloze tekenaars, maar helaas niet zoveel goede scenaristen. 

Link naar reactie

Ik heb mijn uitgaven van 2022 eens bij mekaar gesprokkeld. Gaat al bij al heel snel. Enkel mijn beperkte uitgaven in HBL-Leuven vind ik niet meteen terug, en vermoedelijk heb ik ook wel eens iets in FNAC opgepikt. 

Onderstaande is inclusief verzendkosten indien van toepassing. Uitgaven komen dus neer op €3606. Maar, via catawiki heb ik voor €2017 verkocht, via bobbedoes voor €44  en via 2dehands voor €250.

 

image.thumb.png.09dbdd08b2041656a5ea3e479f79f6b9.png

Link naar reactie

Ik zit tussen de 500-3000 euro...
Ligt ook aan hoeveel ik per jaar verkoop.
Dit jaar extreem veel TPB en Compendium's gekocht en de losse deeltjes verkocht, dus dat nivelleert gelukkig.
En veel eigen comics (Sisterhood) en strips (Sisterhood) verkocht, dus dat scheelt ook wel in het totale plaatje.

Mijn hele hobby is eigenlijk zelf-voorzienend, door

- mijn eigen Sisterhood (en Kickstarter)

- verkoop comics/strips

- art agency

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Ik heb eens terug zitten kijken en verbaas me dan toch wel

Ongeveer €3500 tot nu toe en ik had het gevoel dat ik minder kocht.

Van een aantal reeksen geen gewoonte koop meer gemaakt en dus niet gekocht.

Maar toch.....

Elke keer zie ik wel weer iets en na het lezen van een deel begin ik weer met iets nieuws.

Mede door de plaatselijke stripboekenzaak in Den Bosch

Heb alleen nog steeds een probleem met verkopen.

en er is nog een beetje ruimte om  de nieuwe albums neer te zetten.

Alleen vraagt mijn vrouw toch wel vaker.... wanneer is het genoeg. :)

 

 

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, Willem zei:

Alleen vraagt mijn vrouw toch wel vaker.... wanneer is het genoeg. :)


Herkenbaar.... Heb ik 20 jaar mogen aanhoren.... Koop nu sedert een jaar zelden nog strips, begint zij nu toch wel aan de lopende band allerhande boeken te kopen... Maar zal niet klagen... Ze heeft al veel van mijn zotte kuren moeten verdragen.... en zo kan ze ook niet klagen wanneer ik uitzonderlijk toch nog eens een stripverhaal koop. 🙂   

Link naar reactie

Heb het eens nagekeken. In 2022 heb ik nog geen €500 uitgeven momenteel aan strips.

Vorige jaren mocht je toch wel rekenen maandelijks op een €300. (2de hands + nieuwe van stripweb etc).

Ben er bewust met gestopt. De prijzen zijn vrij hoog en de kwaliteit van de huidige scenario's van vele reeksen gewoon bagger. Ik heb me daarom ook voorgenomen enkel nog te focussen op reeksen die compleet zijn + stopgezet via veilingen en/of 2de hands. Niets zo rot als een stripreeks hebben in HC, waarbij de vertaling of dergelijke werd stopgezet.

Sommige oneshots koop ik ook wel via aanraden op dit forum oa. Heb al leuke dingen zo ontdekt, maar ook zaken helaas die me zwaar tegenvallen. U win some, u lose some. Alleszins houd ik veel meer de hand op de portemonnee en begin ook meer en meer te focussen op Engelstalige albums.

Link naar reactie
30 minuten geleden, lukoste zei:

Tot pakweg een jaar geleden mocht je op dit forum niet spreken over de brolscenarios waarmee we geconfronteerd worden. Nu komt het toch vaak terug in verschillende topics.

 

De meerderheid van wat ik dit jaar kocht is 2dehands. Ik vind de laatste maanden ook steeds meer mijn weg naar de Engelstalige markt.

 

Als de Nederlandstalige stripuitgeverijen moeten overleven van de aankopen van de ''stripliefhebbers" op dit forum, zullen zij een snelle dood sterven en ben je verplicht Engelstalige of Franstalige te kopen.  

Link naar reactie
9 uren geleden, bammar zei:

Als de Nederlandstalige stripuitgeverijen moeten overleven van de aankopen van de ''stripliefhebbers" op dit forum, zullen zij een snelle dood sterven en ben je verplicht Engelstalige of Franstalige te kopen.  

 

Onze aankoper op het werk zegt altijd: firma X moet blij zijn dat we bij hen willen kopen, er zijn er nog die product Y verkopen. De vertaaluitgeverijen moeten dus blij zijn dat we bij hen willen kopen. Maar als wat zij uitbrengen de moeite niet is, dan kopen we niet. Simpel. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Een goede snoeibeurt op zijn tijd helpt de kwaliteit van een fruitboom vooruit.  Idd. de rollen niet omdraaien. Het zijn vertaaluitgevers die een bedrijfsmodel hebben dat er uit bestaat om rechten te kopen, papier te bedrukken en dat papier te verkopen. Als ze te veel brol uitbrengen, of zo lang treuzelen dat men het origineel oppikt, is dat hun fout. Niet die van de striplezer.

 

 

 

Link naar reactie
21 minuten geleden, Ambreville zei:

Een goede snoeibeurt op zijn tijd helpt de kwaliteit van een fruitboom vooruit.  Idd. de rollen niet omdraaien. Het zijn vertaaluitgevers die een bedrijfsmodel hebben dat er uit bestaat om rechten te kopen, papier te bedrukken en dat papier te verkopen. Als ze te veel brol uitbrengen, of zo lang treuzelen dat men het origineel oppikt, is dat hun fout. Niet die van de striplezer.

Nu scheer je alle vertaaluitgevers over dezelfde kam. Terwijl er toch grote verschillen zijn tussen de uitgevers.

Link naar reactie

Ik heb in 2022 voor ongeveer 4000 euro aan strips gekocht. Ik heb nog nooit iets verkocht dus ja, ook mijn ruimte om nieuwe albums te plaatsen wordt een uitdaging.

 

Gelukkig zijn 2 van de 3 dochters inmiddels het huis uit dus dat schept wat ruimte 😊

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
20 hours ago, Willem said:

Alleen vraagt mijn vrouw toch wel vaker.... wanneer is het genoeg. :)

 

mijn vrouw weet het antwoord: NEVER :)

 

Nu zit ik dus sinds 02 - 2021 in een fraai huis met een 25m2 mancave vol met Kallax-kasten. Genieten.
En ook zij vind het een fraai gezicht uiteindelijk.
30 jaar samen wil ons wel bewegen naar een gedeeld respect voor elkaar :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
8 uren geleden, Rik zei:

Ik heb in 2022 voor ongeveer 4000 euro aan strips gekocht. Ik heb nog nooit iets verkocht dus ja, ook mijn ruimte om nieuwe albums te plaatsen wordt een uitdaging.

 

Gelukkig zijn 2 van de 3 dochters inmiddels het huis uit dus dat schept wat ruimte 😊

Haha, dat scheelt inderdaad.

Mijn dochter werkt maar wil toch nog verder met haar studie en mijn zoon studeert en moet nog een paar jaar.

Dus een vrije kamer zit er voorlopig niet in.

Gelukkig hebben mijn ouders een grote zolder en daar heb ik toch wat dozen met boeken naartoe mogen brengen

schept weer een beetje ruimte in de kast.

En die kan dus weer gevuld worden :)

 

Link naar reactie
Op 6/10/2022 om 20:03, Koen Claeys zei:


Herkenbaar.... Heb ik 20 jaar mogen aanhoren.... Koop nu sedert een jaar zelden nog strips, begint zij nu toch wel aan de lopende band allerhande boeken te kopen... Maar zal niet klagen... Ze heeft al veel van mijn zotte kuren moeten verdragen.... en zo kan ze ook niet klagen wanneer ik uitzonderlijk toch nog eens een stripverhaal koop. 🙂   

Deze man uit de Klaagzang van de Verloren Gewesten moet waarschijnlijk een grote stripcollectie gehad hebben...

20221009_101016.jpg

Link naar reactie

Mijn budget voor strips varieert van jaar tot jaar, en ik heb het vandaag net opgetrokken door twee strips in het Engels te bestellen die ik al heb in het Frans (en ook één in het Nederlands), kwestie van toch een beetje helemaal de idiote stripliefhebber uit te hangen (anders pas ik hier niet meer), maar mijn probleem is vooral plaatsgebrek: ik heb vanmiddag wel een kwartier tot 20 minuten gezocht naar mijn exemplaren van De Buitengewone Reis, omdat ik gewoon te weinig plaats heb om alles nog te ordenen, laat staan overzichtelijk te ordenen. Ik weet eigenlijk niet waar ik die twee nieuwe zal moeten laten.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...